Eigen weg - snelheid

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Bertus
zandpaadje

Eigen weg - snelheid

Bericht door Bertus » do 07 mei 2020, 10:02

Over mijn perceel loopt een zandpad, pal aan ons huis voorbij. Dit is geen openbare weg, maar er is voor naastgelegen percelen wel een erfdiensbaarheid recht van overpad op gevestigd. Dit overigens al langere tijd, in de orde van 50 jaar. Daarbuiten wordt de weg regelmatig gebruikt door passanten, varierend van sluipverkeer tot groepen terreinrijders.
De buren hebben een agrarisch bedrijf waarvoor zeer regelmatig verkeer langs ons huis komt.

Tractoren met (bijvoorbeeld) silagewagens en ander verkeer komt met naar onze ogen hoge snelheid voorbij: ca 30km/u.

Dit levert voor ons op 2 manieren overlast op: Stofvorming bij droog weer en gevaar voor onze soms loslopende dieren.
Helaas worden onze mondelinge verzoeken langzaam te rijden keer op keer niet gehonoreerd.

We hebben bloembakken geplaatst om de weg optisch wat te versmallen (nog steeds tenminste 4 meter breed) maar voor sommigen lijkt dat een uitdaging te kijken hoe hard men hier tussendoor kan.

Mijn vragen:
Geldt er op (eigen) zandwegen buiten bebouwde kom een maximum snelheid als hier geen specifieke vermelding bij staat? Volgt deze uit de maximum snelheid in de betreffende (60km/u) zone , bestaat er een aparte maximum snelheid voor zandwegen?
Kan ik een snelheidsbeperking afdwingen, bijvoorbeeld door het plaatsen van een bordje "Stapvoets rijden", een "10km" bord?

Wouter N14
Moderator

Re: Eigen weg - snelheid

Bericht door Wouter N14 » do 07 mei 2020, 10:12

Bertus schreef:
do 07 mei 2020, 10:02
Daarbuiten wordt de weg regelmatig gebruikt door passanten, varierend van sluipverkeer tot groepen terreinrijders.
Ligt de weg op jullie (privé)grond? Als het geen openbare weg is, dan mag dit überhaupt niet. Dus dan kan je ook een bord Verboden toegang neerzetten o.i.d.
Als het geen openbare weg is maar wel opengesteld voor openbaar verkeer (zoals bv. een parkeerterrein van de supermarkt), dan gelden de gewone verkeersregels.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

R-R-L
dorpsstraat

Bericht door R-R-L » do 07 mei 2020, 10:19

Is een lijn spannen een idee? Op een van mijn fietsroutes kom ik ook over een eigen weg. De eigenaren daar hebben permanent lijnen over de weg hangen die voor het vee lijken te zijn, oversteek van stal naar wei zonder dat ze weg kunnen. Toen de eigenaar eens buiten stond even in gesprek gegaan, lijnen zijn daar voor maar ze laten ze permanent hangen omdat dat verkeer afremt of zelfs helemaal afwendt. Twee lijnen losmaken is voor auto's en motoren te veel gedoe, voor fietsers is het geen probleem. Kan alleen even nasty zijn als je niet van die lijnen weet.

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » do 07 mei 2020, 11:13

^^ En dan hang (pun intended) je als eigenaar van de lijnen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 07 mei 2020, 11:24

Wouter N14 schreef:
do 07 mei 2020, 10:12
Bertus schreef:
Daarbuiten wordt de weg regelmatig gebruikt door passanten, varierend van sluipverkeer tot groepen terreinrijders.
Ligt de weg op jullie (privé)grond? Als het geen openbare weg is, dan mag dit überhaupt niet. Dus dan kan je ook een bord Verboden toegang neerzetten o.i.d.
Als het geen openbare weg is maar wel opengesteld voor openbaar verkeer (zoals bv. een parkeerterrein van de supermarkt), dan gelden de gewone verkeersregels.
Ik leid uit de openingspost af dat dat laatste het geval is, aangezien de weg door passanten gebruikt wordt.

Een openbare weg kan op privégrond liggen. Dan is het gewoon een weg zoals gedefinieerd in artikel 1 van de WVW 1994:

wegen: alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten;
R-R-L schreef:
do 07 mei 2020, 10:19
Is een lijn spannen een idee? Op een van mijn fietsroutes kom ik ook over een eigen weg. De eigenaren daar hebben permanent lijnen over de weg hangen die voor het vee lijken te zijn, oversteek van stal naar wei zonder dat ze weg kunnen. Toen de eigenaar eens buiten stond even in gesprek gegaan, lijnen zijn daar voor maar ze laten ze permanent hangen omdat dat verkeer afremt of zelfs helemaal afwendt. Twee lijnen losmaken is voor auto's en motoren te veel gedoe, voor fietsers is het geen probleem. Kan alleen even nasty zijn als je niet van die lijnen weet.
Lijnen spannen over een weg die openbaar toegankelijk is (wat hier het geval is) kan je ook aansprakelijk maken bij ongevallen. Zou ik niet aanraden.
Bertus schreef:
Mijn vragen:
Geldt er op (eigen) zandwegen buiten bebouwde kom een maximum snelheid als hier geen specifieke vermelding bij staat? Volgt deze uit de maximum snelheid in de betreffende (60km/u) zone , bestaat er een aparte maximum snelheid voor zandwegen?
Als de weg in een :zone-60: ligt is dat de maximumsnelheid.
Kan ik een snelheidsbeperking afdwingen, bijvoorbeeld door het plaatsen van een bordje "Stapvoets rijden", een "10km" bord?
Je kunt gerust een bordje plaatsen als de weg over jouw grond gaat. Handhaving is natuurlijk wel een issue, dus echt afdwingen kan niet. Maar als het je eigen weg is zou je een bordje met een realistische snelheid (dat is belangrijk, want bij bv. 5 km/u houdt niemand zich er aan) kunnen plaatsen. Eventueel doe je er ook een onderbordje bij om het verder uit te leggen (en daarmee begrip te kweken), bijvoorbeeld: overstekende dieren.

Daarmee hinder je de toegang voor de andere bewoners die recht van overpad hebben niet, maar kun je hopelijk wel het verkeer wat beter laten opletten.

Je kunt ook een bordje 'eigen weg' plaatsen, wellicht schrikt dat sommige passanten nog af.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » do 07 mei 2020, 15:39

Zou zoiets niet helpen?

:J37:
[ LANDMIJNEN ]

:twisted:

Serieuzer: een bord met restricties ophangen met een opzichtige (nep)camera erbij kan ook nog wel eens helpen. Of een slagboom, of een rood-wit schrikhek.

Je kunt ook de weg 'saboteren' (bijvoorbeeld (half)verharding weghalen voor een paar meter) en er permanent een :J16: of :J1: bij zetten.
Laatst gewijzigd door Kaaiman op do 07 mei 2020, 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 07 mei 2020, 15:44

^^ En die slagboom dan open laten staan? En waar zou dat schrikhek dan moeten komen?

Er is recht van overpad dus afsluiten is geen optie.

Overigens betwijfel ik of er daadwerkelijk tractoren met 30 km/u over die zandweg knallen. Vaak zie je dat mensen snelheden vanuit stilstand slecht kunnen inschatten, al helemaal op snelle wegen en zeker als ze van mening zijn dat er veel te hard wordt gereden. Als er dan daadwerkelijk gemeten wordt lijkt het allemaal niet zo erg te zijn. Uiteraard kun je dan wel nog steeds overlast ervaren, want ik geloof direct dat topicstarter hier wel overlast van heeft.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op do 07 mei 2020, 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » do 07 mei 2020, 15:47

Slagboom kan prima als die ook open kan, in ieder geval voor de rechthebbenden. Het gaat om weerstand inbouwen, niet om de weg totaal ontoegankelijk te maken. Dat kan dus ook door de weg te saboteren permanent in reparatie te laten zijn.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 07 mei 2020, 15:53

^^ Met een slagboom plaatsen wordt het voor elk bezoek dat de buren die recht van overpad hebben wel flink omslachtiger. Je kan misschien in je recht staan als je een slagboom plaatst, maar het hangt er ook van af wat er bij de notaris 50 jaar geleden ooit is vastgelegd over dat recht van overpad. Daar zal mogelijk instaan met welke doeleinde de weg mag worden gebruikt, of de doorgang ongehinderd moet zijn of niet, wie verantwoordelijkheid draagt voor het onderhoud, etc. Vaak is het niet toegestaan een pad bewust slecht te onderhouden om anderen daarmee te hinderen (of dwingen om langzamer te rijden). De weg permanent in reparatie laten zijn kan niet de bedoeling zijn.

Hoe dan ook, eenzijdig beslissen om een slagboom te plaatsen is wel iets waarmee je de relatie met je buren op scherp zet. Daar heeft ook niet iedereen trek in.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » do 07 mei 2020, 15:56

@Kaaiman: Een slagboom is een lastig juridisch verhaal denk ik aangezien er bij een recht van overpad geen sprake mag zijn van belemmeringen om doorgang te vinden. Ik denk dat de enigste optie is om in gesprek te gaan met de mensen die recht van overpad te hebben en eventueel gezamelijk maatregelen te nemen waar beide partijen zich in kunnen vinden.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 07 mei 2020, 16:32

Ik zou zeker het gesprek aangaan.
Met wederzijds begrip kweken bereik je meer dan met elkaar dwarszitten.

Het recht van overpad geldt in principe alleen voor verkeer dat een herkomst of bestemming op één van de aangesloten adressen heeft.
Andere passanten, sluipverkeer e.d. vallen niet onder de erfdienstbaarheid.

Als er meer aanwonenden zijn die last hebben van sluipverkeer dan zou je er gezamenlijk voor kunnen kiezen de weg aan één zijde (of halverwege) af te sluiten. Hierdoor blijven de adressen aan de weg toegankelijk maar is de weg niet meer interessant voor doorgaand verkeer. Die afsluiting kan prima bestaan uit een balk of slagboom, die desnoods voor incidenteel gebruik door aanwonenden te openen is. Stem zo'n stap voor de zekerheid wel af met hulpdiensten (en eventueel de gemeente) om te voorkomen dat zij er onnodig last van hebben.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » do 07 mei 2020, 16:52

Om overlast van stof tegen te gaan, is een deel bestraten niet een optie? Tegelijkertijd kan dit juist sneller rijden in de hand werken.

Alternatief om de snelheid er uit te krijgen is het aanleggen van drempels (in verdiepingen).

Ik weet niet of het recht op overpad met openbare functie dit zonder meer toestaat, maar het lijkt me dat je als rechtmatige eigenaar hier toch enige zeggenschap over hebt zolang het overpad binnen alle redelijke kaders gegarandeerd is. Versmallingen werken niet geef je al aan, dan zul je moeten denken aan andere fysieke obstakels.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 07 mei 2020, 19:03

jelger schreef:
do 07 mei 2020, 16:52
Alternatief om de snelheid er uit te krijgen is het aanleggen van drempels (in verdiepingen).
Als je die voor je deur legt, krijg je trillingsoverlast. Als je ze voor en na jouw perceel legt, krijg je tussengas.

Het zijn trekkers he, geen Nissan Leafs ofzo.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » do 07 mei 2020, 20:26

jelger schreef:
Om overlast van stof tegen te gaan, is een deel bestraten niet een optie? Tegelijkertijd kan dit juist sneller rijden in de hand werken.
Bestrating kun je met opzet slecht leggen. Nu zal dat voor traktoren met grote banden niet altijd wat uitmaken, maar als ze een zware last trekken dan ga je ook niet hard raggen over een slechte weg.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » do 07 mei 2020, 20:37

Attietattie schreef:
do 07 mei 2020, 19:03
jelger schreef:
Als je die voor je deur legt, krijg je trillingsoverlast. Als je ze voor en na jouw perceel legt, krijg je tussengas.
Ik dacht meer aan een soort van golving. Dat gaat bij trekkers met kar deining in plaats van bonken geven. Maar ik heb er te weinig verstand van om dit goed in te schatten, evenals het kostenplaatje.

Bertus
zandpaadje

Bericht door Bertus » vr 08 mei 2020, 12:13

Bedankt voor alle reacties. Een paar verduidelijkingen, ten overvloede, want met de huidige reacties ben ik al geholpen.

De verhouding met de buren is goed, maar we hebben op dit punt enigszins tegenstrijdige belangen. Dat wil zeggen dat we in gesprek zijn en blijven, maar ervoor willen (en moeten) waken de zaak op scherp te zetten.

Verboden toegang borden hangen. Wij hebben er voor mensen die geen overlast (hard rijden) veroorzaken, geen behoefte aan dit te handhaven. Is ook geen doen om daar constant bij te staan controleren.

We willen het pad niet verharden, om meerdere redenen: kosten, verwachte verdere verhoging van de snelheid en uiterlijk. We realiseren ons daarbij dat verharden ook zal bijdragen aan vermindering van het stof.

Drempels zijn een mogelijkheid, waar we (nog) niet aan willen, omdat we eerst de vriendelijker optie van een bord willen inzetten. We willen de goeien (die er zeker ook zijn) niet laten lijden onder de kwaden, bovendien verwacht ik dat het pad aanmerkelijk snel zal verslechteren rondom de drempels, én de meest overlast veroorzakende gebruikers (landbouwvoertuigen) er het minste last van hebben.

Obstakels als slagbomen, draden etc zouden, als het al standhoudt onder de bepalingen in de erfdienstbaarheid, de verhouding met de buren dusdanig verslechteren, dat dit ook geen reële optie is.

Er wordt wel degelijk 30km/u (en harder) gereden. Dit heb ik gemeten én wordt door personen die ik er op aanspreek ook volmondig erkend, zelfs met loze opmerkingen als: "30km per uur is op een zandpad toegestaan." Ik heb boeren op zich best hoog zitten, maar "lompe boer" is hier en daar helaas zeker op zijn plaats. Dat geldt overigens ook voor sommige andere gebruikers.
Je kunt gerust een bordje plaatsen als de weg over jouw grond gaat. Handhaving is natuurlijk wel een issue, dus echt afdwingen kan niet. Maar als het je eigen weg is zou je een bordje met een realistische snelheid (dat is belangrijk, want bij bv. 5 km/u houdt niemand zich er aan) kunnen plaatsen. Eventueel doe je er ook een onderbordje bij om het verder uit te leggen (en daarmee begrip te kweken), bijvoorbeeld: overstekende dieren.
Dit heeft ook onze voorkeur, maar ik wist niet of een 10km bordje überhaupt juridisch enige status heeft, als ik het zelfstandig (zonder gemeentelijke goedkeuring oid) plaats op privéterrein.

We gaan het bord plaatsen en kijken wat het effect is. Van daaruit eventueel verdere maatregelen.

Overigens, ik heb me op deze thread geabonneerd, maar geen meldingen ontvangen. Vandaar dat ik pas laat reageer.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » vr 08 mei 2020, 12:49

Tja, je mag 80 op een Bubeko zandpad. Ik denk dat een inrijverbod (met onderbord: behalve aanwonenden) wel iets zal helpen, maar niet tegen de buren of personeel dat naar de akkers moet met een tractor.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 08 mei 2020, 13:00

Peter schreef:
vr 08 mei 2020, 12:49
Tja, je mag 80 op een Bubeko zandpad.
Als het geen zone 60 is klopt dat inderdaad.

