Slimme camera's controleren op telefoongebruik tijdens het rijden.

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Durashift
verkeersader

Slimme camera's controleren op telefoongebruik tijdens het rijden.

Bericht door Durashift » do 12 nov 2020, 22:56

Vanaf volgende week gaat de digitale handhaving op het telefoongebruik tijdens het rijden van start.
(..) Afleiding is een groot risico voor de verkeersveiligheid. Daarom is het vasthouden van mobiele apparaten achter het stuur niet toegestaan. Dit is vastgelegd in artikel 61a RVV. Het gaat dan om het vasthouden van allerlei mobiele elektronische apparaten, bedoeld voor communicatie of informatieverwerking. De boete voor het overtreden van dit verbod is 240 euro.

Slimme camera’s

(..) De camera maakt foto’s van elke passant, waarbij te zien is of de bestuurder zijn mobiele telefoon wel of niet vasthoudt. Omdat er schuin naar beneden wordt gefotografeerd, is het gezicht van de bestuurder niet in beeld. Het kenteken wel, en op de foto is duidelijk en scherp te zien of iemand achter het stuur een mobiel apparaat vasthoudt. (..)

Bij het CJIB voert een BOA de definitieve beoordeling uit. Hierna wordt een verkeersboete op kenteken verstuurd. (..)

De foto’s kunnen door de kentekenhouder worden opgevraagd en de kentekenhouder kan in beroep gaan tegen de opgelegde boete.
Bron: https://www.om.nl/actueel/nieuws/2020/1 ... -het-stuur

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ik heb zo maar het idee dat dit type camera langs de N233 is geplaatst. Bij Rhenen en bij Veenendaal-Oost (of ze hebben de set camera's al van Rhenen naar Veenendaal verplaatst. Ik zag ze vorige week bij Rhenen staan, vanavond bij Veenendaal, thv de tankstations.

Het is een statief met 2 camera's (lijkt op ANPR) waarbij 1 gericht is op de zijkant van de voertuigen (kijkt haaks de weg op dus) en de andere camera is schuin op de weg gericht (voor het kenteken, neem ik aan). Beide rijrichtingen hebben een statief.
Locaties zijn goed gekozen in die zin dat dit filegevoelige stukken zijn ivm de verkeerslichten / rotonde. In spitstijden kruipt het verkeer daar op.. mensen komen net van / naar het werk.. auto rijdt niet hard, dus ff naar de telefoon 'grijpen' is een makkelijk moment. Niet goed natuurlijk, maar beter in een slome file.. dan met 80 km/h en afbuigend naar de andere weghelft.. denk ik dan maar.

Wees gewaarschuwd. ;)

(PS: als dit onderwerp bij het draadje met snelheid- en TC controle's moet, is dat mij ook goed hoor).

Wouter N14
Moderator

Re: Slimme camera's controleren op telefoon gebruik tijdens het rijden.

Bericht door Wouter N14 » do 12 nov 2020, 23:01

Op de voorbeeldfoto gebruiken ze wel heel toevallig een een nogal bijzonder automodel... met een erg rechtopstaande en lage voorruit :roll:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Durashift
verkeersader

Bericht door Durashift » do 12 nov 2020, 23:23

Dat past dan wel bij het van de zijkant filmen. Ruiten in portieren zijn in het algemeen ook vrij vlak.

Ik vraag mij alleen af hoe men de beeldkwaliteit van een bestuurder krijgt wanneer er een bijrijder aanwezig is. Die kan toch aardig wat zicht op een bestuurder ontnemen, denk ik.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 13 nov 2020, 0:03

Eindelijk eens een maatregel die echt voor de verkeersveiligheid is! Ik vind dit een goede ontwikkeling.

Ps, kun je het woord "telefoongebruik" aan elkaar schrijven? Het leest zeer storend.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

CasablancaMarocco
stadsweg

Bericht door CasablancaMarocco » vr 13 nov 2020, 0:24

Goede maatregel, je merkt meestal wel als iemand voor je zijn telefoon gebruikt, bij een groen licht te laat optrekken, op de snelweg een wisselende snelheid en licht slingerend rijden.. Veel gevaarlijker dan iets boven de snelheid rijden.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » vr 13 nov 2020, 6:34

^^ Al wordt de pakkans bij voorbij rijden 'slechts' 50%, dan is dat nog altijd veel meer dan die nu is.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

Palance
4x4 autosnelweg

Re: Slimme camera's controleren op telefoongebruik tijdens het rijden.

Bericht door Palance » vr 13 nov 2020, 7:38

mavas schreef:
vr 13 nov 2020, 0:03
Eindelijk eens een maatregel die echt voor de verkeersveiligheid is! Ik vind dit een goede ontwikkeling.
Dat vind ik ook. Past goed bij de maatregel waarbij de politie bussen inzet om zo in auto's te kunnen kijken of de telefoon al dan niet gebruikt wordt tijdens het rijden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » vr 13 nov 2020, 8:05

Wouter N14 schreef:
do 12 nov 2020, 23:01
Op de voorbeeldfoto gebruiken ze wel heel toevallig een een nogal bijzonder automodel... met een erg rechtopstaande en lage voorruit :roll:
Op die foto is de persoon niet te identificeren. Hoe gaat dit als de boete bij de kentekenhouder binnenkomt en die zegt "dat was ik niet"? Hoe succesvol is dat als je dan in andere kleding bij de rechter komt?

Piles
verkeersader

Bericht door Piles » vr 13 nov 2020, 8:21

^^ niet anders dan bij een roodlicht-/snelheidsboete mag ik hopen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 13 nov 2020, 8:22

^^ Als net als bij snelheids- en parkeerovertredingen de kentekenhouder aansprakelijk is, wat ongetwijfeld wettelijk wel vastgelegd is (of zal worden), maakt dat niet zoveel uit.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » vr 13 nov 2020, 8:27

Stoeien tijdens het rijden met de tablet in de auto mag dan weer wel?

Is de handhaving al bezig met lobbyen bij de industrie tegen de touchscreen bediening die in opkomst is? Ik verwacht van wel, anders is dit een arbitrair strikte aanpak.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » vr 13 nov 2020, 16:42

Vasthouden is iets anders dan bedienen.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 13 nov 2020, 17:45

Alles bij elkaar voelt het toch wel een beetje als een klopjacht aan voor iets wat niet mag (en je niet moet doen), maar uiteindelijk een lichte overtreding is.

De overheid zal wel vooral aan :2cents: gedacht hebben. Excuus, de verkeersveiligheid uiteraard. Aangezien niemand daartegen kan zijn is dat het ultieme motief om allerlei zaken goed te praten. Dat zie je ook bij bv. die motie over een Vmax van 30 binnen de bebouwde kom.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 13 nov 2020, 17:50

^^ De handhaving op telefoongebruik vind ik wel meer hout snijden dan de handhaving op snelheid (op snelwegen in elk geval).
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

fonsoy
dorpsstraat

Bericht door fonsoy » vr 13 nov 2020, 19:06

Echter denk ik ook bij deze handhaving dat die vooral op de doorgaande wegen zal zijn en niet op de gemeentelijke wegen waar de kans op het raken van een fietser veel groter is. Zegt mijn gevoel.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 13 nov 2020, 19:54

^^ Dat dus.

Floris
dorpsstraat

Bericht door Floris » vr 13 nov 2020, 21:23

Kaaiman schreef:
vr 13 nov 2020, 16:42
Vasthouden is iets anders dan bedienen.
In Nederland is inderdaad het vasthouden verboden, maar het bedienen niet. In Duitsland is dat laatste ook (deels) verboden. Een Duitse rechtbank heeft een aantal maanden geleden besloten dat ook een in de auto ingebouwd bedieningsscherm beschouwd moet worden als een electronisch apparaat en dus niet bediend mag worden.

https://www.auto-motor-und-sport.de/tec ... enwischer/

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » vr 13 nov 2020, 21:32

Trajectcontrole, camera's die controleren of jij je mobiel niet vasthoud. Man, het politieapparaat kan ontslagen worden. De mensen in Leeuwarden kijken de foto en sturen het zo op :lol:
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Durashift
verkeersader

Bericht door Durashift » vr 13 nov 2020, 21:42

^^^ dan hebben bestuurders in een knoppenloze auto daar wel een probleem, lijkt mij.
Durashift schreef:(..) Het is een statief met 2 camera's (lijkt op ANPR) waarbij 1 gericht is op de zijkant van de voertuigen (kijkt haaks de weg op dus) en de andere camera is schuin op de weg gericht (voor het kenteken, neem ik aan). Beide rijrichtingen hebben een statief. (..)
Ik zag deze opstelling vanochtend ook bij Maarsbergen staan, in de bbk thv de tankstations.

