Wie heeft voorrang?

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10196
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Wie heeft voorrang?

Bericht door Rein » zo 26 mei 2019, 22:26

LennyKravitz schreef: zo 26 mei 2019, 22:04 Met rijles (theorie) krijg je niks te leren over "beperkte bestemming"... alleen hoe een uitrit eruit kan zien, en daarbij hoort o.a. de doorgetrokken stoeprand wel tot de lesstof als een definitie van uitrit.
Dan heb ik denk ik ooit andere theorieboeken gehad. :roll: Ik zou denken dat het een (onder weggebruikers) een algemeen bekend feit zou moeten zijn dat een aansluiting met een beperkte bestemming als uitrit beschouwd moet worden.

Als je trouwens googled kom je bijvoorbeeld ook verschillende gerechtelijke uitspraken die ingaan op dit criterium van beperkte bestemming en bijvoorbeeld 'zijwegen' die leiden naar een parkeerplaats waarbij aan het begin van de zijweg een P-bord staan als beperkte bestemming en daarmee als uitrit beschouwen. Een situatie als dit bijvoorbeeld.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Wie heeft voorrang?

Bericht door Attietattie » zo 26 mei 2019, 22:42

LennyKravitz schreef: zo 26 mei 2019, 22:04Met rijles (theorie) krijg je niks te leren over "beperkte bestemming"... alleen hoe een uitrit eruit kan zien, en daarbij hoort o.a. de doorgetrokken stoeprand wel tot de lesstof als een definitie van uitrit. Al het andere dat voor wegenliefhebber-incrowd bekend mag zijn maar voor jan-de-automobilist-met-de-pet niet, zou niet mogen boeien.
Ik zou de rijschool waar jij les hebt gehad niet willen aanbevelen. ;)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Re: Wie heeft voorrang?

Bericht door LennyKravitz » di 28 mei 2019, 0:43

Attietattie schreef: zo 26 mei 2019, 22:42
LennyKravitz schreef: zo 26 mei 2019, 22:04Met rijles (theorie) krijg je niks te leren over "beperkte bestemming"... alleen hoe een uitrit eruit kan zien, en daarbij hoort o.a. de doorgetrokken stoeprand wel tot de lesstof als een definitie van uitrit. Al het andere dat voor wegenliefhebber-incrowd bekend mag zijn maar voor jan-de-automobilist-met-de-pet niet, zou niet mogen boeien.
Ik zou de rijschool waar jij les hebt gehad niet willen aanbevelen. ;)

Kan ook eraan liggen dat ik mijn rijbewijs wat langer geleden heb gehaald... het begrip "beperkte bestemming" heb ik destijds en tot op heden nog nooit van gehoord. Natuurlijk gebruik ik boerenverstand.

Echter in de situatie zoals een aantal post beschreven als iemand van rechts komt zou ik niet automatisch voorrang verlenen.

By the way, de lesstof ligt niet aan de school, dat waren algemene lesboeken die nationaal gebruikt werden. Zou het hoofdstukje uitritten van heden wel eens willen zien uit een hedendaags lesboek... kijken of "beperkte bestemming" erbij staat.... iemand nog een kopiete liggen? ;)
It aint over 'till it's over...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Wie heeft voorrang?

Bericht door Attietattie » di 28 mei 2019, 1:08

^^ Je moet natuurlijk niet op zoek gaan naar de woorden 'beperkte' en 'bestemming'. Het gaat erom dat situaties zoals in mijn voorbeeld uitgelegd worden. En je maakt mij niet wijs, dat er tussen 1980 en nu in de boeken niets beschreven staat dat bevestigt dat mijn voorbeeld een uitrit is.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Dion
woonerf
Berichten: 66
Lid geworden op: ma 10 apr 2017, 19:49

Re: Wie heeft voorrang?

Bericht door Dion » di 28 mei 2019, 14:06

Een rechter zei in 2018:
De begrippen in- en uitrit zijn in de wet niet (meer) gedefinieerd, omdat zich in de praktijk vele verschillende feitelijke situaties voordoen die zich lastig in een definitie laten vangen. Voor de beantwoording van de vraag of sprake is van een in- en/of uitrit, is daarom van belang of van iedere verkeersdeelnemer ter plaatse mag worden verwacht dat hij die uitmonding op duidelijk herkenbare wijze als uitrit kan herkennen. Daarbij speelt de bestemming van de uitmonding (bijvoorbeeld de toegang tot een erf van een woning of bedrijfsunit) en de constructie van de uitmondingsituatie een belangrijke rol. Bij de vormgeving van een uitritconstructie kan daarbij worden gedacht aan een trottoir of fietspad langs de doorgaande weg dat op nagenoeg dezelfde hoogte en in soortgelijke verharding doorloopt over de zijweg en/of de toepassing van zogenaamde inritblokken.

Nahoj
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 11 okt 2017, 20:12

Re: Wie heeft voorrang?

Bericht door Nahoj » di 28 mei 2019, 18:32

^^
En dan kom ik weer terug bij die boulevard, waar geen fietspad of trottoir doorloopt, maar juist de bestrating een geheel lijkt te vormen met de strook die het parkeerterrein op gaat. Kortom, onhandige inrichting die vermoedelijk weinig tot geen problemen zal geven in de praktijk omdat de gemiddelde twijfelende bestuurder eerder voorrang verleent dan neemt.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Wie heeft voorrang?

Bericht door Attietattie » wo 29 mei 2019, 0:59

En dan ineens heb je twee niet-twijfelende bestuurders...

Buiten dat, als je als wegbeheerder een situatie creëert waarbij je twijfel zaait, moet je bij jezelf te raden gaan. Dit is gewoon troep.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Plaats reactie