Om hier even op in te haken met een vergelijkbare voorrangsvraag:
Ik ben inmiddels zo vaak in onderstaande situatie terechtgekomen dat ik ben gaan twijfelen aan mijn eigen kennis van de voorrangsregels.
Ik ben de blauwe fietser. Het komt regelmatig voor dat de rode auto voor mij langs kruist, terwijl ik in de veronderstelling ben dat ik hier voorrang heb.
Als het rustig is op de doorgaande weg en ik zonder wachten af kan slaan en over kan steken, kan ik er inkomen dat de automobilist zo gefocust is op de doorgaande weg dat hij mij niet opmerkt (ondanks dat ik mijn hand uitsteek). Hier houd ik dan ook rekening mee en ik neem geen voorrang.
Het komt echter ook voor dat wanneer het druk is en ik al een tijdje bij punt A sta te wachten, de rode auto alsnog voor mij langs wil als de weg vrij is. Omdat we allebei vanuit stilstand vertrekken én er ruimte is voor de automobilist om op het middenstuk te wachten, is het voor mij moeilijk anticiperen (het is immers niet raar dat hij optrekt) en op het moment dat duidelijk wordt dat hij mij toch echt niet gezien heeft, bevind ik mij al op het kruispunt.
Zit ik hier iedere keer gewoon hartstikke fout? Of letten al die automobilisten in hun rode auto's keer op keer niet goed op?