Wat is hier de voorrangsregel?

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Tatzz88
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 04 aug 2019, 17:14

Wat is hier de voorrangsregel?

Bericht door Tatzz88 » zo 04 aug 2019, 17:20

Hoi,

Ik heb het gehele internet afgestruind, maar kon geen antwoord op vinden. Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen?

Afbeelding

Zoals in het plaatje is aangegeven, je rijdt op een kruispunt met een aparte fietsstrook. De auto wil rechts afslaan, maar er rijdt een fietser en die gaat rechtdoor.
Moet je de fietser voor laten gaan?

Groeten,
Tatiana

Gebruikersavatar
Demassel
stadsweg
Berichten: 364
Lid geworden op: di 26 feb 2013, 20:02
Contacteer:

Re: Wat is hier de voorrangsregel?

Bericht door Demassel » zo 04 aug 2019, 17:24

Rechtdoor op de zelfde weg,
Ja

(en in dit plaatje ook de voetganger!)

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Wat is hier de voorrangsregel?

Bericht door Attietattie » zo 04 aug 2019, 17:45

^^ In de getekende situatie wel ja. Als het fietspad meer dan 5m van de rijbaan af zou liggen, behoort het fietspad niet meer tot dezelfde weg. Dan zou je de fietser voor moeten laten gaan omdat deze van rechts komt. ;)

Waar komt het plaatje vandaan?

Edit: bij een rijschool vandaan dus. Dan zullen we maar niet zeuren over de blokkenlijn... ;)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Wat is hier de voorrangsregel?

Bericht door Rein » zo 04 aug 2019, 17:53

In principe geldt hier inderdaad de regel dat rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg voorgelaten moet worden.

Je ziet echter geregeld soortgelijke situaties waar met bijvoorbeeld haaientanden wordt gewerkt waarbij de indruk wordt gewekt dat (bijvoorbeeld) rechtdoorgaande fietsers vanwege haaientanden (afslaande) automobilisten voorrang moeten verlenen. Formeel klopt dit echter niet, omdat voorrang ziet op elkaar kruisend verkeer (op dezelfde kruising) en er in het hiervoor beschreven voorbeeld hiervan geen sprake is (maar van rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg waarvan er één afslaat en die dus de ander voor niet laten gaan). Ik vermoed dat er vaak sprake is van onkunde bij wegbeheerders en geregeld haaientanden worden toegepast in situaties waarbij geen kruisend verkeer is.

Als de fietsoversteek ver genoeg van de ‘echte’ kruising afligt om als aparte kruising gezien te kunnen worden, geldt de rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg regel overigens niet (omdat niet langer sprake is van dezelfde weg) en zouden haaientanden wel nut kunnen hebben. Als ‘regel’ geldt hierbij dat de fietsoversteek minimaal 5, maar liever meer dan 10 meter van de ‘andere’ kruising af ligt.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Wat is hier de voorrangsregel?

Bericht door Peter » ma 05 aug 2019, 8:54

De situatie wordt pas onduidelijk als er een fietser in tegenrichting komt (en er geen twee-richting fietspad ligt). Schadetechnisch is de automobilist de klos, maar verkeerstechnisch (kans op krijgen boete voor niet verlenen van voorrang) heeft een spookrijder denk ik geen voorrang. Een situatie die in de praktijk toch veel voorkomt. Zelfde voor fietsers op de stoep, die wel in meerichting rijden.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Demassel
stadsweg
Berichten: 364
Lid geworden op: di 26 feb 2013, 20:02
Contacteer:

Re: Wat is hier de voorrangsregel?

Bericht door Demassel » ma 05 aug 2019, 18:06

Peter schreef:De situatie wordt pas onduidelijk als er een fietser in tegenrichting komt (en er geen twee-richting fietspad ligt). Schadetechnisch is de automobilist de klos, maar verkeerstechnisch (kans op krijgen boete voor niet verlenen van voorrang) heeft een spookrijder denk ik geen voorrang. Een situatie die in de praktijk toch veel voorkomt. Zelfde voor fietsers op de stoep, die wel in meerichting rijden.
Het is niet aan de automobilist om te bepalen dat de fietser onrechtmatig "spook" fietst. Misschien heeft hij/zij vrijstelling, aanwijzing vkr/politie om daar te fietsen..

