Parkeren in de berm

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Parkeren in de berm

Bericht door Peter » ma 18 okt 2010, 5:06

Ik weet niet of de google maps situatie intussen verouderd is. Vroeger was het dacht ik een autoweg (dus parkeerverbod), maar nu is het waarschijnlijk een weg met geslotenverklaring voor langzaam verkeer (maar niet voetgangers !). Het is dus legaal om te parkeren in de berm, zeker in het Bubeko deel. In het Bibeko deel (als er geen hoge stoeprand is, waardoor we de berm wellicht een plantsoen wordt en het parkeren in het APV verboden is) is parkeren waarschijnlijk ook toegestaan (Lees: niet verboden).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Parkeren in de berm

Bericht door Wouter N14 » ma 18 okt 2010, 10:36

Als het bibeko is, mag je toch ook gewoon op de rijbaan parkeren (aannemende dat er geen parkeer-/stopverbod geldt)? Mogelijk dat ze het indirect benaderen vanuit hinder voor het overige verkeer en je dan zo bekeuren.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: Parkeren in de berm

Bericht door Tachi » ma 18 okt 2010, 10:42

Bas1968 schreef:Ik heb voor mijn woning de volgende situatie waar ik eens een antwoord op zoek.

situatie;
Ik woon aan een weg binnen de bebouwde kom. Op het bord een 300 mtr voorafgaande mijn woning wordt aangegeven dat je de bebouwde kom binnen rijd met een 30km maximum (geen woonerf).
Er zijn 2 rijstroken waarnaast een fietspad zit, welke gescheiden worden door een smalle strook gras/asfalt.
Direct aansluitend begint mijn erf.

Deze weg wordt druk bereden door personenauto's, vrachtwagens en agrarisch verkeer, er is nauwelijks genoeg ruimte om tegengesteld verkeer op normale wijze te passeren. Om aanrijdingen te voorkomen moet je met een zijde in de berm rijden. Bij agrarisch verkeer zal je vaak tot stilstand worden gedwongen en je auto geheel in de berm te parkeren.

Het fietspad wordt tevens gebruikt door wandelaars waarbij alle gebruikers duidelijk rekening met elkaar moeten houden om elkaar niet aan te rijden.

Deze weg/fietspad wordt ook vaak gebruikt voor evenementen en dagtochten zoals fietstochten, wielrenners parcours en oldtimer routes.

Al met al een drukke te krappe situatie om alle gebruikers de ruimte te geven.

Regelmatig parkeren wij op het smalle stuk "berm" tussen weg en fietspad.
Er is niet genoeg ruimte om te parkeren op eigen erf, zeker niet wanneer je visite hebt.

Vraag;
Mag ik hier zo parkeren?
Binnen de bebouwde kom mag je zelfs op de rijbaan parkeren, tenzij er een parkeer- of stopverbod geldt. Het doet er niet toe of de weg een voorrangsweg is. Je mag ook in de berm parkeren, maar de plaatselijke APV mag het verbieden.

iandaniels
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 9:31

Re: Parkeren in de berm

Bericht door iandaniels » do 15 dec 2011, 10:13

Beste lezer,

Graag een reactie op de volgende voorgedane situatie:

Enkele weken geleden kwam ik samen met mijn vriendin 's avonds thuis van een gezellige dag uit. Eenmaal de parkeerplaats opgereden om vervolgens de auto netjes te parkeren en de gezellige dag af te sluiten, troffen wij, zoals vaker, een bomvolle parkeerplaats aan. Verscheidene auto's stonden geparkeerd in of rond bochten, bij drempels of half op het trottoir; allemaal fout geparkeerd. Ikzelf bedacht de auto in de berm te parkeren, want mijns inziens is dit gewoon toegestaan. Echter, de volgende ochtend vond ik het beruchte gele papiertje achter de ruitenwissen; €70,- boete!

Ik had de auto geparkeerd bij het rode kruisje:
Afbeelding

Nu vraag ik mij af of het gras waarop ik geparkeerd stond eigenlijk wel wordt aangezien als een berm, en of het de moeite is om de boete aan te vechten. Of dat het aangezien wordt als iets anders dan een berm, en de boete terecht is??

NB bij binnenkomst op de parkeerplaats staan geen borden als ' alleen parkeren in de vakken' oid.

Graag uw visie hierop. Hartelijk dank.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Parkeren in de berm

Bericht door Attietattie » do 15 dec 2011, 10:19

§ 10. ParkerenArtikel 24
1. De bestuurder mag zijn voertuig niet parkeren:
a. bij een kruispunt op een afstand van minder dan vijf meter daarvan;
b. voor een inrit of een uitrit;
c. buiten de bebouwde kom op de rijbaan van een voorrangsweg;
d. op een parkeergelegenheid:
1°. voor zover zijn voertuig niet behoort tot de op het bord of op het onderbord aangegeven voertuigcategorie of groep voertuigen;
2°. op een andere wijze of met een ander doel dan op het bord of op het onderbord is aangegeven;
3°. op dagen of uren waarop dit blijkens het onderbord is verboden;
e. langs een gele onderbroken streep;
f. op een gelegenheid bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen;
g. op een parkeerplaats voor vergunninghouders, aangeduid door verkeersbord E9 van bijlage I, indien voor zijn voertuig geen vergunning tot parkeren op die plaats is verleend.
2. Indien onder de verkeersborden E4 tot en met E8, E12 en E13 van bijlage 1, op een onderbord dagen of uren zijn vermeld, gelden de uit het bord of onderbord voortvloeiende geboden of verboden slechts gedurende de aangegeven dagen of uren.
3. De bestuurder mag zijn voertuig niet dubbel parkeren.
4. Indien een parkeergelegenheid, aangeduid met een van de verkeersborden E 4 tot en met E 13 van bijlage 1, is voorzien van parkeervakken, mag slechts in die vakken worden geparkeerd.
Afbeelding
E4
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Parkeren in de berm

Bericht door JB81 » do 15 dec 2011, 10:22

^^
Bij het binnenrijden van die wijk staat een bord "parkeerverbodszone": http://g.co/maps/myqdh

Dit betekent dat alleen geparkeerd mag worden in daarvoor bestemde vakken.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Parkeren in de berm

Bericht door Attietattie » do 15 dec 2011, 10:26

JB81 schreef:Bij het binnenrijden van die wijk staat een bord "parkeerverbodszone": http://g.co/maps/myqdh

Dit betekent dat alleen geparkeerd mag worden in daarvoor bestemde vakken.
Is dat zo? Volgens mijn quote (RVV) niet namelijk. Overigens begin ik aan mijn eigen tekst te twijfelen gezien het feit dat dat alleen voor de rijbaan bestemd is. Elk willekeurig bord zou dus niet van toepassing zijn op het stukje groen.

Waarschijnlijk staat er wel een passage in de APV en kan je het dus schudden, maar dat zou ik niet weten.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

iandaniels
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 9:31

Re: Parkeren in de berm

Bericht door iandaniels » do 15 dec 2011, 10:28

Hartelijk dank voor de snelle reacties!
Het is me nu duidelijk.. wordt even bloeden deze mooie decembermaand :facepalm:

Fijne feestdagen!

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Parkeren in de berm

Bericht door feitelijk » do 15 dec 2011, 10:32

RVV 10 is duidelijk. Je mag parkeren in de berm. Ook een parkeerverbod (E1) kan dat niet verhinderen.

Wat was de feitcode op de prent?
De meeste APV's staan parkeren in een groenvoorziening niet toe.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

iandaniels
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 9:31

Re: Parkeren in de berm

Bericht door iandaniels » do 15 dec 2011, 10:47

Ik heb even de APV van de gemeente Zoetermeer opgezocht. Een passage hieruit:

Artikel 5:9 Aantasting groenvoorzieningen door voertuigen

1. Het is verboden met een voertuig te rijden door of deze te doen of te laten staan in een park of plantsoen of een van gemeentewege aangelegde beplanting of groenstrook.

2. Dit verbod is niet van toepassing:

a. op de weg;

b. op voertuigen die worden gebruikt voor werkzaamheden door of vanwege de overheid;

c. op voertuigen, waarmee standplaats wordt of is ingenomen op terreinen die voor dit doel zijn bestemd.

3. Het college kan van het verbod ontheffing verlenen.

4. Paragraaf 4.1.3.3. van de Algemene wet bestuursrecht is van toepassing.


Het is mij nu alleen nog even onduidelijk of het betreffende stukje groen wordt aangezien als plantsoen / gemeentelijke beplanting / groenstrook, of gewoon als berm?? Zal wel als groenstrook gezien worden lijkt me, maar kan iemand dit bevestigen?

@geelhoed Ik ben nu op mijn werk, kan dus niet zeggen wat de feitcode op de prent precies is. Dit zal ik later op de dag laten weten.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Parkeren in de berm

Bericht door feitelijk » do 15 dec 2011, 11:35

iandaniels schreef:
Het is mij nu alleen nog even onduidelijk of het betreffende stukje groen wordt aangezien als plantsoen / gemeentelijke beplanting / groenstrook, of gewoon als berm?? Zal wel als groenstrook gezien worden lijkt me, maar kan iemand dit bevestigen?
Niet zonder een betere foto of links van het plaats delict.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

iandaniels
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 9:31

Re: Parkeren in de berm

Bericht door iandaniels » do 15 dec 2011, 11:55

Bij deze:

Geparkeerd bij rode pijl.
Afbeelding

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: Parkeren in de berm

Bericht door Tommy » do 15 dec 2011, 17:46

Kan mij iemand zeggen wat er op dit bord staat onder de 'P'?
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Parkeren in de berm

Bericht door Victor » do 15 dec 2011, 18:25

^^ Vergunninghouders, lijkt me.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Parkeren in de berm

Bericht door keokiracer » do 15 dec 2011, 18:25

^^ Lijkt me 'vergunninghouders', alhoewel de laatste letter een lus (naar beneden) lijkt te hebben :hm:
Maar dat zal wel met de beeldkwaliteit te maken hebben...
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: Parkeren in de berm

Bericht door Tommy » do 15 dec 2011, 19:44

^^ P Bewoners dus (Vergunninghouder is wel een rare omschrijving). Hmm, heb er 70 euro aan mijn doos.

Over (een Belgische) toerist wegjagen weten ze het dus ook in Valkenburg. Jammer.
Soit, 70euro is ferm overdreven. Ik wacht tot een aanmaning (als die er komt)...
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Parkeren in de berm

Bericht door keokiracer » do 15 dec 2011, 19:52

Tommy schreef:^^ P Bewoners dus (Vergunninghouder is wel een rare omschrijving).
Vergunninghouders lijkt mij juist duidelijker dan bewoners, maar dat kan aan mij liggen.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Parkeren in de berm

Bericht door Attietattie » do 15 dec 2011, 20:02

^^ Kan, maar doet het niet.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Parkeren in de berm

Bericht door feitelijk » vr 16 dec 2011, 7:38

iandaniels schreef:Bij deze:

Geparkeerd bij rode pijl.
Dat is een groenvoorziening en geen berm. Wat is de feitcode?
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Parkeren in de berm

Bericht door Juerd » zo 18 dec 2011, 16:53

Onafhankelijk van de regels en wetten, kun je best nog zelf nadenken. Parkeervakken zijn met een bepaald doel gemaakt, en waar ze niet zijn, zijn ze met 'n bepaalde reden weggelaten. Daar waar parkeervakken zijn gemaakt, heeft men bedoeld dat er alleen in die vakken wordt geparkeerd. Bij het zien van parkeervakken weet je dus eigenlijk al dat je asociaal bezig bent als je je auto toch ergens anders parkeert. Dat je 'm neerzet waar je niemand in de weg staat, is mooi en lijkt heel fatsoenlijk, maar er zijn misschien heel andere redenen dat op die plek geen parkeervak gemaakt is. Misschien zit daar onder het maaiveld wel iets waar men in noodgevallen snel bij moet kunnen? Je zou niet de eerste zijn die op een grasveldje z'n auto recht boven een knooppunt van glasvezels heeft geparkeerd...

Wat mij betreft is de boete terecht. Of ie ook juridisch correct is, discussieer daar nog maar lekker een tijdje over door.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Parkeren in de berm

Bericht door Peter » ma 19 dec 2011, 13:17

Er kunnen heel veel redenen zijn waarom parkeervakken of stroken slechts deels worden gemarkeerd, en waar je buiten de vakken of stroken gewoon wel mag parkeren.
* vakken tussen bomen en lantaarnpalen worden vaak expliciet gemaakt zodat niemand ze voor "rijbaan" aanziet. Aan de overzijde hoeven dan geen parkeervakken te zijn, maar mag je wel parkeren
* vroeger hebben er wellicht 1-per-vak-parkeermeters gestaan die specieke vakken vereisten
* een deel is herbestraat met aanleg vakken; een deel niet
* een weg is 1-richtingsverkeer geworden, waardoor dubbelzijdig parkeren mogelijk is geworden, maar men heeft niet herbestraat.
* de wegbeheerder lijkt geheel willekeur toe te passen.
* sommige parkeerplaatsen zijn niet langs de kant van de weg maar midden op de weg (plein). Dan moeten DIE wel gemarkeerd worden. Langs de stoep mag je dan ook gewoon parkeren zonder verbod anderszins.

Dat er vakken zijn, zegt dus in heel veel gevallen niets over waar buiten de vakken geparkeerd mag worden, tenzij het een parkeerzone is.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Parkeren in de berm

Bericht door Juerd » di 20 dec 2011, 2:17

Wow, alsof je alleen maar mijn post hebt gelezen en besproken onderwerp verder helemaal gemist hebt. Ja, ik had het over parkeervakken en daarbuiten, maar dat zei ik in de context van de discussie: parkeren op een stuk gras náást de parkeervakken. Het gaat bovendien niet om een weg waar toevallig parkeervakken zijn getekend, maar om een parkeerterrein.

Buiten de context van de specifieke boete en de specifieke locatie heb je uiteraard helemaal gelijk: er zijn zat plekken waar ondanks het ontbreken van een expliciet parkeervak prima fatsoenlijk en legaal geparkeerd kan worden.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Parkeren in de berm

Bericht door Peter » di 20 dec 2011, 9:32

Ik reageerde alleen op jouw post. In een parkeerzone is de berm immers geen parkeervak, hoewel je over vakken van grastegels nog zou kunnen debatteren.

Daarbuiten krijg je de discussie over wat een berm is en wat een plantsoen en hoe je als toerist /gast moet weten wat er in het APV staat betreffende grasstroken. Ik denk dat die APV regels overigens alleen Bibeko geldig (handhaafbaar) kunnen zijn.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Parkeren in de berm

Bericht door Vinny » di 20 dec 2011, 23:40

Geldt de regel dat je alleen in vakken mag parkeren niet alleen in woonerven?
In Amsterdam lossen ze dat alsvolgt op:
http://maps.google.nl/?ll=52.392049,4.8 ... 14,,1,1.92
"zone verboden te parkeren, uitgezonderd in de vakken" :geenlach:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Parkeren in de berm

Bericht door Peter » wo 21 dec 2011, 8:17

Qua mogen parkeren (los van de maximale duur met schijf of financiele betaling) maakt het volgens mij niet uit of je je in een woonerf, parkeerzone, schijfzone of parkeerplaats -gebied bevindt. Alleen in woonerven is men meestal explicieter in het aangeven van losse vakken en het plaatsen van P-tegels daarin, terwijl kennlijk in de andere zones parkeerstroken (stippellijn dus) ook volstaan.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Parkeren in de berm

Bericht door feitelijk » do 22 dec 2011, 7:02

Vinny schreef:Geldt de regel dat je alleen in vakken mag parkeren niet alleen in woonerven?
Nee, ook op parkeergelegenheden voorzien van vakken (RVV 24), en bij parkeerverboden (RVV 65).
In Amsterdam lossen ze dat alsvolgt op:
http://maps.google.nl/?ll=52.392049,4.8 ... 14,,1,1.92
"zone verboden te parkeren, uitgezonderd in de vakken" :geenlach:
In Sliedrecht zo: Er ligt verdorie nog een fietsstrook ook! :facepalm:
Afbeelding
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

iandaniels
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 9:31

Re: Parkeren in de berm

Bericht door iandaniels » do 22 dec 2011, 9:12

geelhoed schreef:
iandaniels schreef:Bij deze:

Geparkeerd bij rode pijl.
Dat is een groenvoorziening en geen berm. Wat is de feitcode?
Feitcode is R584
Parkeren in strijd met parkeerverbod / parkerverbodszone (bord E1)

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Parkeren in de berm

Bericht door feitelijk » do 22 dec 2011, 9:20

^^ Dan kom je eronderuit.
Een groenvoorziening hoort niet bij de weg, en daarmee is een parkeerverbod(zone) niet van toepassing op de groenvoorziening.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Parkeren in de berm

Bericht door Juerd » do 22 dec 2011, 19:49

Wel of niet onder een boete uitkomen is niet altijd van louter de letter van de wet afhankelijk.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Parkeren in de berm

Bericht door feitelijk » vr 23 dec 2011, 7:33

Klopt, als je de bezwaarprocedure verkloot kan het wel eens misgaan.

Nu is hij beboet voor een gedraging die hij niet heeft begaan. Daar kom je wel onderuit.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Plaats reactie