parkeren buiten parkeerhavens

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
mathijstheking
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: di 12 feb 2019, 18:57

parkeren buiten parkeerhavens

Bericht door mathijstheking » di 12 feb 2019, 19:45

beste forumleden,

bij ons in de buurt wordt er geparkeerd aan de stoep waar aan deze kant ook parkeerhavens zijn.
het is een eenrichtingsweg met aan de rechterkant een parkeerverbod voor de school (behalve de eerste 50meter en de laatste 50 meter van de straat)
aan de linkerkant hebben wij parkeerhavens.
nu wil het verhaal dat er elke dag 1,2 en soms wel 3 autos parkeren buiten de parkeerhavens en aan de stoep. dit stoort mij mateloos vooral wanneer de kinderen naar school moeten en zij/wij daar net als velen moeten oversteken waardoor het zicht belemmerd wordt.
naar het schijnt mag dit want de bestuurder/woningeigenaar merkt op dat nergens staat dat het niet mag... ook de wijkagent komt een zelfde strekking:
'De rode auto staat voor de in/uitrit en mag daar ook niet staan ook al is het zijn eigen in/uitrit. (foto 1+5)
De auto moet er dan gewoon op staan.

De andere auto’s staan op de rijbaan en mogen daar idd staan. (foto 3+4)
Ook voor en op een plateau of drempel mag je staan.
Er is geen parkeerverbodszone waardoor men in de vakken zou moeten parkeren.

Het is zelfs wenselijk als men daar ook op de rijbaan gaat parkeren zodat de snelheid nog een beetje eruit gaat.
Dat dit weer nadelig is voor de overstekende kinderen die dan tussen de auto’s door lopen is lastig maar we kunnen dus voor het parkeren op de rijbaan niet optreden.


is er iemand die een oplossing weet?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
2014 kia sportage 0 60
Afbeelding
2014 kia sportage 0 60

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: parkeren buiten parkeerhavens

Bericht door Rein » di 12 feb 2019, 20:58

Waar is dit precies? Heb je een Street View linkje?

Overigens is er aan de rechterkant een stopverbod, niet een parkeerverbod. :yes:

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: parkeren buiten parkeerhavens

Bericht door Wouter N14 » di 12 feb 2019, 21:01

Rein schreef: di 12 feb 2019, 20:58 Waar is dit precies? Heb je een Street View linkje?
Jan Prinsstraat, Hengelo. Helaas is Streetview van 2009.
https://goo.gl/maps/ucUtZH58mrH2

Die rode Aygo lijkt mij in elk geval dubbel geparkeerd te staan...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14343
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: parkeren buiten parkeerhavens

Bericht door Attietattie » di 12 feb 2019, 21:23

mathijstheking schreef: di 12 feb 2019, 19:45 is er iemand die een oplossing weet?
Een parkeerverbod aan de zijde van de parkeerhavens.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: parkeren buiten parkeerhavens

Bericht door Wouter N14 » di 12 feb 2019, 21:25

^^ Dat wil de wijkagent niet omdat het de snelheid zou verhogen. Maar goed, dit is uiteraard wel de optie die je bij gemeente kan neerleggen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14343
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: parkeren buiten parkeerhavens

Bericht door Attietattie » di 12 feb 2019, 21:28

Wordt de snelheid overtreden dan?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: parkeren buiten parkeerhavens

Bericht door Rein » di 12 feb 2019, 22:45

Wellicht is een optie om de gemeente te vragen een voetgangersoversteekplaats (zebrapad) aan te leggen. Binnen vijf meter van een zebrapad mag niet worden geparkeerd en dat zou wat ruimte moeten geven om als voetganger zicht te hebben op het aankomend verkeer (wat uiteraard sowieso moet stoppen wanneer een voetganger bij de voetgangersoversteekplaats wil oversteken).

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: parkeren buiten parkeerhavens

Bericht door Peter » wo 13 feb 2019, 9:33

De enige oplossing is inderdaad een parkeerverbod. Dat kan ook met een gele onderbroken streep, naast een bord of een zonebord. Een zebra leg je niet neer vanwege een indirect parkeerverbod lijkt me. Als je snelheidsremmers wil moet je aan drempels of bloembakken denken.

