Binnen bebouwde kom: 50 wordt 30 km/h

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Rein
2x3 autosnelweg

Re: Binnen bebouwde kom: 50 wordt 30 km/h

Bericht door Rein » vr 30 okt 2020, 18:46

^^ Nou als ik iets al helemaal niet doe is het de trein nemen. :lol:

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » vr 30 okt 2020, 18:48

Robbert297 schreef:
vr 30 okt 2020, 18:42
^^ Gelukkig bestaat er ook nog iets als een trein die je mooi in de stad afzet. ;)
Dus ik moet met mijn auto straks 30 rijden en die trein rijdt dan nog steeds met 140km/h recht het centrum in? Asociaal. :geenlach:

Ik zou gerust de trein nemen, maar zolang de NS het vertikt om tariefintegratie in te voeren blijft het een achterlijk dure aangelegenheid, zeker wanneer je al een auto hebt.

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » vr 30 okt 2020, 18:51

Ja, de trein mag inderdaad veel goedkoper. Als student met Studenten-OV altijd de trein van Zuidhorn naar Leeuwarden (v.v.) gepakt. Maar sinds ik vorig jaar ben afgestudeerd, was dat heel snel afgelopen en was de trein helemaal niet meer zo aantrekkelijk om uitstapjes te maken.
I'm average height... in Thailand.

Instagram // Flickr // Twitter

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 30 okt 2020, 18:58

Rein schreef:
vr 30 okt 2020, 18:46
^^ Nou als ik iets al helemaal niet doe is het de trein nemen. :lol:
Nog even gekeken op 9292ov: als ik met het OV naar de Grote Markt in Groningen wil ben ik 3 uur en 5 minuten bezig (als er al niets tegenzit). Met de auto ben ik bijna een uur sneller (en een stuk flexibeler). En dan heb ik het nog niet over de exorbitante prijs van deze ervaring. Per persoon kom je dan uit op ca € 60.

Triest en lachwekkend eigenlijk.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 30 okt 2020, 19:13

Er zijn normaal gesproken kortingen zat op de trein. Bijvoorbeeld dagkaartjes van het Kruidvat ofzo. Dan kun je voor weinig geld naar Groningen.
Ik kom graag in Groningen, ik vind het een prettige stad. En ja, met de trein is het prima te doen, een wandelingetje naar het centrum om de benen te strekken is gezond.

Ik snap niet dat er mensen dan niet naar een stad willen omwille van het autobeleid.

Het is vanuit Rotterdam ook wel reizen, maar in tegenstelling tot een automobilist kan ik wel een tukkie doen of een boek lezen tijdens het reizen. (even de huidige mondkapjes- en corona-ellende buiten beschouwing gelaten).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 30 okt 2020, 19:20

Rein schreef:
vr 30 okt 2020, 18:35
Maar Groningen of Den Bosch etc. hoef ik niet heen en als ze het mij heel lastig maken om er te komen, dan ga ik lekker niet.
Dan weet ik wie ik niet bij mij hoef te begroeten. Want vrij parkeren is er hier niet bij :lol:

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » vr 30 okt 2020, 19:20

Toevallig net ook gekeken op 9292. Als ik vanuit Zuidhorn naar Utrecht wil, ben ik met de trein € 27,04 kwijt zonder korting. Met korting wordt dit € 16,22 en dan wordt het ineens wel aantrekkelijk (voor mij). De ANWB Routeplanner vertelt mij dat hetzelfde traject met de auto mij € 18,47 kost. Dan is de trein met korting dus zelfs goedkoper. Het scheelt qua tijd een kwartier in het nadeel van de trein (zonder vertraging meegerekend). Dat valt mij heel erg mee!
I'm average height... in Thailand.

