Schuldvraag

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
vanbergenron
zandpaadje
Berichten: 8
Lid geworden op: za 15 jun 2019, 14:34

Schuldvraag

Bericht door vanbergenron » za 15 jun 2019, 14:50

Hallo allemaal,

Zoals velen voor mij heb ik me aangemeld om jullie input te krijgen bij een verkeersongeval en de schuldvraag hierin.

Ik rijd over een 30 km/h weg in het dorp met twee fietsbanen aan weerszijden. Ik rijd redelijk in het midden van de weg, maar rem af (tot ca. 20/15 km/h) om mijn oprit op te rijden. Weliswaar zonder richtingaanwijzing. Als ik rechtsaf sla wordt ik ingehaald met behoorlijke vaart (zeker 40 km/h). We komen tot botsing.

Naar mijn idee neemt diegene die me inhaalt een onnodig risico, zeker gezien ik niet volledig afrem en omdat ik me niet helemaal naar de zijkant van de weg begeef. Hij geeft aan dat ie vond dat ik stopte en daarom inhaalde.

De tegenpartij is zonder schadeformulier vertrokken, 15 minuten later terug gekomen en is toen weer vertrokken zonder schadeformulier. Heeft alleen telefoonnummer achter gelaten.

Hoe kijken jullie hiernaar?

https://www.google.com/maps/@51.8195612 ... 312!8i6656
Laatst gewijzigd door vanbergenron op za 15 jun 2019, 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Schuldvraag

Bericht door Attietattie » za 15 jun 2019, 15:05

Dat zijn geen fietsbanen. Waardoor ben je ingehaald? Een fiets? Links of rechts?

Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor. Ik denk dat je niet ver gaat komen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

vanbergenron
zandpaadje
Berichten: 8
Lid geworden op: za 15 jun 2019, 14:34

Re: Schuldvraag

Bericht door vanbergenron » za 15 jun 2019, 15:06

Dank voor je reactie. Een auto haalde me van links in.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Schuldvraag

Bericht door Wesso » za 15 jun 2019, 15:24

Met de details die gegeven zijn moet er een aanrijding van achteren of aan de zijkant zijn geweest. Dat is gelet op de afslaande beweging van Ron niet zo slim van de inhalende partij. Het is Ron dan alleen te verwijten dat hij geen knipperlicht heeft gebruikt.

Voor de schade-afhandeling zou ik contact opnemen met de tegenpartij en samen alsnog het formulier invullen. Hoe eerder, hoe beter (kortetermijngeheugen).

vanbergenron
zandpaadje
Berichten: 8
Lid geworden op: za 15 jun 2019, 14:34

Re: Schuldvraag

Bericht door vanbergenron » za 15 jun 2019, 15:28

Aanrijding gebeurde dus aan de zijkant. Stuurkolom is eraan, dus auto is afgeschreven. Zeker gezien de positie die mijn auto na de aanrijding had, was er minder dan een meter speling voor de tegenpartij aan de linkerzijde. ik begaf me met mijn rechterzijde niet eens op de strook aan de rechterzijde. Mijn redenering is gewoon: ik rijd midden op een weg, sla af, en wordt vervolgens met een te hoge snelheid ingehaald en we hebben een botsing. Hier mag je wat mij betreft überhaupt niet inhalen.

vanbergenron
zandpaadje
Berichten: 8
Lid geworden op: za 15 jun 2019, 14:34

Re: Schuldvraag

Bericht door vanbergenron » za 15 jun 2019, 15:28

Op mijn initiatief trouwens wel afgesproken met de tegenpartij. Ik heb ook foto's, de beste man is zomaar vertrokken.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Schuldvraag

Bericht door Basjuh1981 » za 15 jun 2019, 15:41

vanbergenron schreef: za 15 jun 2019, 15:28 Hier mag je wat mij betreft überhaupt niet inhalen.
En waarom mag je er niet inhalen dan? Staat er een :F1: ?

