ANWB nu ook in geweer tegen boeteverhoging

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: VVD wil af van kleine snelheidsboetes

Bericht door Jeroen » ma 03 dec 2007, 7:25

Vinny schreef:
Ja, en ga jij dat dan maar lekker met je eigen auto doen dan in de toekomst. Met het risico dat als je op 88 geklokt wordt, je weer belasting mag gaan afdragen
Een echte slimmerik bekijkt a.d.h.v. de hectometrering hoe groot zijn tellerafwijking is ;)
Vinny, bij trajectcontrole speel je nu eenmaal op safe. Daar gaan mensen niet uitzoeken tot hoe ver ze kunnen gaan waarmee ze nog net geen bon krijgen. Je hoeft het gas maar per ongeluk een keer ietsje te veel indrukken (wat zo gebeurd is) en je krijgt een bon. Dat is het verrotte van het hele systeem juist.
Vinny schreef:Een echte slimmerik bekijkt a.d.h.v. de hectometrering hoe groot zijn tellerafwijking is
Hoe bedoel je dat?

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20526
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: VVD wil af van kleine snelheidsboetes

Bericht door waldo79 » ma 03 dec 2007, 8:25

Aantal secondes aftellen voordat je een hectometerpaaltje passeert dmv 21, 22...

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: VVD wil af van kleine snelheidsboetes

Bericht door DjIdee » ma 03 dec 2007, 8:58

Je ergert je dood aan kleine boetes, maar goed, opheffen is niet goed, want dan verleg je de grens alleen maar. Wel ben ik ook een voorstander van dynamische snelheden. Gisterochtend had ik een rit van Marum naar Lelystad, vooral op de A6 heb ik constant de snelheid te hoog liggen (rond de 140), want de weg was nagenoeg leeg. Wanneer ik ander verkeer naderde tikte ik hem wel van de cruisecontrol af, zodat ik op een snelheid die mensen verwachten voorbij kwam (mochten ze niet/beroerd spiegelen), om vervolgens weer door te gaan.

Op een rustig tijdstip moet dat gewoon ook kunnen, je blijft alerter, je schiet harder op, in mijn geval rij ik volgens de boordcomputer (ik twijfel of het echt zo is) ook nog zuiniger met 140 (1 op 9.2 meestal) dan met 120 (1 op 8.9) omdat hij dan wellicht minder gunstig in zijn toeren ligt... (Jag X-type met 2,5 liter V6 en een handgeschakelde 5bak)
Ik ben ook een warm voorstander van 160 max (muv stedelijke gebieden), en wanneer het boven een bepaalde intensiteit komt, 120 max. Nadeel is dat het enorm moeilijk aan te geven is, omdat juist de wegen die zich hiervoor lenen, niet voorzien zijn van matrixborden. Dat houd in dat het niet uit te voeren is, of je bent een flink bedrag kwijt aan de aanleg van infrastructuur...

nav bovenstaande verhaal vragen zich vast mensen af of het toch regelmatig te snel rijden geen boetes op levert, jawel, de statistieken voor dit jaar:

4 boetes voor een overschrijding tot 10kmpu ( 2x A28 bij Spier, 1x A37 bij Hoogeveen-Oost en 1x de A7 bij Beetserzwaag)
1 boete voor een overschrijding van 14 kmpu (N31 bij Nijega (2x2 baans gedeelte))

Verder heb ik een waarschuwing gehad van een onopvallende wagen gehad op een zaterdag morgen op een lege A6 bij Almere, snelheid lag rond de 140, de Audi reed mij voorbij, en de bijrijder (meende uniform te zien, tevens hing er wat aan de spiegel) gaf met een duim naar beneden dat de snelheid te hoog lag, toen ik vervolgens het gas los liet, en op 125 op de teller zat, ging de duim omhoog, en reden ze verder. Heb toen het kenteken geprobeert te onthouden (eindigde op RV-RJ) en later opgezocht op de lijsten van flitsservice, waar hij inderdaad tussenstaat ( Klik ), dus dat vond ik dan weer erg sportief (en heeft op mij meer effect dan 6 weken later een prent in de bus).

Tevens nog nooit een boete gehad voor binnen de bebouwde kom of meer dan 30 te hard. Gebied mij ook te zeggen dat de te hoge snelheden ook alleen op het hoofdwegennet voorkomen, af en toe wellicht een 60km gebied, maar nooit daar waar bebouwing vlak aan de weg staat, geparkeerde auto's en/of niet overzichtelijke uitritten/kruisingen.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: VVD wil af van kleine snelheidsboetes

Bericht door Peter » ma 03 dec 2007, 13:54

Sinds de boetebedragen voor <10 km/h naar beneden zijn gegaan (en uiteraard > 10 km/h omhoog) zijn de boetes tot 10 km/h ook nog maar een speldenprikje. Ik denk een beetje vrije-jongens paaien denk ik (zo die niet allen al defintief bij Geert of Rita zitten). Maar goed: in de oppositie kan je veel roepen zonder voor uitvoering verantwoordelijk te zijn. En misschien is het marketingstechnisch ook nog wel handig. Als de SP al hun amendementen had goedgekeurd gekregen, betaalden we nu 95% IB....

De enige serieuze reden om de "boetevrije" overtreding van zeg 4 naar 14 km/h op te krikken is dat je de maatregel snel wilt invoeren. Je omzeilt immers jaren durende milieustudies en procedures. Een beetje de Utrechtsebaan discussie van het uitzetten van de trajectcontrole.

Ik zie dan meer in de kabinetspogingen om milieuprocedures te versnellen en stroomlijnen. Dat laatste zal overigens niet eenvoudig zijn, omdat vaak langdurige milieumetingen nodig worden geacht. Europa en de RvS zijn dan aan de macht. Het zal dan een beetje snoeien worden in inspraaktermijnen en zo.

Mijn persoonlijke ergernis zijn onzinnig lage snelheden op stroomwegen, zoals 100 op lange stukken 3+3 snelwegen, zoals de route A4-A13-A20-A16 ....

Op de A13 ri Rdam is wel een proef met variable snelheden (70 of 90) als het redelijk druk is. Er is geen kip die zich er aan houdt. En zonder rode rand wordt er ook niet gehandhaafd denk ik.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gizzmo
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: za 08 dec 2007, 21:28

Re: VVD wil af van kleine snelheidsboetes

Bericht door Gizzmo » ma 10 dec 2007, 20:17

Welke overtreding je tegenwoordig ook begaat, er wordt direct zonder naar de omstandigheden te kijken door de agent meteen een boete geschreven.
Nu komt de VVD met de onzinboete, echter jaren hebben ze in de regering gezeten, ook toen klaagde de automobilist maar werd er niets aan gedaan door de VVD. Kortom??
Dan komen nu de agenten ineens in het verweer dat ze enkel nog boete's schrijven, ja???? Dat doe jezelf. Dat heeft helemaal niets met het boete quota van doen, want die kunnen ze makkelijk halen. Kortom, ook weer zoiets wat de bevolking al jaren zegt, maar waar allemaal toch niets mee gaat gebeuren.
Hypocriet zooitje, politiek en politie. Trouwens, OM kan er ook wat van ben ik onlangs achter gekomen. Weten zelf hun eigen beleidsregels niet.
Als laatste voorbeeld de boete's voor je niet kunnen legitimeren, deze mogen ze alleen opleggen als ze je controleren omdat je een overtreding begaat, anders niet.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: VVD wil af van kleine snelheidsboetes

Bericht door Palance » ma 10 dec 2007, 21:06

Agenten schrijven niet 'zomaar' boetes uit, dat hangt echt af van de persoon en de omstandigheid (ik heb zelf ook wel eens waarschuwingen gehad).

Wat betreft de legitimatieplicht: De politie mag vragen naar je legtimatie als je verdacht wordt van een overtreding of misdrijf, en dus niet zomaar. De politie moet dus kunnen aangeven wat de reden is van het vragen naar je ID. Kan ze dat niet, dan zou je er bezwaar tegen kunnen aanbieden en wie weet wat daar uiteindelijk uitrolt.

Mij maakt het niet uit. Ik heb toch altijd mijn rijbewijs bij me :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Schenker
verkeersader
Berichten: 869
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:39
Locatie: Haag van de Graaf

Re: VVD wil af van kleine snelheidsboetes

Bericht door Schenker » ma 10 dec 2007, 22:50

^^ Ik dus niet,vergeet hem nogal vaak..Misschien binnenkort de creditcard versie aanschaffen, heb ik daar in elk geval nooit gezeik over. Ik heb mn portemonnee wel altijd bij me.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: VVD wil af van kleine snelheidsboetes

Bericht door Palance » di 11 dec 2007, 6:49

Een reden te meer waarom ik de creditcardversie recentelijk heb aangevraagd - 5 jaar te vroeg :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76300
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: VVD wil af van kleine snelheidsboetes

Bericht door Chris » di 11 dec 2007, 9:06

Ik heb mijn rijbewijs altijd in mijn portemonnee zitten. :) Heb hem derhalve altijd bij me.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20526
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: VVD wil af van kleine snelheidsboetes

Bericht door waldo79 » wo 12 dec 2007, 9:36

Bij mij past ie niet in de portemonnee. Ach, volgend jaar moet ik hem toch verversen :dyn_hyp:

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: VVD wil af van kleine snelheidsboetes

Bericht door kees » wo 12 dec 2007, 10:33

Palance schreef:Een reden te meer waarom ik de creditcardversie recentelijk heb aangevraagd - 5 jaar te vroeg :)
Ik heb ook een klein formaat, sinds december vorig jaar.
Hij moest ook vervangen worden, dus ik had geluk.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: VVD wil af van kleine snelheidsboetes

Bericht door Peter » wo 12 dec 2007, 18:47

Vorig jaar nog wel een zeikerd gehad in de bus uit Aachen in Vaals, die op identiteiten controleerde. Ik had mijn rijbewijs bij mij, maar daar ik internationaal reisde had ik een paspoort nodig volgens de man. Die lag in Aachen dat moment.

Een Duitse agent in Aachen had mijn NLse rijbewijs niet hoeven te accepteren in Duitsland, de NLse agent (sinds Schengen) wel in Nederland, ook al kwam ik uit Duitsland. Ik had geen zin de man uit te dagen voor een Pyrrusoverwinning .....

Maar je moet nog steeds je stijve en bulky paspoort meenemen naar/in het buitenland (als je niet ook nog eens een Europese ID wil aanschaffen). Lastig in de zomer in korte broek en Tshirt.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18237
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: VVD wil af van kleine snelheidsboetes

Bericht door boe! » wo 12 dec 2007, 20:47

Ik heb al jaren mijn ID-kaart op zak. Daar heb ik geen wettelijke verplichting voor nodig.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36662
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: ANWB nu ook in geweer tegen boeteverhoging

Bericht door Rene » ma 17 dec 2007, 12:02

Telegraaf (17-12-2007) schreef:ANWB in actie tegen boetes
'Verhoging helpt verkeersveiligheid niet'

AMSTERDAM - De ANWB komt n actie tegen de geplande verhoging van verkeersboetes met 20%. Volgens de bond is de relatie tussen verkeersveiligheid en de verhoging ver te zoeken. Bovendien irriteert dat constante bonnenstroom die van de snelwegen komt de ANWB in hoge mate. De bond wil dat er duidelijker waarschuwingsborden komen voor trajectcontroles. „Je wilt de snelheid omlaag hebben en niet gewoon maar geld binnen halen. Er is ook lang niet altijd opzet in het spel bij de automobilist' zegt woordvoerder Ad Vonk van de ANWB.
Deze week werd bekend dat dit jaar een recordaantal van 10 miljoen boetes voor snelheidsovertredingen wordt uitgeschreven. Inmiddels komt een kwart daarvan voor rekening van trajectcontroles en dan ook nog eens 71,5 procent voor het overschrijden van de maximumsnelheid met 4 tot 10 kilometeï per uur. Vorig jaar was dat percentage nog 70,4 procent.
„We zijn een lobby in Den Haag gestart tegen de geplande verhoging", aldus Vonk. „Iedereen wil echte hardrijders aanpakken, maar wat ons echt heeft gestoken is dat de verhoging nodig is om de gratis schoolboeken te betalen. Hoe je het ook wendt of keert, dan ben je gewoon geld aan het ophalen bij de automobilist." De bond wil daarnaast dat de politie pas op de plaats maakt bij het bekeuren op het hoofdwegennet. „Als je in ogenschouw neemt dat op de snelwegen een forse bonnenstroom is van boetes voor kleine overschrijdingen van de maximumsnelheid, kan het wel wat minder. Het levert misschien wel geld op, maar het effect op de verkeersveiligheid zien we niet." De inrichting van de weg nodigt volgens de ANWB uit om harder te rijden. Zeker nu op tal van wegen wegverbreding is toegepast, maar de maximumsnelheid wel gelijk is gebleven. Gewoon een enkel bordje met waarschuwing voor controles weegt daar niet tegenop. ,,De aanpak van overtreders in de woonwijken bij 30, 50, maar ook op de 80 kilometerwegen moet onverminderd doorgaan. Er wordt daar wel te vaak te hard gereden", vindt Vonk.
Politiebond ACP, die nagenoeg de helft van de 55.000 agenten als lid heeft, is ook fel gekant tegen de verhoging van de verkeersboetes. Het zou de steun bij het publiek voor handhaving op andere gebieden verder ondermijnen.
Inderdaad, die verhoging en het vooral blijven controleren op snelwegen heeft helemaal NIETS met verkeersveiligheid van doen.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21920
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: ANWB nu ook in geweer tegen boeteverhoging

Bericht door Wouter N14 » ma 17 dec 2007, 12:52

En ik vind het eigenlijk ook gewoon niet kunnen dat van de verkeersboetes de studieboeken betaald gaan worden. :?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: ANWB nu ook in geweer tegen boeteverhoging

Bericht door simon » ma 17 dec 2007, 14:12

De bond wil dat er duidelijker waarschuwingsborden komen voor trajectcontroles
Afbeelding

Als mijn mede-ANWB leden een dergelijk bord over het hoofd zien, dan denk ik dat het tijd wordt dat de ANWB met Hans Anders een contractje gaat sluiten voor goedkopere brillen voor de leden.

Glenn
dorpsstraat
Berichten: 112
Lid geworden op: wo 07 mar 2007, 14:18

Re: ANWB nu ook in geweer tegen boeteverhoging

Bericht door Glenn » ma 17 dec 2007, 14:27

Dit slaat toch nergens op? Je kunt die marge wel blijven vergroten, maar dan blijf je mensen hebben die roepen:

"Joh, de max is hier 120, ik reed 133, bekeur je me nu voor die ene kilometer te hard?" (er van uitgaande dat je een marge van 12 krijgt)

Das dus bullshit, je krijgt een bekeuring voor 13 te hard. Zo is dat nu ook al. Je wordt bekeurd vanaf 7 km/u te hard, das m.i. een ruime marge. En als ik dan mensen hier hoor roepen dat ze na een trajectgebied eens lekker hard gaan rijden om het af te reageren ben je m.i. je rijbewijs niet waardig. Autorijden is niet alleen maar het besturen van de auto, dat is ook het kunnen verdragen van impulsen die je uit het verkeer krijgt. Als je dáár goed mee om kan gaan ben je een goede automobilist.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: ANWB nu ook in geweer tegen boeteverhoging

Bericht door Ds79m » ma 17 dec 2007, 14:39

^^ Maar op welke wijze leidt een verhoging van de boetes op minimale overtredingen dan tot een grotere verkeersveiligheid?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: ANWB nu ook in geweer tegen boeteverhoging

Bericht door simon » ma 17 dec 2007, 14:47

Maar op welke wijze leidt een verhoging van de boetes op minimale overtredingen dan tot een grotere verkeersveiligheid?


In theorie zou een verhoging van de bekeuringen moeten leiden tot een vermindering van de snelheidsovertredingen, wat de verkeersveiligheid ten goede komt. Vergeet dat je remweg bij 60 km/u met 50% is toegenomen ten opzichte van 50 km/u.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: ANWB nu ook in geweer tegen boeteverhoging

Bericht door Palance » ma 17 dec 2007, 14:48

Dat is al vaker (ook door Glenn) uitgelegd. Namelijk het gevaar dat je grenzen blijft oprekken tot een moment dat het wel gevaarlijk is. En dat moet je dus stoppen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: ANWB nu ook in geweer tegen boeteverhoging

Bericht door mhkamp » ma 17 dec 2007, 14:51

simon schreef:
De bond wil dat er duidelijker waarschuwingsborden komen voor trajectcontroles
Afbeelding

Als mijn mede-ANWB leden een dergelijk bord over het hoofd zien, dan denk ik dat het tijd wordt dat de ANWB met Hans Anders een contractje gaat sluiten voor goedkopere brillen voor de leden.
Voor een aantal maanden geleden moest ik naar Arnhem, en heb deze borden gemist, omdat ik op dat moment naast een vrachtwagen zat. Mijn zusje moet er op de terugweg nota bene op wijzen dat er trajectcontrole was ; anders was ik er met 130kph (100kph max) er flink op gegaan.

Zo'n bord als portaalbord, graag, anders aan beide zijden van de weg!
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36662
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: ANWB nu ook in geweer tegen boeteverhoging

Bericht door Rene » ma 17 dec 2007, 15:03

simon schreef:In theorie zou een verhoging van de bekeuringen moeten leiden tot een vermindering van de snelheidsovertredingen, wat de verkeersveiligheid ten goede komt.
Als die theorie zou kloppen, dan zou het aantal bonnen dus moeten afnemen, en zouden de inkomsten niet enorm stijgen. Maar wat was ook alweer het doel van de verhoging van de boetes ?

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: ANWB nu ook in geweer tegen boeteverhoging

Bericht door Ds79m » ma 17 dec 2007, 15:06

simon schreef:
Maar op welke wijze leidt een verhoging van de boetes op minimale overtredingen dan tot een grotere verkeersveiligheid?


In theorie zou een verhoging van de bekeuringen moeten leiden tot een vermindering van de snelheidsovertredingen, wat de verkeersveiligheid ten goede komt. Vergeet dat je remweg bij 60 km/u met 50% is toegenomen ten opzichte van 50 km/u.
Die bekeuringen zijn al hoog genoeg. Niemand betaalt voor de lol een bekeuring, en toch worden er steeds meer bonnen uitgeschreven voor minimale overschrijdingen. Blijkbaar is de prijselasticiteit van die boetes dus niet zo heel erg hoog.

En dat komt de overheid misschien niet zo heel slecht uit.
Palance schreef:Dat is al vaker (ook door Glenn) uitgelegd. Namelijk het gevaar dat je grenzen blijft oprekken tot een moment dat het wel gevaarlijk is. En dat moet je dus stoppen.
Dat beantwoordt niet mijn vraag waarom je, wanneer je helemaal niets oprekt, de verkeersveiligheid zou vergroten door een verhoging van de boetes op minimale overtredingen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: ANWB nu ook in geweer tegen boeteverhoging

Bericht door Palance » ma 17 dec 2007, 15:08

De theorie klopt wel, maar het gedrag van de bestuurder niet, die denkt alleen aan de eigen toko. Gevolg: Bij een bekeuring vindt men (heel vaak) dat het onterecht is, want ja, wat maakt die ene kilometer nou uit?????

Dat het veel geld oplevert in de schatkist is enkel en alleen te danken aan de bestuurder. Als die het niet eens is met die enorme bedragen, is het aan hem- of haarzelf om daar zelf wat aan te doen. En dan doel ik dus op de eigen verantwoordelijkheid.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: ANWB nu ook in geweer tegen boeteverhoging

Bericht door Palance » ma 17 dec 2007, 15:11

Ds79m schreef:
Palance schreef:Dat is al vaker (ook door Glenn) uitgelegd. Namelijk het gevaar dat je grenzen blijft oprekken tot een moment dat het wel gevaarlijk is. En dat moet je dus stoppen.
Dat beantwoordt niet mijn vraag waarom je, wanneer je helemaal niets oprekt, de verkeersveiligheid zou vergroten door een verhoging van de boetes op minimale overtredingen.
Dat beantwoordt jouw vraag juist wel. Namelijk, het voorkomen van het oprekken.
Daarnaast is het niet relevant of ze verhoogd worden. Je moet gewoon niet over de Vmax heengaan.

Zelf zie ik liever een gestaffelde versie afhankelijk van je aantal overtredingen. Een foutje kan iedereen maken, maar bij elke herhaling gooi je er een toeslag op. Bij een eerste klein overtreding (<10km) zou je met een waarschuwing kunnen afdoen. Alhoewel ik verwacht dat je dan de mentalitiet krijgt van "de eerste keer kan het toch ongestraft".
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18192
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: ANWB nu ook in geweer tegen boeteverhoging

Bericht door mavas » ma 17 dec 2007, 17:00

^^ Dat zou inderdaad wel de verkeersveiligheid dienen, afhankelijk van de gemaakte stappen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41328
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: ANWB nu ook in geweer tegen boeteverhoging

Bericht door Vinny » ma 17 dec 2007, 18:01

Ik zou zelf een meer progressief boetebeleid voorstaan: de laagste boeteklasses worden verminderd (bijv. 110 waar 100 is toegestaan: hooguit 10 euro boete (1 euro boete per kilometer te snel) en als je 150 rijdt veel meer (bijv. 20 euro per gereden kilometer te snel). Verder zou ik willen dat de opbrengst van deze boetes wordt bestemd voor het houden van meer (onrendabele) alcoholcontroles. Daar knapt de verkeersveiligheid toch zeker wel van op ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76300
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: ANWB nu ook in geweer tegen boeteverhoging

Bericht door Chris » di 18 dec 2007, 21:45

Mja, moet je eens de snelheid van je navigatiesysteem aanhouden bij trajectcontroles. (83 op het navi-systeem). Dan rij je over de 90 op de teller, en haal je iedereen in. Als je daar dus een minieme boete krijgt heb je toch snel tussen de 90 en 100 op de teller gereden.

Neemt uiteraard niet weg dat de 80-limiet op rustige momenten vreselijk frustrerend is.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18237
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: ANWB nu ook in geweer tegen boeteverhoging

Bericht door boe! » di 18 dec 2007, 21:52

mhkamp schreef:
simon schreef:Voor een aantal maanden geleden moest ik naar Arnhem, en heb deze borden gemist, omdat ik op dat moment naast een vrachtwagen zat. Mijn zusje moet er op de terugweg nota bene op wijzen dat er trajectcontrole was ; anders was ik er met 130kph (100kph max) er flink op gegaan. Zo'n bord als portaalbord, graag, anders aan beide zijden van de weg!
Aan beide zijden van de weg staat een bord dat aangeeft dat de maximumsnelheid 100 km/u is. Daar heb je geen trajectcontrolebord voor nodig.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: ANWB nu ook in geweer tegen boeteverhoging

Bericht door mhkamp » di 18 dec 2007, 22:02

boe! schreef:
mhkamp schreef:
simon schreef:Voor een aantal maanden geleden moest ik naar Arnhem, en heb deze borden gemist, omdat ik op dat moment naast een vrachtwagen zat. Mijn zusje moet er op de terugweg nota bene op wijzen dat er trajectcontrole was ; anders was ik er met 130kph (100kph max) er flink op gegaan. Zo'n bord als portaalbord, graag, anders aan beide zijden van de weg!
Aan beide zijden van de weg staat een bord dat aangeeft dat de maximumsnelheid 100 km/u is. Daar heb je geen trajectcontrolebord voor nodig.
Dus moet ik daar uit maken dat daar dan ook trajectcontrole is? Nee, dat er een Vmax van 100kph is, is één, dat ik mij er aan ga houden is twee (met het risico dat ik een sponsoring voor K. Spee krijg). Maar trajectcontroleborden op een autosnelweg aan twee kanten zal wel zo netjes zijn (oh, nee kost geld :rooie: )
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Plaats reactie