Rood kruis boven een afrit

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Rood kruis boven een afrit

Bericht door Attietattie » di 13 aug 2019, 1:31

^^ Kegels hebben geen enkele status.

En er is verder geen enkele reden waarom de overige maatregelen de kruisen zouden opheffen.
Demassel schreef: ma 12 aug 2019, 18:24 Crow wordt door de rechter anders wel als regels te zien.
Als wetgeving zelfs inderdaad. Maar dat is meer als aansprakelijkheidsgedoe voor degene die de tijdelijke verkeersmaatregel ontwerpt/plaatst. Het is niet zozeer bedoeld voor de weggebruiker.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Rood kruis boven een afrit

Bericht door Robonus » di 13 aug 2019, 7:42

Demassel schreef: ma 12 aug 2019, 18:24 Crow wordt door de rechter anders wel als regels te zien.

En een in/uitvoeger wordt duidelijk aangeduid met de kegels of geleidebakens en ondersteund middels bord verkorte in(/uit)voeger (evt met een tekstwagen)

Ik weet de figuurnummers niet uit mijn hoofd en heb zo niet de mogelijkheid om de juiste plaatjes erbij te vinden

(een goede in/uitvoeger zal ook niet onder een rood kruis doorgaan als dat voorkomen kan worden)
Bedoel je deze uit de 96A?
In zo'n situatie zal boven R2 wel een rood kruis hangen, maar mag je wel de afrit gebruiken. Er moeten dan volgens mij wel borden bij staan.

Afbeelding

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Rood kruis boven een afrit

Bericht door Rein » di 13 aug 2019, 8:55

Blijft voor mij nog steeds de vraag open of je kan verwachten dat de gemiddelde weggebruiker weet (of zou moeten weten) dat je na werkzaamheden in bepaalde gevallen wel de afgekruiste rijstrook op mag (alsmede de afrit mag nemen) en bij een 'gewoon' pechgeval niet. Persoonlijk denk ik niet dat je dat kan verwachten en is het niet meer dan logisch dat weggebruikers in zo'n situatie als bij Voorburg vorige week alsnog de uitvoeger nemen.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Rood kruis boven een afrit

Bericht door petervdveen » di 13 aug 2019, 11:27

Rein schreef: ma 12 aug 2019, 16:34 Afgelopen weekend nog: Op de A4 rechts (vanaf Amsterdam naar Den Haag) waren, ter hoogte van de brug over de Ringvaart, de spitsstrook, de reguliere rechterrijstrook en de invoeger vanaf Sloten afgesloten wegens werkzaamheden. Dit portaal toonde nog altijd drie rode kruizen, twee op de rijstroken voor de uitvoeger naar de A9 plus de rechterrijstrook van het wegvak richting A4. Vlak daarna hielden de werkzaamheden op en verschoven de pilonen naar de vluchtstrook. Op de portalen ná het Chevron bord stond :F9: Kortom: een zeer sterk gelijkende situatie als op de A12 bij Voorburg vorige week.
Afbeelding
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Demassel
stadsweg
Berichten: 364
Lid geworden op: di 26 feb 2013, 20:02
Contacteer:

Re: Rood kruis boven een afrit

Bericht door Demassel » di 13 aug 2019, 11:31

Robonus schreef:

Bedoel je deze uit de 96A?
In zo'n situatie zal boven R2 wel een rood kruis hangen, maar mag je wel de afrit gebruiken. Er moeten dan volgens mij wel borden bij staan.

https://i.postimg.cc/76v65r0Q/knipsel.png
Dat figuur bedoelde ik idd

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Rood kruis boven een afrit

Bericht door Attietattie » di 13 aug 2019, 11:39

Robonus schreef: di 13 aug 2019, 7:42
Demassel schreef: ma 12 aug 2019, 18:24 Crow wordt door de rechter anders wel als regels te zien.

En een in/uitvoeger wordt duidelijk aangeduid met de kegels of geleidebakens en ondersteund middels bord verkorte in(/uit)voeger (evt met een tekstwagen)

Ik weet de figuurnummers niet uit mijn hoofd en heb zo niet de mogelijkheid om de juiste plaatjes erbij te vinden

(een goede in/uitvoeger zal ook niet onder een rood kruis doorgaan als dat voorkomen kan worden)
Bedoel je deze uit de 96A?
In zo'n situatie zal boven R2 wel een rood kruis hangen, maar mag je wel de afrit gebruiken. Er moeten dan volgens mij wel borden bij staan.

https://i.postimg.cc/76v65r0Q/knipsel.png]
:lol: Dit is wel echt héél oud hoor!

Inhoudelijk maakt het voor dit forum niet veel uit overigens.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Rood kruis boven een afrit

Bericht door Robonus » di 13 aug 2019, 12:42

Het ligt eraan of er ter hoogte van de tijdelijk verkortte uitvoegstrook net een raai signaalgevers staat.
In het linker voorbeeld hieronder kan je niet anders dan een afgekruisde rijstrook oversteken, in het voorbeeld rechts is het wel op te lossen met een 70 t.h.v. de tijdelijk uitvoegstrook.

Afbeelding

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Rood kruis boven een afrit

Bericht door Attietattie » di 13 aug 2019, 13:07

^^ Die rechter situatie NOOIT toepassen!! Doorgaand verkeer denkt dan dat de r2 terug in het verkeer is. 100% zeker dat je iedere dag een nieuw UIT-bord kunt gaan kopen.

Dat heb je namelijk zonder 70 boven de r2 al:
Link
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Rood kruis boven een afrit

Bericht door Robonus » di 13 aug 2019, 13:16

Goed punt ja, vooral als je achter een VW of busje rijdt kan je niet echt voorruit kijken.

Gebruikersavatar
Demassel
stadsweg
Berichten: 364
Lid geworden op: di 26 feb 2013, 20:02
Contacteer:

Re: Rood kruis boven een afrit

Bericht door Demassel » di 13 aug 2019, 15:50

Attietattie schreef: [emoji38] Dit is wel echt héél oud hoor! Inhoudelijk maakt het voor dit forum niet veel uit overigens.
Oude nummers [emoji6] ik had het gezien, maar vond dat gezien het plaatje niet noemenswaardig

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Rood kruis boven een afrit

Bericht door Robonus » wo 14 aug 2019, 6:54

Attietattie schreef: di 13 aug 2019, 11:39
:lol: Dit is wel echt héél oud hoor!

Inhoudelijk maakt het voor dit forum niet veel uit overigens.

Oké, oké, is deze meer naar wens? ;-)

Afbeelding

Inhoudelijk zit er inderdaad weinig verschil in.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Rood kruis boven een afrit

Bericht door Attietattie » wo 14 aug 2019, 10:57

Is beter inderdaad. :top:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Dion
woonerf
Berichten: 66
Lid geworden op: ma 10 apr 2017, 19:49

Re: Rood kruis boven een afrit

Bericht door Dion » wo 14 aug 2019, 12:00

Attietattie schreef: di 13 aug 2019, 1:31 ^^ Kegels hebben geen enkele status.

En er is verder geen enkele reden waarom de overige maatregelen de kruisen zouden opheffen.
Valt over te discussiëren. Is een wegvak dat is afgezet met bakens of kegels bestemd voor rijdende voertuigen?
Volgens mij is dat precies wat kegels/bakens uitdragen; dit stuk weg is niet bestemd om op te rijden.
Dan is het ook geen onderdeel meer van de rijbaan, dus ook niet van de rijstrook. Dus heeft een rood kruis er ook geen werking meer.
:D
Rein schreef: di 13 aug 2019, 8:55 Blijft voor mij nog steeds de vraag open of je kan verwachten dat de gemiddelde weggebruiker weet (of zou moeten weten) dat je na werkzaamheden in bepaalde gevallen wel de afgekruiste rijstrook op mag (alsmede de afrit mag nemen) en bij een 'gewoon' pechgeval niet. Persoonlijk denk ik niet dat je dat kan verwachten en is het niet meer dan logisch dat weggebruikers in zo'n situatie als bij Voorburg vorige week alsnog de uitvoeger nemen.
Geel uitbordje = toegestaan.
Geen geel uitbordje = niet toegestaan.
Of zeg ik dan iets heel geks?

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Rood kruis boven een afrit

Bericht door Rein » wo 14 aug 2019, 13:56

^^ ja. Want wie weet dat nou in de praktijk.

Zojuist op de A2 rechts waren op de lekbrug de rechterrijstrook en de uitvoeger afgekruisd (voor ogenschijnlijk niets). Verkeer nam (net na het kruis) nog gauw de afrit. Portaal verder liet overigens alweer :F9: zien. Tja mag dus niet, maar ik vind het niet raar dat men het toch doet.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7872
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Rood kruis boven een afrit

Bericht door Jackbauer1350 » do 29 aug 2019, 21:56

Blijf er bij dat een afgekruiste rijstrook oversteken naar de afrit gewoon mag zoals ik hier deed. En de :DVM70: boven de uitvoeger sterkt mij in die mening. Ik heb eenzelfde situatie eerder gehad bij de A1 afrit Muiden waar de rechterstrook was afgekruist en de signaalgever boven de uitvoeger naar het parbaantje een snelheid aangaf. En die was alleen te bereiken door de afgekruiste rijstrook over te steken.
Link

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Rood kruis boven een afrit

Bericht door Chrysa » do 29 aug 2019, 22:12

Zijn die middelste 3 signaalgevers nou alledrie kapot?

