Gebruik Bordencodes

De FORUMREGELS, en opmerkingen over dit forum

Moderator: Moderatoren

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Gebruik Bordencodes

Bericht door kees » wo 06 aug 2008, 14:12

Ik snap dat mensen het irritant vinden om de betekenis van een bord voluit te schrijven, maar mij zeggen begrippen als F1 en F5 helemaal niets. En ik denk velen met mij.
F5 associeer ik met een orkaansterkte.

Na de laatste reactie denk ik te weten dat F5 het verkeersbord linksboven is.

Op basis van bovenstaande foto: moet een L op blauwe achtergrond op het dak van een lesauto staan of kan de kleur ook anders zijn, dus zoals de rode kleur hier?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Hier rijles nemen?

Bericht door Chris » wo 06 aug 2008, 14:40

kees schreef:Ik snap dat mensen het irritant vinden om de betekenis van een bord voluit te schrijven, maar mij zeggen begrippen als F1 en F5 helemaal niets. En ik denk velen met mij.
Inderdaad.
F5 associeer ik met een orkaansterkte.
Tornado-sterkte. (EF-schaal tegenwoordig).

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Hier rijles nemen?

Bericht door Wouter N14 » wo 06 aug 2008, 16:03

Ik moest ook spieken vooor de codes :oops:

Misschien deze plaatjes een iets prominentere plaats op het forum geven :?:
http://www.agmi.nl/Verkeersbordmodellen/VBM-1.png
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Juliana Plein
woonerf
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 23 okt 2005, 19:05

Re: Hier rijles nemen?

Bericht door Juliana Plein » wo 06 aug 2008, 17:14

kees schreef:Ik snap dat mensen het irritant vinden om de betekenis van een bord voluit te schrijven, maar mij zeggen begrippen als F1 en F5 helemaal niets. En ik denk velen met mij.
F5 associeer ik met een orkaansterkte.
Ik denk meteen aan de F5-knop op een toetsenbord :oops:
Dus je bent zeker niet de enige waarbij die begrippen niet zo heel veel zeggen... :shutup:
... Per me diventa più difficile tra mille strade riconoscere la mia se c'e ...

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Hier rijles nemen?

Bericht door Mark » wo 06 aug 2008, 19:02

Ik moet het ook even opzoeken, hier bijvoorbeeld:

http://www.tdekkers.nl

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Hier rijles nemen?

Bericht door Palance » wo 06 aug 2008, 19:14

Je zou, gezien de foto en mijn opmerking over een bord F5, toch direct moeten kunnen zien om welk bord het gaat natuurlijk.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Hier rijles nemen?

Bericht door Chris » wo 06 aug 2008, 19:20

Het zijn zowieso allemaal geen Nederlandse borden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Hier rijles nemen?

Bericht door Vinny » wo 06 aug 2008, 20:02

Je zou, gezien de foto en mijn opmerking over een bord F5, toch direct moeten kunnen zien om welk bord het gaat natuurlijk.
Tja ik moet dan ook altijd drie keer kijken voordat ik 'zie' dat de pijlrichtingen zijn omgedraaid. Volgens mij ben ik in staat drie jaar elke dag langs zo'n bord te fietsen voordat ik op het forum moet lezen dat het niet klopt... :cry:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Hier rijles nemen?

Bericht door kees » do 07 aug 2008, 1:08

Palance schreef:Je zou, gezien de foto en mijn opmerking over een bord F5, toch direct moeten kunnen zien om welk bord het gaat natuurlijk.
Sorry Palance, maar ik had het eerst niet in de gaten. Jij vindt dat het er duimendik bovenop ligt, maar ik had er beduidend meer moeite mee. Zoals ik al zei, zag ik het pas na d reactie van WouterN14.
En zoals ik al zei, zegt F5 me helemaal niks, dus je kan wel zeggen dat de foto en de opmerking over F5 voldoende moeten zijn, maar dat zijn ze voor een heel groot deel van de mensen niet, zoals ik uit de reacties enigszins denk op te kunnen maken.

Ik wil graag een pleidooi doen om dergelijke codetaal als F5 achterwege te laten teneinde het forum leesbaar te houden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Hier rijles nemen?

Bericht door Coen Tunnel » do 07 aug 2008, 1:24

Het wegenforum is nou eenmaal een forum waar soms jargon voorkomt. Ik weet ook niet gelijk wat er met F5 wordt bedoeld, maar als ik dat wil weten zoek ik het wel op. Is toch een kleine moeite voor die paar keren dat je een term niet gebruikt.

Tenslotte wordt hier ook wel Vlaams gebezigd, waar soms ook woorden bijzitten die ik niet ken...

Ed
verkeersader
Berichten: 825
Lid geworden op: wo 18 mei 2005, 18:04
Locatie: Goesdorf (L)

Re: Hier rijles nemen?

Bericht door Ed » za 09 aug 2008, 13:12

kees schreef:
Ik wil graag een pleidooi doen om dergelijke codetaal als F5 achterwege te laten teneinde het forum leesbaar te houden.
Lijkt me wel zo makkelijk voor iedereen. ;)
Brandstofprijzen Luxemburg (per 21-09-2012): Diesel 1,277 Euro95 1,419

PatrickOudejans
stadsweg
Berichten: 412
Lid geworden op: ma 15 aug 2005, 12:12
Locatie: Den Haag

Re: Hier rijles nemen?

Bericht door PatrickOudejans » za 09 aug 2008, 14:01

Coen Tunnel schreef:Tenslotte wordt hier ook wel Vlaams gebezigd, waar soms ook woorden bijzitten die ik niet ken...
En in Vlaanderen zijn de bordcodes ook anders; nog een reden om ze gewoon niet te gebruiken.
Groetsels, Patrick

Queue
autoweg
Berichten: 1454
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 18:57
Locatie: Eindhoven-Noord

Re: Hier rijles nemen?

Bericht door Queue » za 09 aug 2008, 14:24

MIsschien een idee om in het forum "Forum" een overzicht neer te zetten, vergelijkbaar met het overzicht van verkeersgerelateerde afkortingen?

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Hier rijles nemen?

Bericht door waldo79 » za 09 aug 2008, 15:45

Zoiets kan mooi plaats krijgen in de Wegenwiki, maar in Wikipedia staat het ook al behoorlijk uitgelegd.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Hier rijles nemen?

Bericht door Palance » za 09 aug 2008, 16:40

Dit is toch een forum met als hoofddoel verkeer? Je kan zaken opzoeken als je het niet weet, dat doe ik zelf ook. Zullen we anders ook maar gaan stoppen met ruitertjes, divergentiepunten, autobahnzubringers en andere vakterminologie?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Hier rijles nemen?

Bericht door Ds79m » za 09 aug 2008, 16:53

^^ Dat soort terminologie is veel makkelijker te begrijpen en na te zoeken dan allerlei codes en afkortingen. Een goede reden om die laatste dus niet te gebruiken.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Hier rijles nemen?

Bericht door Palance » za 09 aug 2008, 17:05

Tot ik op dit forum kwam wist ik ook niet wat een ruitertje was. En ik zou ook niet weten wat daarmee bedoeld werd (ik denk aan iets met een ruitvorm). Daarnaast heeft nog nooit iemand problemen gehad met codes die al sinds de oprichting van het forum worden gebruikt (met name bord G1 komt nogal eens voorbij), dus wat is nu ineens het probleem?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Hier rijles nemen?

Bericht door Ds79m » za 09 aug 2008, 17:13

Dat was altijd een probleem, en er zijn ook vaak genoeg vragen verschenen over bordcodes en vage afkortingen. Ik zie niet in waarom je het niet gewoon duidelijk zou willen opschrijven.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Hier rijles nemen?

Bericht door Palance » za 09 aug 2008, 17:15

Ik vond dit duidelijk (en kort) genoeg. Ik kan het niet helpen dat jij dat ineens niet meer vindt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Hier rijles nemen?

Bericht door Ds79m » za 09 aug 2008, 17:16

Gezien de reacties van diverse mensen in dit topic geldt dat dus niet alleen voor mij.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Hier rijles nemen?

Bericht door Palance » za 09 aug 2008, 17:19

Zoals gezegd (en daar laat ik het hier bij, want we komen er toch niet uit), heb ik nog nooit gezien dat er onoverkomelijke problemen gemaakt worden, die jij nu wel maakt. Als iemand iets niet begrijpt staat het hem of haar vrij iets op te zoeken. Dat is nu de kracht van het internet. Ik zie dan ook met belangstelling hoe het op dit forum verder moet met mensen die ook 'onbegrijpelijke' codes gebruiken.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Hier rijles nemen?

Bericht door Seat Ibiza » za 09 aug 2008, 17:43

Mijn duit: hou het forum ook begrijpbaar voor niet ingewijden. Gebruik dus de codes, maar leg ook even uit wat je bedoelt. Een zin als "bord F5 (verleen voorrang aan tegemoetkomend verkeer) ... " is toch niet zo heel veel moeite toch?

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hier rijles nemen?

Bericht door Juerd » za 09 aug 2008, 18:53

kees schreef:Ik snap dat mensen het irritant vinden om de betekenis van een bord voluit te schrijven, maar mij zeggen begrippen als F1 en F5 helemaal niets.
Daarom hebben we een mooi internationaal netwerk van computers, dat tegenwoordig uiterst gemakkelijk te doorzoeken is. We gaan er op het forum altijd een beetje van uit dat je weet hoe internet werkt. Steeds alle informatie vermelden is inderdaad nogal irritant, en juist daarom zijn die nummers uitgevonden. Met snelwegen doen we hetzelfde: die krijgen een nummer. (Tja, dat we dan 4 verschillende wegen hebben die A4 heten schiet niet op...)

Mocht het echt nog niet in je opgekomen zijn, dan hierbij de tip: zoek eens (met bijv. Google (http://www.google.com)) naar "verkeersbord f5".
kees schreef:F5 associeer ik met een orkaansterkte.
Dat mag, maar slaat nergens op in deze context.
Ds79m schreef:Dat soort terminologie is veel makkelijker te begrijpen en na te zoeken dan allerlei codes en afkortingen. Een goede reden om die laatste dus niet te gebruiken.
Wat nou "makkelijker"? Bij "verkeersbord f5" is de eerste hit in Google relevant, bij "divergentiepunt" moet je verderop de zoekpagina zijn.
Ds79m schreef:Dat was altijd een probleem, en er zijn ook vaak genoeg vragen verschenen over bordcodes en vage afkortingen. Ik zie niet in waarom je het niet gewoon duidelijk zou willen opschrijven.
Duidelijker dan de code kan haast niet. Het enige dat 't nog iets duidelijker kan maken is vermelden van welk land je de code gebruikt, maar je kunt er gerust van uitgaan dat Nederlanders de RVV-codes gebruiken.
Seat Ibiza schreef:Een zin als "bord F5 (verleen voorrang aan tegemoetkomend verkeer) ... " is toch niet zo heel veel moeite toch?
Ikzelf vind zoiets op een site die specifiek over verkeer gaat, erg overdreven. Als je gebruikelijk jargon (waaronder RVV-bordcodes, snelwegnummers, etc.) steeds moet uitleggen, blijf je bezig. Het is een nogal belabberd idee om je continu te conformeren aan een lager kennisniveau; daar wordt niemand slimmer van. Nee, wie hier komt hoort gewoon te weten dat de A voor autosnelweg staat, de N voor niet-autosnelweg, dat F-borden verbodsborden zijn, dat een V-kenteken voor bedrijfswagens is, dat de U wordt gebruikt voor uitwijkroutes, etcetera, etcetera.

Weet je het niet (heel begrijpelijk, dus je hoeft je nergens voor te schamen!), dan kun je het opzoeken. Kom je er dan nog niet uit, dan kun je het altijd even vragen en dan is er steeds wel iemand zo vriendelijk om het alsnog uit te leggen. Maar ik vind 't een bizar idee om van anderen te verwachten steeds in te schatten wat het laagste niveau is van alle lezers, en zich daaraan aan te passen.

peejay
autoweg
Berichten: 1176
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 13:24
Locatie: Bergen op Zoom, nabij de A4/A58

Re: Hier rijles nemen?

Bericht door peejay » di 12 aug 2008, 16:46

Ik ga meestal naar het CROW voor bordcodes (en als ik een keer een bordnummer gebruik voeg ik een hyperlink of een plaatje toe).
Rij met je hart

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Hier rijles nemen?

Bericht door boe! » di 12 aug 2008, 17:04

Alle verkeersregels en verkeersborden in PDF. De verkeersborden staan op bladzijde 40 e.v.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Hier rijles nemen?

Bericht door Seat Ibiza » di 12 aug 2008, 17:30

Juerd schreef:
Seat Ibiza schreef:Een zin als "bord F5 (verleen voorrang aan tegemoetkomend verkeer) ... " is toch niet zo heel veel moeite toch?
Ikzelf vind zoiets op een site die specifiek over verkeer gaat, erg overdreven. Als je gebruikelijk jargon (waaronder RVV-bordcodes, snelwegnummers, etc.) steeds moet uitleggen, blijf je bezig. Het is een nogal belabberd idee om je continu te conformeren aan een lager kennisniveau; daar wordt niemand slimmer van. Nee, wie hier komt hoort gewoon te weten dat de A voor autosnelweg staat, de N voor niet-autosnelweg, dat F-borden verbodsborden zijn, dat een V-kenteken voor bedrijfswagens is, dat de U wordt gebruikt voor uitwijkroutes, etcetera, etcetera.
Ben ik in het geheel oneens met je. Dit is een forum bedoeld voor iedereen die geïnteresseerd is in verkeer, niet alleen voor mensen die werkzaam zijn (of een opleiding volgen) in de branche.

Mij zou wel interesseren wat de mening van René als webmaster hierover is. René?

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Hier rijles nemen?

Bericht door boe! » di 12 aug 2008, 17:55

René is zojuist de borden G2 en H1 gepasseerd en zal zoduidelijk zijn auto bij bord E4 neerzetten. :puh2:

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Hier rijles nemen?

Bericht door Peter » di 12 aug 2008, 17:58

Het bord F5 dat Palance noemt is geen bord dat vaak langskomt op dit Forum en (bijna ?) niemand kent de bordnummers van alle verkeersborden. Ik kan het mij dus voorstellen....

Maar: het ondersteboven bord komt ook in het echt wel eens ondersteboven voor, net als bij de blauwe tegenhanger. Daar moet je als cursist op voorbereid zijn :)

Ik neem aan dat je bij deze zaak ook een 2e hands auto kan kopen en een verzekering. En dat allemaal op de pof en niet moeilijk doen over een registratie in Tiel. Gewoon een paar procentjes meer rente betalen betalen, toch ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hier rijles nemen?

Bericht door Juerd » wo 13 aug 2008, 0:46

Seat Ibiza schreef:Dit is een forum bedoeld voor iedereen die geïnteresseerd is in verkeer, niet alleen voor mensen die werkzaam zijn (of een opleiding volgen) in de branche.
De combinatie van geinteresseerd zijn, maar niet met de details geconfronteerd willen worden, is mij onbekend. Ook de combinatie van geinteresseerd zijn, maar niet iets nieuws willen leren, komt mij wat vreemd over.

Nee, ik ga er van uit dat wie werkelijk geinteresseerd is in het onderwerp, niet terugdeinst van een bordcode F5. Je kan 't opzoeken, je kan 't vragen. Het is jammer dat dat vragen omslaat in een algemene inspanningsverwachting (-eis?).

Maar als je echt wil dat mensen rekening houden met alles wat jij (nog) niet weet, wil je dan s.v.p. een lijstje maken met alles wat je al weet? Onzinnig verzoek? Ja, ik denk 't wel. Het is namelijk niet te doen om met zulke dingen continu rekening te houden. Bovendien zou ik me behoorlijk en teletubbyland wanen als alles steeds bij herhaling in lekentaal werd uitgelegd. Het leren van jargon en leren omgaan met bepaalde notaties hoort er voor mij gewoon bij.

Volgens mij is het forum niet bedoeld als een sluitende bron van informatie. We verwijzen aan de lopende band naar zaken die je elders op internet kunt vinden. Zoals eerder gedemonstreerd is 't nou niet echt 'n al te grote uitdaging om uit te zoeken welk bord die F5 nou precies is.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Hier rijles nemen?

Bericht door Vinny » wo 13 aug 2008, 0:54

Tja. Ik vind het een hoge mate van technocratie hebben. Persoonlijk ken ik én niet de codes uit mijn hoofd en is mijn figuratieve intellegentie ook niet super ontwikkeld (ik val bij IQ tests altijd door de mand als ze rare dobbelsteentjes of pijlpunten laten zien waar je wat mee doet). Ik zie dit soort pijlfouten op borden dan ook maar hoogst zelden en als ik er op gewezen wordt ook pas na drie keer kijken :oops: Toch vind ik dit forum leuk...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie