Auteursrechten

De FORUMREGELS, en opmerkingen over dit forum

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Auteursrechten

Bericht door Rene » di 22 jan 2013, 0:10

^^
Dat is inderdaad vragen om problemen. Maar een rechter die een megaclaim van 12.000 euro voor het zichtbaar maken van wat lullige fotootjes toewijst ten nadele van de beheerder met een niet-commerciële site, daar waar de eiser zelf teasers heeft geplaatst, die is het woordje "rechtvaardigheid" blijkbaar vergeten. Als rechters ontslagen zouden mogen worden, dan was dit er eentje die wat mij betreft WW mag aanvragen.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Auteursrechten

Bericht door Alfa » di 22 jan 2013, 0:47

captain007 schreef:Wil toch even nuanceren dat het in dit geval echt om meerdere verzoeken tot verwijdering ging en zelfs een schriftelijk verzoek waar niet op werd ingegaan. Hoe krom de wet dan ook is (vind het ook een slechte zaak dat er een claimcultuur heerst en mensen zijn die dit bewust alleen maar rechtzaken aanspannen om geld hiermee op te strijken), dan is het toch wel vragen om problemen.
Dan nog. Wat moet er wel op die foto gestaan hebben dat iemand 12.000 euro schade leed? Dat soort bedragen missen elke realiteitsgrond. Voor een rechter is het gemakkelijk op dergelijke bedragen op te leggen. Maar diegene die zo een boete krijgt mag wel ettelijke jaren afbetalen.

Bovendien gaat het hier over de vreemde gevolgtrekking dat de forumbeheerder gedagvaard wordt. Waarom niet de poster die de afbeeldingen geplaatst heeft bv? Je gaat toch ook de internetprovider niet dagvaarden als iemand iets illegaals doet op internet? :dontknow:

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14314
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Auteursrechten

Bericht door Attietattie » di 22 jan 2013, 0:53

Alfa schreef:Waarom niet de poster die de afbeeldingen geplaatst heeft bv?
Omdat die niet te vinden is.
Alfa schreef:Je gaat toch ook de internetprovider niet dagvaarden als iemand iets illegaals doet op internet? :dontknow:
Niet? Volgens mij zijn er in Nederland geen providers meer die The Piratebay faciliteren.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10229
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Auteursrechten

Bericht door Mark » di 22 jan 2013, 0:54

Alfa schreef:Bovendien gaat het hier over de vreemde gevolgtrekking dat de forumbeheerder gedagvaard wordt. Waarom niet de poster die de afbeeldingen geplaatst heeft bv? Je gaat toch ook de internetprovider niet dagvaarden als iemand iets illegaals doet op internet? :dontknow:
Wel. Brein klaagt/klaagde de internetproviders aan om TPB te blokkeren zodat de gebruikers er niet op kunnen komen.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Auteursrechten

Bericht door Alfa » di 22 jan 2013, 0:58

Attietattie schreef:
Alfa schreef:Waarom niet de poster die de afbeeldingen geplaatst heeft bv?
Omdat die niet te vinden is.
Tuurlijk wel. Via het IP-adres is die makkelijk te vinden en vrijwel alle fora houden dat wel degelijk bij. Hoewel ik uiteraard ook geen voorstander ben van een heksenjacht wat dat betreft. Het zijn immers maar fotootjes die geciteerd worden (kan wat mij betreft gerust onder citaatrecht).

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14314
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Auteursrechten

Bericht door Attietattie » di 22 jan 2013, 1:00

^^ Als ik op kantoor of op een universiteit internet, maak je mij niet wijs dat je mijn persoon kunt vinden.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10229
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Auteursrechten

Bericht door Mark » di 22 jan 2013, 1:02

IP adressen zijn helemaal niet zo betrouwbaar als het lijkt. De gebruiker kan een dynamisch IP adres hebben, dat bericht gepost hebben via een mobiele 3G verbinding, gepost vanaf werk, proxy, etc etc. Je spoor houdt dan zeer snel op, en betwijfel ten zeerste of je als normale burger zomaar de naam van iemand achter een IP mag opvragen.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8700
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Auteursrechten