Sterker nog, als ik daar zou rijden met mijn werkauto heb ik ook voorrang. (uitgaande van werkingssfeer vrijstelling)

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Wat is hier de voorrangsregel?

Bericht door Peter » di 06 aug 2019, 8:23

Volgens mij heb je nooit voorrang in een bijzondere situatie (vgl bijzondere verrichting), behalve wellicht met blauwe zwaailichten aan. In werkelijkheid zal de rechter wellicht bekijken of degene die voorrang had moeten verlenen (op verkeer van rechts of tegenrichting bij afslaan) redelijkerwijs (snel) verkeer had kunnen verwachten, bijvoorbeeld als een weg wel 2-richtingsverkeer is voor (brom)fietsers, maar er iemand met de auto uitkomt.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Wat is hier de voorrangsregel?

Bericht door Robonus » di 06 aug 2019, 9:05

Zo'n zelfde situatie waar dat wel eens bijna mis gaat is in Uitgeest. Tussen kant weg en fietspad zit 8 meter, en er staan (vage) haaientanden in de middengeleider voor de fietsers.
Omdat rechtdoorgaand fietsverkeer niet mogelijk is, zijn fietsers en automobilisten vaak allebei linksafslaand verkeer.

Afbeelding

https://goo.gl/maps/fp2B5JVoxuk6zHYq9

Rein schreef: zo 04 aug 2019, 17:53 Je ziet echter geregeld soortgelijke situaties waar met bijvoorbeeld haaientanden wordt gewerkt waarbij de indruk wordt gewekt dat (bijvoorbeeld) rechtdoorgaande fietsers vanwege haaientanden (afslaande) automobilisten voorrang moeten verlenen. Formeel klopt dit echter niet, omdat voorrang ziet op elkaar kruisend verkeer (op dezelfde kruising) en er in het hiervoor beschreven voorbeeld hiervan geen sprake is (maar van rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg waarvan er één afslaat en die dus de ander voor niet laten gaan).
Is in jouw voorbeeld niet het principe "verkeerstekens gaan boven verkeersregels" van toepassing??

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Wat is hier de voorrangsregel?

Bericht door Rein » di 06 aug 2019, 9:15

Robonus schreef: di 06 aug 2019, 9:05 Is in jouw voorbeeld niet het principe "verkeerstekens gaan boven verkeersregels" van toepassing??
Nee, lijkt me niet. "Verkeerstekens gaan boven verkeersregels" is een zinvolle bepaling over wat prefereert in het geval een verkeersteken en een verkeersregel iets over een bepaalde verkeerssituatie aangeven en bijvoorbeeld tegenstrijdig met elkaar zijn. In dit geval ziet de regel echter op een hele andere situatie (nl. rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg voor laten gaan) dan het verkeersteken (voorrang verlenen aan kruisende bestuurders). Rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg voor laten gaan is geen voorrangsregel, terwijl haaientanden wel zien op het regelen van voorrang.

Gebruikersavatar
Demassel
stadsweg
Berichten: 364
Lid geworden op: di 26 feb 2013, 20:02
Contacteer:

Re: Wat is hier de voorrangsregel?

Bericht door Demassel » di 06 aug 2019, 9:15

Peter schreef:Volgens mij heb je nooit voorrang in een bijzondere situatie (vgl bijzondere verrichting), behalve wellicht met blauwe zwaailichten aan. In werkelijkheid zal de rechter wellicht bekijken of degene die voorrang had moeten verlenen (op verkeer van rechts of tegenrichting bij afslaan) redelijkerwijs (snel) verkeer had kunnen verwachten, bijvoorbeeld als een weg wel 2-richtingsverkeer is voor (brom)fietsers, maar er iemand met de auto uitkomt.
Ik bevind me met een voertuig op een locatie waar ik mag zijn. Ik rijd niet achteruit, vanuit een uitrit dus welke bijzondere verrichting is het dan volgens jou?

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Wat is hier de voorrangsregel?

