Langdurige storing

De FORUMREGELS, en opmerkingen over dit forum

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Langdurige storing

Bericht door Juerd » zo 08 feb 2009, 23:27

Tussen ca. 18:15 en 23:25 was het forum vanwege een storing onbereikbaar. Een defecte server is vervangen.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Langdurige storing

Bericht door Wouter N14 » ma 09 feb 2009, 9:26

Volgens mij was het forum al veel eerder onbereikbaar, maar goed, het lag dus niet aan mijn computer :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Langdurige storing

Bericht door Rene » ma 09 feb 2009, 9:27

Ikzelf logde net in 2 minuten voordat het plat ging, en dat was rond 17.15 uur.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Langdurige storing

Bericht door Palance » ma 09 feb 2009, 10:19

Had het te maken met een spanningsdip van Essent van gisterenmiddag/-avond rondom Dordrecht? (die mede debet was aan de urenlange stremming van Rotterdam CS?)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Langdurige storing

Bericht door Rene » ma 09 feb 2009, 10:32

Lijkt me wel iets voor Juerd om na te gaan. Als het overlijden van de server gevolg is van de spanningsdip, dan lijkt het me toch logisch dat hij vanuit zijn bedrijf Essent aansprakelijk kan stellen voor de gevolgschade.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Langdurige storing

Bericht door Juerd » ma 09 feb 2009, 12:33

Het was inderdaad rond 17:15 - ik had onterecht gecompenseerd voor tijdzoneverschil; dat was al gedaan.

Het leek me onwaarschijnlijk dat het door een spanningsdip komt. Ik zou dan verwachten dat meer servers het zouden hebben begeven: we hebben er tientallen draaien. Maar de overeenkomst in tijdstip is treffend...

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Langdurige storing

Bericht door boe! » ma 09 feb 2009, 21:40

Het was een landelijke stroomdip. Wij zagen overal in het land op dat moment 'alarmen'. Er waren overigens meer websites niet meer bereikbaar (TomTom verkeersinformatie bijvoorbeeld).

Gouda e.o. had overigens vanochtend weer een stroomdip. Het is onduidelijk of dat samenhangt met de dip van gisteren.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Langdurige storing

Bericht door duikgek89 » di 10 feb 2009, 0:11

Waardoor werd die dip veroorzaakt? Te weinig capaciteit op het netwerk? Is toch iets wat we in Nederland niet gewend zijn.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: Langdurige storing

Bericht door IQ[] » di 10 feb 2009, 13:54

duikgek89 schreef:Te weinig capaciteit op het netwerk? Is toch iets wat we in Nederland niet gewend zijn.
Als er in het buitenland een storing optreedt, kan dit ook worden gecompenseerd met Nederlandse stroom. Dus het hoeft niet per se in NL te zijn in zo een geval.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21912
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Langdurige storing

Bericht door Pino » di 10 feb 2009, 16:25

Nederland importeert een aanzienlijk gedeelte van de stroomvoorziening uit Frankrijk. Ik heb wel eens begrepen dat het Franse aandeel in het weekend groter is dan door de weeks, dus een stroomdip op zondag zou wel eens terug kunnen gaan op problemen in Frankrijk.

Daarom is die discussie over de verkoop van Essent en Nuon ook zo idioot; alsof onze stroomtoevoer nu nog gegarandeerd is, maar we met een verkoop aan een buitenlandse partij een risico nemen dat je alleen maar kunt afdekken door alle energieproducenten in Nederlandse handen te houden. Waarbij maar even over het hoofd wordt gezien dat we nu al importeren en zelfs voor het gedeelte dat we zelf produceren sterk afhankelijk zijn van import van grondstoffen.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Langdurige storing

Bericht door boe! » di 10 feb 2009, 22:06

Voor de goede orde: Essent, Nuon en Eneco hebben hiermee dus niets te maken. De dip zat in het transportnetwerk van Tennet. De oorzaak is nog niet bekend
Tennet schreef:Zondagmiddag 8 februari 2009 heeft er een spanningsdip plaatsgevonden op de 380kV (380.000 Volt)-verbinding van TenneT tussen Crayestein en Krimpen. De spanningsdip vond om 17.17 uur plaats. Alhoewel de leveringszekerheid niet in gevaar is geweest, is de dip merkbaar geweest bij enkele grote bedrijven en netwerkbeheerders in de regio. Er vindt door TenneT nog nader onderzoek plaats naar de exacte oorzaak van de spanningsdip.

De verbindingen van landelijk netbeheerder TenneT zijn veelal redundant (dubbel) uitgevoerd. Dat betekent dat in geval van onderbrekingen of storingen, de stroom langs andere wegen kan worden getransporteerd. Hierdoor wordt de leveringszekerheid gegarandeerd. TenneT werkt daarom ook aan de vorming van nieuwe 380kV-ringen, waaronder in de Randstad, het noorden en zuid-westen van Nederland om de leveringszekerheid verder te vergroten.

Heeft u vragen over dit onderwerp, neem dan contact op met TenneT, bereikbaar via 026-3731717 of servicecentrum@tennet.org. Journalisten kunnen contact opnemen via 026-3732600.

Plaats reactie