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7872
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Rood kruis boven een afrit

Bericht door Jackbauer1350 » do 29 aug 2019, 22:21

^^ Die avond deden ze het niet. Weet niet of dat inmiddels gerepareerd is. Maar het zal ze vast zijn opgevallen dus lijkt me dat men er wel aktie op heeft ondernomen nadien.

Dion
woonerf
Berichten: 66
Lid geworden op: ma 10 apr 2017, 19:49

Re: Rood kruis boven een afrit

Bericht door Dion » vr 30 aug 2019, 12:37

Jackbauer1350 schreef: do 29 aug 2019, 21:56 Blijf er bij dat een afgekruiste rijstrook oversteken naar de afrit gewoon mag zoals ik hier deed.
Mooi dat je in je mening blijft volharden :top:
Misschien neem je het van de politie Den Haag wel aan?
https://twitter.com/POL_TVDH/status/1160201607663038470

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Rood kruis boven een afrit

Bericht door Piles » vr 30 aug 2019, 12:49

^^ Ik heb niet de illusie dat de politie exact weet hoe het zit. Zeker niet als er een wijkteam op de snelweg staat (of een communicatiemedewerker achter een Twitter-account).
Interessant om een keer voor te laten komen wel (bij de rechter).

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Rood kruis boven een afrit

Bericht door mavas » vr 30 aug 2019, 13:27

Dion schreef: vr 30 aug 2019, 12:37
Jackbauer1350 schreef: do 29 aug 2019, 21:56 Blijf er bij dat een afgekruiste rijstrook oversteken naar de afrit gewoon mag zoals ik hier deed.
Mooi dat je in je mening blijft volharden :top:
Misschien neem je het van de politie Den Haag wel aan?
https://twitter.com/POL_TVDH/status/1160201607663038470
En waarom staat die 70 er dan boven de uitvoegstrook? Als je die rijstroken niet mag oversteken zou er ook boven de uitvoegstrook een rood kruis gestaan hebben.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Dion
woonerf
Berichten: 66
Lid geworden op: ma 10 apr 2017, 19:49

Re: Rood kruis boven een afrit

Bericht door Dion » vr 30 aug 2019, 13:36

Piles schreef: vr 30 aug 2019, 12:49 ^^ Ik heb niet de illusie dat de politie exact weet hoe het zit. Zeker niet als er een wijkteam op de snelweg staat (of een communicatiemedewerker achter een Twitter-account).
Interessant om een keer voor te laten komen wel (bij de rechter).
Ik zou het twitter account nog een keertje bekijken. Betreft het account van Team Verkeer waarbij de agenten zelf twitteren en er geen communicatiemedewerker aan te pas komt.
Ik ben het wel met je eens dat het interessant is om eens voor te laten komen, maar zie daar maar eens een vrijwilliger voor te vinden.
mavas schreef: vr 30 aug 2019, 13:27 En waarom staat die 70 er dan boven de uitvoegstrook? Als je die rijstroken niet mag oversteken zou er ook boven de uitvoegstrook een rood kruis gestaan hebben.
Omdat de verkeerscentrale (nog) maar één maatregel heeft geplaatst. Technisch moet er handmatig voor de afrit een aparte maatregel geplaatst worden.
Je mag ook niet door rood rijden omdat het verkeerslicht op het volgende kruispunt dat je kan ziel wél op groen staat.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7872
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Rood kruis boven een afrit

Bericht door Jackbauer1350 » vr 30 aug 2019, 14:10

^^ De afkruising in het filmpje liep in werkelijkheid van Abcoude tot Breukelen. Neem aan dat die 70 boven de afrit Vinkeveen er gelijk mee opgezet is.
Dion schreef: vr 30 aug 2019, 12:37
Jackbauer1350 schreef: do 29 aug 2019, 21:56 Blijf er bij dat een afgekruiste rijstrook oversteken naar de afrit gewoon mag zoals ik hier deed.
Mooi dat je in je mening blijft volharden :top:
Misschien neem je het van de politie Den Haag wel aan?
https://twitter.com/POL_TVDH/status/1160201607663038470
Politieagenten zijn ook gewoon mensen met een interpretatie van de regels waarbij de ene agent de andere niet is. Bovendien zijn zij niet degenen die de regels maken, ze hebben een contolerende taak. Dus inderdaad een rechter zou hier een sluitende uitspraak over kunnen doen. Net als een paar jaar geleden een rechter de uitspraak deed dat parkeren in de berm niet te verbieden is met de borden E1 en E2.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Rood kruis boven een afrit

Bericht door Robonus » vr 30 aug 2019, 14:57

In een interview (2016) met de (toenmalige) VID wordt gesteld dat je wél een gesloten rijstrook mag kruisen. Het is een geschreven interview, en je kan ook de podcast terugluisteren die iets dieper er op ingaat.

https://www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/10 ... verwarrend
VID schreef:Potgraven geeft nog een voorbeeld: "Als je op een rijbaan zit, en de rechterrijstrook is afgesloten, maar je moet erover heen om bij de afrit te komen. Mag dat dan?" In principe wel, legt hij uit, maar heel veel mensen doen dat niet. En dát is verwarrend.

