Proefballon: motoren op de busbaan?

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Proefballon: motoren op de busbaan?

Bericht door RSK » zo 06 jan 2019, 13:04

Omdat de diverse maatregelen als spitsheffing en geslotenverklaringen tot dusver weinig uitrichten in het verbeteren van de bereikbaarheid van Londen, komt de burgemeester nu met een nieuw voorstel.

https://motorrai.nl/met-je-motor-over-de-busbaan/

In navolging van taxi’s, zouden voortaan ook motoren moeten worden toegelaten op de busbaan. Er is alleen nog wat discussie over de te hanteren uitstootnorm, want oudere motoren zouden juist geweerd gaan worden.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Proefballon: motoren op de busbaan?

Bericht door keokiracer » zo 06 jan 2019, 13:25

Van wat ik begrijp mag dat bij een aantal busbanen in London al jaren.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Proefballon: motoren op de busbaan?

Bericht door Palance » zo 06 jan 2019, 13:32

Ik ben sowieso al meer voor doelgroepenstroken ipv busstroken, dus ook taxi's, bussen die niet als lijnbussen worden gekwalificeerd, (uiteraard) hulpdiensten, en van motoren gaan die stroken ook niet verstoppen. Dat geldt m.i. niet alleen voor Londen maar ook voor Nederland.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Proefballon: motoren op de busbaan?

Bericht door Jeroen » zo 06 jan 2019, 14:13

^^ Het bevoorrechten van taxi's heb ik eerlijk gezegd nooit zo begrepen.

In België mag het normale verkeer onder voorwaarden ook gewoon gebruik maken van de busstrook, wat ook nodig is om überhaupt ergens af te kunnen slaan.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Proefballon: motoren op de busbaan?

Bericht door mhkamp » zo 06 jan 2019, 14:27

Straks overal doelgroepenstrook voor:
  • Zwangere vrouwen;
  • Opa en Oma;
  • Gehandicapten...
Sorry, een busbaan is een busbaan en mag wat mij betreft alleen gebruikt worden voor de bus, taxi en hulpdiensten die optische- en gesluidssignalen voeren.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Proefballon: motoren op de busbaan?

Bericht door Piles » zo 06 jan 2019, 18:08

^^ het is toch geen taxibaan ;)

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Proefballon: motoren op de busbaan?

Bericht door Attietattie » zo 06 jan 2019, 18:33

Jeroen schreef: zo 06 jan 2019, 14:13Het bevoorrechten van taxi's heb ik eerlijk gezegd nooit zo begrepen.
Het is vrij simpel: de modaliteit waarvan je wil dat die meer gebruikt wordt, moet je stimuleren. Hoe doe je dat? Door ze een voorkeursbehandeling te geven.

Overheden willen minder autobezit en meer gebruik van openbaar vervoer. Taxi's vallen onder openbaar vervoer.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Proefballon: motoren op de busbaan?

Bericht door Palance » zo 06 jan 2019, 18:56

Jammer dat ik mijn OV-Chipkaart daar niet mag gebruiken :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 999
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Proefballon: motoren op de busbaan?

Bericht door jdb2 » ma 07 jan 2019, 9:50

In Antwerpen mochten fietsers en brommers een heel klein stukje op de busbaan
Lijkt mij niet zo leuk als fietser met een lijnbus in je rug.
https://goo.gl/maps/jpo8atECd4z
https://goo.gl/maps/aRNq1zgGXXr

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Proefballon: motoren op de busbaan?

Bericht door Peter » ma 07 jan 2019, 9:58

Tja, je OV-chip kan je ook niet op sommige waddeneilanden, regiotaxi's, minibusjes, bussen naar/van het buitenland etc, die wel onder OV vallen.

Of taxi's op de busbaan mogen is per stad of regio verschillend. Ze zijn in veel gevallen aanvullend op het OV, om ergens te komen waar geen bus of tram komt. Daarbij zijn de meeste busbanen niet overbelast met bussen en zou het jammer zijn deze capaciteit onbenut te laten. Het aantal busbanen waar toeristen-touringcars (die geen lijndienst rijden) ook opmogen is maar 5-10% ofzo. Soms hebben bussen die leerlingen naar zwembaden of zo vervoeren een aparte ontheffing, zeker als de bussen van een OV-partij zijn.

Het probleem met motoren is dat ze in de regel de VRI's niet kunnen beinvloeden. Daarom mogen soms taxi's er ook niet op, omdat een lus in het wegdek niet kan zien of de taxi rechtdoor, links of rechtsaf wil als daar aparte lichten voor zijn. De meeste taxi's (van de eigen regio) hebben wel een kastje op buslichten te beinvloeden of pollers te laten zakken, maar die geven dacht ik niet de gewenste rijrichting aan. Bij de bus en tram gaat dit automatisch, hoewel de bestuurder het ook handmatig kan.
Laatst gewijzigd door Peter op ma 07 jan 2019, 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Proefballon: motoren op de busbaan?

Bericht door Egbert » ma 07 jan 2019, 10:00

In London mag je met de fiets ook over de busbaan. Maar daar is het denk ik meestal zo druk dat je alleen maar op moet letten als je weer eens een bus voorbij rijdt.

Plaats reactie