Wijziging in het moderatorenteam

De FORUMREGELS, en opmerkingen over dit forum

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Wijziging in het moderatorenteam

Bericht door Vinny » di 28 apr 2015, 16:36

Geachte forumgebruikers, leden,
De afgelopen maand is besloten om de bestuursleden van de Vereniging Wegenforum die nog geen moderatierechten hadden toe te voegen aan het moderatorenteam en volledige bevoegdheid te geven als moderator. Dat betekent dat Waldo en Robin (Waldo79 en RSK) benoemd zijn tot moderator. Dit is gedaan om zowel de transparantie als de efficientie van het team te vergroten.
Met vriendelijke groet,
Vincent Keuss,
voorzitter Wegenforum.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Wijziging in het moderatorenteam

Bericht door Seat Ibiza » di 28 apr 2015, 16:44

Vinny schreef:Dit is gedaan om zowel de transparantie als de efficientie van het team te vergroten.
Wat betreft efficiëntie begrijpelijk keuze, wat betreft transparantie een onbegrijpelijke keuze. Ik wil geen wantrouwen uitspreken tegen één of meerdere moderatoren, maar dit moet je niet willen om de volgende (hypothetische) reden: stel dat er een conflict ontstaat tussen een gebruiker en moderator (of tussen moderatoren onderling), dan moet het bestuur wellicht over zichzelf beslissingen gaan nemen. Om zulke mogelijke belangenverstrengelingen te voorkomen, kun je er denk ik beter voor kiezen om bestuursleden géén moderatorrechten te geven.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Wijziging in het moderatorenteam

Bericht door mhkamp » di 28 apr 2015, 16:48

Vinny, is dit ook niet ter sprake gekomen tijdens de oprichtingsvergadering?
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Wijziging in het moderatorenteam

Bericht door Vinny » di 28 apr 2015, 16:54

Het is niet logisch als bestuursleden wel worden aangesproken op te modereren forumposts maar ze kunnen niet zelf ingrijpen. Dat is de transparantie waar wij op doelen. Er is altijd een risico dat er een conflict ontstaat, maar dat is er zonder moderatierechten ook. De rechten zelf zullen niet bijdragen noch afdoen aan de conflictsituatie. Het blijft de verantwoordelijkheid van het bestuur om conflicten op te lossen. Bovendien kan de ALV bestuursleden tot de orde roepen en zelfs naar huis sturen. Er is dus afdoende democratische controle.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Wijziging in het moderatorenteam

Bericht door Vinny » di 28 apr 2015, 16:59

mhkamp schreef:Vinny, is dit ook niet ter sprake gekomen tijdens de oprichtingsvergadering?
Er is toen besloten om niet automatisch bestuursleden te benoemen als moderator, zonder overleg met het moderatorenteam. Het moderatorenteam verwelkomt de twee nieuwe modertoren en dus is er geen reden om ze de rechten niet toe te kennen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Wijziging in het moderatorenteam

Bericht door Palance » di 28 apr 2015, 17:08

Ik had het al een paar dagen geleden opgemerkt (en gemeld!) dat één van de nieuwelingen posts had gewijzigd. Het had dus naar mijn mening beter geweest deze wijziging op voorhand te communiceren. Verder zet ik ook vraagtekens bij de vermenging bestuur-moderatoren (overigens zonder de 'nieuwe' moderatoren af te willen vallen, laat dat helder zijn).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Wijziging in het moderatorenteam

Bericht door Vinny » di 28 apr 2015, 17:10

Ik ben een aantal dagen niet op het forum geweest. Ook voor mij is het wel eens vakantie :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Wijziging in het moderatorenteam

Bericht door Vinny » di 28 apr 2015, 17:13

et had dus naar mijn mening beter geweest deze wijziging op voorhand te communiceren.
Het was aangekondigd, echter niet in een draad die algemeen toegankelijk was. Dat is inderdaad een fout van mij geweest. Nu is het wel netjes forumbreed bekend gemaakt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Wijziging in het moderatorenteam

Bericht door kees » di 28 apr 2015, 17:19

waar was het dan in eerste instantie aangekondigd dan?

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Wijziging in het moderatorenteam

Bericht door Kaaiman » di 28 apr 2015, 17:28

Kan het 'College van Moderatoren' niet beter gezien worden als een commissie, aangestuurd door het verenigingsbestuur?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Wijziging in het moderatorenteam

Bericht door RSK » di 28 apr 2015, 17:34

Het is in eerste instantie besproken op het bestuursforum, vervolgens is het aangekondigd en besproken op het moderatorenforum. Ongeveer een week later is de wijziging geëffectueerd, en op dat moment had er ook een bericht op het voor iedereen toegankelijke deel moeten komen. Dat is door toen niet gebeurd. Mea culpa. Het is een slordigheid die voorkomen had kunnen worden, maar gebeurd is gebeurd.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Wijziging in het moderatorenteam

Bericht door Palance » di 28 apr 2015, 17:53

Vinny schreef:Ik ben een aantal dagen niet op het forum geweest. Ook voor mij is het wel eens vakantie
Je bent vast niet de enige die een zegje kan doen, toch? :)

En daarnaast, had het niet eerder iets moeten zijn voor het forumbeheer in plaats van de vereniging?
RSK schreef: Mea culpa. Het is een slordigheid die voorkomen had kunnen worden, maar gebeurd is gebeurd.
Het is je vergeven :aai: .
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Wijziging in het moderatorenteam

Bericht door RSK » di 28 apr 2015, 18:37

^^ Gelukkig, kan ik ook weer lekker slapen vannacht. :)
Palance schreef:
Vinny schreef:Ik ben een aantal dagen niet op het forum geweest. Ook voor mij is het wel eens vakantie
Je bent vast niet de enige die een zegje kan doen, toch? :)
Toen het ter sprake kwam, vonden wij dat Vincent dit bericht het beste kon plaatsen, hij maakte immers als enige bestuurder al onderdeel uit van het moderatorenteam.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Wijziging in het moderatorenteam

Bericht door Mark » di 28 apr 2015, 19:33

Palance schreef:En daarnaast, had het niet eerder iets moeten zijn voor het forumbeheer in plaats van de vereniging?
Persoonlijk vond ik dat die aankondiging beter vanuit het bestuur kon komen (omdat die uiteindelijk de beslissing heeft genomen). Achteraf gezien had het wellicht ook anders gekund. In ieder geval gaan we afspraken maken dat dit beter wordt geregeld in de toekomst :).

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wijziging in het moderatorenteam

Bericht door Rene » di 28 apr 2015, 21:43

Hoe zit het als de bestuurstermijn afloopt ?
Raakt dan een vanuit zijn bestuursfunctie moderator geworden lid ook weer zijn moderatorpositie kwijt ?
(Anders is verkozen worden tot bestuurslid de manier bij uitstek om permanent in het moderatorenteam te komen)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Wijziging in het moderatorenteam

Bericht door Vinny » di 28 apr 2015, 21:47

Die bedenking kun je ook uiten bij alle moderatoren die onder het oude systeem zijn benoemd en vind ik derhalve geen valide argument ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wijziging in het moderatorenteam

Bericht door Rene » di 28 apr 2015, 21:55

Je snapt de essentie niet. ;)

Als je de regel hebt om bestuursleden die toetreden wel automatisch tot moderator te benoemen, en geen regel die bij aftreden het omgekeerde regelt, dan kun je de situatie krijgen dat een verenigingslid die persé moderator wil worden, zich als bestuurslid verkiesbaar kan stellen. Niet omdat hij nou zo gemotiveerd is voor de bestuursfunctie, maar om moderator te kunnen worden. Of dat de juiste motivatie is om een bestuursfunctie te willen doen, daar kun je vraagtekens bij zetten.


:2cents:


NB: Het is aan het bestuur om te bepalen hoe de benoeming van moderatoren verloopt, dat staat wat mij betreft buiten kijf. Net zoals dat ik de personen die nu moderator zijn geworden alle succes toewens.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wijziging in het moderatorenteam

Bericht door waldo79 » di 28 apr 2015, 22:09

Rene schreef:Je snapt de essentie niet. ;)

Als je de regel hebt om bestuursleden die toetreden wel automatisch tot moderator te benoemen, en geen regel die bij aftreden het omgekeerde regelt, dan kun je de situatie krijgen dat een verenigingslid die persé moderator wil worden, zich als bestuurslid verkiesbaar kan stellen. Niet omdat hij nou zo gemotiveerd is voor de bestuursfunctie, maar om moderator te kunnen worden. Of dat de juiste motivatie is om een bestuursfunctie te willen doen, daar kun je vraagtekens bij zetten.
.
Slechte intenties kun je nooit uitsluiten, daarnaast is het nu eenmaal niet mogelijk om in iemands hoofd te kijken :lol:

Overigens dank voor je compliment aan RSK en mij.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Wijziging in het moderatorenteam

Bericht door harry » di 28 apr 2015, 22:34

Rene schreef:Niet omdat hij nou zo gemotiveerd is voor de bestuursfunctie, maar om moderator te kunnen worden.
Ik begrijp nog steeds niet waarom iemand moderator zou willen worden. Het lijkt me een soort corvee, waarbij je alleen maar feedback krijgt als er iets misgaat.
Ik ben daarom al jaren een BOF (Bewust Onmodererend Forumlid). :)
(En lid van de club SAW, Stuurlui Aan Wal.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wijziging in het moderatorenteam

Bericht door waldo79 » di 28 apr 2015, 22:38

@harry: mijn ambitie is het niet geweest 8-)
(En lid van de club SAW, Stuurlui Aan Wal.)
:worship:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wijziging in het moderatorenteam

Bericht door Rene » di 28 apr 2015, 23:48

harry schreef:Ik ben daarom al jaren een BOF (Bewust Onmodererend Forumlid). :)
(En lid van de club SAW, Stuurlui Aan Wal.)
Sinds een paar maanden ben ik ook lid van beiden 8-)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Wijziging in het moderatorenteam

Bericht door Kaaiman » wo 29 apr 2015, 8:26

Jij bent duidelijk niet ingeënt, Harry. Bof jij even! :mrgreen:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Wijziging in het moderatorenteam

Bericht door Palance » wo 29 apr 2015, 17:56

harry schreef: Ik begrijp nog steeds niet waarom iemand moderator zou willen worden.
Omdat iemand zich bijvoorbeeld zich graag ten goede in wil zetten voor een forum. En wil dat dingen goed lopen en de gebruikers er zich prettig bij voelen. Ik begrijp dat zeker wel.
Dat je soms kritiek krijgt, dat hoort er nu eenmaal bij, dat heb ik op mijn werk ook (ik heb een coördinerende functie, waardoor ook van alles goed moet lopen voor anderen). Het is pas vervelend als je je best doet en geen waardering krijgt of als de verstandhoudingen worden verziekt.

Maar ik begrijp zeker waarom iemand het zou willen doen. Dat is zeker geen straf.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Wijziging in het moderatorenteam

Bericht door Vinny » wo 29 apr 2015, 18:04

Op dit moment wordt de de benoeming en het eventuele aftreden van moderatoren bepaald door het moderatorenteam zelf. We werken als bestuur aan een goede procedure om in de toekomst moderatoren te benoemen. Deze zal niet wezenlijk afwijken van het tot dusver gangbare, want daar zijn geen klachten over bekend. Het is wel duidelijk dat de procedure transparanter moet worden en dat de communicatie hierover te verbeteren valt. Dat punt is hier onder de aandacht gebracht en daar gaan we aan werken.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wijziging in het moderatorenteam

Bericht door Coen Tunnel » za 26 dec 2015, 13:25

Waarom staan waldo79 en RSK eigenlijk nog niet in deze lijst en hebben ze in hun rang ook niet staan dat ze moderator zijn, zoals bij Vinny wel het geval is? Dat zou het wel zo duidelijk en compleet maken.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Wijziging in het moderatorenteam

Bericht door captain007 » za 26 dec 2015, 16:40

In het forumteam staat wel de complete lijst met personen met meer rechten. Het verschil van leden is met name iets wat voortkomt uit de afwijkende permissies tussen de twee groepen. Het bestuur heeft namelijk afwijkende rechten (op verenigingsfora) ten opzichte van de moderatorengroep en daarom staan ze er niet nogmaals bij de moderatorengroep in.

Hier kan je een totaaloverzicht vinden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wijziging in het moderatorenteam

Bericht door Coen Tunnel » za 26 dec 2015, 22:17

^^ Maar nu staat Vinny er tweemaal, bij bestuur en bij moderatoren. De andere bestuursleden hebben toch ook volledige moderatorrechten, zoals in deze topic is aangekondigd? Of heb ik het nu mis?

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wijziging in het moderatorenteam

Bericht door waldo79 » za 26 dec 2015, 22:38

Ik kan het laatste bevestigen.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Wijziging in het moderatorenteam

Bericht door boe! » za 26 dec 2015, 22:41

^^ Dat Coen Tunnel het mis heeft of dat jullie ook moderatorrechten hebben?

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wijziging in het moderatorenteam

Bericht door waldo79 » za 26 dec 2015, 23:03

Dat tweede. Volgens mij zou het de opmerkzame lezer opvallen dat RSK en ik kunnen modereren. Voor de rest sluit ik me aan bij de lezing van captain007.

Plaats reactie