rijbewijs kwijtraken

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

rijbewijs kwijtraken

Bericht door Chris » wo 16 mei 2007, 20:54

Stel, je raakt je rijbewijs kwijt, omdat je bijvoorbeeld met teveel drank op hebt gereden.

Hoe lang ben je dat ding doorgaans kwijt? Een dag? een week? een jaar?

Stefan
verkeersader
Berichten: 767
Lid geworden op: di 28 mar 2006, 19:08

Re: rijbewijs kwijtraken

Bericht door Stefan » wo 16 mei 2007, 21:00

Chris schreef:Stel, je raakt je rijbewijs kwijt, omdat je bijvoorbeeld met teveel drank op hebt gereden.

Hoe lang ben je dat ding doorgaans kwijt? Een dag? een week? een jaar?
Eerst wordt een telefoontje gepleegd met de officier van justitie. Hij zal de strafmaat bepalen. Een sanctie is dat hij kan besluiten om het rijbewijs in te nemen. De periode dat iemand het rijbewijs kwijt is, is afhankelijk van hoeveel promille alcohol de overtreder in zijn bloed had zitten en of hij al vaker teveel gedronken heeft. De kans dat iemand zijn rijbewijs voor langere tijd kwijtraakt is groter als de overtreder een dodelijk verkeersongeval heeft veroorzaakt (of met ernstig letsel). In het geval van operazanger Marco Bakker kwam er zelfs nog een alternatieve taakstraf bij.
Laatst gewijzigd door Stefan op wo 16 mei 2007, 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Jaren tachtig, prachtig!

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » wo 16 mei 2007, 21:01

Uiteraard afhankelijk van je strafblad op dit gebied. Ben je "clean" dan krijg je je rijbewijs redelijk snel terug lijkt me.
Espace de zody 8-)

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Bericht door Bart » wo 16 mei 2007, 22:00

Officier van Justitie neemt binnen tien dagen een beslissing of je je rijbewijs (voorlopig) terugkrijgt of niet. Bij wel terugkrijgen dan kun je hem komen halen bij het parket. Bij niet terugkrijgen dan houdt de Officier het rijbewijs in tot aan de zitting van de politierechter.
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 19 mei 2007, 11:14

En bij 50 km/h of meer te hard?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » za 19 mei 2007, 11:16

Hetzelfde verhaal.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » za 19 mei 2007, 18:42

Ik dacht dat meneer Spee het daar welleens over had als je je rijbewijs word ingevorderd in Wegmisbruikers. Maar dat kan ik me wel vaag herinneren. ;) Snelheidsoverschrijdingen van >30km/h worden ook geregisteerd en kunnen dus er ook voor zorgen dat je je rijbewijs kwijt raakt als je het meer doet dacht ik.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

kukel360
stadsweg
Berichten: 469
Lid geworden op: do 21 dec 2006, 16:39
Locatie: Vught

Bericht door kukel360 » za 19 mei 2007, 19:09

bij >70 kmh ben je je rijbewijs pas echt een paar maanden kwijt

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » di 22 mei 2007, 12:11

Normaal dient de Officier binnen tien werkdagen een beslissing te nemen of het rijbewijs ingenomen wordt of niet. Dit is afhankelijk van je verleden: bij een eerste overtreding krijg je je rijbewijs vrij snel terug, bij recidive (als je meerdere zware snelheidsovertredingen achter je naam hebt staan) kan het langer duren. Maanden zelfs.

Overschrijdingen van meer dan 30 km/h worden inderdaad geregistreerd en die tellen bij de beoordeling mee.

Er is nog een andere mogelijkheid: je rijbewijs wordt opgestuurd naar het CBR waarna je wordt opgeroepen om een rijvaardigheidstest af te leggen.

De politie kan je rijbewijs invorderen, de Officier beslist over de termijn. Zoals gezegd moet hij binnen tien werkdagen een beslissing nemen: teruggeven of langer inhouden? Is de Officier van mening dat je je rijbewijs een paar maanden moet missen, dan moet hij de rechter daarom vragen. Je krijgt dan een dagvaarding.

Toch gaan rijden terwijl je rijbewijs is ingevorderd is een misdrijf: doe dat en je bent je rijbewijs zeker een maand of zes kwijt!

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » di 22 mei 2007, 14:30

Ik heb het wel eens geleerd bij Strafrecht, maar wanneer oordeelt een politierechter nu?

Dat de Officier je rijbewijs voor enige tijd bewaart, maar dit moet niet voor rechtsonzekerheid zorgen. Tuurlijk, stom als je de wet zodanig met de voeten treedt.

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Bericht door Bart » di 22 mei 2007, 14:50

^^ tegen een dergelijke beslissing van de OvJ kun je wsl. beroep aantekenen. Dat kun je sowieso doen als de OvJ het CBR wil inschakelen. Komt je rijbewijs daar terecht dan moet je met alle juridische middelen direct in actie komen, anders duurt een dergelijk traject (wat niet echt wettelijke termijnen kent) zomaar een jaar...
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » di 22 mei 2007, 15:24

Ik wil niet in die situatie komen :dyn_hyp:

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » di 22 mei 2007, 18:12

Samengevat kan iemand die een ernstige overtreding heeft begaan voor de eerste keer er wel van uit gaan dat hij/zij z'n rijbewijs nog terug krijgt. Waar ligt de grens dat je het rijbewijs direct kwijt raakt voor langere tijd of definitief?

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Bericht door Bart » di 22 mei 2007, 18:37

1.8 promille, > 70 km/u overschrijding en aanrijdingen waarbij ernstige schuld wordt vermoed (dacht ik)
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

ACT-F
verkeersader
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Bericht door ACT-F » do 31 mei 2007, 0:19

Er wordt vaak ook naar de persoonlijke situatie gekeken. Als je inkomen niet afhankelijk is van de auto dan is de kans dat je je rijbewijs terug krijgt kleiner dan wanneer je inkomen er van af hangt.
Meer bitumen!

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » do 31 mei 2007, 7:46

ACT-F schreef:Er wordt vaak ook naar de persoonlijke situatie gekeken. Als je inkomen niet afhankelijk is van de auto dan is de kans dat je je rijbewijs terug krijgt kleiner dan wanneer je inkomen er van af hangt.
Dat vind ik dus een slecht idee. Ik zie niet in waarom je verschil moet maken. Een overtreding is een overtreding. Anders had je maar niet te hard moeten rijden. Dat je daarbij je baan op het spel kunt zetten is dan je eigen fout en verantwoordelijkheid.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » do 31 mei 2007, 10:32

Als je dusdanig hard rijdt dan moet het geen verschil maken of je werk ervan afhangt. Je baas geeft je toch geen vrijbrief om de regels zodanig aan je laars te lappen :?

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » do 31 mei 2007, 10:47

Palance schreef:
ACT-F schreef:Er wordt vaak ook naar de persoonlijke situatie gekeken. Als je inkomen niet afhankelijk is van de auto dan is de kans dat je je rijbewijs terug krijgt kleiner dan wanneer je inkomen er van af hangt.
Dat vind ik dus een slecht idee. Ik zie niet in waarom je verschil moet maken. Een overtreding is een overtreding. Anders had je maar niet te hard moeten rijden. Dat je daarbij je baan op het spel kunt zetten is dan je eigen fout en verantwoordelijkheid.
Een rechter zal mensen gelijkwaardig willen straffen. Mensen die alleen maar plezierrijden (joy-rijden :P ) lijden minder dan mensen die inkomen mislopen of wellicht zelfs hun baan verliezen. Blijft een lastige etische kwestie over "discriminatie". Wanneer zijn straffen gelijk(waardig) ?

Zoiets zie je in Finland. Boetes zijn afhankelijk van je inkomen, waardoor voor een miljardair 30 km/h te hard wel een miljoen kan kosten en voor een arme sloeber 20 Euro of zo.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 31 mei 2007, 11:02

Wie auto kan rijden is niet arm (daar is autorijden namelijk inmiddels véél te duur voor geworden).
Op zo'n afgunst-systeem als in Finland zitten we dus echt niet te springen.

Als alle prijzen en straffen naar inkomen zouden zijn, dan neemt niemand meer de moeite om zijn hoofd boven het maaiveld uit te steken. Wat dat laatste voor effect heeft, daar hebben we in ruim 70 jaar wereldervaring met communisme hopelijk wel van geleerd. En nee, ik ben niet rijk - maar het afgunst-idee van lagerbetaalden dat iemand met meer geld 'minder zwaar' gestraft wordt, staat me helemaal niet aan. Als je gelijkheid wilt nastreven dan moet je niet voor een systeem met geldboetes kiezen, maar voor strafpunten, hechtenis, etc.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » do 31 mei 2007, 11:07

Afgelopen maandag in Blik op de Weg nog een aardig staaltje van Lik op Stuk: Een knul werd aan de kant gezet omdat hij > 50 km/h reed. Zijn rijbewijs werd ingenomen en hij mocht dus niet meer verderrijden en kon iemand gaan bellen. Dat werd een collega, maar zijn baas kwam. Bleek dus dat hij in zijn proeftijd zat en de baas bracht hem meteen naar het arbeidsbureau. Ofwel: Dag rijbewijs en dag baan.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » do 31 mei 2007, 11:46

Precies, dat risico neem je zelf en niemand anders.

ACT-F
verkeersader
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Bericht door ACT-F » do 31 mei 2007, 12:11

Palance schreef:
ACT-F schreef:Er wordt vaak ook naar de persoonlijke situatie gekeken. Als je inkomen niet afhankelijk is van de auto dan is de kans dat je je rijbewijs terug krijgt kleiner dan wanneer je inkomen er van af hangt.
Dat vind ik dus een slecht idee. Ik zie niet in waarom je verschil moet maken. Een overtreding is een overtreding. Anders had je maar niet te hard moeten rijden. Dat je daarbij je baan op het spel kunt zetten is dan je eigen fout en verantwoordelijkheid.
Het is geen slecht idee, het is de praktijk. Loop voor de grap eens een rechtszaal binnen.
Meer bitumen!

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » do 31 mei 2007, 12:19

Dat hoef je Palance niet te vertellen :hap:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » do 31 mei 2007, 12:30

Precies, ik weet hoe de praktijk is. Maar dan kan ik het nog wel een slecht idee vinden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

ACT-F
verkeersader
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Bericht door ACT-F » do 31 mei 2007, 22:35

Op zich wel logisch natuurlijk. De één is harder gestraft bij het verliezen van zijn rijbewijs dan een ander. Het is toch ook niet terecht dat de één harder gestraft wordt dan een ander? Ook zul je in de praktijk tegenkomen dat mensen met lage inkomens enigszins gematst worden door de rechter.
Meer bitumen!

kees
expressweg
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Bericht door kees » do 31 mei 2007, 23:09

Gevalletje 's-Hertogenbosch:
enkele maanden geleden heeft een jongen van 19 jaar een jonge vrouw doodgereden en haar zus ernstig verwond. Hij reed boven de 70 waar je 50 mocht. Hij had geen rijbewijs, was daar al eerder voor gepakt en zat nog in zijn proeftijd en er was nog wel meer mis (onder invloed van drugs of alcohol ofzo).
Die gast heeft 6 jaar gekregen en als hij ooit zijn rijbewijs haalt, mag hij er 10 jaar niet mee rijden.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 01 jun 2007, 6:53

ACT-F schreef:Op zich wel logisch natuurlijk. De één is harder gestraft bij het verliezen van zijn rijbewijs dan een ander. Het is toch ook niet terecht dat de één harder gestraft wordt dan een ander? Ook zul je in de praktijk tegenkomen dat mensen met lage inkomens enigszins gematst worden door de rechter.
Straf kun je niet gelijkmatig verdelen. Voor de één is het het einde van de wereld, de ander maalt er niet om. Voor de één met een bepaald inkomen is 300 Euro boete een ramp, terwijl voor de ander met een zelfde inkomen zijn/haar schouders ervoor zal ophalen, niet iedereen maalt om geld of schulden.

Het feit dat werkenden sneller hun rijbewijs terugkrijgen dan niet-werkenden kan juist uitgelegd worden als een uitnodiging om toch maar flink los te gaan op de weg ("je krijgt je rijbewijs toch wel terug als je werkt"). Dat is een gevaarlijk statement. Mensen gaan daar nu eenmaal misbruik van maken.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 01 jun 2007, 13:31

Je kunt het ook beschouwen als een aanmoediging om te gaan werken... ;)

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » vr 01 jun 2007, 15:43

René schreef:Je kunt het ook beschouwen als een aanmoediging om te gaan werken... ;)
De staat heeft meer baat bij een hoge boete dan bij een rijverbod. Hetzelfde geldt voor een bestuurder die voor zijn werk de auto nodig heeft.

Voor notoire rijkaard blijft slechts een rijverbod en (bij negeren) een blijfgebod (=knast). Dat straft vrijwel gelijk. Sommigen zien het als een vakantie bij vrienden natuurlijk.....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Plaats reactie