Er wordt in de regel erg weinig bekeurd voor parkeren voor een privé-uitrit, tenzij dit op verzoek is van degene van wie de uitrit is. Te veel zaken belanden anders voor de rechter met te veel seponeringen (of schuld zonder boete), omdat parkeren voor je eigen oprit in veel gebieden gebruikelijk is, en daarmee een gebruiksrecht. Vaak staat een garage in de zomer vol met fietsen en lang niet altijd is er plek voor de garagedeur (op eigen terrein). Met een parkeerverbod buiten de vakken is dat wel expliciet verboden.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: parkeren buiten parkeerhavens

Bericht door Egbert » wo 13 feb 2019, 15:02

Peter schreef: wo 13 feb 2019, 9:33
Er wordt in de regel erg weinig bekeurd voor parkeren voor een privé-uitrit, tenzij dit op verzoek is van degene van wie de uitrit is. Te veel zaken belanden anders voor de rechter met te veel seponeringen (of schuld zonder boete), omdat parkeren voor je eigen oprit in veel gebieden gebruikelijk is, en daarmee een gebruiksrecht.
Ook als dat op de openbare weg voor een inrit is? Dat je op je eigen terrein voor je garage staat daar zal niemand voor gaan bekeuren (en het zal ook zeldzaam zijn dat iemand anders daar zijn auto neerzet).
Ik heb parkeren voor een inrit iig nooit als iets gebruikelijks gezien.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14343
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: parkeren buiten parkeerhavens

Bericht door Attietattie » wo 13 feb 2019, 18:09

Egbert schreef: wo 13 feb 2019, 15:02Ik heb parkeren voor een inrit iig nooit als iets gebruikelijks gezien.
Op dit soort plekken is het vrij standaard. De kentekens zijn er niet voor niets op gepopt.
https://goo.gl/maps/tbvuyPPbM3n
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: parkeren buiten parkeerhavens

Bericht door Coen Tunnel » wo 13 feb 2019, 21:07

^^ Wat is de juridische status van dat kenteken op de garagedeur? Volgens mij helemaal niks.

Juridisch gezien zal het waarschijnlijk dus nog steeds niet mogen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14343
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: parkeren buiten parkeerhavens

Bericht door Attietattie » do 14 feb 2019, 1:00

^^ Dat is een feit. Maar het geeft wel aan dat het gebeurt. Het is dan ook een reactie op de opmerking dat het nauwelijks zou gebeuren.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: parkeren buiten parkeerhavens

Bericht door Egbert » do 14 feb 2019, 6:59

Eén voorbeeld. En dan ook nog in het buitenland. Dan vind ik het nog altijd "nauwelijks" :p
Dat ze in Amsterdam doen alsof ze in België wonen laat ik aan de amsterdammers. Maar wat in Amsterdam gebeurt blijft in Amsterdam, daar trekt de rest van het land zich verder niets van aan. ;)

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: parkeren buiten parkeerhavens

Bericht door Peter » do 14 feb 2019, 7:41

Heel standaard in de steden, zeker bij de oude wijken, die vaker losstaande garages direct aan de straat hebben (zeker nabij de hoek, waar vaak verloren ruimte was of vermalige reparatiegarages met plek voor 2-4 auto's of waar ooit een loodgieter oid zat). Soms zo erg dat je zag dat de garagedeur nooit meer open ging (onkruid, zand, verf, etc), maar er wel een verlaagde stoep lag en de eigenaar zijn nummerplaat op de deur had met "uitrit vrijlaten; hier wordt gesleept". Lekker dus altijd een plekkie voor jezelf. Spendeer eens een kwartiertje op streetview en je vindt talloze voorbeelden van geparkeerde auto's voor opritten.

Op de meer plattelandsgebieden (met genoeg parkeerplek binnen 100 m) gebeurt het ook vaak, maar hier plaatst men meestal geen borden, tenzij slecht te zien is dat het om een uitrit gaat.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Bert65
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 22:20

Re: parkeren buiten parkeerhavens

Bericht door Bert65 » do 14 feb 2019, 10:21

Ik zie een éénrichtingsweg met een stopverbod aan de rechter zijde. Links staan geen borden en mag je dus ook langs de rijbaan parkeren. De wijkagent heeft het bij het rechte eind.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: parkeren buiten parkeerhavens

Bericht door Rein » do 14 feb 2019, 10:34

^^ Volgens mij was wat jij schrijft helemaal geen punt van discussie. :dontknow:

Bert65
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 22:20

Re: parkeren buiten parkeerhavens

Bericht door Bert65 » do 14 feb 2019, 10:38

Ik antwoordde dan ook op de openingspost...

Plaats reactie