Voorrang doorgetrokken trottoir

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

BigShaq
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 07 jun 2019, 16:24

Voorrang doorgetrokken trottoir

Bericht door BigShaq » vr 07 jun 2019, 16:35

Hallo,
Vanmorgen fietste ik langs onderstaande situatie. Voor zover ik weet geldt een doorgetrokken trottoir als uitrit, en heeft het verkeer wat daar uitkomt dus geen voorrang. Een andere fietser kwam daar vanmorgen uit, ik geef hem dus geen voorrang en hij begint tegen mij te schreeuwen. Ik negeer dat en fiets verder. De man vindt het vervolgens nodig om mij klem te rijden om mij aan te spreken op mijn levensgevaarlijke wangedrag. Zou iemand mij kunnen vertellen of ik echt gelijk heb, want ik begin te twijfelen.

Afbeelding

Nahoj
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 11 okt 2017, 20:12

Re: Voorrang doorgetrokken trottoir

Bericht door Nahoj » vr 07 jun 2019, 17:53

BigShaq schreef: vr 07 jun 2019, 16:35 Hallo,
Vanmorgen fietste ik langs onderstaande situatie. Voor zover ik weet geldt een doorgetrokken trottoir als uitrit, en heeft het verkeer wat daar uitkomt dus geen voorrang. Een andere fietser kwam daar vanmorgen uit, ik geef hem dus geen voorrang en hij begint tegen mij te schreeuwen. Ik negeer dat en fiets verder. De man vindt het vervolgens nodig om mij klem te rijden om mij aan te spreken op mijn levensgevaarlijke wangedrag. Zou iemand mij kunnen vertellen of ik echt gelijk heb, want ik begin te twijfelen.

Afbeelding
Pfoe, lastige, heb je ook een plaatsnaam dat ik daar iets rond kan kijken?
Zie al wel dat de uitvoering voor twijfel kan zorgen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Voorrang doorgetrokken trottoir

Bericht door mavas » vr 07 jun 2019, 18:01

^^ Ik dacht het al te herkennen, maar het is de dorpsstraat in het alleraardigste Broek op Langedijk.

De wegbeheerders maken het wel weer makkelijk zeg :facepalm:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Voorrang doorgetrokken trottoir

Bericht door Victor » vr 07 jun 2019, 18:19

Loopt er wel een trottoir door, is de vraag.
Als ik het van deze kant bekijk, zou ik zeggen: nee. Dus dan zou de boze medefietser toch gelijk hebben.
https://www.google.nl/maps/@52.6746903, ... 312!8i6656

Overigens zijn de Streetview beelden wel 10 jaar oud. Ik weet niet of er in de tussentijd iets veranderd is?

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Voorrang doorgetrokken trottoir

Bericht door keokiracer » vr 07 jun 2019, 18:29

Victor schreef: vr 07 jun 2019, 18:19 Overigens zijn de Streetview beelden wel 10 jaar oud. Ik weet niet of er in de tussentijd iets veranderd is?
Ja
https://www.google.nl/maps/@52.674793,4 ... 312!8i6656
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Voorrang doorgetrokken trottoir

Bericht door Piles » vr 07 jun 2019, 18:47

Ik vind het persoonlijk te onduidelijk om voorrang te nemen.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Voorrang doorgetrokken trottoir

Bericht door keokiracer » vr 07 jun 2019, 18:54

Piles schreef: vr 07 jun 2019, 18:47te onduidelijk
Dat is nu precies het probleem in dit soort situaties.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Nahoj
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 11 okt 2017, 20:12

Re: Voorrang doorgetrokken trottoir

Bericht door Nahoj » vr 07 jun 2019, 18:55

^^
Helemaal eens, voor beide standpunten zijn punten te vinden, maar als ik t zelf zo beschouw is het meer niet dan wel een uitrit.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Voorrang doorgetrokken trottoir

Bericht door Jeroen » vr 07 jun 2019, 21:15

Onduidelijke situatie, maar bij twijfel stop je beter. Liever 2 bestuurders die even op elkaar wachten dan een aanrijding....

Veldwachter
woonerf
Berichten: 94
Lid geworden op: za 22 aug 2015, 21:40
Locatie: Rotterdam, NL

Re: Voorrang doorgetrokken trottoir

Bericht door Veldwachter » vr 07 jun 2019, 21:50

Ik vind dit wel een situatie om voor te leggen aan de wegbeheerder. Bij onduidelijke situaties zijn zij de aangewezen instantie om voor een duidelijke verkeerssituatie te zorgen.

Wat betreft het agressieve gedrag van de andere fietser zoals het klemrijden :nuts: Mocht het je dwarszitten, kun je alsnog aangifte doen. In het vervolg direct 112 bellen.
Anticipeer en tolereer (op) andermans fouten.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Voorrang doorgetrokken trottoir

Bericht door Rein » vr 07 jun 2019, 22:03

We hebben op dit forum geregeld discussies of in bepaalde situaties al dan niet sprake is van een uitrit. Blijkbaar zijn wegbeheerders incompetent op dit gebied door ofwel onnadenkend situaties aan te leggen die intrinsiek tot onduidelijkheid leiden ofwel bewust onduidelijke situaties te creëren om verkeersdeelnemers bijvoorbeeld tot meer oplettendheid te dwingen.

In mijn optiek zou het evident moeten zijn of al dan niet sprake is van een uitrit en zouden er eigenlijk geen twijfelgevallen moeten zijn. Helaas werkt het echter niet zo. Overigens wordt het probleem in mijn ogen mede veroorzaakt door de kwaal 'uitriteritus' die als kenmerk heeft dat men gewone woonstraten per sé via een uitritconstructie wil laten aansluiten op een meer doorgaande (wijk)ontsluitingsweg. In mijn ogen zou het begrip 'uitrit' hier helemaal niet voor gebruikt moeten worden en zouden dit ofwel gelijkwaardige kruisingen ofwel voorrangskruisingen moeten zijn. Een uitrit zou in mijn ogen uitsluitend moeten zien op situaties als dit of dit en dus niet op iets als dit. In mijn ogen zou je niet van een 'uitrit' mogen spreken als je hele wijken van honderden woningen op een grotere weg laat aansluiten. Helaas heeft de uitriteritus de laatste 30 jaar zoveel om zich heen geslagen dat dit bijna niet meer terug te draaien is.

Nahoj
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 11 okt 2017, 20:12

Re: Voorrang doorgetrokken trottoir

Bericht door Nahoj » vr 07 jun 2019, 22:08

^^
De richtlijnen vanuit het CROW zijn wat mij betreft helder genoeg om goede en herkenbare uitritten aan te leggen, helaas hebben sommige wegbeheerders werkelijk lak aan alles wat het CROW voorschrijft...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Voorrang doorgetrokken trottoir

Bericht door Chris » vr 07 jun 2019, 22:31

Ik vind ook dat er teveel twijfelgevallen zijn in Nederland. Zelfs bij het oog duidelijke situaties zie je mensen twijfelen. Dit komt denk ik omdat de uitrit inderdaad misbruikt wordt om een voorrangssituatie te regelen.

In Frankrijk vind ik het altijd veel duidelijker wat de voorrangssituatie is: echte erfaansluitingen zijn een uitrit, al het andere heeft gewoon een stopstreep.

Bijvoorbeeld hier, gewoon direct duidelijk wat de voorrangssituatie is. En daar heb je geen voorrangsweg voor nodig.
Afbeelding

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Voorrang doorgetrokken trottoir

Bericht door Egbert » za 08 jun 2019, 8:51

Bij het witte huis loopt het trottoir duidelijk niet door en ook aan deze kant zie je een verandering in de stenen.
Ik zou dus geen voorrang nemen.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Voorrang doorgetrokken trottoir

Bericht door paolie » za 08 jun 2019, 9:13

Het zal wel aan mij liggen, maar ik zie überhaupt geen trottoirs hier.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Voorrang doorgetrokken trottoir

Bericht door Egbert » za 08 jun 2019, 9:33

Op streetview wel hoor.
https://www.google.nl/maps/@52.6746903, ... 312!8i6656

Stoepje rechts en aan de overkant (maar dat doet hier niet ter zake).

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Voorrang doorgetrokken trottoir

Bericht door MaartenE » za 08 jun 2019, 10:05

Ik persoonlijk zou als fietser het niet eens wagen om daar voorrang te nemen.
Dat je als fietser "onschendbaar" bent verzekeringstechnisch maakt niet dat je je fiets overal tussen kan pleuren als het volgens jou uitkomt.
Met een beetje boerenverstand zie je dat dit een verwarrende situatie is. Neem dan even de tijd en laat desnoods de ander even voor, zodat je zeker weet dat je niet met elkaar in conflict komt.

Als ik van rechts zou komen daar zou ik vanwege de doorlopende "stoep" inhouden en mij voorbereiden om voorrang te geven.

Maar goed, dat zijn mijn 2 centen.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Nahoj
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 11 okt 2017, 20:12

Re: Voorrang doorgetrokken trottoir

Bericht door Nahoj » za 08 jun 2019, 11:12

Chris schreef: vr 07 jun 2019, 22:31 Ik vind ook dat er teveel twijfelgevallen zijn in Nederland. Zelfs bij het oog duidelijke situaties zie je mensen twijfelen. Dit komt denk ik omdat de uitrit inderdaad misbruikt wordt om een voorrangssituatie te regelen.

In Frankrijk vind ik het altijd veel duidelijker wat de voorrangssituatie is: echte erfaansluitingen zijn een uitrit, al het andere heeft gewoon een stopstreep.

Bijvoorbeeld hier, gewoon direct duidelijk wat de voorrangssituatie is. En daar heb je geen voorrangsweg voor nodig.
Afbeelding
Snap even niet wat je hiermee bedoeld, een uitrit is juist een heel goed medium om de voorrang te regelen en tevens de wijziging van een snelheidsregime te benadrukken, dus GOW-ETW of 30-ERF.
Daarbij, in Nederland passen we de stopstreep in beginsel alleen toe op plaatsen waar voorrang verleent moet worden maar bijvoorbeeld het zicht beperkt is. Door het hele land volmikken met stopborden zal het verschil in gedrag dat je moet vertonen bij bord B6 en B7 helemaal verdwijnen.
Egbert schreef: za 08 jun 2019, 9:33 Op streetview wel hoor.
https://www.google.nl/maps/@52.6746903, ... 312!8i6656

Stoepje rechts en aan de overkant (maar dat doet hier niet ter zake).
Dat daar juist zaken liggen die wel de uiterlijke kenmerken van een trottoir hebben doet mijns inziens wel ter zake, onderstreept juist dat het hier géén doorgetrokken trottoir betreft, dus geen uitrit, dus alle stromen dienen voorrang te verlenen aan verkeer van rechts.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Voorrang doorgetrokken trottoir

Bericht door Chris » za 08 jun 2019, 11:24

Een uitrit hoort bij een erf. Niet op een kruispunt van wegen. Ooit is bedacht dat dit een goed idee is, maar dit blijven toch voortdurend de meest onduidelijke situaties voor weggebruikers. Heel veel ongevallen zijn voorrangsfouten die voorkomen kunnen worden als de voorrang gewoon duidelijk geregeld is, in plaats om van voorrangsregels te misbruiken om een lagere snelheid af te dwingen (wat maar ten dele lukt).

In het Franse voorbeeld gebruiken ze altijd een stopstreep, omdat er geen haaietanden worden gebruikt in dat land. Dat hoeft niet zo letterlijk in Nederland, kan ook een gewone voorrangssituatie zijn. In het voorbeeld zou je anders pas op het laatste moment zien dat er van rechts een weg aan sluit. Nu is daar geen onduidelijkheid over, zelfs als je het over het hoofd ziet is de voorrang geregeld.

In Nederland kom je op ETW-60 ook veel onoverzichtelijke kruispunten tegen, waarbij een zijweg met 20 auto's per dag voorrang heeft, want van rechts. In 99% van de gevallen zal je niemand tegenkomen, maar net die 1% leidt tot problemen. In andere landen zie je in zo'n situatie veel vaker voorrang voor de doorgaande route.

Een ander voorbeeld, een willekeurige locatie in Denemarken, in een woongebied. De doorgaande weg heeft dus gewoon voorrang. In Nederland zou dit voorrang van rechts of een uitrit zijn.

Afbeelding

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Voorrang doorgetrokken trottoir

Bericht door paolie » za 08 jun 2019, 17:18


Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Voorrang doorgetrokken trottoir

Bericht door Peter » di 11 jun 2019, 7:57

In alle landen is het lastig om het verschil te zien tussen een uitrit (van particulier terrein zonder openbare functie) en een openbare parkeerplaats als er niet expliciet een voorrang is geregeld. Ik vind de uitritconstructie prima werken, waar je lokaal prutswerk niet als argument tegen kan gebruiken. De uitritconstructie geeft bovendien ook doorgaand voetverkeer voorrang.

De Franse stopstreep is ook verre van ideaal, want vaak is de verf versleten of ligt de streep niet direct aan de rijbaan (maar achter geparkeerde auto's of achter de stoep). Vaak is het educated guessing (de vorige zijweg had een streep dus de volgende met 95% zekerheid ook of in ieder geval niet gelijkwaardig).

Leuk overigens dat men (behalve voor Heerhugowaard) fietsers een doodlopende straat instuurt.

Nog een leuke onduidelijke situatie in Veendam. Uitritconstructie ? Particulier terrein ? Twee keer nee. Er loopt gewoon een openbare straat over het parkeerterrein die hier uitkomt van rechts.
https://www.google.nl/maps/@53.1053711, ... D100?hl=nl
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Voorrang doorgetrokken trottoir

Bericht door Robonus » di 11 jun 2019, 8:22

Rein schreef: vr 07 jun 2019, 22:03 We hebben op dit forum geregeld discussies of in bepaalde situaties al dan niet sprake is van een uitrit. Blijkbaar zijn wegbeheerders incompetent op dit gebied door ofwel onnadenkend situaties aan te leggen die intrinsiek tot onduidelijkheid leiden ofwel bewust onduidelijke situaties te creëren om verkeersdeelnemers bijvoorbeeld tot meer oplettendheid te dwingen.

In mijn optiek zou het evident moeten zijn of al dan niet sprake is van een uitrit en zouden er eigenlijk geen twijfelgevallen moeten zijn. Helaas werkt het echter niet zo. Overigens wordt het probleem in mijn ogen mede veroorzaakt door de kwaal 'uitriteritus' die als kenmerk heeft dat men gewone woonstraten per sé via een uitritconstructie wil laten aansluiten op een meer doorgaande (wijk)ontsluitingsweg. In mijn ogen zou het begrip 'uitrit' hier helemaal niet voor gebruikt moeten worden en zouden dit ofwel gelijkwaardige kruisingen ofwel voorrangskruisingen moeten zijn. Een uitrit zou in mijn ogen uitsluitend moeten zien op situaties als dit of dit en dus niet op iets als dit. In mijn ogen zou je niet van een 'uitrit' mogen spreken als je hele wijken van honderden woningen op een grotere weg laat aansluiten. Helaas heeft de uitriteritus de laatste 30 jaar zoveel om zich heen geslagen dat dit bijna niet meer terug te draaien is.
Volgens mij vat je het probleem heel goed samen zo.
Er zijn talloze voorbeelden van twijfelgevallen op dit forum waar zelfs "wij" het vaak niet met elkaar eens kunnen worden.
Is het niet een idee om deze gevallen te bundelen, en samen met een verkeerspsycholoog zoals Gerard Tertoolen o.i.d. hier een media item van te maken om dit op de lokale of zelfs landelijke politieke agenda te zetten? Het kán niet zijn dat we in Nederland waar we voor ieder wissewasje een helder omschreven verkeersregel hebben, het zo'n gepruts is met die uitritten iedere keer.