Bericht door Rein » di 06 aug 2019, 9:19

Robonus schreef: di 06 aug 2019, 9:05 Zo'n zelfde situatie waar dat wel eens bijna mis gaat is in Uitgeest. Tussen kant weg en fietspad zit 8 meter, en er staan (vage) haaientanden in de middengeleider voor de fietsers.
Omdat rechtdoorgaand fietsverkeer niet mogelijk is, zijn fietsers en automobilisten vaak allebei linksafslaand verkeer.
Hier lijkt de wegbeheerder het nog wel redelijk duidelijk opgelost te hebben door het fietspad zo ver van de hoofdrijbaan aan te leggen. Feitelijk is (hierdoor) de plaats waar de fietsers oversteken een andere kruising dan de kruising waar autoverkeer elkaar kruist. Kortom: overstekende (en daarna linksafslaande) fietsers moeten als gevolg van de haaientanden op dit (separate) kruispunt andere bestuurders van links en rechts voorrang verlenen.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Wat is hier de voorrangsregel?

Bericht door Robonus » di 06 aug 2019, 9:24

^^
Dat dacht ik ook, maar daar denken fietsers nog wel eens anders over ;)
Die blijven nog wel eens vasthouden aan het feit dat de automobilist afslaand verkeer is.

Edit,
Tijdje terug was ik hier ook even in de war. Fietser (rood) sloeg linskaf en nam voorrang, want haaientanden.
Ik (groen) sloeg rechtsaf, en zat in m'n hoofd met korte bocht heeft voorrang op lange bocht (rechtsafdraaiend verkeer boven linkafdraaiend verkeer)

Ging uiteindelijk prima, heb 'm voorrang gegeven maar ik zat nog even na te denken of de haaientanden nu voor de fietser van toepassing waren:

Afbeelding

https://goo.gl/maps/n7nQwWWuiWUamZir8

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Wat is hier de voorrangsregel?

Bericht door Rein » di 06 aug 2019, 9:47

^^ Volgens mij had die fietser jou altijd voorrang moeten verlenen.

1) als je de kruising van het fietspad zou zien als een separate kruising, dan is het 'gewoon' een situatie waarbij jij rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg bent en de fietser afslaand verkeer. De haaientanden zijn verder niet relevant.
2) als je het zou zien als dezelfde kruising als de 'hoofdrijbaan' dan moet de fietser jou voorrang verlenen, omdat hij een voorrangskruispunt nadert waarbij jij voorrang hebt.

Apart: een paar meter verder is een uitritconstructie aangeduid als een voorrangskruispunt. :s

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Wat is hier de voorrangsregel?

Bericht door Robonus » di 06 aug 2019, 9:52

Rein schreef: di 06 aug 2019, 9:47
Apart: een paar meter verder is een uitritconstructie aangeduid als een voorrangskruispunt. :s
Ik zat in de gedachtenrichting van je eerste punt ja.

Die andere uitrit is een (bijna) doodlopende route in een 30 zone. De straat uit mijn voorbeeld is de 50 km/h doorgaande route binnen die woonwijk. Is een andere status dus het is wel te verklaren waarom de éne wel een uitrit is, en de andere niet.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Wat is hier de voorrangsregel?

Bericht door Rein » di 06 aug 2019, 10:15

^^ ja snap ik. Maar ik bedoel dus dat die doodlopende straat een uitritconstructie heeft en 'dus' geen kruising is die met een :B4: aangekondigd moet worden. Ook zoiets wekt in mijn ogen alleen maar verwarring.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Wat is hier de voorrangsregel?

Bericht door Robonus » di 06 aug 2019, 10:38

Aah het ging om de bebording, die had ik helemaal gemist.

Daarin heb je gelijk, totaal overbodig :top:

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Wat is hier de voorrangsregel?

Bericht door Jeroen » di 06 aug 2019, 17:27

TS, ik hoop dat je je rijbewijs nog moet halen, want dit zou basiskennis moeten zijn. Dit kwam in mijn jeugd al bij de verkeerslessen in groep 7 aan bod.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Wat is hier de voorrangsregel?

Bericht door Attietattie » di 06 aug 2019, 22:10

Rein schreef: di 06 aug 2019, 9:19 overstekende (en daarna linksafslaande) fietsers
Het maakt voor het voorrangsverhaal niet uit maar mensen steken niet eerst over om vervolgens linksaf te gaan: ze gaan linksaf, punt.

Op dit soort plekken heb je ook altijd mensen die je tegemoet komen en linksaf slaan en dan zeggen dat ze eerst zijn overgestoken om vervolgens op een voorrangsweg te rijden dus voorrang op je te hebben als je hier rechtsaf slaat (vanuit de camerapositie). :lol:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Wat is hier de voorrangsregel?

