[Kwestie] Geverbaliseerd door agent in privé-tijd

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

[Kwestie] Geverbaliseerd door agent in privé-tijd

Bericht door Palance » vr 25 mei 2007, 16:13

Een automobilist wordt geverbaliseerd door een agent die buiten werktijd in een eigen auto rondrijdt. Hij gaat daartegen in beroep.

Wat is de uitkomst? Ofwel: Mag een agent in privétijd bekeuringen uitdelen of anderzijds verbaliseren?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » vr 25 mei 2007, 16:15

Ik heb wel eens gehoord dat dat wel mag.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » vr 25 mei 2007, 16:56

In België mag dat normaal gezien. Een agent mag steeds duidelijk aantoonbare overtredingen verbaliseren.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

kukel360
stadsweg
Berichten: 469
Lid geworden op: do 21 dec 2006, 16:39
Locatie: Vught

Bericht door kukel360 » vr 25 mei 2007, 17:31

ja dat mag.

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Bericht door Bart » vr 25 mei 2007, 17:55

nee, dat mag niet... Heeft Hajo ooit eens verteld.
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 25 mei 2007, 21:10

In België wel en in Nederland niet...

Hoe zou het in Luxemburg geregeld zijn? 8-)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 25 mei 2007, 21:49

Een agent mag in privé-tijd laten verbaliseren via een horkenlijn. Waarbij de hork uiteraard de agent is, want dergelijke overijverige dienders die in privé-tijd een ultiem genoegen kunnen scheppen in hun macht om anderen te laten boeten, kan de maatschappij wat mij betreft missen als kiespijn.

Overigens is er één heel duidelijk punt bij zo'n horkenlijn-PV. Stomweg ontkennen dat je daar ter plekke was. De agent heeft immers geen rugdekking in de vorm van een collega die wat kan bevestigen; iets wat onder normale diensttijd wel het geval is. Daarbij kan een beroep op de WOB wonderen doen om zo'n PV-tje snel te laten seponeren. Immers, van een agent die zelf als burger een rijtaak heeft op het moment dat hij belt met de horkenlijn, kan snel een foutje maken bij het opnemen van het kenteken.
Tenslotte voor laten komen, en tijdens de zitting vragen naar het kentekenvolgnummer (een klein ééntje of tweetje etc boven het eerste streepje). Dat had de betreffende agent toch wel duidelijk waargenomen ? (Of er ook eentje feitelijk op je nummerbord staat of niet, doet even niet ter zake - het gaat je niet om het juiste antwoord, maar om het feit dat je de betrouwbaarheid van de waarnemening onderuit wilt halen). Grote kans dat men dan moet bekennen dat dit "niet is opgevallen" (want het wordt bij mijn weten niet standaard vermeld in het dossier), waarmee het hele PV natuurlijk één groot vraagteken is geworden, en jouw bewering van niet op die plek zijn opeens niet meer wordt overtroefd door een "betrouwbare" waarneming op ambtseed...

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » za 26 mei 2007, 11:24

Volgens mij mag het niet. De agent is burger zal contact moeten opnemen met de centrale die een agent in functie moet sturen. Zonder legitimatie heeft de agent in burger overigens al helemaal niets te vertellen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » zo 27 mei 2007, 8:33

René schreef: Tenslotte voor laten komen, en tijdens de zitting vragen naar het kentekenvolgnummer (een klein ééntje of tweetje etc boven het eerste streepje). Dat had de betreffende agent toch wel duidelijk waargenomen ? (Of er ook eentje feitelijk op je nummerbord staat of niet, doet even niet ter zake - het gaat je niet om het juiste antwoord, maar om het feit dat je de betrouwbaarheid van de waarnemening onderuit wilt halen). Grote kans dat men dan moet bekennen dat dit "niet is opgevallen" (want het wordt bij mijn weten niet standaard vermeld in het dossier), waarmee het hele PV natuurlijk één groot vraagteken is geworden, en jouw bewering van niet op die plek zijn opeens niet meer wordt overtroefd door een "betrouwbare" waarneming op ambtseed...
Ik kan vertellen dat er nog een kwestie aan zit te komen met een vergelijkbaar geval over duplicaatcodes. Wordt hier dus nog wel vervolgd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 27 mei 2007, 17:12

Vreemd. Mij valt dat duplicaat nummer nou altijd op...

Zal ik dan toch maar eens bij de KLPD gaan solliciteren? :twisted: ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Bericht door Bart » zo 27 mei 2007, 18:28

^^ als je mij maar niet in je privétijd loopt te irriteren met gele briefjes... ;)
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8655
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » wo 30 mei 2007, 12:02

Nee, dat mag niet. Maar het staat de rechter vrij in een bepaald geval anders te oordelen! Daarbij wordt o.a. de gevaarzetting van de geconstateerde overtreding meegewogen.

De "horkenlijn" is voor discussie vatbaar. In principe ben ik er voorstander van zolang die alleen gebruikt wordt om zeer ernstige en grove overtredingen te melden. Zoals: met volle snelheid door rood rijden, rijden met zeer hoge snelheid (+ 50%), a-sociaal weggedrag etc.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » za 02 jun 2007, 14:58

Jammer Hajo, ik had gehoopt dat jij beter weet. De Hoge Raad heeft namelijk bepaald dat iemand ook 'buiten diensttijd' een opsporingsambtenaar kan zijn. Ziehier de betreffende uitspraak. Een agent in burger, of hij nu werkt of op weg is met de koters naar het strand, mag te allen tijde verbaliseren.
Waarneming verbalisant in privé-tijd, niet
tijdens werktijd, tóch bruikbaar voor bewijs.
Hoge Raad 7 december 2004, strafkamer,
nr. 00688/04
Namens verdachte wordt in cassatie gesteld dat
de overtredingen van rekwirant door verbalisant
in privé-tijd werden geconstateerd en op dat
moment ook in zijn privé-voertuig reed. Om die
reden zou het opgemaakte proces-verbaal ten
onrechte als een bewijsmiddel zijn gekwalificeerd.
Het gerechtshof had dit verweer op
onrechtmatigheid van bewijsgaring verworpen
door te overwegen dat “de hoedanigheid van
opsporingsambtenaar niet beperkt is tot diensttijd.
Het betoog dat een opsporingsambtenaar
buiten diensttijd geen waarnemingen zou mogen
doen, geen opsporingshandelingen zou mogen
verrichten en/of deze niet bij ambtsedig procesverbaal
zou mogen relateren, berust niet op
enige rechtsregel. De AG bij de HR concludeert
dat het PV van een opsporingsambtenaar als
schriftelijk bescheid kan meewerken tot het
bewijs dat de verdachte het tenlastegelegde
heeft begaan (zie art. 339, lid 1 aanhef onder 5
jo. Art. 344, lid 1 aanhef en onder 2 wetboek van
strafvordering). Aan het gebruik van het PV als
bewijsmiddel stelt art. 344, lid 1 onder 2 Sv geen
andere eis dan dat de feiten en omstandigheden
waarover de opsporingsambtenaar relateert
door hemzelf zijn waargenomen of ondervonden.
Anders dan de steller van het middel wil, stelt
deze bepaling niet als eis dat hetgeen door de
opsporingsambtenaar is waargenomen of
ondervonden ook in werktijd moet hebben
plaatsgevonden. Het oordeel van het Hof, waarin
dit besloten ligt, is volgens de AG bij de HR dus
juist. De HR stelt dat het middel niet tot cassatie
kan leiden en verwerpt het beroep.
Bron: Opportuun/BVOM februari 2005
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Glenn
dorpsstraat
Berichten: 112
Lid geworden op: wo 07 mar 2007, 14:18

Bericht door Glenn » za 02 jun 2007, 22:34

Het is al bevestigd, maar hier nogmaals, het mag, het wordt gedaan en het kan. Ik ken een aantal agenten uit mijn regio en die doen dat zo nu en dan. Je bent beedigd voor zolang je BOA bent, en BOA ben je niet alleen binnen diensttijd.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8655
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » zo 10 jun 2007, 15:45

^^ :hm: Opmerkelijke uitspraak. Ik ken gevallen waarin bekeuringen werden geseponeerd omdat de agent niet in functie was. Die waren dan waarschijnlijk van vooor de datum van dit vonnis.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » zo 10 jun 2007, 16:09

Hm, dat werpt hier weer een ander licht op deze zaak. Ik zal er eens op letten of ik iets dergelijks nog eens tegenkom.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie