Hulp nodig bij deze verkeerssituatie

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Berkie1000
zandpaadje
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 23 jul 2021, 13:33

Hulp nodig bij deze verkeerssituatie

Bericht door Berkie1000 » za 24 jul 2021, 18:02

Beste medeverkeersdeskundiges,

Ik heb een verwarrende verkeerssitautie meegemaakt waardoor de tegenliggende partij mij aanreed. Daarom zou ik ook graag jullie expertise willen gebruiken

Het ging als volgt een grote STX Master Horsebox ging aan de linkerkant van een uitrit staan om rechts af te slaan.
Ik stond rechts van hem stil / ik dacht, dat hij bezig was met het opruimen van zijn spullen en ging toen ook naast hem staan, gezien het een breed vlak is. Blijkbaar kon hij zijn bocht niet goed maken of zag mij 'naderhand niet staan en reed mij aan'.

Hij ging mij beschuldigen omdat een eenbaansweg is. En ik inprincipe achter hem had moeten staan, waardoor hij het kan bekostigen op mij. hierbij ook een foto en toelichting

Afbeelding

Ik ben B en sta netjes stil totdat de weg leeg is. en A rijd mijn linkerzijkant aan
Laatst gewijzigd door Berkie1000 op za 24 jul 2021, 19:07, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Hulp nodig bij deze verkeerssituatie

Bericht door Palance » za 24 jul 2021, 18:09

Een paard en wagen met camper? In Ypenburg?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Berkie1000
zandpaadje
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 23 jul 2021, 13:33

Re: Hulp nodig bij deze verkeerssituatie

Bericht door Berkie1000 » za 24 jul 2021, 18:12

Palance schreef: za 24 jul 2021, 18:09 Een paard en wagen met camper? In Ypenburg?
Het was een STX Master Horsebox - beweerde achterin een paard te hebben. Hij kwam zelf uit het oosten /nederlands wel gewoon :lol:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Hulp nodig bij deze verkeerssituatie

Bericht door Palance » za 24 jul 2021, 18:17

Ah, zo’n ding ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Hulp nodig bij deze verkeerssituatie

Bericht door Wouter N14 » za 24 jul 2021, 18:24

Had hij zijn rechter knipperlicht aan? Overigens is er juridisch geen sprake van éénrichtingsverkeer als dat niet expliciet is aangegeven met bv. borden :C2: , :C3: of :D5: .
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Berkie1000
zandpaadje
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 23 jul 2021, 13:33

Re: Hulp nodig bij deze verkeerssituatie

Bericht door Berkie1000 » za 24 jul 2021, 18:31

Nee, je kan alleen naar rechts toe.

Ik had wellicht moeten inschatten dat het een grote eenbaans strook is, waarvan twee kanten auto's van kunnen komen(kant van de bocht, en de kant van de carwash zelf)

Hij stond in eerste instantie stil zonder knipperlicht, ging er naast staan omdat ik van de lange weg aan kom rijden. en reed mij daarna aan

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Hulp nodig bij deze verkeerssituatie

Bericht door Wouter N14 » za 24 jul 2021, 18:34

Tja, zonder richtingaanwijzer staat hij wat mij betreft buitenspel. Juist als je met een groter voertuig meer ruimte wilt gebruiken moet je wel duidelijk maken wat je plannen zijn. Maar ga dat maar eens aantonen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Berkie1000
zandpaadje
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 23 jul 2021, 13:33

Re: Hulp nodig bij deze verkeerssituatie

Bericht door Berkie1000 » za 24 jul 2021, 18:37

Mocht het een juridisch gevecht worden, zijn er uiteraard nog beelden van. de carwash heeft die beelden tot zijn beschikking. Heel mijn linkerzijkant van m'n auto is naar de malle :pukey:
Laatst gewijzigd door Berkie1000 op za 24 jul 2021, 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Berkie1000
zandpaadje
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 23 jul 2021, 13:33

Re: Hulp nodig bij deze verkeerssituatie

Bericht door Berkie1000 » za 24 jul 2021, 18:43

Wouter N14 schreef: za 24 jul 2021, 18:34 Tja, zonder richtingaanwijzer staat hij wat mij betreft buitenspel. Juist als je met een groter voertuig meer ruimte wilt gebruiken moet je wel duidelijk maken wat je plannen zijn. Maar ga dat maar eens aantonen.
Maar zelfs dan heeft hij het recht toch niet om mij zomaar aan te rijden?

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Hulp nodig bij deze verkeerssituatie

Bericht door Wouter N14 » za 24 jul 2021, 18:46

- Er geldt strik genomen geen éénrichtingsverkeer. Of dit ook stand houdt bij de rechter durf ik niet te zeggen, aangezien uit de situatie wel duidelijk blijkt wat de bedoeling is.
https://goo.gl/maps/cXurq1dU7NLz8tFK7

- Als je strak langs de kant van de weg stilstaat en uit de verkeerssituatie is daar niet direct een reden voor af te leiden, dan mag je mijns inziens aannemen dat dat voertuig niet aan het verkeer deelneemt. Tenzij die dus richting naar rechts aangeeft.

- Als je dus met camerabeelden kunt aantonen dat hij geen richting aangaf, zou je wat mij betreft kans moeten maken om niet als (mede-)schuldige aangemerkt te worden. Ik vermoed echter dat 50/50 het hoogst haalbare is omdat er wel wat aannames en interpretaties in de onderbouwing zitten.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Hulp nodig bij deze verkeerssituatie

Bericht door Wouter N14 » za 24 jul 2021, 18:48

Berkie1000 schreef: za 24 jul 2021, 18:43
Wouter N14 schreef: za 24 jul 2021, 18:34 Tja, zonder richtingaanwijzer staat hij wat mij betreft buitenspel. Juist als je met een groter voertuig meer ruimte wilt gebruiken moet je wel duidelijk maken wat je plannen zijn. Maar ga dat maar eens aantonen.
Maar zelfs dan heeft hij het recht toch niet om mij zomaar aan te rijden?
Als hij uit stilstand wegrijdt, maakt hij een bijzondere manoeuvre en daarbij moet al het andere verkeer voorgelaten worden (RVV art.54). Discussiepunt is of dat wel van toepassing is als je bij een kruispunt staat te wachten. Reed er verkeer op de hoofdweg waardoor het zichtbaar was dat hij moest wachten, of reed er geen verkeer?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Berkie1000
zandpaadje
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 23 jul 2021, 13:33

Re: Hulp nodig bij deze verkeerssituatie

Bericht door Berkie1000 » za 24 jul 2021, 18:52

Ik let altijd netjes op de gevaren op de weg. Ik zal ook even de actuele foto sturen



https://imgur.com/NanK19L

Zijn opmerking in de schadeformulier is: 'Wilde rechtsaf vanuit uitrit B kwam rechts van mij staan reed tegen hem aan'
Laatst gewijzigd door Berkie1000 op za 24 jul 2021, 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Hulp nodig bij deze verkeerssituatie

Bericht door Wouter N14 » za 24 jul 2021, 18:55

^^ Staat dat paardenbusje op de foto ook op de plaats van de aanrijding, of is die achteruit gereden? En die is ook weer niet zo groot dat je daarvoor rechts moet gaan staan om de bocht te kunnen halen. Hij had dus gewoon zo rechts mogelijk moeten voorsorteren en uiteraard richting aangeven. Nu laat hij letterlijk en figuurlijk te veel open liggen.

Mooie kleur trouwens dat Shirazrood ;)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Berkie1000
zandpaadje
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 23 jul 2021, 13:33

Re: Hulp nodig bij deze verkeerssituatie

Bericht door Berkie1000 » za 24 jul 2021, 18:59

Ja, ik stapte uit, en hij ging achteruit rijden. Waarop ik hem aansprak van dat ik een foto van wilde maken. Hij wilde toch de achterliggende verkeer voor laten gaan. Het witte busje is het paardenbusje indd

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1484
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Hulp nodig bij deze verkeerssituatie

Bericht door Victor » za 24 jul 2021, 19:04

Wat ik even niet kan plaatsen is dat de RECHTERkant van jouw auto beschadigd is.

Berkie1000
zandpaadje
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 23 jul 2021, 13:33

Re: Hulp nodig bij deze verkeerssituatie

Bericht door Berkie1000 » za 24 jul 2021, 19:06

Hi Victor,

We maken het even compleet.
Hierbij mijn schade, flink wat

Nee, het is mijn linkerkant. zijn rechterkant
https://imgur.com/iJu8wnF

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1484
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Hulp nodig bij deze verkeerssituatie

Bericht door Victor » za 24 jul 2021, 19:09

Ok, dan miste ik in ieder geval niets in mijn gedachtengang. Wat dat is toch echt de linkerkant van jouw auto ;)

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1448
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Hulp nodig bij deze verkeerssituatie

Bericht door Steyn_E » za 24 jul 2021, 19:34

^^
Ik dacht eerst ook dat het andersom was. Maar het lijkt me vrij duidelijk dat de tegenpartij schuldig is. Het wegrijden na stil te hebben gestaan voor iets anders dan verkeer dat voorrang heeft is een bijzondere verrichting, en daarbij had dat busje voorrang moeten verlenen aan al het overige verkeer. Inclusief inhalend achteropkomend verkeer. Net zoals wanneer je een parkeervak verlaat. De grote vraag is dus; stond hij stil om overig verkeer voor te laten of om een andere reden.

Verder wel een knudde vormgegeven uitrit; als ie niet breed genoeg was geweest om naast elkaar te staan was dit ook niet mogelijk geweest.

Berkie1000
zandpaadje
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 23 jul 2021, 13:33

Re: Hulp nodig bij deze verkeerssituatie

Bericht door Berkie1000 » za 24 jul 2021, 19:43

Ik ging ervanuit dat hij stilstond omdat hij zijn knipperlicht niet aanhad. En niet helemaal naar de haaientanden was gereden. Ik denk persoonlijk dat zijn actie een scherpe bocht was geweest naar de rechterrijstrook toe. Waardoor hij niet in z’n hoek/dode hoek had gekeken dat ik naast hem stond waardoor hij ertegen aan is geknald

Egbert
expressweg
Berichten: 2738
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Hulp nodig bij deze verkeerssituatie

Bericht door Egbert » za 24 jul 2021, 21:31

Berkie1000 schreef: za 24 jul 2021, 18:52
reed tegen hem aan'
Prima dan. Als hij tegen je aan rijdt lijkt me dat duidelijk.

Ik zou zeggen dat als daar iemand rechts van je gaat staan je maar te zorgen hebt dat je daar niet tegenaan rijdt. Er zijn ook twee rijstroken op de hoofdweg dus samen invoegen kan ook.

Vooral duidelijk aangeven dat hij geen richtingaanwijzer had en dat hij niet voorgesorteerd stond. En dan maar eens zien wat de verzekering er van maakt, maar ik zou hier geen aansprakelijkheid accepteren.

Durashift
expressweg
Berichten: 2571
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Hulp nodig bij deze verkeerssituatie

Bericht door Durashift » za 24 jul 2021, 23:56

Berkie1000 schreef: za 24 jul 2021, 18:02 (..)

Afbeelding

Ik ben B en sta netjes stil totdat de weg leeg is. en A rijd mijn linkerzijkant aan
Ik ben geneigd, indien jij daadwerkelijk schuin voor de Renault bus stond, dat de bestuurder daarvan toch minstens een stukje van jouw auto had kunnen zien bij het naar rechts draaien. Vermoedelijk is de bestuurder die kant vergeten op te kijken toen de rijstrook voor hem vrij was om op te draaien.. :?:

Ik denk dat de eigenaar van de carwash nog wel even wat meer belijning op die rijstrook mag aanbrengen. Want, als er een auto uit de carwash komt rijden.. én tegelijkertijd komt er een auto van achterlangs gewoon zijn rijstrook volgend.. dán kan het zo zijn dat als de auto uit de carwash ietwat vlot naar rechts draait.. ook in aanraking kan komen met de auto die van achterlangs komt aangereden..
Daarom is die rijstrook zo breed.. want moet feitelijk 2 verkeersstromen afhandelen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14382
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Hulp nodig bij deze verkeerssituatie

Bericht door Attietattie » zo 25 jul 2021, 0:35

Berkie1000 schreef: za 24 jul 2021, 18:52Zijn opmerking in de schadeformulier is: 'Wilde rechtsaf vanuit uitrit B kwam rechts van mij staan reed tegen hem aan'
Maak even zinnen aub. Ik heb het niet over het schadeformulier, maar 'wilde rechtsaf'. Wie? Ik wilde rechtsaf? Hij wilde rechtsaf? 'Reed tegen hem aan'. Reed A tegen B aan, of reed B tegen A aan?

Ik kan het wel raden, maar daar gaat het vaak juist fout. Het gaat erom wat hij LETTERLIJK heeft gezegd. Maak even een foto van het formulier anders. Dan is er geen ruis.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Berkie1000
zandpaadje
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 23 jul 2021, 13:33

Re: Hulp nodig bij deze verkeerssituatie

Bericht door Berkie1000 » zo 25 jul 2021, 3:14

Attietattie schreef: zo 25 jul 2021, 0:35
Berkie1000 schreef: za 24 jul 2021, 18:52Zijn opmerking in de schadeformulier is: 'Wilde rechtsaf vanuit uitrit B kwam rechts van mij staan reed tegen hem aan'
Maak even zinnen aub. Ik heb het niet over het schadeformulier, maar 'wilde rechtsaf'. Wie? Ik wilde rechtsaf? Hij wilde rechtsaf? 'Reed tegen hem aan'. Reed A tegen B aan, of reed B tegen A aan?

Ik kan het wel raden, maar daar gaat het vaak juist fout. Het gaat erom wat hij LETTERLIJK heeft gezegd. Maak even een foto van het formulier anders. Dan is er geen ruis.
In de schadeformulier staat wat ik heb geciteerd.
In zijn vakje onderin stond. A wilde rechtsaf vanuit uitrit, B kwam rechts van hem staan, A rijd B aan.

Volgens mij heb ik dat ook opgemerkt

Plaats reactie