Borden voor markering

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Borden voor markering

Bericht door Juerd » vr 08 feb 2008, 15:53

Als ik het goed begrepen heb, gaan borden altijd boven markering op de weg.

Betekent dat dat je, na het bordje "markering ontbreekt" mag aannemen dat de markering er inderdaad niet is, en dus over een verdrijvingsvlak of puntstuk mag rijden?

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Borden voor markering

Bericht door Peter » vr 08 feb 2008, 16:14

Nee, natuurlijk niet. Het gaat slechts om een waarschuwing. Als het verdrijvingsvlak daadwerkelijk onder het grit is verdwenen mag je er wel overheen natuurlijk, maar dat spreekt voor zich. Het gaat om gebod en verbodsborden natuurlijk. Bijvoorbeeld een gebodsbord verplicht rechtsaf, terwijl de pijlen op de weg verplicht rechtdoor aangeven (tijdelijke omleiding). Als een agent je daar naar links verwijst moet je weer linksaf, ondanks twee andere ge/verboden.

Bij een bordje "conflicterende belijning" zal het evt anders liggen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Borden voor markering

Bericht door Juerd » vr 08 feb 2008, 16:23

Peter schreef:Nee, natuurlijk niet. Het gaat slechts om een waarschuwing.
Hoe moet ik dat weten? De gebruikelijke waarschuwings-driehoek of tekst "pas op" is niet gebruikt.

Het gaat in het niet-hypothetische geval om een stuk weg waar 'n punstuk er nog wel is, maar de overige belijning niet meer (tevens: nog niet). Maar ik vraag me wel af hoe het juridisch in elkaar steekt.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Borden voor markering

Bericht door Wouter N14 » vr 08 feb 2008, 18:32

Het puntstuk is geen formeel verkeersteken dus zou je er sowieso gewoon overheen mogen rijden. Dit in tegenstelling tot het verdrijvingsvlak. Ook het bordje "markering ontbreekt" heeft geen juridische status, dus kan dat niet overgebleven markeringen ongeldig maken.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Borden voor markering

Bericht door Rene » vr 08 feb 2008, 18:57

Wouter N14 schreef:Het puntstuk is geen formeel verkeersteken dus zou je er sowieso gewoon overheen mogen rijden.
Als ik me het goed meen te herinneren behoort het puntstuk tot de vluchtstrook, en daarmee niet tot de rijbaan. Dus mag je er niet op rijden. Zelfs als het witte vlak ontbreekt.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Borden voor markering

Bericht door Wouter N14 » vr 08 feb 2008, 19:01

Uiteraard, als het puntstuk onderdeel uitmaakt van reeds verboden terrein dan mag je er niet opkomen. Ik zat trouwens vooral te denken aan puntstukken van enkelbaanswegen ter inleiding van een verkeerseiland, maar je hebt idd ook puntstukken op snelwegen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Borden voor markering

Bericht door mavas » vr 08 feb 2008, 22:59

Een doorgetrokken streep mag je nooit overschrijden, waartoe die dan ook behoort. Behalve als tijdelijke belijning over die witte lijnen heengaat, of als het van de politie moet ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

orionpax
verkeersader
Berichten: 572
Lid geworden op: ma 26 nov 2007, 11:04
Locatie: Eindhoven

Re: Borden voor markering

Bericht door orionpax » vr 18 apr 2008, 11:23

mavas schreef:Een doorgetrokken streep mag je nooit overschrijden, waartoe die dan ook behoort. Behalve als tijdelijke belijning over die witte lijnen heengaat, of als het van de politie moet ;)
Volgens de wet mag je een doorgetrokken streep overschrijden als er RECHTS van die streep een onderbroken streep ligt. Nergens is vermeld dat dit binnen 15 CM moet zijn,

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Borden voor markering

Bericht door Rene » vr 18 apr 2008, 12:58

Klopt. En bij bord C23/01 mag je een doorgetrokken streep ook net zo vaak overschrijden als je wilt.

Plaats reactie