Bericht door captain007 » di 22 jan 2013, 6:59

Alfa schreef:Dan nog. Wat moet er wel op die foto gestaan hebben dat iemand 12.000 euro schade leed? Dat soort bedragen missen elke realiteitsgrond. Voor een rechter is het gemakkelijk op dergelijke bedragen op te leggen. Maar diegene die zo een boete krijgt mag wel ettelijke jaren afbetalen.
Het boetebedrag is overigens 5.750 euro, wat nog steeds een enorm bedrag is. Wat zoiets duur maakt zijn de proceskosten en advocaatkosten. Die mag hij dus ook ophoesten en bedragen zo'n 7000 euro. Komen nog zijn advocaatkosten bij dus het zou me niet verbazen dat het uiteindelijk richting de 20.000 euro oploopt. De zaak was overigens aangespannen door diverse fotografen, dus ik denk dat de fotografen er uiteindelijk een kleine 1000 euro de man van terugzien. Het ging ook niet over een of twee foto's maar uiteindelijk ruim 100 foto's, waar per foto een schadebedrag van 50 euro voor is toegekend. Ik zou zeggen lees het vonnis eens door, dan wordt het een en ander je misschien wat duidelijker.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Auteursrechten

Bericht door Coen Tunnel » di 22 jan 2013, 8:24

Alfa schreef:Tuurlijk wel. Via het IP-adres is die makkelijk te vinden en vrijwel alle fora houden dat wel degelijk bij. Hoewel ik uiteraard ook geen voorstander ben van een heksenjacht wat dat betreft. Het zijn immers maar fotootjes die geciteerd worden (kan wat mij betreft gerust onder citaatrecht).
Als je het vonnis hebt gelezen, zul je zien dat de rechter vindt dat het niet onder het citaatrecht valt.

Als ik dat vonnis doorlees, dan vind ik dat die moderatoren daar ontzettend stug en ondoordacht hebben gehandeld. Niet dat ik het goedkeur dat de straf zo hoog is, maar echt slim zijn ze niet geweest.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Auteursrechten

Bericht door Rene » di 22 jan 2013, 8:47

Aan de andere kant: degene die ze op internet heeft gepubliceerd, was ook de gebruiker die zelf op het forum verwees naar de site waar de foto's reeds gepubliceerd waren. Dat blijkt ook uit het geheel. Dan is het al helemaal ongepast om de forumbeheerder met zo'n extreme financiële molensteen op te zadelen. Immers, als hij niet had gewild dat zijn foto's op het forum worden getoond, had hij ook de teaser niet moeten plaatsen. Of hij had zijn foto's helemaal niet zelf op internet moeten publiceren.

Laten we wel wezen: publicatie is naar mijn mening nog altijd wat anders dan dat je middels een image-tag op een internetforum reeds elders op het internet geplaatste foto's zichtbaar maakt. Dat laatste kun je met goed fatsoen geen publiceren noemen. Degene die foto's plaatst op een domein of op een fotosite, dat is degene die publiceert. En als je niet wilt dat die foto's ergens anders dan op je eigen site zichtbaar worden, dan beveilig je die foto's als publicist maar beter, zodat op andere sites slechts een tekst of zo zichtbaar wordt. Ook in dat daglicht is een toegewezen claim van 12.000 euro voor 'publicatie' uiteraard volslagen waanzin.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14314
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Auteursrechten

Bericht door Attietattie » di 22 jan 2013, 9:00

^^ Jij vindt het ook normaal dat men tigduizenden Euro's moet uitgeven om zijn of haar eigen spullen te beschermen door middel van hekken, camera's, sloten en bewegingsdetectie? Zoniet, dan kan ik niet begrijpen dat jij vindt dat men zijn eigen foto's moet beschermen (die vervolgens nog steeds jatbaar zijn). Je moet gewoon met je vingers van andermans eigendommen afblijven, beveiligd of onbeveiligd.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Auteursrechten

Bericht door Coen Tunnel » di 22 jan 2013, 9:13

Rene schreef:Aan de andere kant: degene die ze op internet heeft gepubliceerd, was ook de gebruiker die zelf op het forum verwees naar de site waar de foto's reeds gepubliceerd waren. Dat blijkt ook uit het geheel. Dan is het al helemaal ongepast om de forumbeheerder met zo'n extreme financiële molensteen op te zadelen. Immers, als hij niet had gewild dat zijn foto's op het forum worden getoond, had hij ook de teaser niet moeten plaatsen. Of hij had zijn foto's helemaal niet zelf op internet moeten publiceren.
Mee eens, maar toen hij als auteursrechthebbende vroeg aan de beheerders om de foto's te verwijderen had er een belletje moeten rinkelen en had men dat stante pede moeten doen. Al is het maar om verder gezeik te voorkomen, de maker van de foto's gaf al aan dat hij de auteursrechthebbende was en dat er geen toestemming was om die andere foto's op dat forum te laten zien. De straf is nu hoog, naar mijn mening te hoog, maar als je foto's zonder bronvermelding ergens plaatst, de auteursrechthebbende zich meldt met het verzoek de foto's te verwijderen en dat wordt vervolgens meermaals negeert, ben je op z'n zachtst gezegd stom bezig.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2340
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: Auteursrechten

Bericht door chriskrusz » di 22 jan 2013, 11:00

^^ De fotos waren schijnbaar wel degelijk geplaatst met bronvermelding en link naar de fotosite van de fotograaf.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2340
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: Auteursrechten

Bericht door chriskrusz » di 22 jan 2013, 11:02

Attietattie schreef:
Alfa schreef:Waarom niet de poster die de afbeeldingen geplaatst heeft bv?
Omdat die niet te vinden is.
Dus als iemand op straat wordt doodgeschoten, en de dader is niet te vinden, dan wordt maar de wegbeheerder vervolgd?

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14314
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Auteursrechten

Bericht door Attietattie » di 22 jan 2013, 11:11

^^ Als jij bij machten bent om die kogel schadevrij op te vangen maar dat bewust verzuimt omdat je het niet nodig vindt, ja.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Auteursrechten

Bericht door Alfa » di 22 jan 2013, 14:54

Coen Tunnel schreef:
Alfa schreef:Tuurlijk wel. Via het IP-adres is die makkelijk te vinden en vrijwel alle fora houden dat wel degelijk bij. Hoewel ik uiteraard ook geen voorstander ben van een heksenjacht wat dat betreft. Het zijn immers maar fotootjes die geciteerd worden (kan wat mij betreft gerust onder citaatrecht).
Als je het vonnis hebt gelezen, zul je zien dat de rechter vindt dat het niet onder het citaatrecht valt.
Ik vind dat het onder citaatrecht zou moeten vallen. Dat is een persoonlijke mening.
Attietattie schreef:^^ Jij vindt het ook normaal dat men tigduizenden Euro's moet uitgeven om zijn of haar eigen spullen te beschermen door middel van hekken, camera's, sloten en bewegingsdetectie? Zoniet, dan kan ik niet begrijpen dat jij vindt dat men zijn eigen foto's moet beschermen (die vervolgens nog steeds jatbaar zijn). Je moet gewoon met je vingers van andermans eigendommen afblijven, beveiligd of onbeveiligd.
Auteursrechten zijn echt niet te vergelijken met fysieke eigendommen.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Auteursrechten

Bericht door Alfa » di 22 jan 2013, 15:29

Coen Tunnel schreef:
Als ik dat vonnis doorlees, dan vind ik dat die moderatoren daar ontzettend stug en ondoordacht hebben gehandeld.
Tsja. De moderators waren fout in de zin dat ze meer foto's bij een bericht geplaatst hebben dan waar toestemming voor gegeven werd. Maar het heerschap gedroeg zich vervolgens onredelijk door te eisen dat ook alle eerder geplaatste foto's (die hij vaak zelf had gepost als ik het goed begrijp) moesten verwijderd worden. Als iemand jarenlang foto's op een forum plaatst en dat plotseling intrekt begrijp ik dat het forumteam niet staan te springen om al die informatie te verwijderen. Uiteindelijk zijn de foto's ook verwijderd. De kwal in dit verhaal is de fotograaf die geld rook en toch nog een proces aanspande, ookal was zijn verzoek uiteindelijk ingewilligd.

Een mogelijke oplossing is een bepaling in het forumreglement opnemen dat een forumlid bij het posten van een bericht expliciet de toestemming geeft om geplaatste informatie (en afbeeldingen) te tonen en deze toestemming niet ingetrokken kan worden.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Auteursrechten

Bericht door Rene » wo 23 jan 2013, 8:29

Attietattie schreef:^^ Jij vindt het ook normaal dat men tigduizenden Euro's moet uitgeven om zijn of haar eigen spullen te beschermen door middel van hekken, camera's, sloten en bewegingsdetectie? Zoniet, dan kan ik niet begrijpen dat jij vindt dat men zijn eigen foto's moet beschermen (die vervolgens nog steeds jatbaar zijn). Je moet gewoon met je vingers van andermans eigendommen afblijven, beveiligd of onbeveiligd.
Als er alleen maar met forumsoftware zichtbaar is gemaakt wat reeds al elders gepubliceerd was, is er dan sprake van diefstal ? Nee, de fotograaf beschikt nog steeds over het originele hi-res-bestand en de originele publicatie is ook niet weggenomen. Als de persoon in kwestie vervolgens ook het materiaal niet commercieel heeft uitgebaat, is er dan sprake van economisch gewin maken met het werk van anderen ? Antwoord: nee. Over beveiligen gesproken: ik neem aan dat als je zo redeneert jouw huis geen sloten heeft of dat je die sloten nooit op slot draait, en dat je je pin-code gewoon op je pinpas hebt geschreven. Immers: men moet maar van jouw eigendommen afblijven en beveiligen zou niet nodig moeten zijn, ook niet als beveiliging simpel en doeltreffend het gewenste effect heeft ?

Nee, wat mij betreft moet het zichtbaar maken van reeds elders op het internet gepubliceerd materiaal op de schop. Vergelijkbaar met snelheidsovertredingen: als er geen ongeluk uit voortvloeit en geen sprake van een crimineel feit is, is er dus ook door andere verkeersdeelnemers geen 'geleden schade' te claimen. Zo zou het ook moeten bij het auteursrecht: als het materiaal reeds elders met toestemming van de auteur is gepubliceerd op het internet, en een derde die dat elders gehoste materiaal slechts middels img-tagging van de betreffende bestandlocatie zichtbaar maakt er daar geen commercieel gewin bij heeft, dan behoort het gedecriminaliseerd te worden. (Het wordt natuurlijk wat anders als het om eerste publicatie gaat of wanneer er sprake is van aantoonbaar commercieel gewin, dat ten koste gaat van het gewin van de auteursrechthebbenden).
Alfa schreef:Auteursrechten zijn echt niet te vergelijken met fysieke eigendommen.
Eens.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Auteursrechten

Bericht door Peter » wo 23 jan 2013, 9:01

Het gaat niet (alleen) om geldelijke vergoeding van auteursrechten. Als jouw buurman jouw kinderen filmt die in de achtertuin bloot rondlopen, dan wil je ook niet dat dat filmpje vervolgens op Youtube staat. Dat moet je de mogelijkheid hebben dat filmpje te laten verwijderen (los van de maatregelen jegens jouw buurman). Daar moet een site aan voldoen als het om kennelijke privebeelden gaat. Dat het lastig is buitenlandse sites (juridisch) aan te spreken is weer wat anders, los van de onmogelijkheid om beelden voorgoed weg te krijgen door de vele copy (mirror) sites.