Instagram // Flickr // Twitter

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 30 okt 2020, 19:27

Hoe moeilijk ze het mij ook maken, ik blijf toch wel de auto pakken en zo dichtbij mogelijk in het centrum parkeren. Ik laat me zelden leiden door de parkeerprijs. Het houdt me ook niet tegen om een bezoek te brengen aan een bepaalde plaats. Ik heb al op genoeg dure plekken geparkeerd. Het moet wel heel duur worden wil ik naar alternatieven kijken; zelfs bij een stadsbezoek ben ik vaak niet veel langer dan iets van 2-3 uur in de binnenstad en daarvoor loont het gedoe met een P+R simpelweg niet.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » vr 30 okt 2020, 20:06

Tja, makkelijk praten voor mij vanuit de westelijke Randstad, maar "anything goes" gaat er bij mij niet in als het gaat om luchthaven Schiphol. Dan betaal ik toch liever 25 euro voor retour trein plus tram. Desnoods een taxi of fiets naar station afhankelijk van bagage als het buiten tramtijden is. Maar inderdaad, als de welvaart maar genoeg is toegenomen maakt parkeertarief minder uit voor de paar uurs bezoekjes.

xboct
zandpaadje

Bericht door xboct » vr 30 okt 2020, 20:28

Schelpenpaadje schreef:
vr 30 okt 2020, 8:39

Ik heb verkeerskundigen dikwijls horen zeggen dat mensen 30 rijden maar een bepaalde tijd kunnen volhouden. Daarna gaat vanzelf het gaspedaal dieper naar beneden.

Als mensen straks langer 30 moeten rijden, inclusief wegen waar dat qua functie en inrichting totaal ongeloofwaardig is, zou de snelheid in smalle woonstraatjes ook wel eens omhoog kunnen gaan.

30 als standaard met een beperkt aantal uitzonderingen werkt misschien in een stad als Amsterdam (en dan vooral binnen de ring), maar wat mij betreft is het een slecht doordacht paradepaardje.
Ik heb ook "verkeersdeskundige" horen zeggen dat we massaal lak zouden hebben aan de 100 km/h, want een automobilist kan zich dan niet meer concentreren en verveeld zich dood. Blijkt niet echt gebeurd te zijn. O.a. Gerard Tertoolen heeft er nog een handje van om overal in de media te komen maar uitspraken te doen die niet onderbouwd zijn. Daarnaast liggen sommige conclusies wel erg voor de hand. Ik zeg niet dat dit soort deskundigen altijd ongelijk hebben, maar af en toe is het gewoon een mening dat geen wetenschappelijke onderbouwing heeft.
CasablancaMarocco schreef:
vr 30 okt 2020, 11:35

Ongekend, een stad onbereikbaar maken, hoe kan je dat als vooruitgang zien. :nuts:
En een knip leggen tussen meerdere wijken, zo dwing je mensen eigenlijk om de fiets te pakken, blijf het een rare gewoonte vinden van linkse partijen om zoiets af te dwingen, uiteindelijk betaald de automobilist met wegenbelasting het weggenet, maar die worden tegelijkertijd ook afgestraft om op die zelfde wegen te mogen rijden.
We zien het keer op keer, extra aanbod in parkeren en aantal banen brengt meer verkeer met zich mee. Zie o.a. de 26! baans (13 elke richting) snelweg Interstate 10 in Texas. Dat betekend niet dat alles maar 1 of 2 baans moet worden, maar andere vervoersmiddelen moeten gestimuleerd worden.

En nog steeds blijft het heikel punt van controleren op 30km/h wegen. Als een weg niet voldoende als 30 km/h is ingericht, dan weigert het OM en politie om te controleren. Is het wel naar de standaarden ingericht, dan zal de politie geen controles uitvoeren omdat de weg al genoeg zelfremmende maatregelen heeft. Als dat niet zo is, dan is de weg kennelijk niet goed ingericht. :nuts:

Kom maar op met het puntensysteem op rijbewijzen en maak overtredingen in 30km/h zones en erven dubbel zo zwaar.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 30 okt 2020, 20:38

jelger schreef:
vr 30 okt 2020, 20:06
Tja, makkelijk praten voor mij vanuit de westelijke Randstad, maar "anything goes" gaat er bij mij niet in als het gaat om luchthaven Schiphol. Dan betaal ik toch liever 25 euro voor retour trein plus tram. Desnoods een taxi of fiets naar station afhankelijk van bagage als het buiten tramtijden is.
Ik boek vaak op tijd voor P3/P4 op Schiphol, en tot nu toe was mijn langste vliegvakantie 13 dagen. Dan zijn de kosten voor P3/P4 ook wel te overzien. Zeker als je anders met twee personen met de trein moet reizen (kost vanaf Zwolle ook nog een € 83,60 op retourbasis, exclusief bus/taxi van mijn huis naar het station) en maar moet hopen dat er onderweg niks misgaat, omdat je anders de vlucht mist.

Nee, voor privéreizen ga ik gewoon lekker met de auto naar Schiphol toe en parkeer ik daar. Voor die 13 dagen vorig jaar was ik op P4 € 77,50 kwijt, daar komt dan nog een dikke twee tientjes aan brandstof bij, dus in totaal zo'n € 100. Pas als ik echt veel langer op reis zou zijn zou het prijsverschil echt relevant worden.

Met het OV ben ik onder de streep misschien een tientje goedkoper uit, maar reis ik zelf minder prettig.

Voor zakenreizen neem ik het OV naar Schiphol, want de werkgever wil dat en een gemiste vlucht is dan iets minder erg, want het reisbureau lost het dan verder wel op. En bij een vroeg vertrek reis ik de avond van tevoren en overnacht ik dan in een hotel. Maar privé reis ik altijd met de auto naar Schiphol. Zo'n ritje van iets meer dan een uur naar de luchthaven roept bij mij ook meer het vakantiegevoel op dan een treinreis. :)
jelger schreef:
vr 30 okt 2020, 20:06
Maar inderdaad, als de welvaart maar genoeg is toegenomen maakt parkeertarief minder uit voor de paar uurs bezoekjes.
Ja, ik weet dat ik elitair klink, maar ik kan me er echt niet zo druk om maken. Ik stond vorig jaar in Canada in de parkeergarage van Eaton Centre in Toronto, $ 12.75 per uur. Het zij zo. Het was makkelijk bereikbaar, ik had vooraf ook geen idee wat het kostte, mijn huurauto stond er veilig en op een mooie centrale plek in Toronto, ideaal voor een bezoek van een paar uur.

Durashift
verkeersader

Bericht door Durashift » vr 30 okt 2020, 23:42

Chrysa schreef:
vr 30 okt 2020, 17:55
Omdat ik in de binnenstad graag wil lopen zonder dat ik van mn sokken word gereden (..). Maakt het winkelen een stuk prettiger.
Tipje: in een overdekt winkelcentrum of een outlet center heb je hier geen last van (op kinderwagens / scootmobielen / rollators na dan... ;)

Maar goed, vele échte winkelstraten zijn natuurlijk al autovrij. (op venstertijden voor bezorging na dan).

Wat dan wel weer een ding wordt: de combinatie van voetgangersgebieden/straten waar fietsen dan wel toegestaan wordt.
Nou, op die plekken heb je redelijk kans om van de sokken gereden te worden, is mijn ervaring. Fietsers / scooters hebben geen rem.. . :(

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Robbert297 schreef:
vr 30 okt 2020, 17:48
(..) Parkeer je auto lekker aan de rand van de stad. Een goed OV-netwerk en goede fietsinfrastructuur is wel de sleutel tot succes.

(..)
Dit vind ik wel vanuit de bezoekers geredeneerd. Wat moeten de betreffende inwoners doen? Die hebben immers (veelal) al een auto..
Of denk aan de vele dienstverleners die een route door de stad moeten rijden (adressenwerk). Die kunnen niet ff parkeren aan de rand..

Omrijden via de ring: fijn hoor. Ga maar eens in Houten rijden.. daar hebben ze namelijk al dat systeem van een rondweg en woonwijken die alleen per fiets/scooter een doorkoppeling hebben..
Fantastisch.. het is wijk in / wijk uit scheuren. Drempel voor drempel. Ik schakel er niet tussen.. horen de bewoners tenminste waar ze ooit om gevraagd hebben.. :lol:

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Km357 schreef:
vr 30 okt 2020, 17:29
(..) Maar goed, daar woont hij niet natuurlijk.
Zo is het vaak met politici. Of ze wonen er juist wel en denken dan de oplossing te hebben voor een landelijk probleem (dat er landelijk niet is).

Net zoals het opleidingspeil van onze Tweede Kamerleden geen goede afspiegeling meer is van de maatschappij (alleen maar hoger opgeleiden, de praktisch opgeleide zit er bijna niet meer tussen) wonen de meesten ook in de Randstad en bepaald dat grotendeels hun blik.
Was vandaag nog op de radio, Pieter Omtzigt bij Sven Kockelman.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » za 31 okt 2020, 7:48

Durashift schreef:
vr 30 okt 2020, 23:42
Nou, op die plekken heb je redelijk kans om van de sokken gereden te worden, is mijn ervaring. Fietsers / scooters hebben geen rem.. . :(
En voetgangers hebben geen nekspieren om even te kijken of je wel zomaar kunt oversteken of van richting kunt veranderen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

CasablancaMarocco
stadsweg

Bericht door CasablancaMarocco » za 31 okt 2020, 10:37

Of er is gewoon te veel geld in Nederland om maar continu te kunnen aanklooien, eerst de borden vervangen van 120 naar 130 , toen weer naar 100.
Nu weer 30 zones ter spraken stellen, en weer 50 borden terug plaatsen... Dan weer een weg reconstrueren naar een fietsstraat, een knip leggen tussen wijken, en ga zo maar door.
Duitsland laat alles lekker hoe het was, en daar is het voor een autoliefhebber ook een stuk aangenamer om te wonen, zowel fiscaal gezien als daadwerkelijk om te rijden.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » za 31 okt 2020, 13:22

^^ Het rijden wordt er niet leuker op nee.

CasablancaMarocco
stadsweg

Bericht door CasablancaMarocco » vr 27 nov 2020, 16:13

Rotterdam wil van 50 naar 30 kilometer per uur, 'niet eenvoudig te realiseren'

https://nos.nl/artikel/2358293-rotterda ... seren.html

"Het is geen kwestie van de bordjes omwisselen en klaar. Deze wegen zijn ontworpen om 50 kilometer te rijden. Als je daar alleen een limiet stelt, houden mensen zich er niet aan. Je moet een weg zo inrichten dat mensen 30 gaan rijden. Dus geen asfalt, maar klinkerbestrating en bijvoorbeeld drempels en versmallingen."

Hopelijk gaan ze geen doorgaande wegen inrichten op deze manier. :facepalm:

nvanleijden
zandpaadje

Bericht door nvanleijden » vr 27 nov 2020, 16:26

Misschien als eerste toepassen op de Coolsingel, die weg is sowieso wel weer aan een grote reconstructie toe :rofl2:

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 27 nov 2020, 16:38

Palance schreef:
za 31 okt 2020, 7:48
Durashift schreef:
vr 30 okt 2020, 23:42
En voetgangers hebben geen nekspieren om even te kijken of je wel zomaar kunt oversteken of van richting kunt veranderen.
Daar was ik al lang achter.
Link
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

kees
expressweg

Bericht door kees » vr 27 nov 2020, 18:49

Ook Tilburg wil ook 30 km gaan invoeren op de belangrijkste verkeersaders.
https://www.bd.nl/tilburg-e-o/tilburg-k ... ~add4f175/

H_BD
dorpsstraat

Bericht door H_BD » vr 27 nov 2020, 19:30

kees schreef:
vr 27 nov 2020, 18:49
Ook Tilburg wil ook 30 km gaan invoeren op de belangrijkste verkeersaders.
https://www.bd.nl/tilburg-e-o/tilburg-k ... ~add4f175/
De Ringbaan West moet 30 worden, en de impressiefoto van die straat toont gescheiden rijbanen en vrijliggende fietspaden. Interessant.