Ik denk dat dit toch voor iets anders is bedoeld.
Op één van die ijzeren kisten zat een A4 tje geplakt. De tekst was iets met 'Verkeersregel..". Verder heb ik het niet kunnen lezen in het voorbij rijden.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 14 nov 2020, 7:32

Zelfs de Duitsers besteden aandacht aan dit onderwerp. Een gewaarschuwd Duitser telt voor twee.
Link

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » za 14 nov 2020, 8:22

mhkamp schreef:
vr 13 nov 2020, 21:32
Trajectcontrole, camera's die controleren of jij je mobiel niet vasthoud. Man, het politieapparaat kan ontslagen worden. De mensen in Leeuwarden kijken de foto en sturen het zo op :lol:
Als je de reportages van Bureau 040 of de vlogs van o.a. Jan-Willem kijkt dan zie je dat voor hen dit al geen primair onderdeel is van hun werk. Het scheelt alleen maar dat ze niet ook dat soort opsporing hoeven te doen, niet dat als dit geautomatiseerd wordt ze opeens weinig te doen hebben (integendeel).

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 14 nov 2020, 10:20

Maar er zal altijd iemand de foto's moeten controleren, want een machine herkent geen verschil tussen colablikje of telefoon.

Nu is het wachten op telefoonhoesjes in de vorm van een colablikje. ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » za 14 nov 2020, 10:29

Bij de introductie van het verbod op het vasthouden van telefoons in de auto kwamen er ook allerlei smoesattributen op de markt, zoals een schuimrubber banaan waar je je mobieltje in kon klemmen. Dan leek het meer op een scène van Bert en Ernie dan een telefoongesprek. :mrgreen:

Overigens waren de mobieltjes destijds wel een heel stuk kleiner waardoor het er nog best echt uitzag. :)

CasablancaMarocco
stadsweg

Bericht door CasablancaMarocco » za 14 nov 2020, 11:39

Ik ben wel eens met een touringcar naar Spanje gegaan, retourtje 100 euro, dat red je zelf met de auto niet (tol, benzine, hotelovernachting). :)
Vooral het deel door Frankrijk was echt bizar, hoeveel vrachtwagenchauffeurs maar ook automobilisten een telefoon vasthadden.

Verklaard misschien ook waarom Fransen zoveel schades hebben aan hun auto, als je erop let dan heeft bijna elke auto wel ergens een deuk of een kras op de parkeerplaats. :mrgreen:

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » za 14 nov 2020, 13:13

Ook in Nederland zie je het nog meer dan genoeg.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

mvalkenburg
verkeersader

Bericht door mvalkenburg » za 14 nov 2020, 13:48

Als motorrijder, maar ook als automobilist, fietser, en vader van 2 kinderen kan ik de focus hierop alleen maar toejuichen. Dit is nu eindelijk eens een initiatief, wat nu echt eens keer gevaarlijk gedrag aanpakt. De keren dat ik door zo'n smartphone zombie bijna van mijn brommer afgekegeld ben vanwege geslinger en onoplettendheid zijn echt talloos.
Het gebruik van de telefoon/tablet etc. achter het stuur is gewoon echt onnodig. Als je achter het stuur zit, hou je je daar mee bezig. Punt.

In dat licht snap ik overigens ook mensen die oordopjes of zelfs complete "oorwarmers" opzetten ook niet.

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » za 14 nov 2020, 16:26

^^ Eens, maar ik denk dat een gesprekje langs de kant meer indruk maakt dan een rekening van het CJIB die zo'n twee weken later op de mat valt.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 14 nov 2020, 16:32

Smoorverliefd van Snelle maar gewoon opzetten.

Voor degenen die het nummer niet kennen: de videoclip gaat over een jongen die zo druk aan het appen is met zijn vriendin dat hij niet meer op het overige verkeer let en wordt aangereden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.