Met zo'n media actie zou je kunnen aandringen tot: ófwel aanpassen naar een wettelijk vastgelegde uitrit constructie die voor iedereen herkenbaar is, of dan wel voorrangsregels toevoegen zoals haaitentanden en bebording. Heeft de gemeente de intentie gehad dat zo'n uitrit-gelijkende situatie gelijkwaardig is, dan ook ombouwen dat dat onmiskenbaar is.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Voorrang doorgetrokken trottoir

Bericht door Schelpenpaadje » di 11 jun 2019, 10:07

Aangezien het fysiek aanpassen van duizenden van dit soort situaties heel veel geld gaat kosten, zal een oplossing (als die er daardoor al komt) hoogstwaarschijnlijk bestaan uit meer bureaucratie.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Voorrang doorgetrokken trottoir

Bericht door mavas » di 11 jun 2019, 13:42

Het is kiezen: Of heel veel geld voor meer bureaucratie, of meer geld naar Justitie om alle onduidelijke gevallen te behandelen. Ik denk dat het uiteindelijk goedkoper is om de situaties te verduidelijken.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Voorrang doorgetrokken trottoir

Bericht door Peter » di 11 jun 2019, 14:50

Vrijwel alle onduidelijke openbare uitritten hebben een gemeente als wegbeheerder. Die komt in de regel pas in actie als deze (met succes) voor een schade aansprakelijk gesteld wordt door de verzekeraars (of een schadehebbende zoals een fietser). De meeste verzekeraars zijn liever lui dan moe, zeker voor (slechts) blikschade en leggen de rekening het liefst bij de verzekerde klant (via eigen risico of bonus-malus).

Een rechter kan ook nog eens redeneren dat in geval van een onduidelijke situatie beide partijen voorzichtiger hadden moeten zijn, en de aansprakelijkheid van de wegbeheerder in het midden laten.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Voorrang doorgetrokken trottoir

Bericht door mavas » do 19 dec 2019, 14:08

Wat vinden we hier van: https://www.google.nl/maps/@52.3528063, ... 312!8i6656
Duidelijk of onduidelijk?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: Voorrang doorgetrokken trottoir

Bericht door NWH » do 19 dec 2019, 14:12

^^
Duidelijk. Ik zou het verkeer van rechts voorrang geven.
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Voorrang doorgetrokken trottoir

Bericht door Robonus » do 19 dec 2019, 14:19

Wat een gedrocht, als je komt aanrijden is het totaal niet duidelijk dat je een zijstraat kan verwachten. Lijkt als een soort straat door shared-space heen te lopen.

Zoek de zijstraat die je voorrang moet verlenen:

Afbeelding

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Voorrang doorgetrokken trottoir

Bericht door Basjuh1981 » do 19 dec 2019, 16:23

Dat is vergelijkbaar met deze kruising op Scheveningen. Heel veel mensen rijden gewoon door, terwijl rechts voorrang heeft.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Voorrang doorgetrokken trottoir

Bericht door Robonus » do 19 dec 2019, 16:51

^^
Is dat geen uitrit op basis van:
Een weg wordt als uitrit beschouwd indien deze weg een beperkte bestemming heeft en deze beperkte bestemming kenbaar is voor alle verkeersdeelnemers ter plaatse.
Edit: nevermind... Ik zie nu pas dat het niet enkel parkeerterrein is, maar dat die straat ook nog verder doorloopt.

Plaats reactie