Onveiligheid op fietspaden door gedrag fietsers

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Jolie1977
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 16 dec 2019, 19:51

Onveiligheid op fietspaden door gedrag fietsers

Bericht door Jolie1977 » ma 16 dec 2019, 20:20

Beste fietsers, Helaas moet ik dagelijks ervaren hoe ongelooflijk onveilig de verkeerssituatie is op de fietspaden. Het gaat hierbij niet om infrastructuur of gevaarlijke kruispunten, maar puur om het gedrag van andere fietsers. Dan noem ik een paar punten:
- Rechts inhalen.
- Fietsen zonder licht.
- Spookrijden en tegen je opknallen.
- Zonder om te kijken ineens linksaf slaan terwijl de fietser wordt ingehaald en dus aanrijding.
- Een doorgaand fietspad naderen en fietsers van rechts geen voorrang geven maar juist afsnijden.
- Fietser inhalen en afsnijden omdat die fietser rechts van haar maatje wil fietsen.
- Met hoge snelheid andere fietsers inhalen en op de tegenovergestelde baan fietsen en met hoge snelheid op tegen liggende fietsers knallen, net kunnen uitwijken, slingeren en zo de fietsers die hij inhaalt afsnijden.

Zomaar wat voorbeelden. Ik heb bijna dagelijks dat ik wordt gehinderd door fietsers die zich niet aan de verkeersregels houden. Ik heb bijna wekelijks een botsing met een fietser terwijl ik me netjes aan de regels houd.
Wat is dit toch? Zijn de verkeersregels zover weggezakt? Ik kan het me niet voorstellen. Of is het gewoon laksheid? Geen zin om te stoppen voor een rotonde? De ander remt toch wel?
Via dit forum wil ik een oproep doen.
Hou je alsjeblieft aan de verkeersregels! Verkeersregels zijn er om het VEILIG te houden op de weg. Jij wil snel op je werk aankomen hebt misschien haast. Een ander wil graag zonder kleerscheuren of ander letsel op het werk aankomen. Hou alsjeblieft rekening met elkaar op het fietspad. Verleen voorrang waar nodig, haal ruim in, snijd anderen niet af. En wees een beetje aardig voor elkaar. Laatst reed ik (na een bijna frontale botsing met een spookfietser) langs een kruising. Daar stonden een aantal fietsers stil. Ook was er een ambulance en politiewagen. Wat bleek? Er was een fietser aangereden door een andere fietser. De mevrouw in kwestie had veel pijn had een flinke hersenschudding en moest naar het ziekenhuis. Dit had voorkomen kunnen worden, als andere fietsers wat meer rekening hadden gehouden met haar en haar voorrang hadden verleend. Haal alsjeblieft je schouders hier niet over op maar denk ook aan de veiligheid van een ander! Jijzelf wil toch ook veilig aankomen op je bestemming?

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14378
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Onveiligheid op fietspaden door gedrag fietsers

Bericht door Attietattie » ma 16 dec 2019, 20:30

Waarvan akte.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7942
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Onveiligheid op fietspaden door gedrag fietsers

Bericht door Wesso » ma 16 dec 2019, 20:37

Ik heb gelukkig nog maar één of twee keer een botsing gehad met een andere fietser, maar de hoeveelheid bijna-botsingen is niet meer op een hand te tellen. Van die dwaallichten die niets zien of denken dat ik niet besta. Ik hou me altijd in en ga zuchtend verder, maar er komt echt een moment dat dat niet meer lukt.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Onveiligheid op fietspaden door gedrag fietsers

Bericht door Wouter N14 » ma 16 dec 2019, 20:44

Tja, eerlijk gezegd denk ik dat dit forum niet echt je doelgroep is ;)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Durashift
expressweg
Berichten: 2564
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Onveiligheid op fietspaden door gedrag fietsers

Bericht door Durashift » ma 16 dec 2019, 21:01

Jolie1977 schreef: ma 16 dec 2019, 20:20 (..) Of is het gewoon laksheid? Geen zin om te stoppen voor een rotonde? De ander remt toch wel?
(..)
Ja, ik denk dat het voor een grote groep wel zo geldt, veelal onbewust misschien..

Ik denk dat er ook nog maar weinig fietsers zijn die zich bewust zijn van het feit dat zij, juridisch, bestuurder zijn in het verkeer. Gelijk aan, bijvoorbeeld, de automobilist.

Fietsen over de stoepen, over zebrapaden, niet even kunnen stoppen voor een andere verkeersdeelnemer die een bijzondere manoeuvre maakt.. het is aan de orde van de dag helaas..

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Onveiligheid op fietspaden door gedrag fietsers

Bericht door Vinny » ma 16 dec 2019, 21:02

Ik verplaats me ook nog wel regelmatig per tweewieler, alleen ik hou me grotendeels wel aan de regels. Ik moet wel toegeven: er is één plek waar ik onbewust vaak spookrij en dat is hier:
https://goo.gl/maps/vLyKVv4XGbB6TcCHA

Dat komt omdat de wegbeheerder hier verzuimt om ook maar énige indicatie te geven dat je als fietser verplicht naar rechts de rijbaan moet oversteken. :geenlach:

Overigens zijn deze verkeerssituaties allesbehalve zeldzaam in Nederland. En ik vermoed een gemiddelde scholier van 14 zal helemaal ignorant rechtdoorrijden...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Onveiligheid op fietspaden door gedrag fietsers

Bericht door Palance » ma 16 dec 2019, 21:08

Wouter N14 schreef: ma 16 dec 2019, 20:44 Tja, eerlijk gezegd denk ik dat dit forum niet echt je doelgroep is ;)
Want? Niemand hier gebruikt ooit een fiets?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Onveiligheid op fietspaden door gedrag fietsers

Bericht door Chris » ma 16 dec 2019, 21:12

Het is inderdaad een free-for-all op het fietspad, maar was dat niet altijd al zo?

Eigenlijk gaat het nog verbazingwekkend vaak net goed.

Ik fiets elke dag over een druk fietspad en het voornaamste probleem zijn de snelheidsverschillen, je hebt lui die per sé 25+ willen fietsen op drukke momenten en voortdurend gevaarlijk inhalen (e-bikes en snor/scooters) en scholieren die met minder dan 15 km/h drie naast elkaar fietsen en de boel ophouden.

Ik heb wel de indruk dat verlichting een stuk beter is geworden dan vroeger. Bijna iedereen heeft nu het licht aan als het donker is. Sommige fietslichten zijn zelfs verblindend, al zie je ook fietsers met van die lichtjes van 1 euro die amper opvallen. Maar wellicht verschilt dit wel per stad.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Onveiligheid op fietspaden door gedrag fietsers

Bericht door Wouter N14 » ma 16 dec 2019, 21:15

Palance schreef: ma 16 dec 2019, 21:08
Wouter N14 schreef: ma 16 dec 2019, 20:44 Tja, eerlijk gezegd denk ik dat dit forum niet echt je doelgroep is ;)
Want? Niemand hier gebruikt ooit een fiets?
Met het betoog is niks mis, maar hier zullen er ook niet veel mensen door overtuigd hoeven te worden. En niet omdat we het ook echt allemaal braaf goed doen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 591
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: Onveiligheid op fietspaden door gedrag fietsers

Bericht door Sibren » ma 16 dec 2019, 21:21

Chris schreef: ma 16 dec 2019, 21:12 Het is inderdaad een free-for-all op het fietspad
Dit is naar mijn idee het goede woord. En dit ging ook altijd redelijk goed, aangezien de snelheid laag lag. Dus fietsers hebben genoeg tijd om te reageren of uit te wijken als er iets vreemds gebeurt. En als er een botsing is, is het niets ernstigs. Als er een brommer met 40 km/h aankomt, gaan de fietsers aan de kant omdat die het geluid aan horen komen. Stad Groningen (waarschijnlijk ook elders) doet nog een schepje boven op het free-for-all-gehalte. Bij VRI-kruispunten krijgen fietsers uit alle richtingen tegelijkertijd groen. Dan krijg je een enorme mierenhoop van fietsers die door elkaar heen krioelen, maar omdat de snelheid laag ligt gaat het goed.

Met de opkomst van de elektrische fiets zie je dat deze logica niet meer altijd opgaat. Zoals je zegt, men wil steevast 25 km/h fietsen, dus haalt scholieren in (die de ebike niet horen aankomen zoals ze een brommer horen aankomen) of wil met diezelfde snelheid over een druk kruispunt heen. Combineer dit met het feit dat er steeds meer oudere (kwetsbare) fietsers aan het verkeer deelnemen (veel ook op een ebike) en dan is de kans op ongevallen, en ongevallen met slechte afloop, groter.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Durashift
expressweg
Berichten: 2564
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Onveiligheid op fietspaden door gedrag fietsers

Bericht door Durashift » ma 16 dec 2019, 21:56

.. en veel fietspaden zijn niet breder geworden.. terwijl de fiets(sturen) vaak wel breder zijn.. er een mandje voorop staat wat het sturen nog wiebeliger kan maken..