Afbeelding
end 60 speed limit by European Roads, on Flickr

Afbeelding
zone 60 unpaved road by European Roads, on Flickr

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 08 mei 2020, 13:20

Peter schreef:
vr 08 mei 2020, 12:49
Tja, je mag 80 op een Bubeko zandpad. Ik denk dat een inrijverbod (met onderbord: behalve aanwonenden) wel iets zal helpen, maar niet tegen de buren of personeel dat naar de akkers moet met een tractor.
Een bordje met maximumsnelheid 10 km/u en een onderbordje 'overstekende dieren' of 'loslopende dieren' is denk ik effectiever. Omdat het inspeelt op het gevoel. Mensen willen nou eenmaal geen dieren doodrijden en zullen dan (hopelijk) oplettender en voorzichtiger rijden.

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » vr 08 mei 2020, 13:28

jelger schreef:
do 07 mei 2020, 20:37
Ik dacht meer aan een soort van golving.
Net zoals die weg in Monster bedoel je?

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » vr 08 mei 2020, 13:57

Of een zandbunker. Oh nee, dat is golfing. Wellicht een woonerf bord waar reeds Vmax 15 in staat. Afdwingen kan niet en te laag werkt averechts.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Mus
stadsweg

Bericht door Mus » vr 22 mei 2020, 9:58

Bertus schreef:
Over mijn perceel loopt een zandpad, pal aan ons huis voorbij. Dit is geen openbare weg, (...)
Als de weg niet duidelijk is afgesloten van de openbare weg (door bijvoorbeeld een hek, slagboom, ketting, paaltjes, oranje kegels, etc.) en de ingang minimaal 1 meter breed is, dan geldt ook op de eigen weg het RVV, inclusief de maximum snelheid.

Durashift
verkeersader

Bericht door Durashift » vr 22 mei 2020, 16:47

Voor stof beperking vragen of de buren met de gier (water) tank de weg een paar keer per week willen besproeien, als hun tegemoetkoming voor de snelheidsovertreding?

Misschien niet investeren in bebording (nou ja, paar stickers plakken kan altijd) maar zo'n snelheidsmetingsbord?
Daar kan je tegenwoordig een tekst onder zetten, dus naast een smiley.
Positief gedrag beïnvloeden.

Bordjes met 'eigen weg etc..' , verboden toegang neem ik vaak met een korreltje zout. Dat wordt juist te pas en te onpas opgehangen, 'voor het oog zeg maar'. Tenzij het overduidelijk een terrein van een handhavende overheidsinstelling betreft. ;)

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » vr 22 mei 2020, 17:21

Durashift schreef:
vr 22 mei 2020, 16:47
zo'n snelheidsmetingsbord?
Misschien dat ze ergens goedkoper te krijgen zijn, maar die bij ons in de gemeente geplaatst worden zijn 4000 euro per stuk. Lijkt me niet heel haalbaar.

Durashift
verkeersader

Bericht door Durashift » vr 22 mei 2020, 17:33

Ja, dat is best geld.

Ik begrijp dat er ook een firma is die ze (tijdelijk) verhuurd. Inclusief data opslag kan dat misschien wel een paar honderd euro waard zijn om de discussie van 'gevoel' naar feitelijkheden te verplaatsen?

https://www.actime.nl/diensten/snelheidsdisplays/

.. en anders is er misschien nog wel e.e.a te knutselen door een handige IT'er? Een TV scherm en een laserstraal plus wat software.. meer heb je niet nodig toch? Het is ter bewustwording.. de hele zaak hoeft niet volledig aan de wettelijke eisen te voldoen, lijkt mij. Handhaving / beboeten is niet aan de orde, lijkt mij.