vanbergenron
zandpaadje
Berichten: 8
Lid geworden op: za 15 jun 2019, 14:34

Re: Schuldvraag

Bericht door vanbergenron » za 15 jun 2019, 15:42

Basjuh1981 schreef: za 15 jun 2019, 15:41
vanbergenron schreef: za 15 jun 2019, 15:28 Hier mag je wat mij betreft überhaupt niet inhalen.
En waarom mag je er niet inhalen dan? Staat er een :F1: ?
Nee, omdat er geen ruimte was om in te halen.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Schuldvraag

Bericht door Basjuh1981 » za 15 jun 2019, 15:44

Dan mag je wel in halen, maar kan het niet ;)

vanbergenron
zandpaadje
Berichten: 8
Lid geworden op: za 15 jun 2019, 14:34

Re: Schuldvraag

Bericht door vanbergenron » za 15 jun 2019, 16:00

Basjuh1981 schreef: za 15 jun 2019, 15:44 Dan mag je wel in halen, maar kan het niet ;)
Maar de beste man geeft net zo min richting aan. Hoe langer ik erover nadenk, hoe meer ik begin te twijfelen dat ik in de bocht wel richting aan gegeven heb, maar niet ruim ervoor. Dat maakt hem toch minstens net zo schuldig als ik, of ben ik nu koppig?

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Schuldvraag

Bericht door Piles » za 15 jun 2019, 16:08

vanbergenron schreef: za 15 jun 2019, 16:00 Maar de beste man geeft net zo min richting aan.
Two wrongs don't make right ;) Dat hij iets fout doet maakt 'm niet vogelvrij.
vanbergenron schreef: za 15 jun 2019, 15:42 Nee, omdat er geen ruimte was om in te halen.
Ruimte zat om in te halen wat mij betreft.

Ik denk dat je weinig kans maakt: jij hebt geen richting aangegeven én geen voorrang verleent (2 fouten). Hij is wellicht onvoorzichtig geweest, maar dat is geen overtreding.
Schadeformulier eerlijk invullen, opsturen naar verzekering en afwachten. Waarschijnlijk uithuilen en weer doorgaan :)

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Schuldvraag

Bericht door Victor » za 15 jun 2019, 16:28

Ron wat heb je gedaan met de Streetview link? Eerder toen je het net gepost had, had ik nog een normaal beeld.
En begrijp ik het nou goed dat de ander achter je reed in dezelfde richting?
Het was natuurlijk voor hem duidelijker geweest als je richting had aangegeven.
Maar zijn inhalen past ook in een algemeen weggebruikers gedrag waar ik me regelmatig aan erger: eventjes ook afremmen en erachter blijven als er voor je iemand stopt om af te slaan, schijnt iets heel verschrikkelijks te zijn. Men moet en zal er langs, het kleinste gaatje wordt opgezocht.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Schuldvraag

Bericht door Wesso » za 15 jun 2019, 16:33

Er is mogelijk wel sprake van Artikel 54 uit het RVV 1990:
Artikel 54
Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.
Alleen kun je het overige verkeer moeilijk voor laten gaan als je op het midden van de rijbaan staat... interessante casus :o

Misschien kan een ingewijde hier iets aan toevoegen? ;)

vanbergenron
zandpaadje
Berichten: 8
Lid geworden op: za 15 jun 2019, 14:34

Re: Schuldvraag

Bericht door vanbergenron » za 15 jun 2019, 16:54

Google-link doet het, alleen moet je blijkbaar een beetje met de zoom spelen.

Tja, ik heb een foto van na het ongeluk. Ik sta echt midden op de weg. Ik heb ook niet meer gestuurd naderhand, dus er is echt nauwelijks ruimte.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Schuldvraag

Bericht door Rein » za 15 jun 2019, 17:31

Maar waarom reed je midden op de weg terwijl je rechtsaf ging? Voorsorteren moet dan toch rechts? Heb je, zoals veel weggebruikers, eerst een klein tikje naar links gestuurd om makkelijker rechts in te sturen? Zo ja, kan dat dan mede de reden zijn dat de inhaler je raakte?

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Schuldvraag

Bericht door Attietattie » za 15 jun 2019, 17:33

Ik snap er niets van. Je gaat rechtsaf de oprit op en wordt aan de linkerkant geraakt door een inhalende auto?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Schuldvraag

Bericht door Victor » za 15 jun 2019, 17:37

vanbergenron schreef: za 15 jun 2019, 16:54 Google-link doet het, alleen moet je blijkbaar een beetje met de zoom spelen.
Eerst hoefde dat niet, was er meteen het goede Streetview beeld:
https://www.google.com/maps/@51.8195612 ... 312!8i6656

vanbergenron
zandpaadje
Berichten: 8
Lid geworden op: za 15 jun 2019, 14:34

Re: Schuldvraag

Bericht door vanbergenron » za 15 jun 2019, 19:51

Ik ging linksaf de oprit op. Bovendien ben ik inmiddels wel redelijk overtuigd van het knipperlicht wat uit stond. Het is ook gewoon zo’n automatisme, en ik ben ook gewoon best geschrokken. Maar goed, ik ben er nog steeds van overtuigd dat de beste man fout zat. Volgens een van de getuigen reed hij wel tegen de 60 aan.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Schuldvraag

Bericht door Snelwegfreak » za 15 jun 2019, 20:09

Getuigen die snelheden inschatten heb je niets aan. Daar klopt meestal geen zak van, tenzij diegene met geijkte apparatuur heeft staan meter.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Schuldvraag

Bericht door Egbert » za 15 jun 2019, 20:39

vanbergenron schreef: za 15 jun 2019, 19:51 Ik ging linksaf de oprit op.
Je schrijft eerst rechtsaf. Dat is wel een verschil.
In principe geldt rechtdoorgaand verkeer voor afslaand verkeer. Ook als dat afslaand verkeer je inhaalt (RVV 18.1 Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.)
Wat dat betreft is de schuldvraag duidelijk: jij had voorrang moeten verlenen.
Je kunt het hoogstens gooien op dat de ander roekeloos reed.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Schuldvraag

Bericht door Piles » za 15 jun 2019, 20:44

Egbert schreef: za 15 jun 2019, 20:39 Je kunt het hoogstens gooien op dat de ander roekeloos reed.
Wat niet te bewijzen is... Ik denk niet dat de verzekering hier veel tijd in gaat steken.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Schuldvraag

Bericht door Coen Tunnel » za 15 jun 2019, 20:48

Snelwegfreak schreef: za 15 jun 2019, 20:09 Getuigen die snelheden inschatten heb je niets aan. Daar klopt meestal geen zak van, tenzij diegene met geijkte apparatuur heeft staan meter.
Zelfs al reed die bestuurder 60 (wat enorm lastig is in te schatten, want mensen schatten snelheden al gauw te hoog in), dat maakt hem nog niet gelijk schuldig. Voor de schuldvraag maakt het niet uit, tenzij de andere bestuurder overduidelijk roekeloos heeft gereden. Maar dan moet het al artikel 5-waardig zijn. 40 (zoals in de openingspost ingeschat door de topicstarter) of 60 (volgens omstanders) is weliswaar te snel in een :zone-30:, maar als ik naar het wegbeeld kijk nog zeker niet als roekeloos aan te merken.

Topicstarter had voorrang moeten geven en richting aan moeten geven, tegenpartij had zich er van moeten vergewissen dat inhalen veilig mogelijk zou zijn. Inhalen in de bebouwde kom is niet verboden maar vergt vaak wel extra oplettendheid.

Gaf de tegenpartij wel richting aan bij het inhalen? Anders kun je nog stellen dat je er ook niet op bedacht kon zijn dat de tegenpartij ging inhalen - wie gaat inhalen moet immers richting aangeven (RVV 1990, art. 55). Maar in principe denk ik dat de topicstarter wettelijk gezien de schuldige is. Een klein momentje van onoplettendheid - geen richting aangeven en geen voorrang verlenen - met vervelende gevolgen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Schuldvraag

Bericht door Attietattie » zo 16 jun 2019, 2:23

Coen Tunnel heeft helemaal gelijk voor het objectieve. En voor het subjectieve: als er iemand voor mijn neus afremt, misschien een beetje naar rechts afzakt (om de bocht makkelijk te maken) en geen richting aangeeft, dan zit ik er ook rap naast.

Sorry, topicstarter. Ik begrijp dat je hierheen komt, zoekende naar je gelijk. Maar alles lijkt in jouw nadeel te zijn. Pech voor jou dat diegene is teruggekomen...
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Plaats reactie