Wachten bij oversteken op zebrapad

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Cameleon
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 14 apr 2019, 18:53

Wachten bij oversteken op zebrapad

Bericht door Cameleon » zo 14 apr 2019, 18:55

Ik heb een vraag met betrekking tot het als automobilist moeten wachten als een voetganger oversteekt op een zebrapad.
Het gaat dan met name over de situatie, waarbij het zebrapad over 2 weghelften loopt en in het midden een vluchtheuvel is aangebracht.

Moet ik als automobilist wachten totdat de overstekende voetganger geheel aan de andere zijde van de andere weghelft is aangekomen, of mag ik doorrijden zodra de voetganger op de vluchtheuvel staat in het midden van de weg ?

Geregeld heb ik met mijn echtgenote een discussie over dit onderwerp
Ik wil dus nu wel eens weten hoe het nu werkelijk zit.

Ik verneem graag van u

Met vriendelijke groet,
Cameleon

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Wachten bij oversteken op zebrapad

Bericht door Snelwegfreak » zo 14 apr 2019, 18:58

Volgens mij moet je de voetganger voor laten gaan. Als hij eenmaal jouw weghelft gepasseerd is, heb je daaraan voldaan.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Afrit13
verkeersader
Berichten: 769
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 17:41
Locatie: Nijmegen

Re: Wachten bij oversteken op zebrapad

Bericht door Afrit13 » ma 15 apr 2019, 1:26

Ik kan het voor de Nederlandse wetgeving niet expliciet vinden, maar ik meen dat een voetganger ongehinderd moet kunnen oversteken. Onder andere de Belgische wetgeving specificeert dit wel expliciet geloof ik (daar mag je dus inderdaad wegrijden als de voetganger op de middenberm staat). In de praktijk denk ik dat zodra een voetganger veilig overgestoken is (naar een middenberm of de overkant van de weg) je inderdaad gewoon door kan rijden. Dat is ten minste wat ik en velen hier zullen doen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wachten bij oversteken op zebrapad

Bericht door Coen Tunnel » ma 15 apr 2019, 6:44

Artikel 49 van het RVV zegt:

Bestuurders moeten voetgangers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig, die op een voetgangersoversteekplaats oversteken of kennelijk op het punt staan zulks te doen, voor laten gaan.

Kortom, je moet de voetganger voor laten gaan en niet hinderen. Zodra de voetganger jouw weghelft (of zelfs maar rijstrook bij een oversteekplaats over meerdere rijstroken) gepasseerd is kun je dus weer doorrijden. Er is geen enkele reden om te wachten voordat de voetganger volledig is overgestoken en de overkant van de weg bereikt heeft.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Wachten bij oversteken op zebrapad

Bericht door Egbert » ma 15 apr 2019, 7:03

Ik ben het met bovenstaande eens, maar je moet wel blijven opletten.
https://www.dumpert.nl/mediabase/766323 ... rapad.html

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Wachten bij oversteken op zebrapad

Bericht door mavas » ma 15 apr 2019, 11:03

^^ Is er een reden te bedenken om niet op te letten? :dontknow:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Wachten bij oversteken op zebrapad

Bericht door Schelpenpaadje » ma 15 apr 2019, 11:05

WACHT
tot de voetganger overgestoken is
er kan nog een voetganger komen
:?:

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Wachten bij oversteken op zebrapad

Bericht door Victor » ma 15 apr 2019, 18:24

^^ Lijkt op het eerste gezicht leuk bedacht, maar het slaat natuurlijk helemaal nergens op :p

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Wachten bij oversteken op zebrapad

Bericht door Willem » ma 15 apr 2019, 20:56

^^ En is slecht voor de doorstroming.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Wachten bij oversteken op zebrapad

Bericht door Schelpenpaadje » di 16 apr 2019, 0:01

Het was meer bedoeld om aan te geven hoe absurd het zou zijn als je zou moeten afwachten tot de voetganger aan de overkant is. Ja je moet voorrang verlenen, ja je moet wachten met doorrijden tot de voetganger je rijstrook is overgestoken en dit veilig kan, maar daar houdt het op lijkt me.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Wachten bij oversteken op zebrapad

Bericht door Jeroen » di 16 apr 2019, 3:13

^^ Het hierboven gelinkte filmpje toont wel duidelijk aan dat je als automobilist enige marge dient te nemen daarbij.

Het zal ook veel van af hangen in welk land het gebeurt. In Italië mag je er nooit vanuit gaan dat verkeer voor je stopt bij een zebra, terwijl bijvoorbeeld in de VS er tot aan het overdrevene aan toe vaak al voor je wordt gestopt als je de automobilist aankijkt, terwijl er in de verste verte geen oversteekplaats ligt. Nederland zal wel ergens in het midden daarvan liggen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wachten bij oversteken op zebrapad

Bericht door Coen Tunnel » di 16 apr 2019, 7:41

^^ In Italië moet je gewoon assertiever zijn en zodra er een gat is beginnen met oversteken, dan remt het verkeer wel voor je. Zo heb ik tijdens schoolreis in Rome leren oversteken.

In Zwitserland wordt er ook netjes gestopt bij zebrapaden. Als je als automobilist niet stopt voor een zebrapad om voorrang te verlenen aan voetgangers, kan je rijbewijs worden ingenomen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Wachten bij oversteken op zebrapad

Bericht door Palance » di 16 apr 2019, 7:45

Ik had het idee dat het in Rome nog wel meeviel. Maar misschien ben ik gewoon assertief genoeg ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Wachten bij oversteken op zebrapad

Bericht door Jeroen » di 16 apr 2019, 9:22

Coen Tunnel schreef: di 16 apr 2019, 7:41 ^^ In Italië moet je gewoon assertiever zijn en zodra er een gat is beginnen met oversteken, dan remt het verkeer wel voor je.
Dat is fijn als je goed ter been bent en nog eenvoudig een stap opzij kunt zetten, maar het is niet voor niets dat met name veel ouderen er vaak blijven wachten tot het verkeer volledig gestopt is.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Wachten bij oversteken op zebrapad

Bericht door Peter » di 16 apr 2019, 9:27

Er zijn in het centrum van Rome niet zo gek veel zebra's zonder verkeerslichten. Je grootste gevaar is overigens om door een scooter overreden te worden, zowel op straat als op de stoep.
Vaak hangt de discipline af van de (historische) aandacht van de politie en de hoogte van de boetes. In de US is die hoog, doordat straat-agenten goedkoop zijn (10 dollar per uur of zo) en boetes hoog. In Nederland lag de prioriteit altijd laag omdat posten bij een zebrapad handwerk is, dus duur, net als controles op fietsers zonder licht. Pas als je BOA's mandateert kan je dit verbeteren of wellicht ook straks via digitale situatie-analyses (een beetje zoals ook kleven en snijden nu nog handwerk is). Ik weet niet waar de Duitse normen vandaan komen, maar wellicht volksaard….
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Wachten bij oversteken op zebrapad

Bericht door Jackbauer1350 » di 16 apr 2019, 13:05

^^ Dat fietsers en brommers/snorfietsen niet stoppen voor voetgangers is hier in Nederland ook veel voorkomend, ook op de fietspaden waar het zebrapad over doorloopt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wachten bij oversteken op zebrapad

Bericht door Coen Tunnel » di 16 apr 2019, 13:42

Peter schreef: di 16 apr 2019, 9:27 Er zijn in het centrum van Rome niet zo gek veel zebra's zonder verkeerslichten. Je grootste gevaar is overigens om door een scooter overreden te worden, zowel op straat als op de stoep.
En ook als je groen licht hebt.
Jackbauer1350 schreef: di 16 apr 2019, 13:05 ^^ Dat fietsers en brommers/snorfietsen niet stoppen voor voetgangers is hier in Nederland ook veel voorkomend, ook op de fietspaden waar het zebrapad over doorloopt.
Hoe vaak mij dat als voetganger wel niet overkomt... Fietsers hebben vaak maling aan zebrapaden en doen er meestal alles aan om maar niet te hoeven stoppen.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Wachten bij oversteken op zebrapad

Bericht door Jackbauer1350 » di 16 apr 2019, 16:32

Overigens staan bij zebrapaden op de gescheiden fietspaden vaak niet de :L2: borden.

Plaats reactie