Van GOW50 binnen de bebouwde kom naar ETW30 binnen de bebouwde kom

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
R_Hendriksen
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: di 23 jul 2019, 12:05

Van GOW50 binnen de bebouwde kom naar ETW30 binnen de bebouwde kom

Bericht door R_Hendriksen » di 23 jul 2019, 12:11

Ik heb een ontwerpvraag. Momenteel ontwerp ik een weg GOW 50km/h, in de voorrang. Deze weg gaat over in een ETW 30km/h, zónder dat er een kruisende weg is. Dus op de kruising voor de overgang van wegcategorie is de voorrang geregeld middels B01 en B06 bebording. Hoe beëindig ik de voorrang van deze doorgaande weg, en waar kan ik dat terug vinden in de literatuur?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Van GOW50 binnen de bebouwde kom naar ETW30 binnen de bebouwde kom

Bericht door Coen Tunnel » di 23 jul 2019, 12:31

Op de Hommelseweg in Arnhem heb je een vergelijkbare situatie, waarbij de voorrangsweg echter nog een klein stukje doorloopt binnen de :zone-30:. Maar die voorrangsweg houdt op een gegeven moment ook vrij plotseling op. Daar staat voor het laatste voorrangskruispunt nog een :B1:, maar bij de volgende kruispunten ontbreken borden die de voorrang regelen.

Volgens mij hoef je, conform de uitvoeringsvoorschriften BABW, geen verdere borden meer te plaatsen, aangezien bibeko een :B1: voor het kruispunt geplaatst moet worden, zo niet, dan is er sprake van een gelijkwaardig kruispunt. Dus volgen er geen borden :B1: of :B3: :B4: :B5: meer bij volgende kruispunten die al binnen de :zone-30: liggen, dan zou dat duidelijk genoeg moeten zijn.

Het hoeft niet, maar je kunt wel overwegen om na het laatste voorrangskruispunt een :B2: te plaatsen voor extra duidelijkheid over de situatie. Maar in principe zou een :zone-30: sowieso geen voorrangskruisingen mogen kennen.

Sommige wegbeheerdes benadrukken de gelijkwaardigheid nogal eens door een verkeersplateau toe te passen, maar dat is niet overal wenselijk. Wel is het wenselijk dat de kruisende wegen binnen de :zone-30: er hetzelfde uitzien. Als de ene weg geasfalteerd heeft en de andere klinkers heeft, is de gemiddelde weggebruiker op de geasfalteerde weg al gauw geneigd zijn weg als voorrangsweg te beschouwen.

R_Hendriksen
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: di 23 jul 2019, 12:05

Re: Van GOW50 binnen de bebouwde kom naar ETW30 binnen de bebouwde kom

Bericht door R_Hendriksen » di 23 jul 2019, 13:23

Precies wat ik zelf ook al dacht, dankjewel voor je reactie en heldere uitleg.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Van GOW50 binnen de bebouwde kom naar ETW30 binnen de bebouwde kom

Bericht door mavas » di 23 jul 2019, 14:17

In het handboek wegontwerp, basiscriteria, staat op pagina 81 en 82 een stukje over overgangen tussen wegcategorieën. Bij voorkeur zit de overgang bij een kruising.

Is dat niet het geval dan staat er het volgende in het handboek:
Volgens het handboek is een basiskenmerk van GOW-bibeko naar ETW-bibeko op wegvakken een poortconstructie met zonebord of erfbord.

Je zou inderdaad nog kunnen overwegen om verschil in verharding toe te passen.
Uiteraard wijzigt ook de markering (GOW wel markering, ETW niet).
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10218
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Van GOW50 binnen de bebouwde kom naar ETW30 binnen de bebouwde kom

Bericht door Rein » di 23 jul 2019, 15:19

Coen Tunnel schreef: di 23 jul 2019, 12:31 Het hoeft niet, maar je kunt wel overwegen om na het laatste voorrangskruispunt een :B2: te plaatsen voor extra duidelijkheid over de situatie. Maar in principe zou een :zone-30: sowieso geen voorrangskruisingen mogen kennen.
Mij lijkt een :B2: wel noodzakelijk om de voorrangsweg formeel te beëindigen. ‘Gewoon’ geen borden :B1: meer plaatsen maakt het mijns inziens niet zo dat van een voorrangsweg geen sprake meer is. Je creëert er wel verwarring door.

En dat een 30 zone normaal gesproken geen voorrangskruisingen heeft, zal volgens het boekje wel juist zijn, maar hoeft de weggebruiker niet te weten. Wat mij betreft dus duidelijk aangeven dat de weg geen voorrangsweg meer is.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Van GOW50 binnen de bebouwde kom naar ETW30 binnen de bebouwde kom

Bericht door Coen Tunnel » di 23 jul 2019, 17:50

Rein schreef: di 23 jul 2019, 15:19Mij lijkt een :B2: wel noodzakelijk om de voorrangsweg formeel te beëindigen. ‘Gewoon’ geen borden :B1: meer plaatsen maakt het mijns inziens niet zo dat van een voorrangsweg geen sprake meer is. Je creëert er wel verwarring door.

En dat een 30 zone normaal gesproken geen voorrangskruisingen heeft, zal volgens het boekje wel juist zijn, maar hoeft de weggebruiker niet te weten. Wat mij betreft dus duidelijk aangeven dat de weg geen voorrangsweg meer is.
De Uitvoeringsvoorschriften BABW zeggen niks over het gebruik van bord :B2:. Over bord :B1: staat het volgende vermeld:

Binnen de bebouwde kom wordt dit bord geplaatst direct voor zijwegen van de voorrangsweg.

Ik leid nergens uit af dat een bord :B2: geplaatst moet worden om de voorrangsweg op te heffen, maar ik ben het wel met je eens dat het geen luxe is om het duidelijk aan te geven. Dus wat mij betreft voor de duidelijkheid wel die :B2: plaatsen, ook al is het niet verplicht.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Van GOW50 binnen de bebouwde kom naar ETW30 binnen de bebouwde kom

Bericht door Peter » wo 24 jul 2019, 8:58

Een voorangsweg suggereert een opeenvolging van voorrangskruisingen (totdat deze reeks wordt opgeheven door een :B2: , :B6: of :B7: ) Een :B3: geeft alleen de voorrang per kruising aan. Bibeko heeft de :B1: geen extra betekenis boven de :B3: op de kruising zelf en daarom zal er slordiger mee omgegaan worden.

Dat een Vmax 30 zone geen voorrangsweg hoort te zijn is ook niet bij alle wegbeheerders bekend, dus als gemeente kan je je nooit op die regel beroepen bij een rechtzaak mbt aansprakelijkheid lijkt me, daar er genoeg tegenvoorbeelden zijn.

Er zijn ook wegbeheerders (zoals Beilen) die op dezelfde weg tegelijkertijd :B1: en de :B3: plaatsen. :facepalm:
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Plaats reactie