Onveiligheid op fietspaden door gedrag fietsers

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Basjuh1981
verkeersader

Re: Onveiligheid op fietspaden door gedrag fietsers

Bericht door Basjuh1981 » do 19 dec 2019, 16:21

^^ En anders is het toch geen probleem om 2 seconden te wachten voor de betreffende fietser. Nat ben je dan toch al :lol:

Sibren
dorpsstraat

Bericht door Sibren » vr 20 dec 2019, 20:32

Basjuh1981 schreef:
do 19 dec 2019, 11:23
Vooral op dit soort punten:
Houtrustweg
mvalkenburg schreef:
do 19 dec 2019, 12:28
Gebeurt hier ook regelmatig dat er gestopt wordt voor fietsers die geen voorrang hebben:
https://goo.gl/maps/7Dh7hnBa8dWounsG6
en hier:
https://goo.gl/maps/uLuMXLaAZpaqudhE8
Wat mij opvalt is dat in al deze voorbeelden het ontwerp niet aan de huidige richtlijnen voldoet: blokmarkering terwijl fietsers geen voorrang hebben, of een zebrapad waardoor voetgangers wel voorrang hebben terwijl fietsers geen voorrang hebben. Wellicht geven automobilisten onbewust onterecht voorrang, omdat ze het ontwerp door deze foute elementen ongemerkt koppelen aan andere situaties waarin ze wel voorrang aan de fietsers moeten geven, bijvoorbeeld bij een rotonde.

jelger
expressweg
Contacteer:

Bericht door jelger » vr 20 dec 2019, 20:54

Basjuh1981 schreef:
do 19 dec 2019, 11:23
Vooral op dit soort punten:
Houtrustweg
Of iets verderop in de Westduinweg
Hier zijn fietsers actief door automobilisten foutief opgevoed doordat ze uitgebreid en uitnodigend voorrang kregen van automobilisten. Wat dus vervolgens er toe leidt dat fietsers dan denken dat er wel voor de gestopt wordt.

Kortom, de leercurve werkt van twee kanten. Hou op met quasi gentleman gedrag en wees wat strikter. In de regen of in weer en wind, natuurlijk, maar maak er geen standaard van.

Ik heb hier regelmatig gehad dat ik duidelijk ging stoppen met de fiets (of duidelijk vaart minderde) en dat de laatste auto van een rijtje mij voor liet gaan :facepalm: Kijk nou gewoon ff in de spiegel. Je bespaart mij er niets mee (kan keurig met aangepaste snelheid achter langs auto als die gewoon door rijdt) en het kost feitelijk de automobilist meer benzine/diesel en tijd.

Goed, met twee honden aan de fiets snap ik de reflex nog wel, maar alleen... :dontknow:
Sibren schreef:
vr 20 dec 2019, 20:32
Wellicht geven automobilisten onbewust onterecht voorrang, omdat ze het ontwerp door deze foute elementen ongemerkt koppelen aan andere situaties waarin ze wel voorrang aan de fietsers moeten geven, bijvoorbeeld bij een rotonde.
Geen idee, de haaientanden zijn duidelijk. Ook automobilisten mogen vaker naar de opticien als het daar om gaat. U hoort het al, ik heb weinig met eenrichtingsklagen. Meer retrospectief mag best. :twisted: we zijn allemaal fietser en automobilist.

Sibren
dorpsstraat

Bericht door Sibren » vr 20 dec 2019, 21:07

jelger schreef:
vr 20 dec 2019, 20:54
Ik heb hier regelmatig gehad dat ik duidelijk ging stoppen met de fiets (of duidelijk vaart minderde) en dat de laatste auto van een rijtje mij voor liet gaan
Het vreemdste wat ik heb meegemaakt was toen ik eens door Noord-Brabant fietste. Ik was al gestopt voor een auto die een rotonde naderde, de auto had voorrang. Er was niemand anders te bekennen, maar de auto stopt voor mij. Ik gebaar dat de automobilist door mag rijden, ik sta toch al stil. Maar nee, de automobilist gebaart dat ik voor mag gaan. Nou goed, met enige tegenzin ga ik voor. Steekt de automobilist zijn hoofd uit het raam: "Je mag me ook wel bedanken hoor!" :roll: Joe.
jelger schreef:
Geen idee, de haaientanden zijn duidelijk. Ook automobilisten mogen vaker naar de opticien als het daar om gaat. (...) we zijn allemaal fietser en automobilist.
Dat ben ik zeker met je eens. Toch doen bestuurders in het verkeer hun waarnemingen vooral onbewust. De blokmarkering en de zebrastrepen liggen op de rijbaan direct voor de automobilist hun snuffert, terwijl ze voor de haaientanden opzij moeten kijken naar het fietspad. Ik denk toch dat dit een rol speelt en dat automobilisten denken dat ze fietsers voor moeten laten gaan, of dat ze het onduidelijk vinden en dan maar het zekere voor het onzekere nemen.

MaartenE
stadsweg

Bericht door MaartenE » za 21 dec 2019, 0:20

Het voorrang krijgen waar ik geen voorrang heb verhaal komt mij bekend voor.
Doe altijd wel hand omhoog als dank je wel, maar ben er om meerdere redenen nooit echt blij mee.

- In feite overtreden wij beiden een verkeersregel.
- Je moet maar hopen dat ander verkeer doorheeft dat de automobilist voorrang verleent, en er geen ongeluk gebeurt waar ik als fietser bij betrokken kan raken.
- Het kan gewenning opleveren van fietsers dat ze voorrang krijgen, waardoor er onbedoeld juist meer gevaar is.

Paar dagen geleden bijna aangereden door een scooter op een rotonde, en dat was wel echt mijn fout, maar dat had deels ook te maken met de situatie aldaar.
https://goo.gl/maps/X6eP14eGuT2n9yVp8
Op 3 afslagen van de rotonde heeft de fietser voorrang, maar bij het tweerichtingsfietspad (geen commentaar) opeens niet meer. (!)

Totaal niet intuïtief, en de scooter die van de andere kant kwam was voor mij verscholen achter een afslaande auto links van mij.
Gelukkig konden wij beiden optijd stoppen, maar het stomme was dat ik in eerste instantie niet eens doorhad dat ik fout zat.

Basjuh1981
verkeersader

Bericht door Basjuh1981 » za 21 dec 2019, 10:13

jelger schreef:
Of iets verderop in de Westduinweg
Hier zijn fietsers actief door automobilisten foutief opgevoed doordat ze uitgebreid en uitnodigend voorrang kregen van automobilisten. Wat dus vervolgens er toe leidt dat fietsers dan denken dat er wel voor de gestopt wordt.
Ik rijd meestal via de Dr. Lelykade. Dan heb ik daar niet zo last van, want dan kom ik daar van rechts. Maar ik merk wel dat als je daar normaal doorrijdt met 50 op de klok, dat de fietsers wel stoppen. Een enkeling schrikt zich kapot. Hadden ze maar op moeten letten ;)
jelger schreef:
we zijn allemaal fietser en automobilist.
Ik heb niet eens een fiets :lol:

Coen Tunnel
4x4 autosnelweg

Bericht door Coen Tunnel » za 21 dec 2019, 11:03

MaartenE schreef:
za 21 dec 2019, 0:20
Paar dagen geleden bijna aangereden door een scooter op een rotonde, en dat was wel echt mijn fout, maar dat had deels ook te maken met de situatie aldaar.
https://goo.gl/maps/X6eP14eGuT2n9yVp8
Op 3 afslagen van de rotonde heeft de fietser voorrang, maar bij het tweerichtingsfietspad (geen commentaar) opeens niet meer. (!)

Totaal niet intuïtief, en de scooter die van de andere kant kwam was voor mij verscholen achter een afslaande auto links van mij.
Gelukkig konden wij beiden optijd stoppen, maar het stomme was dat ik in eerste instantie niet eens doorhad dat ik fout zat.
Wat een waardeloze weginrichting.