Dion
woonerf
Berichten: 66
Lid geworden op: ma 10 apr 2017, 19:49

Re: Rood kruis boven een afrit

Bericht door Dion » vr 30 aug 2019, 14:59

De VID staat/stond nou niet bekend om hun juridische kennis.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Rood kruis boven een afrit

Bericht door Coen Tunnel » vr 30 aug 2019, 15:07

^^ De politie helaas ook niet altijd.

Stefanuzz
stadsweg
Berichten: 498
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 15:49
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Rood kruis boven een afrit

Bericht door Stefanuzz » di 10 sep 2019, 14:12

AfbeeldingScreenshot uit de video uit deze tweet: https://twitter.com/tedvandoorn/status/ ... 5929953280
:DVM70: :DVMX: :DVM70:
Afbeelding

Ik praat het negeren van het rode kruis niet goed, maar ik begrijp uberhaupt niet waarom er voorbij een pechgeval nog een rood kruis op rijstrook 2 staat. Een matrixbord geldt toch voor het gedeelte na de raai? En hier dus weer een voorbeeld waarbij men ook gebruik maakt van de afgesloten rijstrook om naar de afrit te komen.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Rood kruis boven een afrit

Bericht door boe! » di 10 sep 2019, 14:20

Een matrixbord geldt toch voor het gedeelte na de raai?
Dat klopt.

Maar wat doet de gemiddelde automobilist als hij in de verte een :F9: ziet? Dan gaat hij meteen naar rechts, ruim voor het betreffende portaal. Wat gebeurt er als je in jouw voorbeeld het rode kruis vervangt door een :F9: ? Dan gaat iedereen op de rechterrijstrook rijden, vlak langs het pechgeval. En dat wil de berger niet. Dus is het noodzakelijk om een 'extra' kruis te tonen na het pechgeval om te voorkomen dat de gemiddelde automobilist al voor het pechgeval op de rechterrijstrook zit.

De wegbeheerder zal dit echt niet uit luxe doen, maar meer uit noodzaak omdat de gemiddelde automobilist niet links blijft rijden tot aan de :F9: .

Stefanuzz
stadsweg
Berichten: 498
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 15:49
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Rood kruis boven een afrit

Bericht door Stefanuzz » di 10 sep 2019, 15:04

Ja, dus dat is een kwestie een overheidscampagne er tegenaan gooien om mensen daar bewust van te maken en vervolgens flink handhaven. Wat je nu dus krijgt is dat men dus een onwenselijke situatie creëert vanwege wangedrag van automobilisten waar in de regel dus helemaal niet op gehandhaafd wordt. :facepalm: En ter info, ik sta geregeld bij incidenten op de snelweg, dus ik snap écht wel waarom zo'n extra kruis nodig wordt geacht. Maar op deze manier wordt er natuurlijk wel een zooitje van gemaakt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Rood kruis boven een afrit

Bericht door Coen Tunnel » di 10 sep 2019, 18:05

A12 komende vanaf de grens, :AS: Beek. Foto is vorige week woensdagavond genomen. Normaal maakt mijn vriendin niet gauw wegenfoto's, maar toen ik dit in de verte zag vroeg ik toch of ze er even snel een foto van wilde maken. Het tankstation is open. Uitvoeger/weefvak is alleen bereikbaar door de rechter rijstrook te kruisen. In theorie ook door via de Duitse grensparkeerplaats Elten te rijden, maar dat staat aan Duitse zijde nergens aangegeven. Dus je komt hier de grens over, je hebt nergens een vooraankondiging gezien dat de afrit niet toegankelijk zou zijn en je wil naar het geopende tankstation of de afrit Beek. De :DVM70: geeft aan dat de afrit gewoon gebruikt mag worden.

Zou dan daadwerkelijk de bedoeling van de wegbeheerder zijn dat de rechter rijstrook niet gekruist mag worden? Ik kan het me bijna niet voorstellen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Rood kruis boven een afrit

Bericht door mavas » di 10 sep 2019, 19:22

^^ als dat geen ultiem voorbeeld is, dan weet ik het niet meer.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Plaats reactie