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Onveiligheid op fietspaden door gedrag fietsers

Bericht door Basjuh1981 » di 17 dec 2019, 7:22

^^ En dan vergeet je nog die bakfietsmoeders ;)

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1135
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Onveiligheid op fietspaden door gedrag fietsers

Bericht door Vahalis » di 17 dec 2019, 8:12

^^ en bakfietspapa’s ;) Voordeel van zo’n ding is, dat andere fietsers nog enig ontzag voor je hebben 8-)

Egbert
expressweg
Berichten: 2738
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Onveiligheid op fietspaden door gedrag fietsers

Bericht door Egbert » di 17 dec 2019, 17:46

Wouter N14 schreef: ma 16 dec 2019, 21:15
Palance schreef: ma 16 dec 2019, 21:08
Wouter N14 schreef: ma 16 dec 2019, 20:44 Tja, eerlijk gezegd denk ik dat dit forum niet echt je doelgroep is ;)
Want? Niemand hier gebruikt ooit een fiets?
Met het betoog is niks mis, maar hier zullen er ook niet veel mensen door overtuigd hoeven te worden. En niet omdat we het ook echt allemaal braaf goed doen.
Ik vind het ook een beetje een vreemde post. Iemands eerste post komt hier een open deur opentrappen. Ik denk dan ook "ok, en nu?"
Ik onderschrijf het helemaal hoor, maar wat heeft het voor nut om dat hier te zetten en tegen elkaar te bevestigen dat het klopt?

Welke discussie moet dit aanwakkeren? Post dit in het lokale sufferdje en roep de politie op om eens naar het verkeer te kijken en eens mensen aan te spreken of zelfs te bekeuren als ze dingen fout doen. Want als dat niet gebeurt dan verandert er toch niks.

Jolie1977
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 16 dec 2019, 19:51

Re: Onveiligheid op fietspaden door gedrag fietsers

Bericht door Jolie1977 » di 17 dec 2019, 18:05

Alsof het lokale sufferdje door iedereen gelezen wordt. Dat is pas een open deur! Dit bericht is geen open deur maar om iedereen bewust te maken van ieders gedrag. En dat mag weleens een keer. Politie doet weinig alleen als er heel veel meldingen binnenkomen. Ik wil met deze post iedereen bewust maken van ieders gedrag. En tja als jij dat een open deur vindt dan vind jij dat maar.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Onveiligheid op fietspaden door gedrag fietsers

Bericht door jelger » di 17 dec 2019, 18:16

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Jolie1977
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 16 dec 2019, 19:51

Re: Onveiligheid op fietspaden door gedrag fietsers

Bericht door Jolie1977 » di 17 dec 2019, 18:28

Dat begrijp ik. Het gaat er mij ook niet om om een discusie aan te wakkeren maar om mensen bewust te maken van eigen gedrag en handelen in het verkeer. Temeer omdat ik ook begrijp dat mensen zich niet altijd hiervan bewust zijn en met hun gedachten elders zitten tijdens de fiets rit. En aangezien ik zowel bij gemeente als politie weinig concrete antwoorden krijg en vaak dus hoor dat zij pas in actie komen als er meerdere meldingen binnenkomen ik een andere weg probeer. Dus gemeente en politie heb ik al gebeld en gemaild. Maar helaas komt hier maar weinig uit.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Onveiligheid op fietspaden door gedrag fietsers

Bericht door Wouter N14 » di 17 dec 2019, 20:08

^^ Dat is natuurlijk heel goed om hier aandacht voor te vragen. Betekent dat ook dat je deze berichten ook deelt op andere fora, ook die niets met verkeer van doen hebben?

Nog twee punten waar ik benieuwd naar ben:
Wat was je vraag aan de gemeente?
En doe je dit volledig als privépersoon, of ben je bv. lid van de Fietsersbond?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 604
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Onveiligheid op fietspaden door gedrag fietsers

Bericht door MaartenE » di 17 dec 2019, 20:51

Ik denk dat jùist hier op dit forum, de mensen die (veel) fietsen zich meer bewust zullen zijn van de regels en wat kan en niet kan.
De jakkeraars en 14-jarige pubers zul je op dit forum niet aantreffen denk ik. ;)

Tevens is er het een en ander te zeggen over het fiets(pad)beleid van verschillende gemeenten dat onveiligheid in de hand kan werken, zoals al eerder door anderen gesteld. In mijn woonplaats heeft de gemeente de neiging om veel tweerichtingsfietspaden te gebruiken, wat op schoolroutes zowat het domste kan zijn wat je kan doen. Heb er geen problemen mee om in te schikken voor scholieren, maar als je als gemeente er voor zou zorgen dat iedere richting zijn eigen fietspad heeft, hoeft tegemoetkomend fietsverkeer zich al minder te mengen.

Maar voor wat betreft bewustwording van het eigen gedrag: Geldt dat niet voor iedere deelnemer in het verkeer, zo ook niet voetgangers, automobilisten, vrachtwagenchauffeurs, motorrijders etc?
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Jolie1977
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 16 dec 2019, 19:51

Re: Onveiligheid op fietspaden door gedrag fietsers

Bericht door Jolie1977 » wo 18 dec 2019, 16:33

@Wouter, ik ben begonnen met dit forum om mijn punt te delen. Als ik zoek op andere fietsfora kom ik vooral uit op sport- of wielren- of tourfiets fora. Het is lastig om voor deze kwestie de juiste "ingang" te vinden. Zeker nadat ik door Gemeente en politie van het kastje naar de muur en weer terug werd gestuurd. Het leek alsof niemand raad wist met mijn vraag. Aan de gemeente en politie heb ik mijn ervaringen gedeeld en de politie gevraagd of wat meer handhaving op het fietspad mogelijk is om te beginnen met het controleren van verlichting. Gemeente antwoordde met een enquête over veiligheid in het verkeer wat vorig jaar aan de orde was. En dat ze daar nog mee bezig zijn maar nog geen concrete ideeën of plannen hebben voor aanpak of campagnevoering. De politie geeft aan dat ze bij meerdere soortgelijke meldingen van onveiligheid willen gaan controleren. Al met al krijg ik de indruk van zowel gemeente als politie dat er niet direct actie wordt ondernomen. En dan stap ik de volgende dag weer op mijn fiets en dan heb ik binnen 10 minuten 2 keer een aanrijding met andere fietsers die voorrang nemen terwijl ze die niet hebben :roll: . Ik hoop dat je je kunt voorstellen dat dit erg frustrerend kan zijn. En dan heb ik het idee dat ik de enige ben die zo vaak een (bijna)aanrijding heeft. Als ik zo om mij heen vraag hoor ik dat anderen hier geen last van hebben. En dit terwijl ik duidelijk licht voer en me netjes aan de verkeersregels houd.
Ik heb contact opgenomen met de gemeente als persoon en niet via een organisatie. Bij de gemeente was het mijn bedoeling te vragen of er mogelijkheden zijn en zij ervoor open staan om eens te sparren op welke manieren mensen bewust te maken van de huidige onveiligheid in het fietsverkeer. En mensen zich ervan bewust te maken welke gevolgen het kan hebben voor een ander als diegene wordt aangereden en hier letsel aan overhoudt doordat die fietser werd gehinderd door een ander.
De trigger voor mij was dat ik, nadat ik bijna frontaal op een spookfietser was gebotst ik 100 meter verderop zag dat er een aanrijding had plaatsgevonden waarbij een fietser zwaargewond was geraakt. Dat vertelde een van de omstanders mij nadat ik mij had aangeboden als getuige. Ik wilde namelijk weten of de spookfietser die ik eerder tegenkwam hiermee te maken kon hebben.
Al met al is dit een nogal lang verhaal geworden. Maar ik kan en hoop alleen op deze manier duidelijk verwoorden waarom ik dit wil delen. En ik hoop dat meerdere mensen dit willen proberen te begrijpen. Ik schrijf dit niet alleen voor mezelf maar ook voor andere mensen die hetzelfde mee maken maar dit niet durven te melden.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Onveiligheid op fietspaden door gedrag fietsers

Bericht door Wouter N14 » wo 18 dec 2019, 22:20

Jolie1977 schreef: wo 18 dec 2019, 16:33 @Wouter, ik ben begonnen met dit forum om mijn punt te delen. Als ik zoek op andere fietsfora kom ik vooral uit op sport- of wielren- of tourfiets fora. Het is lastig om voor deze kwestie de juiste "ingang" te vinden.
Maar je moet toch communiceren daar waar je doelgroep zit en niet je onderwerp. Dus zoek fora waar jongeren en/of studenten zitten, voor zover er überhaupt nog echt levendige fora zijn voor die groepen. Of desnoods het Viva-forum, ik noem maar wat.
Jolie1977 schreef: wo 18 dec 2019, 16:33 Gemeente antwoordde met een enquête over veiligheid in het verkeer wat vorig jaar aan de orde was. En dat ze daar nog mee bezig zijn maar nog geen concrete ideeën of plannen hebben voor aanpak of campagnevoering.
Een gemeente kan hier ook weinig mee, net zoals de meeste andere zaken die primair op gedrag zijn terug te voeren. Gedrag betekent handhaving en dat is simpelweg geen taak voor de gemeente. Gemeentes zetten regionale of provinciale verkeersveiligheidscampagnes uit met bijvoorbeeld verkeerslessen op scholen. Zelf kunnen ze niet veel meer. Aanpassen van infrastructuur is ook niet realistisch, de echte knelpunten zijn vaak wel opgelost of om redenen juist nog niet. Bovendien is het de vraag of aanpassen van infra wel de problemen vermindert, misschien verplaatsen of veranderen de problemen dan juist.
Jolie1977 schreef: wo 18 dec 2019, 16:33 De politie geeft aan dat ze bij meerdere soortgelijke meldingen van onveiligheid willen gaan controleren. Al met al krijg ik de indruk van zowel gemeente als politie dat er niet direct actie wordt ondernomen.
Maar wat wil je dan, dat ze pamfletten gaan verspreiden met jouw boodschap? De politie heeft amper capaciteit voor de echt urgente zaken en zelfs handhaving op bijvoorbeeld snelheid of alcohol moet allemaal zorgvuldig ingepland worden binnen een groot district met weinig capaciteit en weinig speelruimte.
Jolie1977 schreef: wo 18 dec 2019, 16:33 En dan stap ik de volgende dag weer op mijn fiets en dan heb ik binnen 10 minuten 2 keer een aanrijding met andere fietsers die voorrang nemen terwijl ze die niet hebben :roll: . Ik hoop dat je je kunt voorstellen dat dit erg frustrerend kan zijn. En dan heb ik het idee dat ik de enige ben die zo vaak een (bijna)aanrijding heeft. Als ik zo om mij heen vraag hoor ik dat anderen hier geen last van hebben. En dit terwijl ik duidelijk licht voer en me netjes aan de verkeersregels houd.
Dan ligt daar misschien ook de oplossing. In het verkeer moet je flexibel zijn, zeker op de fiets. Als je halsstarrig de regels opvolgt, "ik heb voorrang dus ik neem voorrang want ik krijg voorrang", ja dan loop je inderdaad meer dan gemiddeld kans op conflicten. Minstens zo belangrijk als het kennen en toepassen van de regels is het waarnemen en inschatten van je medeweggebruikers en daar op inspelen. En als jij je aan de regels houdt en het dreigt mis te gaan, dan zul je misschien toch eens moeten inschikken in plaats van de letter van de wet vast te houden. Als het niet kan zoals het moet, dan moet het zoals het kan.

En maak je maar geen zorgen over frustraties van mij over andere verkeersdeelnemers.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Onveiligheid op fietspaden door gedrag fietsers

Bericht door Basjuh1981 » do 19 dec 2019, 8:01

Jolie1977 schreef: wo 18 dec 2019, 16:33 En dan stap ik de volgende dag weer op mijn fiets en dan heb ik binnen 10 minuten 2 keer een aanrijding met andere fietsers die voorrang nemen terwijl ze die niet hebben :roll: .
Dan moet je eens in de auto stappen. Dan kom je van rechts op een gelijkwaardig kruispunt en dan wordt je de tyfus gescholden omdat meneer op de fiets meent dat híj voorrang heeft :nuts:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Onveiligheid op fietspaden door gedrag fietsers

Bericht door Palance » do 19 dec 2019, 8:23

Dat dat soort conflicten vaker gebeuren is indirect deels te danken aan automobilisten. Je staat er nog eens van te kijken hoe vaak automobilisten fietsers voorrang geven waar ze het niet hebben, en zelfs niet afdwingen. Ik ken genoeg punten in mijn regio waar dat dagelijks gebeurt, maar dat zal overal in het land zo zijn. Ik snap dan best als een automobilist ineens gewoon voorrang heeft en een fietser een keer niet voor laat gaan, dat die automobilist, zoals jij het netjes zegt , de “tyfus” gescholden wordt. En ja, de fietser hoort de verkeersregels te kennen (al denkt hij door de gewoonte die er is ontstaan dat de regels anders zijn), maar ook een automobilist moet gewoon de regels hanteren en fietsers geen voorrang geven als ze dat niet hebben. En dan heb ik het niet alleen over fietsers die voorrang afdwingen, maar ook fietsers die netjes afstappen en wachten en dan tóch voorrang krijgen. En dat is ook irritant voor de bestuurders die achterop komen, want het ligt niet in de lijn der verwachting dat een automobilist zomaar stopt.

En dan hebben we natuurlijk ook de automobilisten die de regels ook niet kennen en fietsers geen voorrang geven terwijl die dat wel hebben. Het zijn echt niet alleen fietsers die er een potje van maken bij voorrangssituaties.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14378
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Onveiligheid op fietspaden door gedrag fietsers

Bericht door Attietattie » do 19 dec 2019, 8:25

^^ En dan is er ook nog artikel 185. Dat zal voor veel automobilisten terecht een reden zijn om voorrang te verlenen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Onveiligheid op fietspaden door gedrag fietsers

Bericht door Palance » do 19 dec 2019, 8:27

Ja, die ellende hebben we ook nog.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Onveiligheid op fietspaden door gedrag fietsers

Bericht door Coen Tunnel » do 19 dec 2019, 9:38

Attietattie schreef: do 19 dec 2019, 8:25 ^^ En dan is er ook nog artikel 185. Dat zal voor veel automobilisten terecht een reden zijn om voorrang te verlenen.
Geldt dit eigenlijk ook als een fietser tegen jouw auto aanrijdt? Als je bv. van rechts komt, dus voorrang hebt, en een fietser niet uitkijkt of niet op tijd remt en tegen de zijkant van je auto rijdt?

Of als het druk is in een smalle straat, en je daardoor stilstaat in een file en er rechts eigenlijk geen ruimte meer is tussen je auto en de stoep, en een fietser achterop je auto klapt omdat hij er te laat achterkomt dat hij er ook niet langs kan?

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Onveiligheid op fietspaden door gedrag fietsers

Bericht door Basjuh1981 » do 19 dec 2019, 11:23

Palance schreef: do 19 dec 2019, 8:23 Dat dat soort conflicten vaker gebeuren is indirect deels te danken aan automobilisten. Je staat er nog eens van te kijken hoe vaak automobilisten fietsers voorrang geven waar ze het niet hebben, en zelfs niet afdwingen.
Vooral op dit soort punten:
Houtrustweg

Ik heb zelfs meegemaakt dat er gestopt werd voor voetgangers. Dan gebruik ik de claxon en wordt er naar het voorhoofd gewezen. En vervolgens krijg je langzaamrijden-acties en een brake-test om je oren.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1336
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Onveiligheid op fietspaden door gedrag fietsers

Bericht door mvalkenburg » do 19 dec 2019, 12:28

Gebeurt hier ook regelmatig dat er gestopt wordt voor fietsers die geen voorrang hebben:
https://goo.gl/maps/7Dh7hnBa8dWounsG6

en hier:

https://goo.gl/maps/uLuMXLaAZpaqudhE8

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: Onveiligheid op fietspaden door gedrag fietsers

Bericht door NWH » do 19 dec 2019, 12:50

Het ligt er een beetje aan hoe druk het verkeer achter mij is maar ik wil het fietsverkeer op dit punt ook wel eens voorrang geven als het bijvoorbeeld hard regent.
A, om de fietsers niet te hoeven laten wachten in de regen.
B, omdat er ná dit punt toch een rotonde aankomt waardoor ik de vaart er al uit moet halen.
C, ik het zelf als fietser ook wel prettig vind om er voorrang te krijgen als het regent.
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Onveiligheid op fietspaden door gedrag fietsers

Bericht door Coen Tunnel » do 19 dec 2019, 13:57

^^ Ik verleen ook wel eens een gunst bij slechte weersomstandigeden, maar alleen als er geen verkeer achter mij zit en ik er dus niemand mee hinder als ik afwijk van de voorrangsregels.

Plaats reactie