MaartenE
stadsweg

Bericht door MaartenE » za 21 dec 2019, 14:03

^^
Twee woorden: Gemeente 's-Hertogenbosch... :roll:
Dat tweerichtingsfietspad is niet eens nodig, er ligt een keurig fietspad aan de andere kant van de weg.
Er grenst echter een middelbare school aan het fietspad rechts, en ik vermoed dat men het zo heeft aangelegd zodat scholieren niet over hoeven te steken. Allemaal heel nobel bedacht en zo, maar je past nu het hele wegbeeld aan voor een situatie die op een werkdag 2 tot 3 keer voorkomt.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » ma 06 jan 2020, 20:12

^^
Verderop richting Maaspoort gaat ook alleen een tweerichtingenpad verder dus ik snap het wel. Rotonde Aartshertogenlaan vind ik wat dat betreft een stuk ergerlijker met die 4 tweerichtingsoversteken...

MaartenE
stadsweg

Bericht door MaartenE » ma 06 jan 2020, 21:41

^^
Ik woon aan die weg, ik ken de situatie. ;)
Als je het voor de rotonde zo aan legt dat de fietsers verplicht de rotonde maar één richting kunnen nemen, is het probleem opgelost.
Als ik vanaf de Klokkenlaan kom, ga ik daar naar rechts de rotonde op en niet rechtdoor, en ga op de gebruikelijke manier de rotonde rond.
Dat het toegestaan is om rechtdoor te gaan daar en tegen de reguliere richting in te rijden maakt het nog niet veilig. :)

Rotonde Aartshertogenlaan stoort mij juist minder, juist omdat daar alle richtingen tweerichtingspaden zijn, dus iedere richting is gelijk aan elkaar. Hier zit je met een voorrang die opeens verandert, op de Aartshertogenlaan is dat (geloof ik) niet het geval.

waldo79
Secretaris

Bericht door waldo79 » ma 06 jan 2020, 23:07

Nu ik ongeveer een half jaar in Den Bosch woon, begin ik vertrouwd te raken met veel verkeerssituaties. Alleen, het moet me van het hart dat je hier van alle kanten ogen nodig hebt om je veilig door het stadsverkeer te bewegen. Zowel op de fiets als in een auto.
Contactgegevens vereniging: secretaris at (@) wegenforum.nl.

MaartenE
stadsweg

Bericht door MaartenE » ma 06 jan 2020, 23:18

^^
Absoluut, heb in de buurt van Den Bosch gewoon voor 7 jaar, en woon nu bijna 2.5 jaar nu in Den Bosch zelf.
Heb zelf het idee dat de gemeente het vaak wat halfslachtig dingen aanpakt.
Dit in combinatie met (stede)bouwkundige beslissingen die decennia geleden zijn gemaakt maakt dat het (voor wat fietsers betreft) af en toe een rotzooitje van jewelste is.
Als een vraag in de laatste Kieswijzer voor de Gemeenteraadsverkiezingen specifiek was: "Tweerichtingsrotondes moeten worden afgeschaft", dan weet je dat je als gemeente hebt gefaald in je fietsbeleid.

(Situatiespecifieke uitleg even in spoiler, want beetje :offtopic: )
SPOILER: TOON

Die eerder genoemde rotondes bijvoorbeeld: Ben ervan overtuigd dat de intentie goed is, maar het is zo abnormaal dat het eerder gevaarlijker wordt. Ik vermoed dat dit gedaan is om zo spookrijders tegen te gaan, maar hoevaak kom je een spookrijdende fietser tegen op een rotonde? En in het geval van de rotonde Rompertsebaan-Klokkenlaan: Pas het zo aan dat fietsers van de Klokkenlaan komende de bocht om de rotonde normaal te nemen makkelijker kunnen maken. Nu gaat dat niet soepel en zullen veel fietsers gewoon rechtdoor blijven gaan, wat, ondanks dat het legaal is, gevaarlijker is. Haal het tweerichtingspad weg vanaf de Rompertsebaan (er ligt toch een normaal fietspad aan de andere kant), en ik denk dat de onveiligheid aldaar wordt verminderd. Nu alleen de middelbare scholieren nog leren fatsoenlijk over te steken... ;)

Kleine aanpassingen, groot verschil. Maar goed, het zal wel aan mij liggen.

Plaats reactie