Parkeerboete terwijl ik bezig was met betalen, bezwaar afgewezen

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

telefoontoestel
zandpaadje

Parkeerboete terwijl ik bezig was met betalen, bezwaar afgewezen

Bericht door telefoontoestel » di 01 sep 2020, 10:34

Op 13 februari heb ik mijn auto geparkeerd in Zaandam. Op het moment dat ik aan kwam rijden stond de parkeercontroleur met iemand in een auto te praten ter hoogte van de plek waar ik mijn auto parkeerde. Ik stapte uit, heb mijn telefoon gepakt om de app te activeren, ben in de richting van de parkeermeter gelopen om de code te zien en in te voeren en heb de app vervolgens geactiveerd. Dit alles heeft minder dan een minuut in beslag genomen. Direct achter mij is de controleur een parkeerboete gaan uitschrijven, terwijl ik letterlijk bezig was om te betalen. Ik had dat niet direct in de gaten, maar toen ik terug langs mijn auto liep zag ik ineens de boete zitten. Ik heb de controleur hier toen op aangesproken en die ontkende glas hard dat hij dit had gedaan en het moest wel een andere collega zijn.

Kijkend op de boete staat daar als tijd 15:28. Dit is exact dezelfde tijd als waarop mijn parkeeractie was gestart. Ik heb toen de gemeente gebeld en die was net zo verbaasd, maar ik moest maar in bezwaar gaan en dan zou het wel goed komen. Nu heb ik onlangs reactie gehad en is het bezwaar afgekeurd. Er wordt daarin verwezen naar de jurisprudentie https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... 003:AO2864. Onderbouwing hiervoor was dat ik bij weglopen van mijn voertuig bewust het risico heb aanvaard dat ik de parkeerboete zou krijgen. Uiteraard ben ik weggelopen, want ik moest het paalnummer controleren!

In de uitspraak staan de volgende citaten:
4.1 Op genoemd tijdstip was de auto niet telefonisch via het gebruik van een in de auto aanwezige zogenoemde transponder aangemeld.
Dit is hier niet het geval want op het tijdstip van de boete (15:28 uur) stond mijn auto wel degelijk geregistreerd (ook om 15:28, aangetoond middels een screenshot van de parkeerapp)
7.1.1 In het onderhavige geval heeft belanghebbende blijkens de tussen partijen vaststaande feiten - er is ten minste een periode van 4 minuten verstreken tussen de constatering door de parkeercontroleur en het tijd-stip van aanmelding - niet binnen een redelijk te achten termijn een of meer uitvoeringshandelingen gesteld om tot voldoening van de parkeerbelasting over te gaan.
Ook dit is niet het geval. Ten eerste heb ik bij het uitstappen direct de parkeer app geopend (eerste handeling) en ben naar de parkeermeter gelopen voor de code (noodzakelijk om te weten welke code gebruikt moet worden).

Uiteraard ben ik niet alleen boos op de handhaver, maar ook op eigenlijk het hele systeem die dit klaarblijkelijk allemaal rechtvaardig vindt. Probleem is nu dat ik het verder alleen nog kan aanvechten via een beroepsprocedure, maar op deze wijze begint het vertrouwen in ons rechtssysteem behoorlijk af te brokkelen. Ik wil mijn zaak dus zo goed mogelijk voorbereiden en hoop dat ik hier nog een aantal tips kan krijgen waar ik op moet letten en wat ik zeker mee moet nemen.

Wat ik tot nu toe heb:
  • Bewijs van betaling op het moment van de naheffingsaanslag
  • Google Maps afbeelding van plek waar de auto stond en waar de parkeermeter stond voor de code
  • Historische lijst met betalingen allemaal vrijwel rond hetzelfde tijdstip
  • Route van waar ik vertrok voordat ik parkeerde (ik probeer van een getuige een verklaring te krijgen dat ik daar niet voor een bepaalde tijd ben vertrokken en eerder parkeren dus niet haalbaar was)
Wat ik nog wil opvragen, indien beschikbaar:
  • oorspronkelijk proces-verbaal
  • aanvullend proces-verbaal
  • foto van geparkeerde auto genomen door verbalisant
  • gespreksopname met medewerker gemeente op 13-02-2020
  • specificatie van kosten naheffingsaanslag
  • procedure met betrekking tot het constateren van feitelijk parkeren zoals omschreven
  • wijze waarop het bezwaar is behandeld (fysiek of geautomatiseerd)
Wat mis ik hier nog?

Peter
2x3 autosnelweg

Re: Parkeerboete terwijl ik bezig was met betalen, bezwaar afgewezen

Bericht door Peter » di 01 sep 2020, 10:42

Ik denk dat men je bezwaar gewoon niet goed gelezen heeft. Of je hebt zelf een schrijffoutje gemaakt. Als je kan aantonen dat je betaald heb binnen die 4 minuten van betaaltijd (en het kenteken ook klopt als je via app betaalt heb) dat win je beroep altijd. Vermoedelijk volgt seponering.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

telefoontoestel
zandpaadje

Bericht door telefoontoestel » di 01 sep 2020, 10:47

Ik wil er graag vanuit gaan dat het in een beroepsprocedure gaat lukken, maar ik ben er zeer duidelijk in geweest in mijn bezwaar. Tevens heb ik daarin overtuigend bewezen dat op genoemd tijdstip wel was betaald (middels de screenshot) en dit ook aangehaald in het bezwaar. Desondanks is er de moeite genomen (tenzij volledig geautomatiseerd) om hier een jurisprudentie over op te zoeken om te proberen mij als burger te weerhouden verder bezwaar te maken. Dit gaat mij namelijk tijd en geld kosten, terwijl ik gewoon heb gehandeld zoals verwacht mag worden.

Is het trouwens mogelijk om ook de kosten voor mijn vrije dag die ik hiervoor moet opnemen en de reiskosten etc. te vorderen in deze procedure?

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 01 sep 2020, 11:32

Je kan noodzakelijke kosten claimen. Meestal niet meer dan reiskosten 2e klas. Niet gederfd inkomen. Vermoedelijk hoef je voor een dergelijk geval ook niet perse naar de rechtbank. Kan allemaal schriftelijk. Als je niet hoeft te verschijnen dan krijg je ook niets vergoed als je wel verschijnt.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

paolie
expressweg

Bericht door paolie » di 01 sep 2020, 12:49

Ik acht de kans heel groot dat bij aantekenen van beroep er een schikking wordt getroffen en de boete wordt ingetrokken.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 01 sep 2020, 14:28

Gebruik je niet toevallig Google Timeline? Dan kun je laten zien wanneer je op de betreffende locatie bent aangekomen. Dat je betaald hebt is leuk, maar ik heb mijn auto ook wel eens op zo'n manier neergezet dat ik het kon zien als er handhavers langskwamen, dan zette ik hem snel aan. Dus ik denk dat ze daarom 'voor de zekerheid' doorzetten.

Tip: koop een dashcam. Die had zichzelf nu in meervoud terugverdiend.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

R-R-L
dorpsstraat

Bericht door R-R-L » di 01 sep 2020, 15:47

^^
Wel eentje met tijd en datum in beeld. Dat hielp mij toen ik de rechter beelden liet zien. En ook met dit soort zaken, zie je duidelijk hoe laat je aan bent komen rijden.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 01 sep 2020, 15:55

R-R-L schreef:
di 01 sep 2020, 15:47
Wel eentje met tijd en datum in beeld. Dat hielp mij toen ik de rechter beelden liet zien. En ook met dit soort zaken, zie je duidelijk hoe laat je aan bent komen rijden.
Als je de radio aan hebt, kom je ook en heel eind denk ik. Alles is te manipuleren. Bij mij klopt de tijd ook niet volgens mij.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

telefoontoestel
zandpaadje

Bericht door telefoontoestel » di 01 sep 2020, 16:32

Ik heb geen dashcam en ook geen Google timeline. Ik houd nog wel een beetje van mijn privacy. Ik heb zelfs de locatie settings uitstaan in de parkeerapp, vandaar ook dat ik fysiek even naar de parkeerpaal moet lopen om de code te bekijken. Hierom ook dat ik iemand heb gevraagd om te kunnen verklaren dat ik niet eerder dan een bepaald tijdstip ben weggereden samen met een route bepaling van Google maps.

Ik heb uiteraard wel gebeld met de gemeente en mondeling is mij verteld dat er geen aanvullend proces verbaal is en er slechts staat in het proces verbaal dat er niet betaald was op genoemd tijdstip. Middels de factuur/schermafdruk kan ik uiteraard het tegendeel bewijzen. Ik probeer wel om zoveel mogelijk verrassingen achteraf te voorkomen, wat klaarblijkelijk nodig is om je recht te kunnen halen bij de overheid.