Boete voor rode kruis? A58

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Flixas
zandpaadje

Boete voor rode kruis? A58

Bericht door Flixas » wo 26 aug 2020, 15:10

Goedemiddag,

Weet niet of ik het in de correcte groep/map plaats. Indien niet, bied ik mijn excuses aan.

Ik heb een brief ontvangen van het CJIB dat er is geconstateerd dat ik door een rode kruis reed.
Als ik naar de aangegeven datum en tijd kijk, zat ik op de A58 Tilburg waar je snelweg op gaat en weer af voor Tilburg. (Comform Google maps tijdlijn) Er was een vrachtwagen met ongeval bij de inrit op de vluchtstrook met een kruis en daarna niks. (Geen kruis of Pijl)
Afbeelding
Bij het zien van een rode kruis ben ik ingevoegd op de snelweg en bij de volgende matrix bord met niks uitgevoegd richting Tilburg.
Kon op verschillende sites niet vinden dat er op 22-08-2020 de afrit was afgesloten. Wel dat er een technische ongeval was.

Na contact met het CJIB hebben ze aangegeven dat er geen foto/video beschikbaar is.
Oom agent stond volgens het CJIB bij hector paal 34,5 (Voor matrix bord)

Vragen:
1. Is een rode kruis nog van toepassing als de volgende matrix bord niks toont?
2. Wat moet je in zo een geval doen? Het is nu het woord van de bestuurder tegen oom agent. Heb zelf geen dashcam.

Edit:

Het zag er als volgt uit:
Afbeelding

2.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Flixas op wo 26 aug 2020, 15:23, 2 keer totaal gewijzigd.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Re: Boete voor rode kruis? A58

Bericht door keokiracer » wo 26 aug 2020, 15:15

Hoe laat was het?
Even hier invullen om te kijken wat er waar stond: http://matrixhistorie.petergeelhoed.nl/
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Flixas
zandpaadje

Bericht door Flixas » wo 26 aug 2020, 15:30

keokiracer schreef:
wo 26 aug 2020, 15:15
Hoe laat was het?
Even hier invullen om te kijken wat er waar stond: http://matrixhistorie.petergeelhoed.nl/
Volgens de site klopt het wat ik me herinnerde:
Afbeelding

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » wo 26 aug 2020, 15:41

^^ Tsjah als het echt zo is dat je voor :DVM70: :DVM70: :DVMX: bent ingevoegd en pas na :DVMEAV: :DVMEAV: :DVMEAV: weer bent uitgevoegd dan lijkt me dit een geval om bezwaar aan te tekenen en te laten voorkomen. Een andere optie is er dan niet. Sowieso is het wel een rottige locatie als je van de verbindingsboog komt, want je hebt dan geen voorwaarschuwing gehad (geen matrixborden als je vanaf de A65 komt).

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » wo 26 aug 2020, 15:59

Ik zie dat je van de A65 kwam, daar staan geen matrixborden. Waar je dus bent bekeurd had je nooit een rood kruis kunnen zien. De eerste is het kruis in plaatje nummer 1, een paar honderd meter na de agent. Als je dus voor de eerste :DVMX: van de rijstrook af was zou ik zeker aanvechten.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 26 aug 2020, 16:02

^^ Je kunt mogelijk toevoegen dat je, komende van de A65, er uiteraard mee bezig was om zo snel mogelijk weg te komen van de afgekruisde rijstrook, maar dat je uiteraard niet anders kon dan dat te doen met inachtneming van het verkeer op de strook links van je en in het algemeen - goed kijken voordat je uitvoegt. Kortom dat zelfs voor zover je nog onder dat kruis zou zijn doorgereden, je hebt gedaan wat in deze situatie van je verwacht mocht worden om andere weggebruikers niet onnodig in gevaar te brengen.

Dit zou wel eens een rol kunnen spelen in het kader van het “zijn woord tegen het mijne”. Tegen de onder ambtseed verklaarde observatie dat je onder het rode kruis bent doorgereden kom je in je eentje maar moeilijk op. Je kunt dat voor de vorm betwisten, maar met dit extra argument geef je ook een excuus waarover de agent niet zal hebben verklaard. Omdat de feiten dan niet 100% vast staan, zal het OM mogelijk toch seponeren of zal de rechter je erom vrijspreken.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 26 aug 2020, 17:04

Pino schreef:
wo 26 aug 2020, 16:02
uitvoegt
*invoegt

Je rijdt tegen een zogenaamd 'hard kruis' aan. Dat betekent dat het kruis niet is voorafgegaan door middel van een verdrijfpijl of andere waarschuwing. Het is wel de bedoeling om een kruis in te leiden door middel van een maatregel. Mogelijk staat er ergens in een richtlijn dat, indien een verdrijfpijl niet mogelijk is, men andere aanvullende maatregelen zal moeten nemen. En als dat niet is gebeurd, er dus van weggebruikers kan worden verwacht dat ze enkele meters afgekruiste strook meepakken.

Ik zou even gaan bladeren in de documentatie die je hier kunt vinden: https://www.incidentmanagement.nl/nl-nl ... matie.aspx
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Victor
autoweg

Bericht door Victor » wo 26 aug 2020, 18:26

Boete? Wat heeft het Rode Kruis misdaan?
;)

Flixas
zandpaadje

Bericht door Flixas » wo 26 aug 2020, 18:38

Bedankt iedereen voor de duidelijke uitleg en informatie! Zal het zeker meenemen.

Is toch even schrikken als je een bericht van het CJIB krijgt met "U hebt een voertuig op uw naam staan. Met dat voertuig is een
strafbaar feit gepleegd.". Terwijl je in 14 jaar rijden 2 parkeer boetes en 1 snelheid boete op je naam hebt. (3KM te hard met aanhangwagen na correctie)

Denk dat het kan worden gesloten. Nogmaals bedankt!

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 26 aug 2020, 21:10

^^ Laat het vooral weten hoe het afloopt. Succes!
Attietattie schreef:
wo 26 aug 2020, 17:04
Pino schreef:
wo 26 aug 2020, 16:02
uitvoegt
*invoegt
In een weefvak vind ik het niet altijd meer even makkelijk wat nog invoegen en uitvoegen is. Laten we het houden op “van rijstrook wisselen”. ;)

Victor
autoweg

Bericht door Victor » wo 26 aug 2020, 21:32

^^ Juist in een weefvak als dit is het toch nogal duidelijk? Naar links is invoegen, naar rechts is uitvoegen.