Auteursrechten

De FORUMREGELS, en opmerkingen over dit forum

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7866
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Auteursrechten

Bericht door Jackbauer1350 » vr 18 jan 2013, 13:05

Sites kunnen aangeklaagd worden om embedden Youtubevideo's

AMSTERDAM - Auteursrechtenorganisatie Buma/Stemra zal commerciële websites voor de rechter slepen als zij zonder te betalen Youtubevideo's embedden op hun website. Dat is tot nu toe nooit nodig geweest.

In het verleden ontstond er onduidelijkheid over het beleid rond het embedden van deze filmpjes.

Na ophef besloot Buma/Stemra om particulieren niet te laten betalen voor de Youtubevideo’s. Daar is niets in veranderd. Nu stelt woordvoerder Bas Erlings tegenover Tweakers.net dat het beleid voor commerciële websites echter ook nooit gewijzigd is.

Sites die weigeren te betalen voor het embedden kunnen rekenen op een rechtszaak. "We kunnen moeilijk tegen auteurs zeggen dat we als sites niet betalen geen stappen ondernemen", laat Erlings weten aan NU.nl.

bron: nu.nl
Zou dit ook voor forums als het Wegenforum gelden?

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6127
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door mhkamp » vr 18 jan 2013, 13:17

^^ Hallo, onder de filmpjes ook reclame, dus wat zeuren ze....
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door Rene » vr 18 jan 2013, 14:51

BUMA, STEMRA, SANA, het zijn allemaal dieven en boeven. Als ik een mooie wegwijzer ontwerp dan krijg ik toch ook niet betaald voor iedereen die ernaar kijkt ? Het zou volstrekte waanzin zijn als expediteurs elke keer als ze onder een wegwijzer doorreden rechten zouden moeten betalen... Helaas zit de wereld van muziek en programma's wel zo in elkaar. Het is echt de hoogste tijd voor het volledig op de helling zetten van het auteursrecht en het octrooirecht. Die zaken moeten aan de moderne tijd met internet worden aangepast. Ik zou het eerder willen omdraaien: de artiesten mogen blij zijn dat ze gelinkt worden, als ze daardoor populairder worden dan lopen ze de kans dat ze vaker gevraagd worden voor optredens. Dus eigenlijk zouden ze internetproviders moeten betalen voor de bandbreedte die hun streams gebruiken, want zij hebben er als artiesten immers extra gewin van...


Gelukkig is het Wegenforum niet-commercieel, en in particuliere handen.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18221
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door boe! » vr 18 jan 2013, 15:35

Rene schreef:Als ik een mooie wegwijzer ontwerp dan krijg ik toch ook niet betaald voor iedereen die ernaar kijkt ?
Nee, maar je krijg los van dat bord wel een salaris uitbetaald. Artiesten hebben geen salaris, maar moeten hun inkomen bij elkaar scharrelen door de producten die zij opleveren. Daar is een belangrijk verschil.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2340
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door chriskrusz » vr 18 jan 2013, 15:59

Die hele onzin met auteursrechten ging never nooit niet om de artiesten. Het gaat hier enkel en alleen om figuren zoals uitgevers, drukkers, platenlabels, etc. Zij zijn dan ook degenen die in het begin om dit soort regelgeving gelobbyd hebben.

Artiesten kunnen prima in hun levensonderhoud voorzien zonder enige bescherming, en zeker tegenwoordig.

Octrooien zijn een andere pot met onzin. Deze zouden alleen moeten worden afgegeven voor zaken die niet te reverse-engineeren zijn: vertel ons precies hoe je het in vredesnaam voor elkaar hebt gekregen, dan zorgen wij dat alleen jij het de komende X jaar mag verkopen.

Het enige waar ik het nut van inzie is merkenrecht.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8700
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door captain007 » vr 18 jan 2013, 16:04

Het ergste vind ik nog dat er gelden worden geind die never nooit bij de rechtmatige artiest, etc terug komen. Het verdwijnt in een mistige geldpot en uitbetaling aan de artiesten ho maar :nothanks:. Zelfde met die thuiskopieheffingsrotzooi, waarbij je moet betalen voor mediadragers omdat je er wel eens illegaal materiaal op zou kunnen zetten. Het is een grote boevenbende die men liever vandaag dan morgen afschaft.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door Davy » vr 18 jan 2013, 16:34

Inderdaad, die BUMA/STEMRA of in Vlaanderen de SABAM zijn in mijn ogen een grote bende charlatans die alleen maar uit zijn op geldgewin. Heel dat auteursrechtengedoe neemt gewoon ziekelijke vormen aan en is zijn oorspronkelijke doel allang voorbijgeschoten.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door Naturist » vr 18 jan 2013, 16:38

Het is simpelweg een systeem dat een groep trendvolgers (Met dank aan Harry :write: ) aan de gang houdt, deze worden betaald uit de gelden die ze ophalen.
Het enig nut dat het dient is het bezighouden van mensen met een puntenslijp-diploma of debielen met een vergunning voor potlood vasthouden.
Laatst gewijzigd door Naturist op za 19 jan 2013, 12:31, 3 keer totaal gewijzigd.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door Alfa » vr 18 jan 2013, 21:29

boe! schreef:
Rene schreef:Als ik een mooie wegwijzer ontwerp dan krijg ik toch ook niet betaald voor iedereen die ernaar kijkt ?
Nee, maar je krijg los van dat bord wel een salaris uitbetaald. Artiesten hebben geen salaris, maar moeten hun inkomen bij elkaar scharrelen door de producten die zij opleveren. Daar is een belangrijk verschil.
Slechts een onooglijk klein deel van de auteursrechten gaat daadwerkelijk naar artiesten. Het zijn vooral de platenbonzen die er aan verdienen. Daar heb ik geen greintje respect voor. Het wordt hoog tijd dat de auteursrechtwetgeving opnieuw onder de loep wordt genomen wegens in zijn huidige vorm niet relevant meer in de huidige maatschappij. Uiteraard blijft er zoiets als intellectuele rechten bestaan. Maar de huidige regels zijn eigenlijk onaangepast aan het internettijdperk en zijn véél te veel op geld gebaseerd en niet waar ze oorspronkelijk bedoeld zijn: iemand credits geven voor zijn werk of een beperkte periode vergoeden als dank voor het idee.

Onlangs poste ik deze video waar ik inhoudelijk 100% achtersta:
Link
We moeten ook af van de term 'intellectuele eigendom'. Ideeën kunnen niet eigendom zijn van iemand. Beter spreken we van een 'intellectueel monopolie van tijdelijke aard'. Want als als we intellectuele eigendom als een absoluut recht gaan beschouwen vergelijking met materiële goederen dan schiet de mensheid daar niet bij op. Dat remt ontwikkeling eerder af eerder dan ze het stimuleert.
Laatst gewijzigd door Alfa op vr 18 jan 2013, 21:42, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6127
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door mhkamp » vr 18 jan 2013, 21:33

^^ Laat de platenmaatschappij maar betalen. Hoe meer geld ze geven aan een radiostation, hoe meer airplay :yes:
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18221
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door boe! » vr 18 jan 2013, 22:11

Alfa schreef:Maar de huidige regels zijn eigenlijk onaangepast aan het internettijdperk
Onzin. Het feit dat muziek niet meer op vinyl, tape of een CD wordt geperst, maar als digitaal bestand beschikbaar is, heeft geen enkel effect op de rechten van de artiest.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7866
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door Jackbauer1350 » za 19 jan 2013, 12:01

Vroeger maakte je een kopie van de ene geluidsdrager naar de andere, dit was en is nog steeds toegestaan voor eigen gebruik. Een kopie maken om aan de buurman te geven mag niet en een kopie van beschermd materiaal verkopen al helemaal niet. In beide gevallen verdient de rechthebbende hier niets aan. Het tweede geval komt daarbij nog dat jij in feite financieel gewin hebt aan het werk van een ander.

Verspreiding op internet is een veel nieuwer fenomeen maar in feite komt het op het zelfde neer en in principe is het een nog makkelijkere vorm van verspreiding dan via de ouderwetse geluidsdragers.
Nu kunnen hier een verschillende ideeën over ontstaan:

1) Als je muziek via internet, als voorbeeld YouTube, kan luisteren waarom zou je het dan nog kopen?
2) Je kan het zien als een vorm van gratis reclame voor de artiest, dat mensen de muziek juist kopen na het horen ervan.

In beide gevallen ga ik even uit van mensen die voor de hobby filmpjes maken en er muziek onderzetten en dat graag aan de wereld willen laten zien, zonder er dus geld aan te verdienen.

