onwoorddiscussie afgesplitst

De FORUMREGELS, en opmerkingen over dit forum

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

onwoorddiscussie afgesplitst

Bericht door Rene » vr 29 okt 2010, 19:37

Wat is dat voor raar woord, wegenissen ???

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

onwoorddiscussie afgesplitst 2

Bericht door boe! » vr 29 okt 2010, 20:58

Het is het Zuid-Nederlandse equivalent van wegennet/wegenaanleg.
:arrow: http://www.encyclo.nl/begrip/wegenis

SonicJ
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 29 jul 2005, 9:24
Locatie: Heerlen

Re: Knooppunt Lummen E313xE314

Bericht door SonicJ » vr 29 okt 2010, 21:06

Zou René dit niet weten? :o

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Knooppunt Lummen E313xE314

Bericht door Rene » vr 29 okt 2010, 21:22

Nee, in 22 jaar vakervaring nog nooit dat onwoord tegengekomen.
En ik hoop het ook eigenlijk nooit meer tegen te komen... :nothanks:

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Knooppunt Lummen E313xE314

Bericht door Wimpie24 » vr 29 okt 2010, 23:11

En waarom zou dat een onwoord zijn, dit slaat toch nergens op. Of vind je beenhouwer ipv van slager ook zo'n aangedane schande voor de mensheid?
Het is een veel gebruikt woord, net zoals er veel gebruikte woorden in Nederland zijn die wij niet kennen of gebruiken.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Knooppunt Lummen E313xE314

Bericht door Rene » vr 29 okt 2010, 23:37

Het is m.i. een onwoord omdat het:
1. blijkbaar meerdere betekenissen heeft
2. het in het deel van taalgebied waar het wel gebezigd, wordt gebruikt naast gangbaarder en algemener alternatieven, die voor iedereen uit het hele taalgebied begrijpelijk zijn:
* verbinding(en), verbindingsweg(en), -boog/-bogen, -lus(sen), wegvak (eerste betekenis)
* (in beheer zijnde) wegennet(werk)(je) (tweede betekenis)
* wegaanleg (derde betekenis)

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Knooppunt Lummen E313xE314

Bericht door Wimpie24 » vr 29 okt 2010, 23:40

Ja waarom zouden wij opeens woorden gaan gebruiken die voor ons niet gangbaar zijn?
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Knooppunt Lummen E313xE314

Bericht door Rene » vr 29 okt 2010, 23:46

De forumregels misschien ?
1.7 Taalgebruik
De voertaal is Algemeen Nederlands.
Hou er rekening mee dat de forumgebruikers zowel uit Nederland als uit Vlaanderen komen en vermijdt dialect.

Sophie
expressweg
Berichten: 3441
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Knooppunt Lummen E313xE314

Bericht door Sophie » za 30 okt 2010, 0:55

Vlamingen komen hier vaak genoeg woorden te gemoed, die ze niet kennen, maar als ooit eens eens iemand (waarschijnlijk nog niet eens met opzet) een Nederlands woord gebruikt, wat niet in de Randstad gangbaar is, is het direct dialect. Wegenis lijkt me geen dialect, maar gewoon een woord uit het Standaardnederlands, wat meer in België dan in Nederland gebruikt wordt... Anders moet ge het gebruik van het woord pinnen (dit woord word in meer dan 30 posts met de betekening "geld opnemen" gebruikt) ook verbieden....

Salukes,
Timmeke ;)
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Knooppunt Lummen E313xE314

Bericht door Vinny » za 30 okt 2010, 10:04

Het woord "wegenis" ben ik volgens mij wel eens op Harrys site tegengekomen. Overigens ontging mij de betekenis...
Zum Wohl!
:mrgreen:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Knooppunt Lummen E313xE314

Bericht door boe! » za 30 okt 2010, 10:23

Rene schreef:De forumregels misschien ?
1.7 Taalgebruik
De voertaal is Algemeen Nederlands.
Hou er rekening mee dat de forumgebruikers zowel uit Nederland als uit Vlaanderen komen en vermijdt dialect.
Het is dus geen dialect.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Knooppunt Lummen E313xE314

Bericht door Rene » za 30 okt 2010, 10:44

^^
Dat durf je toch zeker niet met droge ogen te zeggen...

Sophie
expressweg
Berichten: 3441
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Knooppunt Lummen E313xE314

Bericht door Sophie » za 30 okt 2010, 10:59

Als wegenis dialect is, is pinnen en toko het ook. (en dat durf je toch zeker niet met droge ogen te zeggen...)
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Knooppunt Lummen E313xE314

Bericht door Rene » za 30 okt 2010, 11:33

^^
toko is dialect ja, en heeft haar roots in de (post-)koloniale tijd. Zo zal ook België wel typische woorden hebben.
Pinnen is inderdaad een in Nederland gebruikelijk woord, maar wordt zo vaak gebruikt dat ook een gemiddelde Vlaming heel goed weet dat het geld afhalen betekent.

Waar het echter vooral om gaat is dat als dialectwoord aan de andere kant van de staatsgrens echt totaal in onbruik is en volstrekt niet zomaar qua betekenis bekend is, het dan te vermijden.
Zo is verkeerswisselaar dialect, maar Nederlanders weten in hun context wel probleemloos wat het betekent. Hetzelfde geldt voor typisch Vlaamse woorden als bediende, drinkgeld, ereloon, onthaal, goesting, koer, lavabo, nonkel, pompier en valies. Goed bruikbaar Vlaams dialect dus, geen enkel probleem mee.

Wegenis behoort echter tot de categorie woorden als champetter, danskoord, inzonder, lochting, tournevis. Niet zomaar gebruiken dus, want koeterwaals.

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: Knooppunt Lummen E313xE314

Bericht door tovm74 » za 30 okt 2010, 12:47

Rene schreef:^^
toko is dialect ja, en heeft haar roots in de (post-)koloniale tijd. Zo zal ook België wel typische woorden hebben.
Pinnen is inderdaad een in Nederland gebruikelijk woord, maar wordt zo vaak gebruikt dat ook een gemiddelde Vlaming heel goed weet dat het geld afhalen betekent.

Waar het echter vooral om gaat is dat als dialectwoord aan de andere kant van de staatsgrens echt totaal in onbruik is en volstrekt niet zomaar qua betekenis bekend is, het dan te vermijden.
Zo is verkeerswisselaar dialect, maar Nederlanders weten in hun context wel probleemloos wat het betekent. Hetzelfde geldt voor typisch Vlaamse woorden als bediende, drinkgeld, ereloon, onthaal, goesting, koer, lavabo, nonkel, pompier en valies. Goed bruikbaar Vlaams dialect dus, geen enkel probleem mee.

Wegenis behoort echter tot de categorie woorden als champetter, danskoord, inzonder, lochting, tournevis. Niet zomaar gebruiken dus, want koeterwaals.
Sorry hoor, maar het woord wegenis wordt veelvuldig gebruikt, zelfs in reglementen van gemeenten. En aangezien gemeenten toch officiële instanties zijn vind ik dat dit dus geen "koeterwaals" is.

Zelfstandig naamwoord
wegenis v
de verzamelde wegen onder beheer van een instantie

Bron: WikiWoordenboek
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Knooppunt Lummen E313xE314

Bericht door boe! » za 30 okt 2010, 14:25

Rene schreef:Zo is verkeerswisselaar dialect, maar Nederlanders weten in hun context wel probleemloos wat het betekent.
Of een woord behoort tot dialect of niet, kan je niet afleiden uit iemands woordenschat. Het feit dat ik een woord niet ken, wil nog niet zeggen dat het dan dialect is.
Dat durf je toch zeker niet met droge ogen te zeggen...
Ik heb er geen natte ogen van gekregen.
Laatst gewijzigd door boe! op za 30 okt 2010, 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Sophie
expressweg
Berichten: 3441
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Knooppunt Lummen E313xE314

Bericht door Sophie » za 30 okt 2010, 14:39

Verkeerswisselaar is geen dialect, het is gewoon een woord uit het Belgisch-Nederlands.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Knooppunt Lummen E313xE314

Bericht door Wimpie24 » za 30 okt 2010, 14:53

Rene schreef:^^
toko is dialect ja, en heeft haar roots in de (post-)koloniale tijd. Zo zal ook België wel typische woorden hebben.
Pinnen is inderdaad een in Nederland gebruikelijk woord, maar wordt zo vaak gebruikt dat ook een gemiddelde Vlaming heel goed weet dat het geld afhalen betekent.
Sorry hoor maar nu ga je toch flagrant de verkeerde kant op. Voordat ik van dit forum lid werd had ik nog nooit van het begrip "pinnen" gehoord. Je gaat er maar te gemakkelijk van uit dat typisch Nederlands taalgebruik ook in Vlaanderen gemeengoed is, terwijl gemeengoed Belgisch Nederlands taalgebruik per defintie fout en dialectisch is en bijgevolg niet onder de ogen van de gemiddelde Nederlander mag verschijnen.

Wegeniswerken is correct en algemeen Nederlands, alsook verkeerswisselaar, wegomlegging, rijvak, wegstrepen, kunstwerk, droogkast en waarschijnlijk nog vele andere begrippen.

Een kleine verwijzing
Gemeentereglementen
Toelating tot bouwen - Wegenis- Toepasselijkheid (Arrest Verbrekingshof, 14 januari 1907 - Pas 1907, I, 90).
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Sophie
expressweg
Berichten: 3441
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Knooppunt Lummen E313xE314

Bericht door Sophie » za 30 okt 2010, 15:05

^^ @Wimpie.
Het zelfde merk ik ook hier in Duitsland. Zwitsers en Oostenrijkers moeten typisch "Duitslandse" woorden maar begrijpen, maar anders om vertikt het de Duitser om eens iets van een Oostenrijker of een Zwitser te leren...
Ik kende wegenis ook niet, maar als de Belgen het zo noemen, dan heet het zo.
Voor de gemiddelde Randstedeling moet iedereen ten oosten van het IJsselmeer en de Utrechtse Heuvelrug, als ook iedereen ten zuiden van de grote rivieren zich aan de "Randstedelijke versie van het Nederlands" aanpassen, maar nooit andersom...

Overigens: De spellingcorrectie van mijn computer (zowel Google chrome als ook MS word 2007) kent het woord wegenis. Wil altijd nog iemand zeggen dat het dialect is?
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Knooppunt Lummen E313xE314

Bericht door Ds79m » za 30 okt 2010, 15:19

Timmetje schreef:Voor de gemiddelde Randstedeling moet iedereen ten oosten van het IJsselmeer en de Utrechtse Heuvelrug, als ook iedereen ten zuiden van de grote rivieren zich aan de "Randstedelijke versie van het Nederlands" aanpassen, maar nooit andersom...
Wat een geleuter. Alsof iemand die plat Haags spreekt serieus genomen wordt buiten zijn stad.
Overigens: De spellingcorrectie van mijn computer (zowel Google chrome als ook MS word 2007) kent het woord wegenis. Wil altijd nog iemand zeggen dat het dialect is?
Op de T9-functie van een mobiele telefoon worden achternamen van voetballers herkend, zoals Babangida en Bombarda. Wil er nog iemand beweren dat dit geen uitermate middelmatige voetballers waren?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Knooppunt Lummen E313xE314

Bericht door Palance » za 30 okt 2010, 15:21

Ik zie dat Calimero ook hier toe heeft geslagen. :roll:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Knooppunt Lummen E313xE314

Bericht door Wimpie24 » za 30 okt 2010, 15:21

Ja, ik heb altijd gedacht hoe dat nu met het Duits zat maar blijkbaar steekt daar toch ook het een en ander tegen. Het voordeel is dat er een Nederlandse taalunie bestaat die woorden erkent als algemeen Nederland. Aan de andere kant komen er elk jaar vanuit Nederlandse hoek woorden in de woordenboek terecht waar we in België nog nooit van gehoord hebben en die na een tijd ook gewoon in Nederland terug uitsterven.
Daarom dat er woordenboeken bestaan met Belgisch Nederlands en Nederlands Nederlands.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Euregio
geband
Berichten: 962
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 10:12
Locatie: Overijssel/ Den Haag

Re: Knooppunt Lummen E313xE314

Bericht door Euregio » za 30 okt 2010, 15:24

Waar ik me aan erger is, dat vele noordelingen altijd negatief over de Randstad denken.

Het is logisch, alle grote steden liggen daar, de economie etc.

Wil je dan dat Oost Gronings of twents de voertaal word op de nederlandse tv?
altijd dat gemopper op het ''west'n'' :redangry:

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Knooppunt Lummen E313xE314

Bericht door Wimpie24 » za 30 okt 2010, 15:27

Er moet ook helemaal geen 1 soort Nederlands de voertaal zijn, laat iedereen toch spreken wat hij wil zolang het belangrijke maar goed verstaanbaar blijft.
Laatst gewijzigd door Wimpie24 op za 30 okt 2010, 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Euregio
geband
Berichten: 962
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 10:12
Locatie: Overijssel/ Den Haag

Re: Knooppunt Lummen E313xE314

Bericht door Euregio » za 30 okt 2010, 15:29

Inderdaad. :)

Sophie
expressweg
Berichten: 3441
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Knooppunt Lummen E313xE314

Bericht door Sophie » za 30 okt 2010, 15:30

Ds79m schreef:
Timmetje schreef:Voor de gemiddelde Randstedeling moet iedereen ten oosten van het IJsselmeer en de Utrechtse Heuvelrug, als ook iedereen ten zuiden van de grote rivieren zich aan de "Randstedelijke versie van het Nederlands" aanpassen, maar nooit andersom...
Wat een geleuter. Alsof iemand die plat Haags spreekt serieus genomen wordt buiten zijn stad.
Ik had het niet over randstedelijk dialect, maar over de "randstedelijke versie van het nederlands". Dat was misschein iets te nauw, maken we er "versie van het Nederlands boven de grote rivieren)
Misschien kunnen we het stukje met IJsselmeer laten vallen, maar voor veel dingen heb je een ander woord boven de rivieren dan beneden de rivieren... Voor de meeste randstedelingen is het direct dialect,als men woorden uit het nederlands gebruikt, die boven de rivieren niet gangbaar ziin (zoals wegenis), maar als een woord gebruikt wordt, wat beneden de rivieren niet gangbaar is, dan moet men het maar begrijpen... de horizont van veel randstelingen gaat tot de Moerdijkbrug.

(voor de Vlamingen onder ons: met onder de grote rivieren worden Noord-Brabant, Zeeland en Limburg bedoeld, in taalkwesties natuurlijk ook Vlaanderen)
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Euregio
geband
Berichten: 962
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 10:12
Locatie: Overijssel/ Den Haag

Re: Knooppunt Lummen E313xE314

Bericht door Euregio » za 30 okt 2010, 15:35

je kan niet alles op een rivier van 30 meter afschuiven. :wall: :wijsvinger:

wooter
dorpsstraat
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 15 okt 2007, 21:08

Re: Knooppunt Lummen E313xE314

Bericht door wooter » za 30 okt 2010, 15:43

1) Ik vind "wegenis" een ongelofelijk lelijk woord. Net zoals "omlegging" en "asfalt". Deze woorden zijn ofwel te moeilijk, te gedetailleerd of te vaag om in het verkeer te gebruiken. Liever "wegen", "omleiding" en "wegdek". "Wegeniswerken" is onnodig langer dan "wegenwerken", "wegomlegging" is incorrect bij wegenwerken want je moet de "wegomleiding" volgen en "opgelet, langere remafstand door nieuw asfalt" is te gedetailleerd als "langere remafstand door nieuw wegdek" even goed werkt. Dit betekent dat ik doorgaans de Nederlandse signalisatie van een veel hogere kwaliteit vind dan de Belgische.

2) Sinds het ontwarren van dit knooppunt zie ik geen files meer verschijnen. Ook bij invoegend verkeer vallen de problemen mee: met wat pech houdt een vrachtwagen achterliggend verkeer op de aansluiting op waardoor je dan plots een hele lading invoegend verkeer krijgt, maar het verkeer dat al de snelweg volgde moet niet zwaarder dan 90 km/u afremmen.

Sophie
expressweg
Berichten: 3441
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Knooppunt Lummen E313xE314

Bericht door Sophie » za 30 okt 2010, 15:54

@Euregio

Niet alles, maar er is wel een heel verschil. Ten noorden van de grote rivieren gebruikt men in het Standaardnederlands bijna altijd de zelfde woorden.

De rivier was vroeger veel meer een grens dan vroeger...
(In Duitsland is de culturele grens een allang afgebroken muur)
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Cartman
dorpsstraat
Berichten: 189
Lid geworden op: di 02 feb 2010, 7:39

onwoorddiscussie afgesplitst 3

Bericht door Cartman » za 30 okt 2010, 17:18

Tof, ik stel één vraag en onmiddellijk voel ik me verantwoordelijk voor een burgeroorlog tussen Noord en Zuid ;)

Gewoon even recapituleren:
- Wegenis staat als volgt op de site van de Nederlandse Taalunie (http://woordenlijst.org/zoek/?q=wegenis&w=w): wegenis [we·ge·nis], de[v.]. Dan ga ik er van uit dat het een bestaand woord is, tenzij iemand argumenteert dat de NU een irrelevante hobbyclub zou zijn. Als Henk of Jules het woord niet kent, is het daarom nog geen onbestaand woord.
- Als een woord door sommigen als lelijk wordt ervaren is dat eerder een kwestie van smaak dan van taalkundige eerlijkheid. Lelijk is één ding, onjuist is iets helemaal anders.
- Wegenis komt veelvuldig voor in de dagelijkse communicatie betreffende wegenwerken. Het infoblad van mij gemeente gebruikt het woord, net zoals het infoblad van de vorige gemeente waar ik woonde. Als u het woord Googelt (ok, dat is denk ik geen echt Nederlands 8-) ) krijgt u de vermelding "Ongeveer 22.500 resultaten". Geloof mij, dat zijn niet allemaal webpagina's die ik zelf gemaakt heb.
- Het eerste puntje in acht genomen: mijn eerdere post was dus geheel conform het forumreglement. Ik heb overigens al vocabularium van amateuristischer niveau zien passeren.

Dit gezegd zijnde: Bedankt dat er toch één persoon antwoordde op mijn eigenlijke vraag :top:
Laatst gewijzigd door Cartman op za 30 okt 2010, 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten