Hoe om te gaan met bumperklevers op tweebaanswegen (bebouwde kom) en langzame invoegers (bij klaverbladen)?

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Wouter N14
Moderator

Re: Hoe om te gaan met bumperklevers op tweebaanswegen (bebouwde kom) en langzame invoegers (bij klaverbladen)?

Bericht door Wouter N14 » do 03 dec 2020, 22:47

^^ Maar verder valt het best mee met de rijkunsten van de Nederlander :emo:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

waldo79
2x5 autosnelweg

Re: Hoe om te gaan met bumperklevers op tweebaanswegen (bebouwde kom) en langzame invoegers (bij klaverbladen)?

Bericht door waldo79 » do 03 dec 2020, 22:50

Vanmiddag kwam ik al invoegende klem te zitten tussen een auto en vrachtauto, toch maar een klein stukje vluchtstrook gepakt om er tussen te komen. En gelijk 600 meter later weer uitvoegen om de afslag te pakken.

(bij AS46 Engelen erop en AS45 Den Bosch-West eraf op de A59).

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 03 dec 2020, 22:53

Prima verzameling!! :lol:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » vr 04 dec 2020, 3:17

waldo79 schreef:
do 03 dec 2020, 21:31
Defensief rijden betekent niet dat je slecht verkeersinzicht en slecht toepassen van verkeersregels dient te belonen. :hm:
Ik noem dat niet het belonen van slecht gedrag, maar een vooruitziende blik hebben en een stukje hoffelijkheid tonen. Ook als mensen wèl fatsoenlijk gas geven en doorrijden tot het eind van de invoegstrook is het fijn om de ruimte te geven als daar op dat moment de mogelijkheid voor is.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » vr 04 dec 2020, 7:33

Het zien aankomen van fouten van anderen is m.i. ook een belangrijk onderdeel van verkeersinzicht. Ik kan, in tegenstelling tot een aantal jaar geleden, vrijwel niet meer verrast worden door een actie van een ander. Je ziet of voelt het altijd aan komen, dus kun je erop anticiperen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 04 dec 2020, 13:18

Km357 schreef:
do 03 dec 2020, 21:40
Weet je, die "rechterrijstrook = prutsers" wordt door zulke antwoorden enkel maar bevestigd.
Jij begon met de term "prutsers".
Km357 schreef:
wo 02 dec 2020, 19:58
Sowieso vind je me meestal op de linkerrijstrook. De rechter is voor de vrachtwagens en de prutsers.
Als je het zo zegt, noem je iedereen die op de rechterrijstrook rijdt en die zich dus aan de verkeersregel houdt dat verkeer zo veel mogelijk rechts moet rijden, in een personenauto een prutser.
Daarmee noem je mij ook een prutser, en dat kan ik als een belediging opvatten.
Maar zo heb je het vast niet bedoeld.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » vr 04 dec 2020, 13:32

^^ Nee, inderdaad niet zo.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 04 dec 2020, 14:58

Jeroen schreef:
vr 04 dec 2020, 3:17
waldo79 schreef:
do 03 dec 2020, 21:31
Defensief rijden betekent niet dat je slecht verkeersinzicht en slecht toepassen van verkeersregels dient te belonen. :hm:
Ik noem dat niet het belonen van slecht gedrag, maar een vooruitziende blik hebben en een stukje hoffelijkheid tonen. Ook als mensen wèl fatsoenlijk gas geven en doorrijden tot het eind van de invoegstrook is het fijn om de ruimte te geven als daar op dat moment de mogelijkheid voor is.
Dat heb ik ook zo niet bedoeld. Met hoffelijk zijn is niks mis, maar invoegende weggebruikers behoren er niet vanuit te gaan dat voertuigen in de rechter strook maar opzij gaan op het moment dat men een toverstafje hanteert.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 04 dec 2020, 15:03

waldo79 schreef:
vr 04 dec 2020, 14:58
maar invoegende weggebruikers behoren er niet vanuit te gaan dat voertuigen in de rechter strook maar opzij gaan op het moment dat men een toverstafje hanteert.
Daar is niet iedereen van overtuigd! :D
Link

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » vr 04 dec 2020, 18:27

^^ Tja de gemiddelde Audi/BMW-driver... :hahaHAHA:

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » vr 04 dec 2020, 18:28

@Attietattie: Echt een volhoudertje. Keek zeker ook boos naar je?

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 04 dec 2020, 19:43

Km357 schreef:
vr 04 dec 2020, 18:27
Audi
Thanks he. ;)
Jackbauer1350 schreef:
vr 04 dec 2020, 18:28
@Attietattie: Echt een volhoudertje. Keek zeker ook boos naar je?
Eerlijk gezegd weet ik het niet meer zeker, (tijdje geleden) maar volgens mij was ze juist heel relaxed als in, geen reactie.

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » vr 04 dec 2020, 19:50

^^ Ik kan er gewoon niet bij dat zo'n iemand die wil invoegen dan niet even denkt; laat ik gas bijgeven. Zie dit regelmatig wel gebeuren, het vertikken om snelheid te maken of in ieder geval zo aan te passen dat ze naast een open ruimte uitkomen. Denken vast en zeker, de rest van de wereld gaat wel opzij voor me.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » vr 04 dec 2020, 20:31

^^ Vind je het nog altijd zo vreemd dat ik dan liever naar links ga, met een dot gas er bij om daar niet over te hoeven frustreren?

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » za 05 dec 2020, 9:42

Jackbauer1350 schreef:
vr 04 dec 2020, 19:50
^^ Ik kan er gewoon niet bij dat zo'n iemand die wil invoegen dan niet even denkt; laat ik gas bijgeven. Zie dit regelmatig wel gebeuren, het vertikken om snelheid te maken of in ieder geval zo aan te passen dat ze naast een open ruimte uitkomen. Denken vast en zeker, de rest van de wereld gaat wel opzij voor me.
Ik zie het vaak eerder als een vorm van luiheid dan van arrogantie.

Hoe je het ook went of keert: als je zelf niet op een invoeger anticipeert dwing je feitelijk je achterliggers om dat wel te doen. En als die invoeger uiteindelijk besluit op de rem te trappen aan het einde van de invoegstrook wordt de situatie juist alleen maar gevaarlijker.

Thomasdef03
polderweggetje

Bericht door Thomasdef03 » zo 06 dec 2020, 16:24

Iedereen nog bedankt voor de reacties trouwens! Er zaten zeker een paar handige tips tussen :)

Jackbauer1350 schreef:
wo 02 dec 2020, 19:47
Thomasdef03 schreef:
zo 29 nov 2020, 22:58
Op de snelweg +-5 keer een invoeger gehad die wilde invoegen op de plek waar ik reed, terwijl zowel voor als achter mij én op zijn eigen rijstrook ruimte was om dan wel gas bij te geven, dan wel los te laten. De meeste invoegers gaven pas op het allerlaatste moment richting aan en een enkeling heel kort of zelfs helemaal niet. Ik reed overal gewoon 100 à 110. Eén keer reed ik op 2e strook en kwam er ineens iemand van rechts mijn baan opgeschoven, omdat ie voorranghulp verleende (waarschijnlijk gedwongen door een idiote invoeger, maar hij duwde mij er wel mee de 3e rijstrook op.) Ik zorg altijd ervoor dat naar links kan én er voldoende remafstand voor me en achter me heb (althans op de snelweg, binnendoor lukt dat laatste helaas niet altijd....), dus dat liep goed af. Daarna twee korte toeters gegeven in de hoop dat hij het bij een volgende keer anders kan oplossen.
Dat vertikken om gas te geven bij invoegen en haast bijna verlangen dat er invoeghulp wordt verleend lijkt wel een gewoonte geworden. Je krijgt haast nog een boze blik ook wanneer je niet naar links gaat, van ik heb mijn richtingaanwijzer aan dus moet je mij er op laten.

Nou sorry, zo werkt het niet.

Dat er invoeghulp wordt verleend op drukke momenten is nog tot daar aan toe. Bijvoorbeeld op de A10 waar veel invoegers en weefvakken vlak op elkaar zitten en het groot deel van de dag ook best druk is. Of in het geval van vrachtverkeer of voertuigen met aanhanger aangezien die een lagere maximumsnelheid hebben en moeilijke op snelheid komen.
Maar voor het overige en op rustige wegen moet iemand toch echt op eigen kracht kunnen invoegen. Dus een dot gas er bij en voor iemand uitkomen of gas los laten en er achter invoegen. Benut die lengte van de invoegers, dat is ook iets wat al vaak niet gedaan wordt. Nee, men moet persé bij het derde blokje al ingevoegd zijn.
Ja, helaas zijn er veel automobilisten die op die manier invoegen. Vaak kun je het al aan wel van te voren aan zien komen, de manier waarop ze de oprit oprijden zegt vaak al genoeg (een treintje waarbij drie van de acht mobilisten hun knipper vast naar links hebben staan bijvoorbeeld).

Dan ga ik afhankelijk van de situatie toch maar vast een baantje naar links, of rechts blijven en wat gas loslaten.

xboct
zandpaadje

Bericht door xboct » ma 14 dec 2020, 18:46

Attietattie schreef:
vr 04 dec 2020, 15:03
waldo79 schreef:
vr 04 dec 2020, 14:58
maar invoegende weggebruikers behoren er niet vanuit te gaan dat voertuigen in de rechter strook maar opzij gaan op het moment dat men een toverstafje hanteert.
Daar is niet iedereen van overtuigd! :D
Link

Ik vind jouw rijgedrag ook niet van veel verkeersinzicht getuigen. Is het nou zo moeilijk om even gas los te laten? Ja de invoegende Audi moet zich aanpassen aan het overige verkeer, maar een beetje sociaal rijden helpt al enorm.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 14 dec 2020, 20:30

Zoals je ziet ben ik degene die zijn gas loslaat.
xboct schreef:
ma 14 dec 2020, 18:46
maar een beetje sociaal rijden helpt al enorm.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Maar de kans dat de Audi-bestuurder dit leest is klein. ;)

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » di 15 dec 2020, 11:14

^^ Maar de filmert wel ;)