Luisteren via de radio is net even anders omdat de zenders rechten afdragen voor het uitzenden van muziek. Hier komt dan het verhaal weer van horeca en winkels die de radio in de zaak aan hebben staan en daar voor moeten betalen. Zij genereren indirect inkomsten omdat ze met die muziek hun zaak aantrekkelijker maken voor klanten. En eigenlijk komt het streamen van muziek, van wat voor bron dan, ook op commerciële sites op hetzelfde neer.

Dit is de reden dat die organisaties als BREIN etc hier achteraan zitten. Helaas doen zij dit voor het merendeel uit eigen belang en als tweede in het belang van het platenlabel dan in het belang van de artiest. Ik wil wedden dat de meeste artiesten het helemaal niet erg vinden als mensen hun muziek onder hobbyfilmpjes gebruiken of mensen bij concerten filmen met hun consumentencamera's en dat uploaden naar youtube. Het nodigt misschien zelfs anderen uit om ook naar zo'n concert te gaan.

De huidige tendens van dit krampachtige gedoe van platenlabels en organisaties als BREIN ligt volgens mij gewoon angst ten grondslag.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door Palance » za 19 jan 2013, 13:04

Jackbauer1350 schreef:Ik wil wedden dat de meeste artiesten het helemaal niet erg vinden als mensen hun muziek onder hobbyfilmpjes gebruiken of mensen bij concerten filmen met hun consumentencamera's en dat uploaden naar youtube. Het nodigt misschien zelfs anderen uit om ook naar zo'n concert te gaan.
Precies. Veel artiesten (zeker beginnende) vinden het juist prima dat er zoveel muziek wordt verspreid. Het is ook ooit uitgevogeld dat veel mensen die muziek van een bepaalde artiest goed vinden, uiteindelijk de originelen zelf toch wel kopen (in CD's en DVD's zit toch vaak een informatieboekje en is andere informatie te vinden). Ik heb zelf, hoewel ik zeker muziek download voor mezelf, ook aardig wat zelf gekocht van mijn favoriete artiesten.

Het enige dat mij ervan weerhoudt om zeer regelmatig naar concerten te gaan zijn de absurd hoge prijzen. 75 Euro voor een eenvoudige plaats is bij grotere artiesten geen uitzondering meer.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7866
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door Jackbauer1350 » za 19 jan 2013, 13:31

Internet moet gewoon ook gezien worden als het moderne mond-tot-mond reclame.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14314
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door Attietattie » za 19 jan 2013, 13:36

^^ En cassettebandjes de oude mond-tot-mondreclame?

En wat is dan 'gewone' mond-tot-mondreclame?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door Naturist » za 19 jan 2013, 19:35

Palance schreef: Het enige dat mij ervan weerhoudt om zeer regelmatig naar concerten te gaan zijn de absurd hoge prijzen. 75 Euro voor een eenvoudige plaats is bij grotere artiesten geen uitzondering meer.
Vroegah -toen singeltjes nog zwart met een papieren label waren, 45 toeren nodig had en een flip-side kenden- verdiende de artiest nog iets aan zijn werk als dit thuis beluisterd werd.
Nu iedereen zijn werk thuis gratis kan luisteren moet de artiest zijn brood verdienen met voornamelijk de inkomsten van de optredens, vind je het gek dat zo'n concertkaartje tegenwoordig zo duur is. :nuts:

Maar laten we nu dit onderwerp verder :slotje-bord: want het wordt een beetje :offtopic:
TOEVOEGING
Zo te zien zijn we zojuist weer on-topic gekomen ;)
Laatst gewijzigd door Naturist op za 19 jan 2013, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door Alfa » za 19 jan 2013, 20:12

boe! schreef:
Alfa schreef:Maar de huidige regels zijn eigenlijk onaangepast aan het internettijdperk
Onzin. Het feit dat muziek niet meer op vinyl, tape of een CD wordt geperst, maar als digitaal bestand beschikbaar is, heeft geen enkel effect op de rechten van de artiest.
Die rechten zijn niet absoluut. Die rechten zijn er enkel omdat we hen die geven in de hoop dat ze ons meer muziek schenken. Nu vind ik dat eigenlijk al hoogst discutabel. Veel muzikanten maken ook muziek voor de muziek en niet voor het geld. Maar goed: ik vind ook dat de muzikant recht heeft op een vergoeding voor het werk. Maar dat mag heel wat minder uitgebreid zijn dan nu het geval is. Zeker de activiteiten van SABAM of Buma/Stemra hebben absoluut niets meer met het vergoeden van de artiest te maken. De huidige auteursrechtenwetgeving beschermd vooral de industrie achter de muziek en niet de muzikant.

De huidige auteurswet dateert uit 1912. Je kan dat tijdperk absoluut niet vergelijken met het huidige. Nu wordt informatie veel sneller uitgewisseld. Nog een reden om de wetgeving te hervormen. Daarbij pleit ik voor meer informatievrijheid op het internet. De maatschappij is er niet van gediend dat alle ideetjes beschermd zijn. Dat werkt enkel contraproductief. Nogmaals: intellectuele eigendom is iets dat we gegeven hebben met de bedoeling om meer innovatie te krijgen. In de tegenwoordige tijd lijkt het eerder het omgekeerde effect te hebben. Vandaar dat het niet onlogisch is dat recht terug in te perken.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door Palance » za 19 jan 2013, 21:05

Naturist schreef: Nu iedereen zijn werk thuis gratis kan luisteren moet de artiest zijn brood verdienen met voornamelijk de inkomsten van de optredens, vind je het gek dat zo'n concertkaartje tegenwoordig zo duur is. :nuts:
Nou eigenlijk wel. Ik ga soms namelijk ook naar concerten waar je zo'n 20 of 25 Euro betaalt. Weliswaar (voor het gros van de mensen) onbekendere artiesten, maar het kan dus wel. Je hebt dan geen stadion vol met een mega-show - dat dan weer niet.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Auteursrechten

Bericht door Naturist » za 19 jan 2013, 21:40

Je krijgt dus gewoon waar voor je geld, al houdt dat wel in dat een "studio-artiest" die in de dagen van weleer kon rondkomen van de opbrengst van zijn of haar single, nu geen kans meer maakt.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Auteursrechten

Bericht door Palance » za 19 jan 2013, 21:42

Tsja, dat is nu eenmaal een uitvloeisel van de nieuwe media. Dan zal een goede artiest toch goed op in moeten spelen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door Rene » za 19 jan 2013, 21:49

Alfa schreef:De huidige auteurswet dateert uit 1912. Je kan dat tijdperk absoluut niet vergelijken met het huidige. Nu wordt informatie veel sneller uitgewisseld. Nog een reden om de wetgeving te hervormen. Daarbij pleit ik voor meer informatievrijheid op het internet. De maatschappij is er niet van gediend dat alle ideetjes beschermd zijn. Dat werkt enkel contraproductief. Nogmaals: intellectuele eigendom is iets dat we gegeven hebben met de bedoeling om meer innovatie te krijgen. In de tegenwoordige tijd lijkt het eerder het omgekeerde effect te hebben. Vandaar dat het niet onlogisch is dat recht terug in te perken.
Alfa, we zijn het op dit forum vaak oneens. Maar in dit geval kan ik me slechts aansluiten bij je betoog. Roerend mee eens.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10229
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door Mark » za 19 jan 2013, 21:57

Palance schreef:Nou eigenlijk wel. Ik ga soms namelijk ook naar concerten waar je zo'n 20 of 25 Euro betaalt. Weliswaar (voor het gros van de mensen) onbekendere artiesten, maar het kan dus wel. Je hebt dan geen stadion vol met een mega-show - dat dan weer niet.
Het kan nog goedkoper. In februari ga ik naar een concert van 2 Japanse bands voor €12,50 :).

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Auteursrechten

Bericht door Groningen » za 19 jan 2013, 22:44

Zelfs Within Temptation in de Oosterpoort was maar € 25,-. Dat vind ik voor hen niet duur.

Sophie
expressweg
Berichten: 3437
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Auteursrechten

Bericht door Sophie » zo 20 jan 2013, 2:06

Ik zelf vind youtube echt een bron van liederen, maar daarvan downloaden of zo doe ik bijna nooit. Uitzonderingen maak ik
- Het lied is alleen op LP te krijgen
- Het lied is alleen live gespeeld worden en nooit uitgebracht
- De CD is niet meer of niet via Internet te krijgen.
Om het kort te maken - Als ik ervoor betalen kan, doe ik het graag, is het niet te kopen, download ik zonder schaamte von youtube.


Concerten ga ik ook heel zelden naar toe. Het laatste concert wat entree gekost heeft waren 2 stuks in 2010 (35 & 10€)
Verder ga ik eens per jaar naar een musical door tieners, wat door donaties gefinanceerd wordt.
Voor dit jaar heb ik drie concerten gepland, waar ik naar toe wil. Een zal me een paar euro kosten, een tweede ist op giftenbasis (dus zal me ook wel weer een tientje kosten) en voor het derde heb ik lekker vrijkaarten :-)
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Auteursrechten

Bericht door Rene » zo 20 jan 2013, 10:30

Aangezien een gemiddelde CD-zaak (voor zover die nog niet failliet zijn) tegenwoordig alleen nog maar wat heeft liggen van Adèle en andere hedendaagse schreeuwers, en mijn muzieksmaak anders is, plus het feit dat ik in het verleden al heel veel CD's heb gekocht, maakt dat wat ik zoek, meestal niet meer zomaar op CD verkrijgbaar is in de winkel. Ook bol.com geeft vaak nul komma nul resultaten op wat ik intyp. Kom je dan op youtube, of op bepaalde delen van het internet, dan blijkt dat die muziek te downloaden is. En wel, als er geen goede mogelijkheid is om er legaal aan te komen via een regulier distributiekanaal *), dan voel ik me helemaal niet bezwaard om het te downloaden.

*) daar valt de iTunes store dus niet onder. Die is alleen voor iDiots die graag hun muziekbibliotheek ècht naar de filistijnen willen helpen.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18011
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Auteursrechten

Bericht door Snelwegfreak » zo 20 jan 2013, 10:33

99% van de nummers die ik op mijn Ipod heb staan komen ook van YouTube af hoor. Ik ga écht niet betalen voor muziek. Bovendien, qua muzieksmaak heb ik hetzelfde als René. Als ik een Freerecordshop binnen loop verwacht ik geen albums van bijvoorbeld Elvis.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6127
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Auteursrechten

Bericht door mhkamp » zo 20 jan 2013, 11:02

Twee jaar geleden zomaar 'even' ruim 40.000 nummers gekregen. Er zitten wat dubbele tussen, maar who cares?

- Top 40 1939 ~ 2012. Dit jaar moet ik nog mee beginnen.
- Veel verzamelalbums van bijvoorbeeld BZN, Acda & de Munnik, Benny Neijman, Conny Vandenbos, Doe Maar, Heintje eva.
- Veel, maar dan ook heel veel 'one day flyers'.

Wat uitzendingen van:
- Radio Holland FM op 31 augustug 1994 (2x een uur)
- Radio Noorzee Internationaal Super Top50 in juni 1974 (2x een uur en een stuk van 15 minuten)
- Radio Noordzee Internationaal op 5 december 1971 van een uur

Veel cabaret en kleinkunst van o.a Gerard Cox, Adele Bloemendaal, Jos brink.

Veel tunes en jingles van (locale) radiostations.

Daarnaast verdeeld over nu 88 schijven (1x DVD) á 600mb gemiddeld aan eigen CD's voor in de auto. En er liggen nog wat gekregen CD's van mijn ouders te wachten om ook op DE PC gezet te worden.

Oudste nummer die ik tegenkwam op mijn schijf: Maurice Dumas - Die Is Mesjokke (Opgenomen 1905) :o
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5537
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Auteursrechten

Bericht door nederland24 » zo 20 jan 2013, 12:04

Snelwegfreak schreef:99% van de nummers die ik op mijn Ipod heb staan komen ook van YouTube af hoor. Ik ga écht niet betalen voor muziek. Bovendien, qua muzieksmaak heb ik hetzelfde als René. Als ik een Freerecordshop binnen loop verwacht ik geen albums van bijvoorbeld Elvis.
Waarom zou je niet betalen voor de muziek? Ik koop gewoon nog albums van artiesten. Gewoon als liefhebber.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22819
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Auteursrechten

Bericht door harry » zo 20 jan 2013, 12:18

mhkamp schreef:Twee jaar geleden zomaar 'even' ruim 40.000 nummers gekregen.
Mag ik een kopietje?
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6127
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Auteursrechten

Bericht door mhkamp » zo 20 jan 2013, 13:55

^^ Lol. Ik wil er dus mee zeggen dat als ik mijn CD's op de HDD (Hard Disk Drive) zet, en iemand vraagt er na, dat ik ze dat geef. Die persoon in kwestie koopt de CD / nummer niet. Met andere woorden: Hieraan verdient de artiest er ook niet aan en daarover hoor je ze niet klagen. Als het om The Piratebay of iets dergelijks gaat staan ze op de achterste poten.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Plaats reactie