[Kwestie] Geen bericht ontvangen over APK

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie

Is de boete terecht?

Ja, want elke bestuurder moet de regels rond de APK kennen en zelf de datum in de gaten houden.
16
94%
Nee, want het RDW hoort een ieder te informeren over de regels en de keuringsdatum.
1
6%
 
Totaal aantal stemmen: 17

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31595
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

[Kwestie] Geen bericht ontvangen over APK

Bericht door Palance » za 20 okt 2007, 13:47

Een bestuurder krijgt een boete omdat zijn auto niet APK-gekeurd is. Die bestuurder gaat ertegen in beroep omdat hij niet tijdig op de hoogte is gesteld door het RDW over de APK-keuring.

Is de boete terecht?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [Kwestie] Geen bericht ontvangen over APK

Bericht door Chris » za 20 okt 2007, 13:54

De boete lijkt mij terecht, dit is volgens mij typisch zo'n beroep van lui die van de wieg tot het graf door de overheid gedragen willen worden.

De APK is ook eigen verantwoordelijkheid. Ik moet trouwens binnenkort ook maar weer eens een APK laten uitvoeren.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18268
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [Kwestie] Geen bericht ontvangen over APK

Bericht door boe! » za 20 okt 2007, 17:13

Ik sluit me aan bij Chris. Het bericht van de RDW is niets meer en niets minder dan een service aan de autobezitter waaraan geen rechten of plichten kunnen worden ontleend.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [Kwestie] Geen bericht ontvangen over APK

Bericht door Rene » za 20 okt 2007, 19:27

Op je APK-formulier staat tot welke datum deze geldig is.
Voor een nieuwe auto geldt 3 jaar na kentekendatum.
Een bericht van RDW of een garagist is dus niet nodig.
Simpel, kwestie van eigen verantwoordelijkheid.

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Re: [Kwestie] Geen bericht ontvangen over APK

Bericht door Bart » zo 21 okt 2007, 11:31

psies... het briefje van de RDW is eerder een stukje service naar de weggebruiker toe. Heel aardig, maar ja, je blijft zelf verantwoordelijk. Tegenwoordig kun je op de RDW-site zelfs de vervaldatum van je APK nagaan door je kenteken in te vullen. En het staat op het keuringsrapport... Lijkt mij dus wel duidelijk.
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [Kwestie] Geen bericht ontvangen over APK

Bericht door waldo79 » zo 21 okt 2007, 11:34

Inderdaad. Genoeg mogelijkheden om zelf de APK vervaldatum te achterhalen. Zelf opletten dus ;)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [Kwestie] Geen bericht ontvangen over APK

Bericht door Rene » zo 21 okt 2007, 12:49

De mijne moet weer voor 11 december. Ik doe het altijd in de laatste week plannen, soms zelfs een paar dagen over de APK-datum heen als het voor de garage niet anders uitkomt (ik weet het - eigen risico). Maar ik weiger om er een 11 maanden ritme van te maken. Het is allemaal al duur zat, en de kans op controle is zo ongeveer nihil.

peejay
autoweg
Berichten: 1176
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 13:24
Locatie: Bergen op Zoom, nabij de A4/A58

Re: [Kwestie] Geen bericht ontvangen over APK

Bericht door peejay » ma 22 okt 2007, 14:13

^^ Hoezo René?
RDW schreef: U kunt uw voertuig binnen twee maanden voor de APK-vervaldatum laten keuren. De oude vervaldatum wordt dan voor één jaar verlengd. Als u het voertuig meer dan twee maanden voor de APK-vervaldatum laat keuren, krijgt uw voertuig een nieuwe APK-vervaldatum.
Voor wat betreft de oorspronkelijke vraag: de eigenaar is verantwoordelijk voor een tijdige APK.
In de vraag wordt echter gesproken over de bestuurder van het voertuig, we weten niet of deze ook de eigenaar is.
Mogelijk is dus de verkeerde persoon beboet (hoewel ik als bestuurder dan zou klagen dat de eigenaar verantwoordelijk is).

