Op plekken waar nog oude markering ligt (weliswaar zijn die er steeds minder) of op autowegen met gescheiden rijbanen is dat niet evident. Hoe moeten voetgangers en fietsers hier weten dat ze een autoweg oversteken? Dat is niet te herkennen, op deze plek kun je aan de markering echt niet zien dat het een autoweg is. De vraag is bovendien of je van fietsers en voetgangers kan verwachten dat ze een autoweg aan enkel markering zouden kunnen herkennen.Hajo schreef: ↑zo 02 aug 2020, 14:01Concluderend vat ik samen dat naar mijn mening de vraag “als ik een autoweg oversteek, maak ik dan gebruik van de autoweg?” bevestigend kan worden beantwoord. Je bevindt je gedurende de oversteek namelijk fysiek op een weg, een weg die een autoweg status kan hebben. Daarvoor hoeft het bordniet zichtbaar te zijn, want ook aan de markering zou je kunnen opmaken dat het een autoweg is.
En wat als het fietspad doorloopt maar niet evenwijdig aan de weg ligt? Hier een voorbeeld.Echter, als jij als bestuurder een fietspad moet kruisen om rechtsaf te slaan om een andere weg in te slaan, heb je het hier niet over een overweg, maar over een kruising. Het verkeer op het fietspad dat rechtdoor gaat, gaat daarbij voor. Je kruist dus het fietspad, wat in dit geval is toegestaan. Het fietspad ligt tenslotte evenwijdig aan de weg en maakt er dus ook deel van uit.
Eerst stel je dat kruisen ook gebruiken is, nu lijkt je weer wat anders te suggereren.Coen Tunnel heeft gelijk met de bewering: “Ja, maar ik mag als automobilist een fietspad toch niet gebruiken?” Dat klopt, maar je mag fietsverkeer wél kruisen en zelfs in bepaalde gevallen het fietspad gebruiken. Onder andere in een situatie zoals boven geschetst: ik wil rechtsaf en moet daarvoor een fietspad kruisen. Dat mag, maar daarbij moet je recht doorgaand verkeer voor laten gaan.
RVV artikel 10 zegt dat een automobilist de rijbaan moet gebruiken. Niet het fietspad. Maar zoals in bovenstaand voorbeeld te zien is, zul je soms wel een fietspad moeten kruisen. Als kruisen gelijk staat aan gebruiken, zou ik hier niet verder mogen rijden.
Ergo: kruisen is niet hetzelfde als gebruiken en het kruisen van een autoweg maakt je nog geen gebruiker van een autoweg, anders zouden fietsers, voetgangers, langzaam verkeer etc. nooit een autoweg mogen kruisen bij een gelijkvloerse oversteek zoals hier. Ik zie echter geen enkele reden waarom dat niet zou mogen.