Bericht door Attietattie » di 06 aug 2019, 22:11

Jeroen schreef: di 06 aug 2019, 17:27 TS, ik hoop dat je je rijbewijs nog moet halen, want dit zou basiskennis moeten zijn. Dit kwam in mijn jeugd al bij de verkeerslessen in groep 7 aan bod.
Ja, dat van die 5m was jou op de basisschool al duidelijk gemaakt?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Wat is hier de voorrangsregel?

Bericht door Durashift » di 06 aug 2019, 22:57

^^^ Ik denk dat de juf/meester het gewoon 'simpel' zou houden: in beide gevallen dient de automobilist(e) de fietser(s) voor te laten gaan..
(en in het eerste dan ook de voetganger).

Wellicht is het een idee om voortaan eerst de auto op de rijstrook stil te zetten.. uit te stappen en de bermbreedte uit te gaan meten? Meer dan 5 stappen.. is.. nog altijd verkeer van rechts voorlaten gaan.. ;)
Demassel schreef: zo 04 aug 2019, 17:24 (..)

(en in dit plaatje ook de voetganger!)
Ik zou 2 fietsers voor laten gaan (+ voetganger).

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Wat is hier de voorrangsregel?

Bericht door Victor » wo 07 aug 2019, 19:27

Rein schreef: di 06 aug 2019, 9:19 overstekende (en daarna linksafslaande) fietsers
Een beetje off-topic wellicht, want het is geheel VRI geregeld, maar deze quote doet mij meteen denken aan het kruispunt Abdis van Thornstraat - Leijsenhoek/Veerseweg bij mij om de hoek.
Echt iets wat je alleen maar achter de tekentafel kunt bedenken.
Ik heb het zelf nog niet uitgeprobeerd, als ik hier fiets boycot ik dat betreffende verkeerslicht - ik ga hier niet linksaf de Leijsenhoek in.

https://www.google.nl/maps/@51.645388,4 ... 312!8i6656

Als je hier als fietser linksaf wil, is het dus de bedoeling dat je eerst met het groen van de Abdis van Thornstraat meerijdt het schuine paadje op, vervolgens moet je je daar waar nu de grijze auto van rechts komend rijdt, opstellen voor dat fietsverkeerslicht wat nu geel toont.
Dat fietsverkeerslicht krijgt vervolgens groen tegelijk met de dwarsrichting, en jij kunt de weg oversteken en verder de Leijsenhoek in.
:nuts:

Gebruikersavatar
Afrit13
verkeersader
Berichten: 769
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 17:41
Locatie: Nijmegen

Re: Wat is hier de voorrangsregel?

Bericht door Afrit13 » do 08 aug 2019, 11:35

Dat is toch niet zo bijzonder? In Nijmegen, maar ook in het buitenland, zie je het wel vaker. Mits goed aangegeven werkt het best prima.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Wat is hier de voorrangsregel?

Bericht door Jeroen » do 08 aug 2019, 12:04

Attietattie schreef: di 06 aug 2019, 22:11
Jeroen schreef: di 06 aug 2019, 17:27 TS, ik hoop dat je je rijbewijs nog moet halen, want dit zou basiskennis moeten zijn. Dit kwam in mijn jeugd al bij de verkeerslessen in groep 7 aan bod.
Ja, dat van die 5m was jou op de basisschool al duidelijk gemaakt?
Ja, we moesten zelfs van de juf de rolmaat meenemen om het te controleren.

:blabla:

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Wat is hier de voorrangsregel?

Bericht door Robonus » ma 19 aug 2019, 9:55

Robonus schreef: di 06 aug 2019, 9:05 Zo'n zelfde situatie waar dat wel eens bijna mis gaat is in Uitgeest. Tussen kant weg en fietspad zit 8 meter, en er staan (vage) haaientanden in de middengeleider voor de fietsers.
Omdat rechtdoorgaand fietsverkeer niet mogelijk is, zijn fietsers en automobilisten vaak allebei linksafslaand verkeer.

Afbeelding

https://goo.gl/maps/fp2B5JVoxuk6zHYq9
Ik had al het gevoel dat het verhaal wat ik hierboven beschreef niet helemaal juist was maar kon het even niet bedenken wat het nu precies was..

Ik fietste hier van het weekend weer langs, en zag waar het om ging. Een paar maanden geleden is het fietspad opnieuw getegeld, en zijn de haaientanden van het fietspad verdwenen waar die de weg kruist, echter bij de middengeleider zijn ze wel blijven staan. Fietsers hebben dus wel voorrang van verkeer wat van boven de afbeelding komt, maar moeten wachten op verkeer wat van beneden de afbeelding komt. Dat maakt het wat apart.

Afbeelding

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Wat is hier de voorrangsregel?

Bericht door Rein » ma 19 aug 2019, 10:12

Ik kan me niet voorstellen dat de huidige situatie de bedoeling is of zou zijn. Ik vraag me af of men niet per abuis is vergeten de haaientandentegels neer te zetten. Wellicht raadzaam om de gemeente een mailtje te sturen met de vraag of dit wel klopt zo.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Wat is hier de voorrangsregel?

Bericht door Robonus » ma 19 aug 2019, 10:25

^^
Dat idee kreeg ik ook, zojuist even een tweetje eruit gegooid. Mochten ze niet reageren zal ik ze eens mailen.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Wat is hier de voorrangsregel?

Bericht door verfmeer95 » ma 19 aug 2019, 11:31

Rein schreef: ma 19 aug 2019, 10:12 Ik kan me niet voorstellen dat de huidige situatie de bedoeling is of zou zijn. Ik vraag me af of men niet per abuis is vergeten de haaientandentegels neer te zetten. Wellicht raadzaam om de gemeente een mailtje te sturen met de vraag of dit wel klopt zo.
Aangezien het voorrangsbord er nog steeds staat, denk ik dat ze het inderdaad gewoon vergeten zijn.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Wat is hier de voorrangsregel?

Bericht door mvalkenburg » ma 19 aug 2019, 11:35

Gemeente Uitgeest heeft wel vaker moeite met juiste bebording/belijning/verkeersbesluiten etc.

Bas12
polderweggetje
Berichten: 44
Lid geworden op: di 21 feb 2012, 17:52
Locatie: Groningen

Re: Wat is hier de voorrangsregel?

Bericht door Bas12 » di 08 okt 2019, 13:25

Om hier even op in te haken met een vergelijkbare voorrangsvraag:

Ik ben inmiddels zo vaak in onderstaande situatie terechtgekomen dat ik ben gaan twijfelen aan mijn eigen kennis van de voorrangsregels.

Afbeelding

Ik ben de blauwe fietser. Het komt regelmatig voor dat de rode auto voor mij langs kruist, terwijl ik in de veronderstelling ben dat ik hier voorrang heb.

Als het rustig is op de doorgaande weg en ik zonder wachten af kan slaan en over kan steken, kan ik er inkomen dat de automobilist zo gefocust is op de doorgaande weg dat hij mij niet opmerkt (ondanks dat ik mijn hand uitsteek). Hier houd ik dan ook rekening mee en ik neem geen voorrang.

Het komt echter ook voor dat wanneer het druk is en ik al een tijdje bij punt A sta te wachten, de rode auto alsnog voor mij langs wil als de weg vrij is. Omdat we allebei vanuit stilstand vertrekken én er ruimte is voor de automobilist om op het middenstuk te wachten, is het voor mij moeilijk anticiperen (het is immers niet raar dat hij optrekt) en op het moment dat duidelijk wordt dat hij mij toch echt niet gezien heeft, bevind ik mij al op het kruispunt.

Zit ik hier iedere keer gewoon hartstikke fout? Of letten al die automobilisten in hun rode auto's keer op keer niet goed op?

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Wat is hier de voorrangsregel?

Bericht door verfmeer95 » di 08 okt 2019, 13:52

Er zijn twee manieren om hier naar te kijken:
1. Het fietspad is onderdeel van de voorrangsweg en daarom moet de auto aan jou voorrang verlenen.
2. Het fietspad is geen onderdeel van de voorrangsweg, en bij het afslaan naar korte stukje fietspad rijdt je de kruisende weg op. Dan geldt rechtdoor op dezelfde weg gaat voor en dan heb je ook voorrang.

Een praktisch idee: Kan je aan de gemeente vragen of er misschien een waarschuwingsbord zoals onderstaande geplaatst kan worden:
Afbeelding

Plaats reactie