Wel of geen uitrit?

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
frankiej
zandpaadje
Berichten: 13
Lid geworden op: za 15 jun 2019, 7:23

Wel of geen uitrit?

Bericht door frankiej » za 15 jun 2019, 7:49

Hallo allemaal. Gisteren in 's-Hertogenbosch kom ik uit de Bossche pad om linksaf te slaan het Hinthamereinde op. Vanuit tegengestelde richting (Aawal) een automobilist die rechtdoor wil. Normaliter dien ik die voor te laten gaan, zij het dat hij volgens mij uit een uitritconstructie kwam. Locatie: https://www.google.nl/maps/@51.6909175,5.3166979,18.5z
Ik reed besluitvaardig het Hinthamereinde op waarop hij alsnog stopte. Wel kreeg ik een vriendelijk vermanend vingertje dat ik fout zou zitten waarop ik nee knikte en naar de uitritblokken wees. Waarschijnlijk heeft hij dat niet begrepen, misschien is ie er alsnog over aan het nadenken gegaan. Mij bracht het echter alsnog aan het twijfelen waarop ik de situatie nog eens bekeken heb op streetview. Volgens mij heb ik het gisteren toch goed geïnterpreteerd maar wat is jullie mening hierover?

Foto's vanuit mijn positie:
Afbeelding

Afbeelding

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Wel of geen uitrit?

Bericht door boe! » za 15 jun 2019, 8:03

Artikel 54 van het RVV zegt dit:
Artikel 54 Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.
Oftewel als je vanuit een uitrit de weg oprijdt, moet je al het overige verkeer voor laten gaan. Als ik kijk op Streetview dan zie ik in dit geval een uitrit die ook goed als zodanig herkenbaar is (we zien op dit forum nog wel eens voorbeelden waarbij dat erg onduidelijk is), dus dan kan ik niet anders concluderen dat de tegenligger voorrang had moeten verlenen.

Edit: ik zie dat de tegenligger wel haaientanden op het wegdek heeft en een :B6: tegenkomt. Dat maakt het lastig, want verkeerstekens gaan boven verkeersregels.

frankiej
zandpaadje
Berichten: 13
Lid geworden op: za 15 jun 2019, 7:23

Re: Wel of geen uitrit?

Bericht door frankiej » za 15 jun 2019, 10:27

Dat viel mij ook al op. Het wordt nog waziger doordat de haaientanden alleen voor het kruisend fietspad staan.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Wel of geen uitrit?

Bericht door Rein » za 15 jun 2019, 10:45

Weer een typisch geval van onkunde bij de wegbeheerder. Mogelijk stonden de haaientanden er vroeger niet, maar zijn ze geplaatst toen er een keer een fietser werd aangereden. Is ook bijvoorbeeld hier het geval. Wegbeheerders denken dat de voorrangssituatie dan duidelijker is. Echter, feitelijk wordt de situatie er daardoor juist juridisch onduidelijker van. En hebben kruisende voetgangers nou voorrang of niet? Bij een uitrit namelijk wel, maar bij een voorrangskruising niet.

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 604
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Wel of geen uitrit?

Bericht door MaartenE » za 15 jun 2019, 12:20

Ahh, hier heb ik voor een jaar of vijf iedere dag langs gemoeten op de fiets.
Ik interpreteer het dat de andere automobilist fout was, hij komt uit een uitrit, en er staat niet expliciet aangegeven dat hij na het voorbijrijden van de :B6: opeens voorrang heeft. Tevens moet hij nog van de uitrit afkomen, dus hij zal moeten hebben geweten dat hij voorrang moest verlenen.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

frankiej
zandpaadje
Berichten: 13
Lid geworden op: za 15 jun 2019, 7:23

Re: Wel of geen uitrit?

Bericht door frankiej » za 15 jun 2019, 12:30

Het hele uitrit gebeuren is bij veel mensen nog een ver van mijn bed show. Vaak doordat ze niet kijken naar hoe de weg ingedeeld is. Zo ook dus bij mijn leerling gisteren (ja, ik ben rij-instructeur ;-)). Zij dacht ook dat ze de andere automobilist voor moest laten. Weer een leermomentje voor haar betreffende uitritten en goed vooruit kijken.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wel of geen uitrit?

Bericht door waldo79 » za 15 jun 2019, 15:13

Goed dat je zo'n situatie naar voren schuift als voorbeeld :top: Leuk om een instructeur in onze gelederen te hebben :write:

Plaats reactie