Naast auteurs/copy/octrooi-rechten (ook voor software) zijn er veel meer niet-fysieke eigendommen. Denk aan je banksaldo, aandelen, pensioenopbouw, WW-rechten, salarisrechten, digitale foto's (zijn bits fysiek ?). Kan je die stelen of verduisteren. Jezeker wel. Moet dat zo maar kunnen ? Ik dacht het niet.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14314
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Auteursrechten

Bericht door Attietattie » wo 23 jan 2013, 9:05

Rene schreef:Over beveiligen gesproken: ik neem aan dat als je zo redeneert jouw huis geen sloten heeft of dat je die sloten nooit op slot draait, en dat je je pin-code gewoon op je pinpas hebt geschreven. Immers: men moet maar van jouw eigendommen afblijven en beveiligen zou niet nodig moeten zijn, ook niet als beveiliging simpel en doeltreffend het gewenste effect heeft ?
Jij concludeert dingen zonder enige aanleiding.

Mensen moeten inderdaad van mijn spullen afblijven als ik er geen slot omheen hang. Dat het zo niet werkt, blijkt wel uit het voorbeeld van het jatten van foto's.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6127
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Auteursrechten

Bericht door mhkamp » wo 23 jan 2013, 10:00

^^ Heel simpel: Dan pleur jij je materiaal niet op Internet. Er is immers een risicofactor dat het gebeurd. En het hoeft niet alleen door een Nederlander te gebeuren, ook een Chinees kan het materiaal jatten. Om toch een beetje auteursrechtenidee te hebben kan je er een watermerk in plaatsen!
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Auteursrechten

Bericht door Rene » wo 23 jan 2013, 10:20

Peter schreef:Het gaat niet (alleen) om geldelijke vergoeding van auteursrechten. Als jouw buurman jouw kinderen filmt die in de achtertuin bloot rondlopen, dan wil je ook niet dat dat filmpje vervolgens op Youtube staat. Dat moet je de mogelijkheid hebben dat filmpje te laten verwijderen (los van de maatregelen jegens jouw buurman). Daar moet een site aan voldoen als het om kennelijke privebeelden gaat.
Dat heeft niets te maken met auteursrecht, maar met portretrecht. Zie ook de zaak van ZKH de prins van Oranje tegen de pedofielensite Martijn. Daarbij is het onderscheid tussen beiden duidelijk aan de orde gekomen.
Attietattie schreef:Jij concludeert dingen zonder enige aanleiding.
Nee, ik extrapoleer je eigen stelling.
Attietattie schreef:Dat het zo niet werkt, blijkt wel uit het voorbeeld van het jatten van foto's.
Het zonder winstoogmerk zichtbaar maken van een reeds op het internet gepubliceerde foto is geen jatwerk. Je bent namelijk van niets wat je had beroofd. Je hebt alles nog. Er is zelfs niet eens een kopie gemaakt...

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2340
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: Auteursrechten

Bericht door chriskrusz » wo 23 jan 2013, 10:39

Ik protesteer tegen het leggen van een verband tussen auteursrechten en diefstal, of dat nu door voor- of tegenstanders gebeurt. :hm: Auteursrechten zijn een civielrechtelijk gebeuren, diefstal is een misdrijf. Het OM kwam daar ook onlangs pijnlijk achter.

Feit is dat in de wet geregeld is dat de auteur van een bescherm werk vrij vergaande bescherming geniet, en het aan hem is om te bepalen wie wat ermee mag doen.

En die hele argumentatie van 'dan had je het maar niet op internet moeten zetten' doet mij wel een beetje denken aan het argument 'als ze zich normaal had gekleed dan was ze niet verkracht'.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Auteursrechten

Bericht door Rene » wo 23 jan 2013, 11:09

Wie een fiets niet op slot zet en beide sleuteltjes niet kan overhandigen aan de verzekering, krijgt niets vergoed. Ook daar geldt dat er sprake is van een eigen verantwoordelijkheid om je eigendom te beveiligen. Doe je dat niet, dan sta je dus met lege handen. Ik zie niet in waarom dat bij foto's niet zou moeten gelden.

Plus wat blijft: als een site een reeds elders op het internet met toestemming van de auteur geplaatst afbeeldingsbestand zichtbaar maakt (dus niet kopieert, noch zelf op het eigen domein plaatst), hoe kun je dan in vredesnaam spreken van het schenden van auteursrecht ? In analogie: Als je een kunstwerk ontwerpt en je loopt ermee over straat, waarom zou ik dan alleen rechtstreeks naar jouw kunstwerk mogen kijken door er direct met mijn ogen in rechte lijn naar te kijken, en niet via bijvoorbeeld een kijkdoosconstructie met 2 spiegels ? Want het beeld van het kunstwerk dat je in de spiegel ziet, is als je de auteursrechtfanaten mag geloven al een kopie... :nothanks: :roll:

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6127
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Auteursrechten

Bericht door mhkamp » wo 23 jan 2013, 11:17

chriskrusz schreef:En die hele argumentatie van 'dan had je het maar niet op internet moeten zetten' doet mij wel een beetje denken aan het argument 'als ze zich normaal had gekleed dan was ze niet verkracht'.
Dat slaat als een tang op een varken; Elke vrouw kan verkracht worden, als ze mooi is of niet. Als jij niet wil dat een ander er vandoor gaat met je werk, moet je het opbergen in een kluis bij de bank bijvoorbeeld. Het nadeel daarvan is dat geen hond het ziet.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Auteursrechten

Bericht door Peter » wo 23 jan 2013, 11:43

chriskrusz schreef:Ik protesteer tegen het leggen van een verband tussen auteursrechten en diefstal, of dat nu door voor- of tegenstanders gebeurt. :hm: Auteursrechten zijn een civielrechtelijk gebeuren, diefstal is een misdrijf.
Als iemand een huurauto niet terugbrengt (noch betaalt), is dat ook in eerste instantie een civielrechterlijke zaak, omdat het in eerste instantie een zaak is tussen twee private partijen. Maakt dat het veel anders, dan dat je de auto meenam zonder (initiele) toestemming ? Maar zo je wil: je kunt schenders van auteursrechten ipv beboeten ze natuurlijk een stevige naheffing kopieerrechten opleggen, zoals een parkeerbelasting (geen boete) voor onbetaald parkeren.

Auteursrechten, portretrechten en patenten vallen grofweg in dezelfde (civiele) klassering. Alleen heeft portretrecht naast een financiele kant (met name voor beroemdheden) ook een privacykant, die verder gaat dan financiele vergoeding alleen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2340
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: Auteursrechten

Bericht door chriskrusz » wo 23 jan 2013, 12:05

Het slaat helemaal niet als een tang op een varken. De wet zegt dat je een bepaald ding niet of juist wel dient te doen. Je ziet dat iemand zich daar geen zak van aantrekt, en vervolgens vind je dat het de schuld van de benadeelde is.

Wat jullie nu zeggen is dat als ik mijn voordeur niet op slot doe en iemand haalt mijn huis leeg, hem niets te verwijten valt en dat hij in het volste recht stond om dat te doen, omdat ik immers mijn voordeur op slot had moeten doen.

In beginsel heb je helemaal geen recht om een beschermd werk te kopiëren of te publiceren zonder toestemming van de auteur. Bovendien moet je ook niet in discussie treden met een artiest want die zijn per definitie allemaal :nuts:.
Peter schreef:Als iemand een huurauto niet terugbrengt (noch betaalt), is dat ook in eerste instantie een civielrechterlijke zaak, omdat het in eerste instantie een zaak is tussen twee private partijen. Maakt dat het veel anders, dan dat je de auto meenam zonder (initiele) toestemming ?
Voor zover ik weet kan het eerste wel degelijk al een strafrechtelijke zaak zijn. Het is immers verduistering. Het tweede is diefstal. Net wat anders, het verschil zit hem in de initiële toestemming: bij verduistering had je iets onder je hoede en je eigent je het toe, bij diefstal heb je het zonder toestemming gepakt.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Auteursrechten

Bericht door Alfa » wo 23 jan 2013, 12:28

Attietattie schreef:
Rene schreef:Over beveiligen gesproken: ik neem aan dat als je zo redeneert jouw huis geen sloten heeft of dat je die sloten nooit op slot draait, en dat je je pin-code gewoon op je pinpas hebt geschreven. Immers: men moet maar van jouw eigendommen afblijven en beveiligen zou niet nodig moeten zijn, ook niet als beveiliging simpel en doeltreffend het gewenste effect heeft ?
Jij concludeert dingen zonder enige aanleiding.

Mensen moeten inderdaad van mijn spullen afblijven als ik er geen slot omheen hang. Dat het zo niet werkt, blijkt wel uit het voorbeeld van het jatten van foto's.
Nogmaals: je jat helemaal niets als je op het internet een foto van iemand citeert (dwz linkt, niet host). Ik vind wel dat aan de voorwaarden van naamsvermelding en dergelijke moet gedaan worden. Van jatten is m.i. pas sprake als iemand een foto gebruikt en daar je naam niet bij vermeldt (of erger: doet alsof het zijn eigen foto is).

Dit gezegd zijnde is het tijd om het citaatrecht zoals dat in Nederland bestaat op Europees niveau te vergroten naar de fair use zoals dat in Amerika (het land van de copyright nochtans) bestaat:
"the fair use of a copyrighted work (...) for purposes such as criticism, comment, news reporting, teaching (including multiple copies for classroom use), scholarship, or research, is not an infringement of copyright"
Laatst gewijzigd door Alfa op wo 23 jan 2013, 12:34, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Auteursrechten

Bericht door Coen Tunnel » wo 23 jan 2013, 12:31

Rene schreef:Wie een fiets niet op slot zet en beide sleuteltjes niet kan overhandigen aan de verzekering, krijgt niets vergoed. Ook daar geldt dat er sprake is van een eigen verantwoordelijkheid om je eigendom te beveiligen. Doe je dat niet, dan sta je dus met lege handen.
Bij de verzekering ja, maar dat doet er toch niet toe? Je kunt nog steeds aangifte doen bij de politie van diefstal en degene die de fiets gestolen heeft is nog steeds strafbaar. Of jij een verzekering afsluit voor je fiets, dat mag je helemaal zelf weten. Je bent immers niet verplicht om je fiets te verzekeren. Net als dat je niet verplicht bent om andere eigendommen te beveiligen. Ook al zijn jouw eigendommen niet beveiligd/afgesloten, dan nog zijn anderen strafbaar als ze die stelen.
Ik zie niet in waarom dat bij foto's niet zou moeten gelden.
Valt zoiets te verzekeren? Kun je je verzekeren tegen online diefstal van foto's? Je maakt een vergelijking die kant noch wal raakt. Het verzekeringstechnische verhaal dat jij vertelt heeft niks te maken met de wetgeving.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2340
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: Auteursrechten

Bericht door chriskrusz » wo 23 jan 2013, 12:39

Coen Tunnel schreef:
Rene schreef:Wie een fiets niet op slot zet en beide sleuteltjes niet kan overhandigen aan de verzekering, krijgt niets vergoed. Ook daar geldt dat er sprake is van een eigen verantwoordelijkheid om je eigendom te beveiligen. Doe je dat niet, dan sta je dus met lege handen.
Bij de verzekering ja, maar dat doet er toch niet toe? Je kunt nog steeds aangifte doen bij de politie van diefstal en degene die de fiets gestolen heeft is nog steeds strafbaar. Of jij een verzekering afsluit voor je fiets, dat mag je helemaal zelf weten. Je bent immers niet verplicht om je fiets te verzekeren. Net als dat je niet verplicht bent om andere eigendommen te beveiligen. Ook al zijn jouw eigendommen niet beveiligd/afgesloten, dan nog zijn anderen strafbaar als ze die stelen.
Het schijnt dat je wel zelf een boete kan krijgen als je je eigen fiets niet op slot zet...

Plaats reactie