50 km/u te hard rijden op autosnelweg met verlaagde maximumsnelheid

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Hajo
2x2 autosnelweg

Re: 50 km/u te hard rijden op autosnelweg met verlaagde maximumsnelheid

Bericht door Hajo » do 25 jun 2020, 3:27

^^ Dat klopt, de agent ontvangt bijvoorbeeld een spoedmelding (moet met spoed naar een ongeval, assistentie bij opsporing verlenen, etc.)

Het rijbewijs kan dan niet worden ingenomen. Je wordt dan bekeurd op kenteken en je ontvangt de bekeuring per post. Of een dagvaarding. Afhankelijk van je verleden voor wat betreft snelheidsovertredingen.

Het gebeurt overigens niet vaak dat een bestuurder die zó fors te snel rijdt, niet aan de kant wordt gezet. Er moet echt iets heel bijzonders aan de hand zijn als de agent in zo'n geval besluit niet tot staande houding over te gaan.

De gevaarzetting bij zo'n forse overtreding is namelijk zo groot, dat er alles aan gedaan zal worden om de overtreder aan de kant te zetten. Laten doorrijden is vaak veel te gevaarlijk en een ongeval ligt op de loer.
Donateur Vereniging Wegenforum

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » do 25 jun 2020, 10:49

Totdat het erop lijkt dat de auto vlucht en wel 150 km/h te hard rijdt. Dan mag de politie tegenwoordig maar heel beperkte middelen toepassen om iemand tot stoppen te dwingen. Een blokkade oprichten brengt anderen in gevaar en zelf met 250 km/h erachteraan mag ook vaak niet. Denkbaar wel na een moordaanslag, maar niet na een autodiefstal of plofkraak.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » do 25 jun 2020, 11:17

^^ Er zijn meerdere mogelijkheden om iemand aan de kant te krijgen. Daarbij moet altijd een afweging op het gebied van veiligheid worden gemaakt.

Als bij een achtervolging de veiligheid in gedrang komt en de achtervolging moet worden gestaakt, zijn er altijd nog andere mogelijkheden. Bijvoorbeeld het kenteken natrekken en de verdachte thuis opzoeken, of een helikopter de lucht insturen.

Dat laatste is overigens leuk: de verdachte denkt te zijn ontkomen want de achtervolgende politievoertuigen zijn niet meer zichtbaar. :woop: Onwetend voor de verdachte wordt hij vanuit de lucht gevolgd, met de politievoertuigen nog steeds in achtervolging, maar buiten zicht. Verdachte waant zich veilig, stapt ergens uit en ineens is de politie heel snel ter plaatse om hem alsnog in te rekenen. De verbazing van de verdachte is grappig om te zien: hij had geen rekening gehouden met een helikopter... Dat is gemeen! :lol:

Strekking van dit verhaal: "You can run, but you cannot hide..." ;)

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » do 25 jun 2020, 11:24

Kenteken natrekken helpt bij de brave burger die het in z'n kop heeft gekregen zich zo te gedragen, maar een crimineel rijdt niet met platen rond die vrolijk naar zichzelf te traceren zijn natuurlijk. Een helikopter gebeurt zeer spaarzaam en werkt eigenlijk alleen als die er is voordat de achtervolging wordt afgebroken of de verdachte blijft racen of op een andere manier op blijft vallen. Echter geven de bekende filmpjes van succesvolle achtervolgingen het idee dat dit een eenvoudig middel is dat steeds 'wel even' opgetrommeld wordt, dat is echter behoorlijke scheve beeldvorming. You can run and you can hide is dus helaas wel de realiteit als je niet enorm gezocht wordt door de politie dat ze alle mogelijke middelen in gaan zetten.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » do 25 jun 2020, 12:36

^^ Daar zit een kern van waarheid in. Het kenteken natrekken en een helikopter inschakelen zijn slechts twee van meerdere mogelijkheden om een verdachte op te sporen en aan te houden. Wat die andere mogelijkheden zijn kan ik niet zeggen, dat zijn opsporingstechnieken en die zijn vertrouwelijk c.q. geheim. Er is een kans dat je de dans ontspringt, maar die is niet echt groot. De kans dat je dat lukt wordt kleiner naarmate de ernst van het vergrijp (overtreding of misdrijf) toeneemt. En ja, helaas lukt het ook dan wel eens niet de gezochte persoon in de kraag te vatten. Maar hoe zwaarder het vergrijp, hoe meer moeite er gedaan zal worden de verdachte alsnog aan te houden.

Skoda Fabia
zandpaadje

Bericht door Skoda Fabia » ma 28 sep 2020, 13:37

Doe als ik, rij niet te snel. Ik heb al sinds 1993 mijn rijbewijs en heb tot nu toe maar 2x een bekeuring gehad voor het overtreden van de maximum snelheid. Ik rijd momenteel ongeveer 35000KM per jaar maar let nooit op controles en heb daar ook geen app voor geïnstalleerd. Het rijdt veel relaxter en is beter voor de portemonnee. Persoonlijk vind ik een discussie over hoe ver je de maximum snelheid moet kunnen overschrijden een vreemde discussie je kan hooguit discussiëren over hoe hard je moet rijden binnen de vastgestelde snelheden. Bijv. moet ik daar en daar niet beter 70km/h rijden i.p.v. de max. snelheid van 80km/h.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 28 sep 2020, 13:41

Soms gaat het ongemerkt omdat het wegbeeld niet correspondeert met de Vmax die ter plaatse geldt. Maar 50+ te snel kan ik niemand aanraden.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 28 sep 2020, 15:26

Skoda Fabia schreef:
ma 28 sep 2020, 13:37
Doe als ik, rij niet te snel. Ik heb al sinds 1993 mijn rijbewijs en heb tot nu toe maar 2x een bekeuring gehad voor het overtreden van de maximum snelheid. Ik rijd momenteel ongeveer 35000KM per jaar maar let nooit op controles en heb daar ook geen app voor geïnstalleerd. Het rijdt veel relaxter en is beter voor de portemonnee. Persoonlijk vind ik een discussie over hoe ver je de maximum snelheid moet kunnen overschrijden een vreemde discussie je kan hooguit discussiëren over hoe hard je moet rijden binnen de vastgestelde snelheden. Bijv. moet ik daar en daar niet beter 70km/h rijden i.p.v. de max. snelheid van 80km/h.
De in te stellen maximumsnelheid dient in overeenstemming te zijn met het wegbeeld. Die regel wordt al jaren niet meer toegepast. En zolang we in Nederland vaker en vaker geconfronteerd worden met compleet krankzinnige maximumsnelheden (100 overdag op de snelwegen, 60/70 op ex-80 wegen, 80 op ex-100 wegen of bebouwde komgrenzen in the middle of nowhere), is er helemaal niets relaxt aan het "je aan de snelheid houden". Sterker nog, het wordt steeds frustrerender. Ik probeer mij ook overal aan de limieten te houden en ben écht niet iemand die over het algemeen hard rijdt, maar het word je steeds minder makkelijk gemaakt. Daarom kan ik mij goed voorstellen dat mensen steeds vaker harder rijden dan de Vmax en bepaalde apps gebruiken om boetes te voorkomen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 28 sep 2020, 15:36

Skoda Fabia schreef:
Het rijdt veel relaxter en is beter voor de portemonnee.
Nee, jij vindt het relaxter. En ik zet een uurtarief tegenover mijn vrije tijd. Dus te hard rijden betaalt zichzelf terug. Je wint er met gemak een uur per week mee, soms zelfs bijna een uur per dag.
Skoda Fabia schreef:
hoe hard je moet rijden binnen de vastgestelde snelheden.
Dat gebeurt ook: binnen de Muldergrens is de vraag die velen zich stellen. ;)
Skoda Fabia schreef:
Bijv. moet ik daar en daar niet beter 70km/h rijden i.p.v. de max. snelheid van 80km/h.
Dat staat er los van. Ik rijd ook regelmatig onder de maximum toegestane snelheid. Ik rijd namelijk het liefst de snelheid waar ik me goed bij voel, rekening houdend met de geldende regelgeving (en tig andere factoren). Dat betekent dat ik soms boven en soms onder de maximumsnelheid rijd.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje