wie heeft er in deze situatie voorrang?

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

rroger
zandpaadje

wie heeft er in deze situatie voorrang?

Bericht door rroger » ma 28 okt 2019, 21:49

Beste forumleden!

Ik heb jullie expertise nodig bij het volgende;
In de volgende situatie weet ik niet wie er voorrang heeft.
Afbeelding
photo sharing

Ik rijd op de afslag, die zich opsplitst in 2 banen, om dan links voor te sorteren om aan het einde van de afslag links af te slaan. De vrachtwagen wil ook afslaan maar op de linker baan van de afslag terecht komen. Ben ik verplicht om de rechterbaan van de afslag te pakken? Of had de vrachtwagen eerder al op de afslag moeten rijden?

Hopelijk weten jullie het antwoord!

Groetjes
Roger

Attietattie
2x4 autosnelweg

Re: wie heeft er in deze situatie voorrang?

Bericht door Attietattie » ma 28 okt 2019, 23:22

Je wisselt beide van rijstrook. Gelijkspel.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Victor
autoweg

Bericht door Victor » di 29 okt 2019, 0:20

Tsja. Bij de meeste uitvoegende tapers zijn er tegenwoordig ook doorgetrokken strepen toegevoegd... juist om dit soort conflicten te vermijden.
Maar, als men dat hier doet komen er juist weer andere problemen... voorsorteer-problemen.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » di 29 okt 2019, 0:26

Is voorsorteren hier al noodzakelijk? Boven beide rijstroken van de uitvoeger staan dezelfde doelen.

Zou je zonder concrete aanleiding (zoals drukte) niet zo veel mogelijk rechts moeten blijven tot de afslaande rijbaan zich splitst in formele voorsorteervakken?

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » di 29 okt 2019, 11:44

Het is gewoon dom van wegbeheerders om hier geen doorgetrokken streep te willen toepassen, juist om dit soort conflicten te vermijden. Het is bedoeld als 2de uitvoegmogelijkheid voor verkeer wat nog op de hoofdrijbaan rijdt. Verkeer wat verderop de afrit naar links uit wil voegen heeft daar nog tijd genoeg voor. Maar ik zou ook zeggen dat dit 50 - 50 schuld is, een beetje hetzelfde als er op een weg met 3 rijstroken per richting vanuit rijstrook 1 en rijstrook 3 allebei iemand naar rijstrook 2 wil.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 29 okt 2019, 14:42

Ik heb vandaag meer dan genoeg voorbeelden gezien dat een doorgetrokken streep bij tapers ook lang niet altijd werkt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 29 okt 2019, 14:48

Palance schreef:
di 29 okt 2019, 14:42
Ik heb vandaag meer dan genoeg voorbeelden gezien dat een doorgetrokken streep bij tapers ook lang niet altijd werkt.
Het werkt niet altijd, nee. Omdat er helaas ook de nodige weggebruikers zijn die schijt hebben aan de verkeersregels. Maar:

1. Het is wel beter dan een uitvoegende taper zonder doorgetrokken streep.
2. Het is ook duidelijker en voorkomt voorrangsconflicten - als er al een aanrijding is, dan is het duidelijk wie er fout zat.

rroger
zandpaadje

Bericht door rroger » di 29 okt 2019, 15:58

Ah bedankt allemaal! Ik dacht dat aangezien mijn baan zich opsplitst ik dus voorrang zou hebben maar zo te horen is het om het even. Thanks iedereen!

Victor
autoweg

Bericht door Victor » di 29 okt 2019, 19:30

Jeroen schreef:
di 29 okt 2019, 11:44
Het is gewoon dom van wegbeheerders om hier geen doorgetrokken streep te willen toepassen, juist om dit soort conflicten te vermijden. Het is bedoeld als 2de uitvoegmogelijkheid voor verkeer wat nog op de hoofdrijbaan rijdt. Verkeer wat verderop de afrit naar links uit wil voegen heeft daar nog tijd genoeg voor.
Er is wel een verschil, of zo'n uitvoegende taper gewoon als extra rijstrook in een verbindingsboog wordt gebruikt, waar iedereen dezelfde kant op gaat, of dat er 75m na het splitsingspunt een uitvoegstrook bijkomt aan de tegenoverliggende zijde.
Toch wel een beetje tricky als het druk is en je bent op de rechter strook uitgevoegd.
"Tijd genoeg" gaat hier niet altijd op, naar mijn idee. Tenzij je met de situatie bekend bent.

https://www.google.nl/maps/@52.4056779, ... a=!3m1!1e3

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 29 okt 2019, 21:59

rroger schreef:
di 29 okt 2019, 15:58
Ah bedankt allemaal! Ik dacht dat aangezien mijn baan zich opsplitst ik dus voorrang zou hebben maar zo te horen is het om het even. Thanks iedereen!
Van rijstrook wisselen = voorrang verlenen aan het overige verkeer. Dus als je beiden van rijstrook wil wisselen kan geen van beiden zich op voorrang beroepen.