Beiden voertuigen naderen een voorrangsweg. Beiden willen linksaf slaan. Wie gaat voor bij de 1e situatie?

En wie gaat er als eerst voor als het er uitziet zoals bij de 2e situatie?

Dank!
Moderator: Moderatoren
Geen van beiden hebben recht op voorrang, want de situatie is gelijk. Kortom, dit moeten de bestuurders onderling oplossen.onthaasten schreef: ↑do 05 dec 2019, 19:26Ik heb een discussie met een collega bij wie ik vanmiddag in de auto zat.
Beiden voertuigen naderen een voorrangsweg. Beiden willen linksaf slaan. Wie gaat voor bij de 1e situatie?
![]()
De bestuurder die vanaf de voorrangsweg linksaf wil slaan (dus vanaf de Castricummerweg naar de Jumbo). Aangezien die vanaf de voorrangsweg komt heeft die bestuurder voorrang.
Dank je wel. Ik dacht bij de 1e ook dat het een kwestie van beleefdheid was of wie het eerst komt wie het eerst maalt.Coen Tunnel schreef: ↑do 05 dec 2019, 19:29Geen van beiden hebben recht op voorrang, want de situatie is gelijk. Kortom, dit moeten de bestuurders onderling oplossen.onthaasten schreef: ↑do 05 dec 2019, 19:26Ik heb een discussie met een collega bij wie ik vanmiddag in de auto zat.
![]()
De bestuurder die vanaf de voorrangsweg linksaf wil slaan (dus vanaf de Castricummerweg naar de Jumbo). Aangezien die vanaf de voorrangsweg komt heeft die bestuurder voorrang.
Dank u!Victor schreef: ↑do 05 dec 2019, 19:35Het gaat dus bij de eerste situatie erom dat je niet voor elkaar langs kan, maar om elkaar heen moet. En je wil op hetzelfde moment dat gaan doen.
Daar is volgens mij geen regel voor... een van beiden zal de ander voor moeten laten gaan, maakt niet uit wie. Dus de brutaalste/minst geduldige gaat eerst
Of je moet het precies tegelijk doen, dat je echt om elkaar heen draait
De tweede situatie is duidelijker, dan is er verschil. Zoals Coen zegt.
Dus dan komt hij, net als in de 1e situatie, vanuit de zijstraat rechts, maar is hij al opgesteld op het midden? In dat geval geldt er alsnog geen voorrang (de voorrangssituatie is dan net zo als in de 1e situatie), maar is het in ieder geval praktischer als de afslaande beweging zo snel mogelijk wordt afgerond.onthaasten schreef: ↑do 05 dec 2019, 21:06Bij de 2e komt de auto vanaf de overkant en staat opgesteld op het midden en wilt linksaf voor de andere auto langs die wacht voor haaientanden. Geldt uw uitleg dan ook?
Klopt, komend vanaf de zijkant (overkant gezien vanuit de positie bekeken vanuit andere voertuig) en reeds opgesteld op het midden, wilt voor de auto links op het plaatje afslaan. Nogmaals dank.Coen Tunnel schreef: ↑do 05 dec 2019, 22:02Dus dan komt hij, net als in de 1e situatie, vanuit de zijstraat rechts, maar is hij al opgesteld op het midden? In dat geval geldt er alsnog geen voorrang (de voorrangssituatie is dan net zo als in de 1e situatie), maar is het in ieder geval praktischer als de afslaande beweging zo snel mogelijk wordt afgerond.onthaasten schreef: ↑do 05 dec 2019, 21:06Bij de 2e komt de auto vanaf de overkant en staat opgesteld op het midden en wilt linksaf voor de andere auto langs die wacht voor haaientanden. Geldt uw uitleg dan ook?
Dat kan alsnog hooronthaasten schreef: ↑do 05 dec 2019, 21:07PS Fijn dat mijn vraag door u allen niet wordt afgebrand o.i.d.
Ik pak juist de buitenbocht omdat ik dat zo aangeleerd heb om om mekaar heen te rijden aan de rechterkant op zo'n kruising.