Auteursrechten

De FORUMREGELS, en opmerkingen over dit forum

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Auteursrechten

Bericht door Pino » ma 06 jan 2020, 9:45

Piles schreef: ma 06 jan 2020, 9:38
mhkamp schreef: vr 10 mar 2017, 12:39 Kromheid ten top, al vraag je mij het. De website die de afbeelding gratis ter beschikking stelt blijft volledig buiten schot terwijl mevrouw van niet wist en 'gewoon' even mocht betalen.
Tja, dat is vaak wel hoe 'het recht' werkt. Het staat mevrouw natuurlijk vrij om vervolgens een zaak aan te spannen tegen de website die de afbeelding beschikbaar stelde ;)
Ik weet zo vlug niet of het gevorderde schadebedrag hier wel het juiste was. Vermoed dat de rechtsbijstandsverzekeraar heeft betaald, omdat de kosten van zure brieven schrijven en eventueel procederen hoger waren dan het naar beneden krijgen van het te betalen bedrag naar een redelijker niveau. Zelfde geldt voor claimen tegen de website die de afbeelding beschikbaar stelde.

Het blijft treurige business om als (vermeend) rechthebbende op deze manier je dag te besteden, je met soort dit soort Abmahnungs-praktijken richten op kleine vissen. In ieder geval heeft vriendje Schuld hier een beter verhaal over schending van zijn auteursrecht dan zijn embedding-verhaal van hier indertijd ...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20582
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Auteursrechten

Bericht door waldo79 » ma 06 jan 2020, 22:56

Coen Tunnel, blij dat je deze discussie hier aanzwengelt.

Begin december hebben wij als forum en Vereniging te maken gehad met een fotograaf uit het noorden des lands die via een Belgische advocaat trachtte ons circa 270 euro te laten betalen voor een foto van een schadebord na een ongeval. Niet betalen zou een dagvaarding voor een civiele rechter betekent hebben, althans daar leek het op.

Door adequaat optreden heeft die advocaat de vordering ingetrokken en ons excuses gemaakt.
1. Er bleek bij ons sprake van een ge-embedde foto van een individuele forummer van wie wij de identiteit niet hoeven vrij te geven.
2. Op de eerste sommering de foto te verwijderen hebben we de foto verwijderd.
3. Het plaatsen van fragmenten ter verheldering van een discussie is toegestaan in het kader van het citaatrecht.
Daarna heb ik uit hoofde van de vereniging een pittige reactie gestuurd dat dit niet de bedoeling kan zijn.

Achteraf gezien hoogst irritant en het knaagt aan je rechtsgevoel, maar het sterkt ons in de gedachte dat je alert moet blijven.

Mocht één jullie meer details willen weten, stuur even een mail naar het secretariaat via het adres in mijn onderschrift :idea:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Auteursrechten

Bericht door Rene » ma 06 jan 2020, 23:23

Wat dat betreft is het natuurlijk ook wel handig als een bestuurslid van de vereniging de titel mr. voor de naam heeft staan.
Dan werkt een retourbriefje vaak net wat sneller dan dat een gewone burger dat doet...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Auteursrechten

Bericht door Coen Tunnel » di 07 jan 2020, 7:58

Vraagje: is het mogelijk om ons als vereniging te verzekeren tegen zulke claims? Voor het geval het wel een keer tot een rechtszaak komt...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Auteursrechten

Bericht door Rene » di 07 jan 2020, 14:36

Zolang je als forum uploaden niet toestaat, lijkt daar m.i. op basis van de huidige jurisprudentie volgens mij geen aanleiding toe.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Auteursrechten

Bericht door Juerd » wo 08 jan 2020, 6:15

Volgens mij maakt dat uploaden op dit gebied niet veel uit. Het technische detail waar het beeldmateriaal precies staat opgeslagen, lijkt voor het auteursrechtenverhaal niet erg interessant. De gedachte is dat je een foto opnieuw openbaar maakt door 'm op een andere pagina te plaatsen.

Plaats reactie