Geschiedenis wegenforum

De FORUMREGELS, en opmerkingen over dit forum

Moderator: Moderatoren

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Geschiedenis wegenforum

Bericht door Davy » zo 02 jan 2011, 10:40

Ik heb eens gezocht, doch niets gevonden, en ben er eigenlijk wel eens nieuwsgierig naar...

Wanneer en door wie is indertijd het Wegenforum opgestart, en hoe is het idee ontstaan dit te doen? Het huidige forum lijkt me in elk geval niet het eerste te zijn... en wie is er al van "in den beginne" bij?

En voor de nieuwere gebruikers zoals ikzelf ook: hoe heb je het forum ontdekt?
Ik vond het forum door ik dacht via Wikipedia op Rien zijn site terecht te komen: http://www.wegen-routes.be, en daar stond dan ook een link naar het Wegenforum. Heb eerst lange tijd gewoon meegelezen als gast, en dan me uiteindelijk aangemeld... Ik moet zeggen: heb al erg veel bijgeleerd, en er enigzins een hobby bijgekregen door het maken van wegenfoto's...
Laatst gewijzigd door Davy op zo 02 jan 2011, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Euregio
geband
Berichten: 962
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 10:12
Locatie: Overijssel/ Den Haag

Re: Geschiedenis wegenforum?

Bericht door Euregio » zo 02 jan 2011, 10:44

Altijd als ik foto's zocht, op google afbeeldingen van wegen, bebording etc. kwam ik op het wegenforum uit.
Ik vond het zo'n leuk, en infomatief en mooi forum dat ik mij gelijk heb regeristreerd.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Geschiedenis wegenforum?

Bericht door Palance » zo 02 jan 2011, 10:46

Er is ooit een soort gastenboek-achtig iets geweet dat door René is opgezet (2003?) . De gebruikers van het eerste uur waren naast René in ieder geval ik en Peter. Ik weet even niet meer wie daar nog meer bij waren.
Later is er een forum opgezet bij board-z.de maar dat werd om een gegeven moment - mede vanwege de groei maar ook om andere redenen - niet meer houdbaar. Daarom is uiteindelijk dit forum opgezet zoals het nu bestaat

Via de webarchieven is nog wel wat terug te vinden van het vorige forum: http://web.archive.org/web/200412240744 ... board2372/
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Re: Geschiedenis wegenforum?

Bericht door Bart » zo 02 jan 2011, 10:47

e.e.a. kwam voort uit Rene zijn site over de geschiedenis van het wegennet (http://www.autosnelwegen.nl. Daar zat een gastenboek bij waar meteen al allerlei inhoudelijke vragen kwamen, o.a. over de A3 en allerhande 'rare' situaties.

Niet kort daarna is er een forum opgestart. Dat is daarna twee keer verplaatst, een keer naar een Duitse forumsite (ik meende in 2003) en daarna naar de huidige (in 2005 dacht ik). Mensen die er vanaf het eerste uur bij waren, zijn Rene, Palance, Vinny, Chris, ViaHaaren, Bart en nog enkele anderen (maar daar kan ik nu even niet opkomen).
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Geschiedenis wegenforum?

Bericht door Alfa » zo 02 jan 2011, 11:12

Palance schreef: Via de webarchieven is nog wel wat terug te vinden van het vorige forum: http://web.archive.org/web/200412240744 ... board2372/
Grappig, ik gebruikte toen blijkbaar een andere naam (rub1615). Dat wist ik zelfs niet meer. Ik was toen ook nog erg jong.
Bart schreef: Mensen die er vanaf het eerste uur bij waren, zijn Rene, Palance, Vinny, Chris, ViaHaaren, Bart en nog enkele anderen (maar daar kan ik nu even niet opkomen).
De ledenlijst en de registratiedatum zijn blijkbaar ook nog beschikbaar via webarchive: http://web.archive.org/web/200501060939 ... liste.html

Ik heb me blijkbaar geregistreerd in juni 2004 als 30ste lid.
Laatst gewijzigd door Alfa op zo 13 jan 2013, 2:15, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15210
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Geschiedenis wegenforum?

Bericht door Via » zo 02 jan 2011, 11:14

Ik ben er niet vanaf het allereerste moment bij, maar was er al wel bij het Board-z forum. Zal ik wel ooit via Google op uitgemond zijn. ;)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Geschiedenis wegenforum?

Bericht door Palance » zo 02 jan 2011, 11:26

PrinsCarnaval :mrgreen:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Euregio
geband
Berichten: 962
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 10:12
Locatie: Overijssel/ Den Haag

Re: Geschiedenis wegenforum?

Bericht door Euregio » zo 02 jan 2011, 11:27

Ik ben er later bij gekomen.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18012
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Geschiedenis wegenforum?

Bericht door Snelwegfreak » zo 02 jan 2011, 11:36

Ik joinde op 21 september 2006, dat is al weer aan aardige tijd geleden.
Sindsdien is volgens mij de lay-out één keer gewijzigd, en is het forum van naam veranderd van Autosnelwegenforum.nl naar Wegenforum.nl.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18177
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Geschiedenis wegenforum?

Bericht door mavas » zo 02 jan 2011, 11:38

Wie is die gebruiker Jaha die ik op het oude forum zie? Die postte zeer interessante en inhoudelijke topics.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Euregio
geband
Berichten: 962
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 10:12
Locatie: Overijssel/ Den Haag

Re: Geschiedenis wegenforum?

Bericht door Euregio » zo 02 jan 2011, 11:39

Misschien over 100 jaar is het het grootste forum van nederland. :top: :)
het word steeds groter.

Euregio
geband
Berichten: 962
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 10:12
Locatie: Overijssel/ Den Haag

Re: Geschiedenis wegenforum?

Bericht door Euregio » zo 02 jan 2011, 11:40

mavas schreef:Wie is die gebruiker Jaha die ik op het oude forum zie? Die postte zeer interessante en inhoudelijke topics.
Weet ik niet, ik was er toen immers niet.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Geschiedenis wegenforum?

Bericht door Chris » zo 02 jan 2011, 11:41

mavas schreef:Wie is die gebruiker Jaha die ik op het oude forum zie? Die postte zeer interessante en inhoudelijke topics.
Dat was Vinny.

Als ik me goed herinner kwam ik eind 2003 voor het eerst op het board-z forum. In 2004 werd ik een meer actieve member, en in februari 2005 zijn we overgegaan op het huidige forum (dat binnenkort dus 6 jaar oud zal worden). De voornaamste groei van het forum was in 2005-2006 volgens mij.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18177
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Geschiedenis wegenforum?

Bericht door mavas » zo 02 jan 2011, 11:51

Ik heb het al eens eerder gezegd, maar ik kwam via de website van rijkswaterstaat op Palance' site terecht, waar een link naar het forum stond. Dat was mijn eerste kennismaking. Maar die was niet positief, want het was allemaal in het Duits, dus ik ben snel weer weggegaan want als ik ergens slecht in 1 taal ben dan is het Duits wel. ;) En nu blijkt dus achteraf dat alleen het forum zelf in het Duits was, en de onderwerpen dus niet. :lol:

Ergens in 2005 kwam ik weer het forum tegen, en dat was toen veranderd in een Nederlandstalig forum met phpBB, dus dat was voor mij de reden om me direct te registreren.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Geschiedenis wegenforum?

Bericht door Davy » zo 02 jan 2011, 11:55

Chris schreef:De voornaamste groei van het forum was in 2005-2006 volgens mij.
Nu lijkt het forum inderdaad niet veel meer te groeien, het overgrote deel van de meer actieve leden zit hier al vrij lang, ikzelf ben nog een van de recentste, ik ken hier eigenlijk niet veel actieve leden die er na mij nog zijn bijgekomen... Daardoor is het forum ook geen "duiventil", iets wat je op andere fora wel eens ziet, met veel leden die erbij komen, maar evenzeer veel leden die dan betreffend forum verlaten...

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18012
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Geschiedenis wegenforum?

Bericht door Snelwegfreak » zo 02 jan 2011, 11:58

Er zijn 1175 'gebruikers' met 0 berichten :lol:
Enne gojje mins blieft altied leave.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18221
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Geschiedenis wegenforum?

Bericht door boe! » zo 02 jan 2011, 12:02

Ik heb mij in juli 2005 aangemeld. Volgens mij zocht ik in Google iets over rotondes en kwam het wegenforum als een van de zoekresultaten naar boven drijven. Omdat ik al geïnteresseerd was in wegen, heb ik mij aangemeld.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Geschiedenis wegenforum?

Bericht door Rene » zo 02 jan 2011, 12:32

Snelwegfreak schreef:Sindsdien is volgens mij de lay-out één keer gewijzigd, en is het forum van naam veranderd van Autosnelwegenforum.nl naar Wegenforum.nl.
Dat is niet juist.

Het begon als een Bravenet prikbord bij de site Autosnelwegen.nl, ergens eind 2003.
Vervolgens werd bij Board-z.de een simpel forum aangemaakt, met als werknaam "Forum Autosnelwegen.nl /.net

De volgende stap was die naar een phpBB2-forum, met de welbekende witte skin.
Deze stond onder de domeinnaam forum.autosnelwegen.nl.
Volgend mij was de werknaam nog kortstondig Autosnelwegenforum, maar ik heb nooit de domeinnaam Autosnelwegenforum.nl in bezit gehad.
Na enige tijd werd de werknaam Wegenforum, en werden door mij de domeinnamen wegenforum.nl en wegenforum.be geclaimd.
Ook werd de overstap gemaakt naar phpBB3.

Na een tijdje zo gefunctioneerd te hebben (met grote risico's wegens weinig regelmatige handmatige backups, en op het laatst zelfs vrijwel onmogelijke backups wegens een "te grote database" - met dank aan de krampachtige instellingen van PCExtreme) bracht ons forumlid Juerd naar voren dat hij bereid was de hosting voor het forum te doen vanuit zijn bedrijf Convolution/tnx. Dit werd in dank ervaard, immers na de grote databasecrash waarbij 2 weken postings verloren zijn gegaan (en waarvan het herstel ook PCExtreme € 140 heeft opgeleverd...) bracht dit eindelijk stabiliteit in de backups, want Juerd automatiseerde dit.

En zo is het eigenlijk nu nog steeds.

Exacte data ? Ik zou het eigenlijk niet eens weten. Ik heb het in elk geval niet bijgehouden...

jan
autoweg
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 16:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Geschiedenis wegenforum?

Bericht door jan » zo 02 jan 2011, 12:41

Via een opdracht voor Aardrijkskunde in 2004 kwam ik op de site van René terecht en op die manier ontdekte ik ook het forum. In 2005 geregistreerd op het forum, maar pas later actiever geworden.

Op het oude forum zie ik een gebruiker met de naam Elmo; is die op het nieuwe forum omgebouwd tot Pino. :)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Geschiedenis wegenforum?

Bericht door Rene » zo 02 jan 2011, 12:43

Nee, dat zijn twee verschillende personen.

Elmo is hier een beetje uitgekeken, maar op SSC kun je hem nog wel vinden.
Pino brengt nog wel regelmatig een bezoekje aan het wegenforum.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Geschiedenis wegenforum?

Bericht door Coen Tunnel » zo 02 jan 2011, 12:44

rene2 = ViaHaaren
wicher = Matthijs
A28 = Coen Tunnel

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10229
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Geschiedenis wegenforum?

Bericht door Mark » zo 02 jan 2011, 13:19

Ik heb op het Board-Z een tijdje meegelezen. Weet nog dat het op een gegeven moment erg veel kuren begon te vertonen. Toen het phpBB forum kwam heb ik besloten te registreren en mee te doen.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20492
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Geschiedenis wegenforum?

Bericht door waldo79 » zo 02 jan 2011, 13:31

Op Board-z heb ik vanaf eind 2004 meegelezen omdat ik toch meer interesse had in infrastructuur dan alleen in het grootspoor. Vanaf het moment van aanmelding in mei 2005 ben ik al snel tot de harde kern van dit forum gaan horen 8-)

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6127
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Geschiedenis wegenforum?

Bericht door mhkamp » zo 02 jan 2011, 13:55

Leuk om zo de geschiedenis eens te lezen over het ontstaan van...

Ik meende dat ik toendertijd zocht naar lettertypes die je kon gebruiken voor de bewegwijzering. Hier staat m'n eerste post.
Nu ook tot een redelijke harde kern, wat ik van mezelf nooit had verwacht. Ik dacht toentertijd: 'Ach, een berichtje of twee drie, dan houdt het wel op.' Maar nu 2700 berichten verder en straks 4 jaar lid...

Ik maak dan ook van de gelegenheid gebruik dat dit tot nu toe het beste forum is die ik ken.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7927
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Geschiedenis wegenforum?

Bericht door Wesso » zo 02 jan 2011, 14:04

Leuk om de lay-out van het Board-Z forum te zien en de kleurige avatars (meeste kan ik wel plaatsen). Of is het een archief-lay-out?
Ik kwam er in 2005 bij, volgens mij via Google op Autosnelwegen.nl en van daaruit doorgelinkt naar forum.autosnelwegen.nl.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10302
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Geschiedenis wegenforum?

Bericht door vynkce » zo 02 jan 2011, 14:04

Ik was gisteren exact 5 jaar lid van het forum. :)

Sophie
expressweg
Berichten: 3437
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Geschiedenis wegenforum?

Bericht door Sophie » zo 02 jan 2011, 15:12

Ik was al sinds 2004 meelezer... Heb dan in 2006 wel eens wat gepost, maar ben in 2007 gekapt... Sinds april 2010 ben ik weer hier... en nu blijf ik ook.
Dit forum is stukken beter dan het Duitse, en ik hou wel van de self-design-"scène" hier op het forum... Verder lees ik wel graag de topics over de DACH-landen (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland) en over Vlaanderen+Wallonië.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Geschiedenis wegenforum?

Bericht door Mandelsoft » zo 02 jan 2011, 15:25

Ik was op dit forum al een paar keer tegengekomen voordat ik lid werd. Uiteindelijk ben ik lid geworden, omdat ik zag dat er interessante discussies waren en veel info was te verkrijgen waarin ik geïnteresseerd was. Ik was al een hele tijd langer geïnteresseerd in wegen, maar via deze site heb ik heel wat geleerd, vooral over bewegwijzering. Daar lees ik nog steeds graag topics over. Ook zijn de wegenfoto's erg handig bij het namaken van bewegwijzering voor SimCity 4 (fotografen, bedankt!). En ook heb ik via deze site geleerd waarom NBA het niet helemaal is...

Ook handig; we reden vorig jaar op de nieuwe Randweg Eindhoven. Ik was via deze site er al op voorbereidt dat de bewegwijzering daar verwarrend kan zijn. Mijn ouders waren blij dat ik hier actief meenavigeerde.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Geschiedenis wegenforum?

Bericht door Pino » zo 02 jan 2011, 15:36

Rene schreef:Pino brengt nog wel regelmatig een bezoekje aan het wegenforum.
Ben inderdaad niet Elmo. Heb het forum ontdekt vlak voor het sluiten van het board-z forum. Was in de periode dat ik mijn site over snelweg-bewegwijzering aan het opbouwen was, dus ik zocht naar beeldmateriaal om mijn eigen foto's aan te vullen.

In de jaren daarvoor discussieerde ik wel eens mee op Aussiehighways (per e-mail), maar dit forum was en is toch vele malen leuker. In vergelijking met een Skyscrapercity onderscheidt het zich door discussie op de inhoud, in plaats van foto's en berichten over wegen. En een zeer gevarieerde discussie bovendien: van discussies over de noodzaak van nieuw asfalt tot wat je op de bewegwijzering wilt zien en van mobiliteitsbeleid tot trip reports.
Laatst gewijzigd door Pino op zo 02 jan 2011, 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5537
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Geschiedenis wegenforum?

Bericht door nederland24 » zo 02 jan 2011, 15:46

Ik heb het forum ontdekt voor 2 of 3 jaar terug. Doordat ik foto's opzocht van een paar snelwegen, kwam ik hier terecht. Helaas heb ik in die tijd veel problemen gehad met e-mail e.d. , waardoor ik me niet kon aanmelden. Toen die e-mail problemen waren opgelost, heb ik me vlak na een fantastische en warme vakantie aangemeld. Gelukkig heb je met je aanmelding ook veel meer mogelijkheden, die je daarvoor niet hebt.

Plaats reactie