Onduidelijke voorrangssituatie

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Hitvision
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: di 08 jan 2019, 22:26

Onduidelijke voorrangssituatie

Bericht door Hitvision » di 08 jan 2019, 22:35

Afbeelding
Ik heb al vaak navraag gedaan over bovenstaande situatie maar krijg steeds tegenstrijdige antwoorden. Ik hoopte door mij hier registreren en de vraag hier te stellen een eenduidig antwoord te krijgen.

Komend als bestuurder vanaf rechts wat een verhoging is heb je volgens mij voorrang. Het is dan weliswaar een verhoging maar het is geen uitrit van een erf. De hoofdweg heeft een neven weg en daarnaast ook nog een straat van rechts. De situatie is dat de bestuurder vanuit de zijstraat komt en niet vanaf de parallelweg.

Wat is jullie mening hierover?

Groetjes en alvast bedankt Christian.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14314
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Voorrang

Bericht door Attietattie » di 08 jan 2019, 22:50

Trottoir loopt niet door. Geen uitritbanden.

Dit is een zijstraat.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10174
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Voorrang

Bericht door Rein » di 08 jan 2019, 22:57

Ik denk dat de wegbeheerder dit bedoeld heeft als een uitrit. Op de kruising (rotonde) ervoor en de kruising erna blijkt dat in geval van (zij)wegen die de kruising naderen en waar niet een gele lijn bakstenen ligt er haaientanden liggen en op wegen die blijkbaar als uitrit beschouwd moeten worden (zoals ook enkele takken van de rotonde) er geen haaientanden zijn en weer wel een gele bakstenen lijn.

Op de door jou aangegeven kruising ligt wel een gele bakstenen lijn (die dus elders als indicator van een uitrit dient) en liggen geen haaientanden (en evenmin borden :B6: en :B5: ) wat mij dus de conclusie doet trekken dat de wegbeheerder dit als uitritconstructie bedoeld heeft.

Zelf vind ik het een zeer onduidelijke situatie die ik, al rijdende, niet als uitritconstructie zou herkennen, maar als een gelijkwaardige kruising (met dus voorrang voor verkeer van rechts) zou beschouwen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Onduidelijke voorrangssituatie

Bericht door Kaaiman » wo 09 jan 2019, 7:31

Ik moet meteen denken aan deze situatie in Assen. Het trottoir in de straatklinkers loopt door, maar de trottoirbanden stoppen al voor het kruispunt, waardoor de doorlopende trottoir eigenlijk onherkenbaar is geworden. De zijweg heeft echter wel een drempelconstructie en een kruisende trottoirband.

Gelukkig komen er hier alleen (brom)fietsers van rechts, maar toch...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Voorrang

Bericht door Lekkere Kwal » wo 09 jan 2019, 9:12

Rein schreef: di 08 jan 2019, 22:57 Ik denk dat de wegbeheerder dit bedoeld heeft als een uitrit.
Als dat zo is, waarom loopt de ventweg dan zonder hoogteverschil door, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de kruising Kastanjeweg?
Afbeelding

Het kruispunt van de vraagstelling lijkt me juist een situatie waarbij men het verkeer gelijkwaardig wil laten uitkomen bij de kruising van de ventweg, en expres de markering verder weglaat. Bij de Kastanjeweg zie je juist ook de markering erbij.
Laatst gewijzigd door Lekkere Kwal op wo 09 jan 2019, 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2865
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Voorrang

Bericht door Robbert297 » wo 09 jan 2019, 9:12

Attietattie schreef: di 08 jan 2019, 22:50 Trottoir loopt niet door. Geen uitritbanden.

Dit is een zijstraat.
Precies. Al hadden ze het veel duidelijker mogen aangeven, bijvoorbeeld door zoiets.
Laatst gewijzigd door Robbert297 op wo 09 jan 2019, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Слава Україні

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18178
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Voorrang

Bericht door mavas » wo 09 jan 2019, 10:50

Attietattie schreef: di 08 jan 2019, 22:50 Trottoir loopt niet door. Geen uitritbanden.
Dit is een zijstraat.
En nu een antwoord als leek ipv professional ;)

Serieus, als "gewone" weggebruiker, door de bril van niet-professionals bekeken is dit toch gewoon zwaar onduidelijk? Die hele Thorbeckelaan is geasfalteerd, je mag er 50. Overal op de gehele weg heeft de Thorbeckelaan voorrang op de zijwegen. Dan is je beeld als gewone gebruiker dat je verwacht dat op elke kruising je voorrang hebt, ook hier dus.
Die gele klinkers die lijken op inritblokken, maar het niet zijn, geven de onduidelijkheid.

Overigens vind ik deze locaties ook discutabel:
https://www.google.nl/maps/@51.5102374, ... 312!8i6656 Rotonde, maar de 30-wegen sluiten er zonder inritblokken op aan.
https://www.google.nl/maps/@51.5164636, ... 312!8i6656 Het ventweggetje sluit met inritblokken aan op de Thorbeckelaan, maar ze staan de andere kant op. Heeft verkeer uit de parallelweg voorrang als het de Thorbeckelaan op rijdt?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Hitvision
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: di 08 jan 2019, 22:26

Re: Onduidelijke voorrangssituatie

Bericht door Hitvision » wo 09 jan 2019, 11:32

Ik ben blij met de vele reacties. Technisch gezien ben ik ook van mening dat verkeer van rechts voorrang heeft echter redeneert echt NIEMAND op deze manier. Al het verkeer rijdend op de Thorbeckelaan neemt voorrang op de zijstraat van rechts. Dank in ieder geval voor jullie input.

Groetjes Christian.

@Mod: Bedankt voor het aanpassen van de titel. :top:

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Onduidelijke voorrangssituatie

Bericht door Lekkere Kwal » do 10 jan 2019, 13:08

^^ Lijkt me op zich wel een reden om dit te melden bij https://participatiepunt.vvn.nl/ . Zij nemen dan contact met de wegbeheerder op die mag toelichten waarom voor deze inrichting gekozen is. Met een beetje geluk zal het zelfs de gemeente kunnen motiveren om de voorrangssituatie duidelijker te maken.

Plaats reactie