De brief van de RWD is alleen een service; het niet ontvangen van de brief geeft geen recht op uitstel. De eigenaar kan zelf de nieuwe APK-datum op de kalender zetten, de datum staat op het keuringsrapport, en is na te zoeken op internet.
Rij met je hart

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [Kwestie] Geen bericht ontvangen over APK

Bericht door Rene » ma 22 okt 2007, 14:31

Als ik mijn auto opnieuw laat keuren dan staat er steevast de dag van keuren + 1 jaar op, nooit de oude vervaldatum + 1 jaar.

orakel
woonerf
Berichten: 77
Lid geworden op: wo 23 mar 2005, 23:02
Locatie: Voorburg

Re: [Kwestie] Geen bericht ontvangen over APK

Bericht door orakel » ma 22 okt 2007, 14:46

Ik ben het eens dat een auto-eigenaar zelf dient bij te houden wanneer de APK moet worden uitgevoerd.
De reden waarom ik (vooralsnog als enige) toch optie 2 heb gekozen is dat iedereen altijd een oproep (waarschuwing) krijgt voor de naderende APK. Doordat deze altijd wordt gestuurd, is het reeel dat een eigenaar mag verwachten een oproep te krijgen. Dit is een soort van verworven recht. Mocht je hiervan als instantie willen afwijken is het naar mijn mening netjes om hier duidelijk over te communiceren.
Dit principe wordt veelvuldig gehanteerd bij periodieke verplichtingen (denk aan kwartaalafname ECI, jaarlijkse belastingaangifte, etc.).
Geen mening is ook een mening

peejay
autoweg
Berichten: 1176
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 13:24
Locatie: Bergen op Zoom, nabij de A4/A58

Re: [Kwestie] Geen bericht ontvangen over APK

Bericht door peejay » ma 22 okt 2007, 15:03

Rene schreef:Als ik mijn auto opnieuw laat keuren dan staat er steevast de dag van keuren + 1 jaar op, nooit de oude vervaldatum + 1 jaar.
Dat lijkt me dus niet te kloppen (tenzij de keuring meer dan twee maanden voor de vervaldatum plaatsvindt).
Tijd voor een andere keuringsgarage wellicht?
Rij met je hart

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [Kwestie] Geen bericht ontvangen over APK

Bericht door Rene » ma 22 okt 2007, 15:05

Ach, het is al 12 jaar zo, bij 4 verschillende auto's bij 6 garagebedrijven...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31595
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [Kwestie] Geen bericht ontvangen over APK

Bericht door Palance » ma 22 okt 2007, 15:28

Bij mij is de keuringsdatum altijd hetzelfde, of ik nu op de datum zelf laat keuren, twee weken eerder of 2 maanden eerder. Alleen het jaartal is anders.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [Kwestie] Geen bericht ontvangen over APK

Bericht door Peter » ma 22 okt 2007, 16:13

Als je kunt aantonen dat je geen bericht hebt gehad (is bijna alleen mogelijk als de RDW buiten jouw schuld een verkeerd adres heeft of als het RDW jou bericht dat door een computerfout je te laat een bericht kreeg of de fout aantoonbaar bij de garage ligt), ligt het wellicht anders, en word je wellicht door de rechter "verschoond"
Ofwel: wel schuldig maar geen boete. Ik denk dat de eigenaar normaal gesproken de automatische boete krijgt, en de bestuurder bij een aanhoudingscontrole. Je mag niet in een ongekeurde of onverzekerde auto rijden, van wie die ook is. De leasemaatschappij zal in de regel niet betalen (lees zal doorbelasten), als de bestuurder een garageoproep laat liggen denk ik....

René's keuringsupdate begrijp ik niet. Als je standaard een week te laat naar de garage gaat, schuift de datum wel op volgens mij. Dat heb ik 2-3 keer gehad volgens mij, met 1-2 weken te laat, omdat de garage geen tijd had in de zomervakantie (en ik pas 1 week voor de deadline belde). Alle (15-20 ?) keren dat mijn APK 2 maanden of minder voor de vervaldatum gekeurd was bleef de oude datum staan.

Een boete volgt alleen als jouw auto (wellicht met een marge ?) op de openbare weg gesignaleerd is na de keuringsdatum (stilstaand of rijdend).

Volgens mij worden de trajectcontroles (nog) niet gebruikt voor automatische APK controles. Dat zal nog wel komen .....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Re: [Kwestie] Geen bericht ontvangen over APK

Bericht door Bart » ma 22 okt 2007, 17:20

Voor wat betreft de oorspronkelijke vraag: de eigenaar is verantwoordelijk voor een tijdige APK.
In de vraag wordt echter gesproken over de bestuurder van het voertuig, we weten niet of deze ook de eigenaar is.
Mogelijk is dus de verkeerde persoon beboet (hoewel ik als bestuurder dan zou klagen dat de eigenaar verantwoordelijk is).
Dan is in dat geval de bestuurder verantwoordelijk, hij bestuurt immers een voertuig waarvan de APK is verlopen en dat mag niet... Hooguit kom je er in het geval van een huurauto mee weg, anders zeker niet.
Volgens mij worden de trajectcontroles (nog) niet gebruikt voor automatische APK controles. Dat zal nog wel komen .....
De RDW doet nu al regelmatig 'sweeps' door het systeem: alle auto's die op een bepaalde datum x boven de vervaldatum zitten krijgen een boete thuisgestuurd, volautomatisch... De RDW kan natuurlijk wel instellen dat het vervaldatum + 14 dagen is ofzo, om gedonder met afspraken gemaakt (wordt gedoogd) te voorkomen. Overigens gebeurt met autoverzekeringen precies hetzelfde. Even een rondje door de computers en er zijn weer een paar duizend APK boetes gegenereerd... :roll:
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31595
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [Kwestie] Geen bericht ontvangen over APK

Bericht door Palance » ma 22 okt 2007, 18:32

Peter schreef: Volgens mij worden de trajectcontroles (nog) niet gebruikt voor automatische APK controles. Dat zal nog wel komen .....
In Rotterdam worden wel degelijk camera-auto's ingezet om auto's aan te kant te zetten die een verlopen APK hebben of waarvan de wegenbelasting niet is betaald (of waarvan de wagen die de controle passeert gestolen blijkt te zijn!) . Die controleren dan echter niet op snelheid.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [Kwestie] Geen bericht ontvangen over APK

Bericht door Peter » wo 24 okt 2007, 9:55

Bart schreef: De RDW doet nu al regelmatig 'sweeps' door het systeem: alle auto's die op een bepaalde datum x boven de vervaldatum zitten krijgen een boete thuisgestuurd, volautomatisch... De RDW kan natuurlijk wel instellen dat het vervaldatum + 14 dagen is ofzo, om gedonder met afspraken gemaakt (wordt gedoogd) te voorkomen. Overigens gebeurt met autoverzekeringen precies hetzelfde. Even een rondje door de computers en er zijn weer een paar duizend APK boetes gegenereerd... :roll:
De RDW kan het altijd proberen. In tegenstelling tot de wegenbelastig geldt de APK en verzekeringsplicht bij mijn weten niet voor auto's die niet op de openbare weg zijn. Bezwaar aantekenen (gemotiveerd) is dan vrij waarschijnlijk succesvol, omdat de RDW geen bewijzen heeft bij een system-sweep. Je hoeft niet te bewijzen dat de auto niet op de weg is geweest.

Je mag overigens een auto met verlopen APK naar de garage (voor de APK) of de sloop rijden. Een evt boete wordt vernietigd bij bewijzen daarvan.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31595
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [Kwestie] Geen bericht ontvangen over APK

Bericht door Palance » vr 26 okt 2007, 19:54

Dit was geen moeilijke: Of je een herinnering krijgt of niet, je bent als autobezitter zelf geheel verantwoordelijk voor je APK en dat je je auto dus tijdig laat keuren.
Geen herinneringsbrief APK ontvangen, zorgplicht betrokkene niet opgeheven
Gerechtshof Leeuwarden 14 september 2005, WAHV 05/00982

Door middel van APK-registercontrole is geconstateerd dat betrokkene geen geldig keuringsbewijs had voor zijn auto. Betrokkene stelt zich echter op het standpunt dat hij niet tijdig door de RDW is geïnformeerd omtrent de verplichte keuring van het voertuig. Het hof is van oordeel dat de omstandigheid dat de betrokkene geen of niet tijdig een waarschuwing van de RDW heeft ontvangen dat zijn voertuig moest worden gekeurd, de zorgplicht met betrekking tot de keuringsplicht niet opheft. Volgt bevestiging van de beslissing van de kantonrechter tot ongegrondverklaring van het beroep.
Bron: Opportuun/BVOM november 2005
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie