Maximale bewerktijd van berichten op het forum

De FORUMREGELS, en opmerkingen over dit forum

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Maximale bewerktijd van berichten op het forum

Bericht door Vinny » wo 09 dec 2015, 22:30

Geachte forumgebruikers,
Als forumteam hebben we geconstateerd dat soms berichten door gebruikers worden bewerkt die al heel lang geleden gepost zijn. Dit kan er toe leiden dat discussies uit het verleden minder goed volgbaar zijn. Daarom is er besloten om een maximale termijn in te stellen van een week voor het bewerken van berichten. In sommige gevallen kan het nuttig of noodzakelijk zijn om daarna nog berichten te wijzigen, maar dat kan dan alleen nog gedaan worden door een moderator. Een verzoek tot het indienen van een wijziging kan simpel door op het betreffende bericht de "meld dit een moderator" knopje aan te klikken en de reden voor de wijziging door te geven.
Met vriendelijke groet,
Vincent.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Maximale bewerktijd van berichten op het forum

Bericht door Rene » wo 09 dec 2015, 22:37

Dus het tot in eeuwigheid kunnen blijven volgen van grijze discussies uit de oertijd van het forum wordt belangrijker geacht dan het recht van een forumgebruiker om zijn woorden of bijdragen terug te nemen. Jammer. Met ruim 33.000 posts over 11 jaar verdeeld wilde ik ook nog wel eens een woordje links of rechts aanpassen in oude posts, wanneer een onderwerp plots weer actueel wordt.
Enfin, verwacht dan regelmatig een PB-tje tot wijziging van me. Daarvan verwacht ik dan ook dat zo'n verzoek tot wijziging wordt opgevolgd. Waarmee ik me afvraag wat de meerwaarde van deze procedure is ten opzichte van zelf aanpassen.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2865
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Maximale bewerktijd van berichten op het forum

Bericht door Robbert297 » wo 09 dec 2015, 23:30

Ik vind dit een goed plan. Het wijzigen van oude berichten kan inderdaad tot onduidelijkheden leiden.

@Rene
Ik denk dat zo'n wijziging een verbetering van een spellingsfout betreft.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7927
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Maximale bewerktijd van berichten op het forum

Bericht door Wesso » wo 09 dec 2015, 23:32

Prima plan. Misschien dat gebruikers hierdoor zorgvuldiger zijn met hun uitingen. Daarnaast bestaat altijd nog de mogelijkheid om jezelf te citeren en er een kanttekening bij te zetten.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Maximale bewerktijd van berichten op het forum

Bericht door Mandelsoft » wo 09 dec 2015, 23:58

Ik zie al sommige topics meer een archieffunctie hebben. Het is inderdaad handig om daar niet aan te morrelen als dat niet strikt noodzakelijk is...
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Maximale bewerktijd van berichten op het forum

Bericht door Rene » do 10 dec 2015, 0:41

Ik ben jarenlang gewend geweest om te kunnen editen. Daarom heb ik in sommig bijdragen statements staan die ik 10 jaar later misschien best wel wat af wil zwakken. Soms doe ik dat dan ook, als een bepaald onderwerp weer actueel wordt. Misschien moet ik maar een verzoek doen om pakweg de eerste 30.000 berichten van mij te anonimiseren, inclusief de plekken waar ze geciteerd worden...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Maximale bewerktijd van berichten op het forum

Bericht door Palance » do 10 dec 2015, 6:09

Dat ben ik met Rene eens, ook ik kom soms nog wel eens iets van mezelf tegen dat ik aanpas en daar heb ik dan ook echt een goede reden voor. Ik denk zelfs dat er nog wel wat posts staan in het moderatorenforum die ondertussen niet meer voor iedereen zichtbaar hoeven te zijn, maar daar kom ik nog wel een keer op terug.

Dus ik vind het geen goed plan - dat alleen is ingegeven door het handelen van een enkele gefrustreerde forumgebruiker. In dit geval had het moderatorenteam de persoon er op aan moeten spreken en tevens direct bannen of andere handelingen onmogelijk moeten maken totdat er een oplossing was. Nu is dat te laat. Maar dat betekent niet dat je andere gebruikers nu het recht moet ontzeggen de eigen postings te wijzigen.

Al vind ik het wel dat de gebruiker af moet wegen of verwijderen wel zo slim is voor de archieffunctie van het forum. Voor persoonlijke zaken kan ik het me echter wel voorstellen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Egbert
expressweg
Berichten: 2720
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Maximale bewerktijd van berichten op het forum

Bericht door Egbert » do 10 dec 2015, 7:28

Rene schreef:Dus het tot in eeuwigheid kunnen blijven volgen van grijze discussies uit de oertijd van het forum wordt belangrijker geacht dan het recht van een forumgebruiker om zijn woorden of bijdragen terug te nemen. Jammer.
Er wordt expliciet genoemd dat forumberichten die je niet meer zelf kunt wijzigen nog altijd door een moderator kunt laten wijzigen, dus ik zie even het probleem niet?
Overigens hebben verschillende fora het beleid dat als forumposts eenmaal geplaatst zijn ze eigendom van het forum zijn.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14314
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Maximale bewerktijd van berichten op het forum

Bericht door Attietattie » do 10 dec 2015, 7:42

Egbert schreef:Er wordt expliciet genoemd dat forumberichten die je niet meer zelf kunt wijzigen nog altijd door een moderator kunt laten wijzigen, dus ik zie even het probleem niet?
Als je het zo stelt, dan zie ik de meerwaarde überhaupt niet.
Egbert schreef:Overigens hebben verschillende fora het beleid dat als forumposts eenmaal geplaatst zijn ze eigendom van het forum zijn.
We hebben het over dit forum, niet over andere fora. Misschien is dat wel juist de reden dat ik hier actief ben en niet op andere fora.

Ik ben het met Rene eens. Stel dat iemand besluit in de politiek te gaan of een bepaalde functie te bekleden, dan kan het best handig zijn als er bepaalde uitspraken worden vernietigd.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Maximale bewerktijd van berichten op het forum

Bericht door hoevenpe » do 10 dec 2015, 8:50

Het probleem is dat reacties hier met ' ^^ ' aangegeven worden, door mensen achteraf de gelegenheid te geven hun oorspronkelijke inzendingen te veranderingen kan ook de reactie daarop een heel andere lading krijgen.

Dan zou je bij het reageren juist wel de oorspronkelijke tekst moeten meenemen in je reactie anders loop je het risico dat je impliciet dingen gaat steunen of afwijzen die je niet wilt.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14314
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Maximale bewerktijd van berichten op het forum

Bericht door Attietattie » do 10 dec 2015, 8:59

hoevenpe schreef:Het probleem is dat reacties hier met ' ^^ ' aangegeven worden, door mensen achteraf de gelegenheid te geven hun oorspronkelijke inzendingen te veranderingen kan ook de reactie daarop een heel andere lading krijgen.
Exact. En dan zou het dus des te vervelender zijn als je jouw reactie niet kunt aanpassen nadat een andere reactie is aangepast.

Heeft het wijzigen van oude posts tot problemen geleid? Of wordt er nu een oplossing aangedragen voor probleem dat nog niet bestaat?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Maximale bewerktijd van berichten op het forum

Bericht door hoevenpe » do 10 dec 2015, 9:09

De ellende is natuurlijk dat je als 'reactie' schrijver niet weet dat iemand een tekst van maanden terug aangepast heeft. Ook al ben je in theorie dan in staat jouw reactie te nuanceren dan nog zal het zelden gebeuren omdat je het gewoonweg niet weet.

Persoonlijk denk ik dat het zuiverder is als je beperkte tijd je reactie kunt aanpassen en daarna alleen maar de reactie kunt 'verwijderen' waarbij wel in de draad zichtbaar blijft dat er een bericht was. Dan zijn alle reacties daarop in ieder geval niet verkeerd interpreteerbaar.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14314
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Maximale bewerktijd van berichten op het forum

Bericht door Attietattie » do 10 dec 2015, 9:11

^^ Lijkt me een prima tussenweg.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Maximale bewerktijd van berichten op het forum

Bericht door Coen Tunnel » do 10 dec 2015, 9:26

Egbert schreef:Overigens hebben verschillende fora het beleid dat als forumposts eenmaal geplaatst zijn ze eigendom van het forum zijn.
Wat andere forums doen doet er toch niet toe? We hebben hier onze eigen forumregels:

De informatie zoals die door de initiatiefnemende forumgebruiker op het forum wordt geplaatst is voor elke andere forumgebruiker zichtbaar en wordt niet door de domeinnaamhouder geselecteerd.
Informatie wordt in principe niet door de domeinnaamhouder gewijzigd; de forumbeheerders en moderatoren kunnen echter besluiten om bepaalde informatie te verwijderen, bijvoorbeeld wanneer deze informatie niet is toegestaan uit oogpunt van wetgeving en jurisprudentie terzake. Te denken valt aan discriminerende c.q. onethische uitspraken of afbeeldingen, danwel aan auteursrechtelijk beschermd materiaal.
De domeinhouder aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid inzake de inhoud van de bijdragen van individuele forumgebruikers.

Palance schreef:Dat ben ik met Rene eens, ook ik kom soms nog wel eens iets van mezelf tegen dat ik aanpas en daar heb ik dan ook echt een goede reden voor. Ik denk zelfs dat er nog wel wat posts staan in het moderatorenforum die ondertussen niet meer voor iedereen zichtbaar hoeven te zijn, maar daar kom ik nog wel een keer op terug.

Dus ik vind het geen goed plan - dat alleen is ingegeven door het handelen van een enkele gefrustreerde forumgebruiker. In dit geval had het moderatorenteam de persoon er op aan moeten spreken en tevens direct bannen of andere handelingen onmogelijk moeten maken totdat er een oplossing was. Nu is dat te laat. Maar dat betekent niet dat je andere gebruikers nu het recht moet ontzeggen de eigen postings te wijzigen.

Al vind ik het wel dat de gebruiker af moet wegen of verwijderen wel zo slim is voor de archieffunctie van het forum. Voor persoonlijke zaken kan ik het me echter wel voorstellen.
Ik kan me hier grotendeels bij aansluiten. Ik sta niet per se negatief tegenover het plan, maar uiteindelijk is er nu maar één incident geweest dat echt de trigger is geweest, al wordt het idee misschien al wat langer besproken onder de moderators. Ik ben het wel met je eens dat de moderatoren veel harder hadden mogen ingrijpen bij dat ene incident, sowieso was hetgene waarvoor de betreffende forummer een waarschuwing had gekregen wat mij betreft minimaal een ban van een week waard, maar uiteraard had men hem in ieder geval moeten bannen toen duidelijk werd dat hij zijn berichten begon aan te passen naar ---. Nu heeft hij hier dagen mee door kunnen gaan. Waarom is het moderatorteam dan zo afwachtend en wordt nu ineens op stel en sprong voor iedereen ingevoerd dat ze berichten niet mogen aanpassen? Ik vind het jammer om te constateren, maar ik had van het moderatorteam wel wat meer doortastendheid verwacht.

Ik had voorts verwacht dat, zeker nu het forum is ondergebracht in een vereniging, hier eerst een discussie over zou gaan plaatsvinden op het forum en dat daarna een besluit zou worden genomen om het al dan niet in te voeren. Nu wordt het besluit genomen en vindt er daarna een discussie plaats en blijkt dat lang niet iedereen het er mee eens is. Ik vind het een vrij ingrijpend besluit, zeker ook omdat de termijn van een week erg kort is, en had liever gezien dat er eerst discussie zou kunnen worden gevoerd. Voor dingen als het opheffen van het Verkeersprofessionals-subforum wordt twee jaren achter elkaar gestemd op de ALV en dan duurt het nog een tijd voor het daadwerkelijk wordt uitgevoerd, terwijl dat veel minder forummers treft dan een besluit als dit. Ik vind dat maar onlogisch. Het niet mogen aanpassen van berichten van meer dan een week oud is een veel ingrijpender besluit. Waarom zou daar geen besluit van de ALV voor nodig zijn en wordt het rücksichtslos ingevoerd? :dontknow:

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Maximale bewerktijd van berichten op het forum

Bericht door Kaaiman » do 10 dec 2015, 9:45

Regelmatig dat ik nog eens een bericht van mezelf aanpas, meestal om een verloren gegane afbeelding te vervangen door een verse upload, juist om een draad leesbaar te houden en om eventueel te kunnen blijven terugverwijzen in de toekomst. Nu dat via de moderatoren moet, zal ik die moeite niet gauw meer nemen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21866
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Maximale bewerktijd van berichten op het forum

Bericht door Pino » do 10 dec 2015, 9:48

^^ Geldt ook voor mij. Wat nu een heel kleine moeite is, wordt een bewerkelijker proces en dat heb ik er dan ook weer niet voor over.
Attietattie schreef:
hoevenpe schreef:Het probleem is dat reacties hier met ' ^^ ' aangegeven worden, door mensen achteraf de gelegenheid te geven hun oorspronkelijke inzendingen te veranderingen kan ook de reactie daarop een heel andere lading krijgen.
Exact. En dan zou het dus des te vervelender zijn als je jouw reactie niet kunt aanpassen nadat een andere reactie is aangepast. Heeft het wijzigen van oude posts tot problemen geleid? Of wordt er nu een oplossing aangedragen voor probleem dat nog niet bestaat?
Het risico is duidelijk, maar ik geloof niet dat het zich heel vaak verwezenlijkt. Ook ik wijzig met enige regelmaat stokoude posts die ik ooit gemaakt heb. Buiten het feit dat ik soms een spelfout van mezelf tegenkom die me het schaamrood op de kaken brengt, kom ik soms eigen schrijfsels tegen die feitelijk onjuist zijn of die een bepaalde nuance verdienen. Doorgaans betreft het punten die indertijd helemaal niet zijn besproken en waarvan aanpassing de daaropvolgende posts allerminst in een ander daglicht stelt. En omdat ik weet dat ook oude posts nog vrij veel worden herlezen, vind ik het goed om die wijzigingen te maken.

Het vergt inderdaad een vorm van zelf-moderatie bij degene die zijn posts aanpast, en we weten nu dat het ontbreken daarvan bij één forummer onlangs een wat rare situatie heeft opgeleverd. Maar dat lijkt dan wel de eerste keer in tien jaar. Overigens zie ik die zich vaker voordoen in de eerste uren na een post. Oorspronkelijke poster ziet eigen fout in of voegt nuance toe; op de oorspronkelijke post is al gereageerd terwijl de poster zelf nog nadenkt over zijn wijziging of de tussenliggende periode heeft gebruikt om nog te reageren op een heel ander verhaal uit een andere post. Als dan tijdens het editen al een "^^ helemaal eens" is geplaatst, is dat natuurlijk vreemd. Dit zijn fenomenen waar je rekening mee moet houden tijdens het editen, zonodig door gebruik van doorgehaalde oude tekst of toevoegingen als EDIT. Maar als gezegd geloof ik dat ook dat al tien jaar heel redelijk loopt zonder dat de reacties van anderen hierdoor een totaal andere lading kunnen krijgen.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7087
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Maximale bewerktijd van berichten op het forum

Bericht door RSK » do 10 dec 2015, 9:56

De achterliggende gedachte bij deze maatregel is dat het forum ook toegankelijk moet zijn voor nieuwkomers. Als oude discussies vervallen tot gatenkaas, is er soms geen touw meer aan vast te knopen waar een bepaalde discussie over gaat. Een hieraan verwante discussie is overigens m.i. wel degelijk gevoerd op de ALV, namelijk het zoeken van een oplossing voor verdwijnende afbeeldingen. Daar was wel een zeker draagvlak voor het op de een of andere manier veilig stellen van historische bijdragen.

Afijn, een recent voorbeeld op het vlak van wijzigingen is inderdaad dat een gebruiker zijn eigen berichten had geleegd, waar vervolgens op meerdere plaatsen op het forum vragen over werden gesteld. Een paar maanden geleden speelde echter ook al eens een vergelijkbare ophef om andere verdwenen berichten, ook komt regelmatig voor dat discussies soms even ontsporen als verwezen wordt naar een bericht waarvan de inhoud drastisch gewijzigd is. De suggestie dat dit incidentpolitiek betreft, wil ik dus verre van mij werpen. Je kunt hooguit zeggen dat dit de druppel was die de emmer deed overlopen.

Naar aanleiding van het voorstel om tot een dergelijke maatregel te komen, heeft een inhoudelijke discussie plaatsgevonden onder het bestuur en het moderatorenteam, waar voordelen, nadelen en bedenkingen de revue zijn gepasseerd. Dit besluit komt dus zeker niet uit de lucht vallen. Juist daarom vind ik het jammer dat een term als 'rücksichtslos' wordt gebruikt voor een weloverwogen beslissing. Bestuur en moderatoren hebben nu eenmaal een zekere vrijheid nodig om dit soort beslissingen te nemen, wanneer iedere moderatoringreep voorgelegd moet worden aan de ALV, heb je een onwerkbare situatie.

Daarnaast hebben we ook naar de cijfers gekeken en één van de uitkomsten was dat slechts 2,4% van het totaal aantal berichten ooit is bewerkt. En van die bewerkingen gebeurt 49% binnen het uur en 87% binnen 1 week. Het verlengen van de termijn tot langer dan een week voegt maar weinig toe, terwijl het de risico's beperkt ondervangt.

Zoals gezegd: ook na een week blijft elke wijziging mogelijk. Alleen dan wel op verzoek, aangezien we wat meer grip willen hebben op dit soort zaken. Tot slot zou ik nog toe willen voegen dat er hier niets onomkeerbaars gebeurt. Mocht de maatregel in de praktijk tot grote ergernis of uitvoeringsproblemen leiden, dan is het spreekwoordelijk gezien met één druk op de knop weer terug te draaien.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14314
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Maximale bewerktijd van berichten op het forum

Bericht door Attietattie » do 10 dec 2015, 10:09

RSK schreef:Daarnaast hebben we ook naar de cijfers gekeken en één van de uitkomsten was dat slechts 2,4% van het totaal aantal berichten ooit is bewerkt. En van die bewerkingen gebeurt 49% binnen het uur en 87% binnen 1 week. Het verlengen van de termijn tot langer dan een week voegt maar weinig toe, terwijl het de risico's beperkt ondervangt.
Het beperken ervan dus ook.
RSK schreef:Zoals gezegd: ook na een week blijft elke wijziging mogelijk.
Wat voegt het dan toe? En wat voor grip denk je erop te hebben als alles mogelijk blijft?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7866
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Maximale bewerktijd van berichten op het forum

Bericht door Jackbauer1350 » do 10 dec 2015, 10:13

Ik heb geen problemen met deze beperking. Ik ken genoeg andere fora waar je een post kan editten tot het moment iemand een nieuwe post eronder heeft geplaatst.

Ik edit zelf naderhand ook zo nu en dan een post als ik nog een spelfout zie. Of, als de post nog steeds de laatste is in t topic, vul m aan als ik iets vergeten was en het ineens nog iets te binnen schiet.

Wat wellicht ook een optie is het standaard aanzetten voor alle gebruikers van de melding "Deze post is laatst gewijzigd op" onderin het bericht. Dat zie ik op dit forum ook wel eens staan maar kennelijk alleen als een moderator er wat heeft aangepast. Dan is in ieder geval duidelijk dat er een aanpassing is geweest naderhand.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Maximale bewerktijd van berichten op het forum

Bericht door Kaaiman » do 10 dec 2015, 10:16

^^ Dat laatste is zo gek nog niet.

De mooiste oplossing zou mijns inziens zijn dat berichten na een week niet meer dan een X aantal tekens (zeg 100) veranderd kan worden. Dat is vaak voldoende om een link te updaten of de scherpe kantjes van een bewering te halen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7866
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Maximale bewerktijd van berichten op het forum

Bericht door Jackbauer1350 » do 10 dec 2015, 10:42

^^ Wat jij overigens eerder aanhaalde over verdwenen afbeeldingen vind ik eerlijk gezegd veel irritanter.

Dat is helaas iets wat komt door beleid van de externe hostingsites die gebruikt worden. Ik lees nog wel eens oude topics terug voor info als ik met een artikel op de wiki bezig ben of met een wegenvideo. En dan zijn helaas de kaartjes of foto's waar in diverse posts naar verwezen wordt verdwenen. In een aantal gevallen kan je hierdoor net zo goed die oude topics gewoon verwijderen want die voegen dan niks meer toe.

Maar goed dit was even een dingetje tussendoor wat al op t forum en ook de ALV ter sprake is gekomen mbt tot plaatjes hosten, en niet hier van toepassing eigenlijk.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6127
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Maximale bewerktijd van berichten op het forum

Bericht door mhkamp » do 10 dec 2015, 10:55

Jammer dat het zou moeten.

Ook ik kom nog wel oude post tegen die ik ook wil editten. Foto, link youtube video.

Helaas is het zo dat de goeden (meestal) onder de slechten moeten gaan lijden.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Maximale bewerktijd van berichten op het forum

Bericht door Coen Tunnel » do 10 dec 2015, 11:08

RSK schreef:De achterliggende gedachte bij deze maatregel is dat het forum ook toegankelijk moet zijn voor nieuwkomers. Als oude discussies vervallen tot gatenkaas, is er soms geen touw meer aan vast te knopen waar een bepaalde discussie over gaat.
Er is nu één forummer geweest die bezig is geweest zijn berichten te verwijderen. Had die gebruiker bij constatering niet gelijk geband kunnen worden?
Een hieraan verwante discussie is overigens m.i. wel degelijk gevoerd op de ALV, namelijk het zoeken van een oplossing voor verdwijnende afbeeldingen. Daar was wel een zeker draagvlak voor het op de een of andere manier veilig stellen van historische bijdragen.
Dat zie ik als iets heel anders. Dat had er mee te maken dat plaatjeshosters als Imageshack url's recyclen of onbruikbaar maken.

Met oudere posts uit de begintijd van het forum, bijvoorbeeld de fotoseries van Frits, is webspace puur de reden dat die fotoseries weer verdwenen zijn. Destijds kon je niet zomaar gigabytes aan foto's op de door je provider aangeboden webspace hosten.
Een paar maanden geleden speelde echter ook al eens een vergelijkbare ophef om andere verdwenen berichten,
Als je doelt op die lijsten met netwerkdoelen: daar heeft een moderator toegegeven dat die teksten op verzoek van een gebruiker zijn verwijderd, terwijl daar volgens de forumregels geen reden toe was, sterker nog, daar staat alleen dat de moderatoren dat in principe niet doen maar alleen doen als dit vanwege wetgeving of jurisprudentie noodzakelijk wordt geacht. Goed, in dat geval had die gebruiker de desbetreffende informatie ook zelf kunnen wissen dus ik snap niet waarom het moderatorteam überhaupt de moeite heeft genomen om de inhoud van die berichten te verwijderen. Ik vond het geen handige zet, dan kun je verwachten dat er forummers de discussie aangaan.
ook komt regelmatig voor dat discussies soms even ontsporen als verwezen wordt naar een bericht waarvan de inhoud drastisch gewijzigd is.
Regelmatig? Ik kan me zo geen voorbeelden heugen... Ik weet alleen dat er nog een vraag werd gesteld toen iemand een notificatie kreeg nadat ik een oud bericht met een quote er in enkele maanden later had bewerkt omdat ik er een lelijke spelfout uit wilde halen.
Naar aanleiding van het voorstel om tot een dergelijke maatregel te komen, heeft een inhoudelijke discussie plaatsgevonden onder het bestuur en het moderatorenteam, waar voordelen, nadelen en bedenkingen de revue zijn gepasseerd. Dit besluit komt dus zeker niet uit de lucht vallen. Juist daarom vind ik het jammer dat een term als 'rücksichtslos' wordt gebruikt voor een weloverwogen beslissing. Bestuur en moderatoren hebben nu eenmaal een zekere vrijheid nodig om dit soort beslissingen te nemen, wanneer iedere moderatoringreep voorgelegd moet worden aan de ALV, heb je een onwerkbare situatie.
Met dat laatste ben ik het eens. Natuurlijk hoeft niet alles aan de ALV voorgelegd te worden, en ongetwijfeld zal dit door de modeatoren besproken zijn. Daar twijfel ik niet aan. Voor jullie komt dit besluit niet uit de lucht vallen, voor de gewone forumgebruiker wel. Ik vind het ook wel raar dat minder ingrijpende dingen als het opheffen van een nauwelijks gebruikt subforum door de ALV besproken en besloten worden, terwijl dit, wat veel ingrijpender is, zonder enige inspaak van de leden wordt ingevoerd. Het is nu al duidelijk dat er aardig wat leden van de harde kern van het forum zijn die het niet eens zijn met dit besluit.
Daarnaast hebben we ook naar de cijfers gekeken en één van de uitkomsten was dat slechts 2,4% van het totaal aantal berichten ooit is bewerkt.
Dat zijn er dus zo'n 21000.
En van die bewerkingen gebeurt 49% binnen het uur en 87% binnen 1 week. Het verlengen van de termijn tot langer dan een week voegt maar weinig toe, terwijl het de risico's beperkt ondervangt.
Dan praten we nog steeds over ruim 2700 berichten in een periode van ruim tien jaar die na meer dan een week bewerkt zijn. Toch nog vijf berichten per week.
Zoals gezegd: ook na een week blijft elke wijziging mogelijk. Alleen dan wel op verzoek, aangezien we wat meer grip willen hebben op dit soort zaken.
Hoe lang duurt het voor zo'n verzoek ingewilligd wordt? Het lijkt me dat zoiets niet al te lang moet duren. En wat als er een gebruiker komt die wil dat al zijn berichten verdwijnen? Ik neem aan dat zo'n verzoek niet ingewilligd zal worden.
Jackbauer1350 schreef:Wat wellicht ook een optie is het standaard aanzetten voor alle gebruikers van de melding "Deze post is laatst gewijzigd op" onderin het bericht. Dat zie ik op dit forum ook wel eens staan maar kennelijk alleen als een moderator er wat heeft aangepast. Dan is in ieder geval duidelijk dat er een aanpassing is geweest naderhand.
Dat kan in phpBB zo aangepast worden. Ik geloof dat die functie op dit forum al jaren geleden is uitgeschakeld.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Maximale bewerktijd van berichten op het forum

Bericht door Rene » do 10 dec 2015, 13:53

Egbert schreef:Overigens hebben verschillende fora het beleid dat als forumposts eenmaal geplaatst zijn ze eigendom van het forum zijn.
Dat is wettelijk niet zo. Feitelijk valt een forumpost onder het auteursrecht van degene die hem heeft gepost. Daarbij mag de oorspronkelijke poster altijd zijn toestemming intrekken, echter hij mag niet eisen dat het hele bericht ongedaan wordt gemaakt. Immers een forum moet historisch leesbaar blijven. Daarom mag hij wel om een zodanige anonimisering vragen, dat bijdragen uit het verleden niet meer direct herleidbaar zijn. De internetjurist Engelfried heeft daar wel eens een stukje over geschreven. En ja, anonimiseren kan aardig in het werk lopen. Als ik zou vragen om 30.000 posts te anonimiseren en er zou maar één alias worden aangemaakt, dan is het alsnog herkenbaar. Men zou dus echt veel werk moeten verzetten met veel aliassen om een werkelijke anonimisering mogelijk te maken. Dat wordt denk ik onvoldoende onderkend.

Dat er nu een akkefietje is met duikgek, vind ik geen reden om de aanpasbaarheid van eigen forumbijdragen voor alle forummers zomaar op een tijdslimiet te gooien. Want wat ik in het verleden links en rechts in oude postings heb aangepast, heeft bij mijn weten nog nooit tot verontwaardiging geleid bij anderen. (Vaak zijn het de scherpe kantjes en erg boude uitspraken die ik er dan alsnog uithaal - ik ga niet door aanpassing van mijn eigen bijdragen de strekking van een oude discussie totaal veranderen - dat moet je ook niet willen.)

Misschien een aardig compromis: leden van de vereniging krijgen wèl aanpassingsrecht (maar misbruik kan gevolgen hebben voor het verenigingslidmaatschap), niet-leden krijgen geen aanpassingsrecht. Achterliggende gedachte: mensen die het forum een warm hart toedragen zullen het niet snel gaan lopen verminken.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Maximale bewerktijd van berichten op het forum

Bericht door Rene » do 10 dec 2015, 14:00

Coen Tunnel schreef:
Een paar maanden geleden speelde echter ook al eens een vergelijkbare ophef om andere verdwenen berichten,
Als je doelt op die lijsten met netwerkdoelen: daar heeft een moderator toegegeven dat die teksten op verzoek van een gebruiker zijn verwijderd, terwijl daar volgens de forumregels geen reden toe was, sterker nog, daar staat alleen dat de moderatoren dat in principe niet doen maar alleen doen als dit vanwege wetgeving of jurisprudentie noodzakelijk wordt geacht. Goed, in dat geval had die gebruiker de desbetreffende informatie ook zelf kunnen wissen dus ik snap niet waarom het moderatorteam überhaupt de moeite heeft genomen om de inhoud van die berichten te verwijderen. Ik vond het geen handige zet, dan kun je verwachten dat er forummers de discussie aangaan.
Dat had ermee te maken dat het een eigen leven ging leiden, en te pas en te onpas ook na jaren nog werd aangehaald - terwijl er op dit moment ontwikkelingen op dit vlak gaande zijn, waarbij de oorspronkelijke auteur zelf in zijn nieuwe functie betrokken is geraakt. Daarbij is ook een gedeelte van de routebomen anders ingevuld, waardoor de waarde van de postings inmiddels gedeeltelijk was achterhaald. Dan is er een goede reden om het geheel te verwijderen.

Destijds dacht ik het als een aardige geste neer te zetten, achteraf gezien had ik dat nooit moeten doen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Maximale bewerktijd van berichten op het forum

Bericht door Coen Tunnel » do 10 dec 2015, 14:46

^^ Ik snap jouw gedachtengang wel, maar anderzijds vond ik het een mooi historisch document om te zien hoe daar in de begindagen van NBA tegenaan werd gekeken. Maar goed, het is nu eenmaal weg.
Rene schreef:Dat is wettelijk niet zo. Feitelijk valt een forumpost onder het auteursrecht van degene die hem heeft gepost. Daarbij mag de oorspronkelijke poster altijd zijn toestemming intrekken, echter hij mag niet eisen dat het hele bericht ongedaan wordt gemaakt. Immers een forum moet historisch leesbaar blijven. Daarom mag hij wel om een zodanige anonimisering vragen, dat bijdragen uit het verleden niet meer direct herleidbaar zijn. De internetjurist Engelfried heeft daar wel eens een stukje over geschreven. En ja, anonimiseren kan aardig in het werk lopen. Als ik zou vragen om 30.000 posts te anonimiseren en er zou maar één alias worden aangemaakt, dan is het alsnog herkenbaar. Men zou dus echt veel werk moeten verzetten met veel aliassen om een werkelijke anonimisering mogelijk te maken. Dat wordt denk ik onvoldoende onderkend.
Op andere fora doen ze dat gewoon door al die posts onder 'Guest' te plaatsen, of zonder naam met de mededeling dat dat lid niet meer actief is. Ik meen dat in phpBB zoiets wellicht ook wel mogelijk is. Je zou alle opgeheven account elke keer dezelfde naam kunnen geven en dan kunnen de-activeren. Daarna kan die naam immers weer opnieuw gebruikt worden.
Misschien een aardig compromis: leden van de vereniging krijgen wèl aanpassingsrecht (maar misbruik kan gevolgen hebben voor het verenigingslidmaatschap), niet-leden krijgen geen aanpassingsrecht. Achterliggende gedachte: mensen die het forum een warm hart toedragen zullen het niet snel gaan lopen verminken.
Ik had het nog niet willen suggereren omdat er dan wellicht het idee ontstaat van een eliteclubje, maar het is natuurlijk een idee.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Maximale bewerktijd van berichten op het forum

Bericht door SnarfFlevoland » do 10 dec 2015, 15:07

^^
Dat vind ik een vreselijk idee. Dan zou ik als niet-lid m'n berichten niet meer kunnen aanpassen. Als het forum richting de vorm van 'elite-forum' gaat, dan zou ik me volledig terugtrekken en alle berichten laten anonimiseren. Gedwongen worden voor een dergelijke functie te betalen vind ik ronduit verwerpelijk. Het enige wat ik me voor zou kunnen stellen is dat nieuwe/beginnende gebruikers een beperkt aantal functies hebben, totdat ze bijv. een X aantal berichten hebben geplaatst, maar zelfs dat vind ik niet persé een prettig scenario.
Attietattie schreef:We hebben het over dit forum, niet over andere fora. Misschien is dat wel juist de reden dat ik hier actief ben en niet op andere fora.
Helemaal mee eens. Ik ben ook actief op een ander groot (Duitstalig) forum, waar ze deze maatregel na invoering binnen afzienbare tijd weer hadden afgeschaft, omdat teveel mensen hun hoofd er tegen gestoten hadden. Gelukkig. Hoewel ik zelf weinig gebruik heb gemaakt van de functie om oude bijdragen te veranderen (kost me teveel tijd), vind ik het gewoon prettig om op ieder moment over mijn eigen bijdrages te kunnen beschikken en te kunnen bewerken.

M'n pijnlijkste bijdrages zijn gelukkig compleet in het archief verdwenen. Heb in de geschiedenis wat rare uitspraken gedaan, waar ik nu überhaupt niet meer achter sta. Enfin, ik was toen ook nog niet volwassen en als men me erop aan zou spreken, dan zou ik gewoon netjes aangeven dat m'n inzichten zich hebben veranderd. Sowieso ben ik als persoon best wat veranderd door de jaren heen, maar kan om bepaalde bijdrages ook nog wel kostelijk lachen, zoals mijn 'route-expertise' anno 2008. :lol:

Desalniettemin vind ik gewoon dat ik 24/7 de mogelijkheid moet hebben om m'n berichten aan te kunnen passen. Ik ben geen typ die hele discussiës achteraf kapot zou maken, maar als ik nog een 'jeugdzonde' zou vinden, dan wil ik dat direct kunnen aanpassen/verwijderen.

Al met al betreurenswaardig dat de forumleiding tot dit besluit is overgegaan.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Maximale bewerktijd van berichten op het forum

Bericht door Coen Tunnel » do 10 dec 2015, 15:17

SnarfFlevoland schreef:^^
Dat vind ik een vreselijk idee. Dan zou ik als niet-lid m'n berichten niet meer kunnen aanpassen. Als het forum richting de vorm van 'elite-forum' gaat, dan zou ik me volledig terugtrekken en alle berichten laten anonimiseren. Gedwongen worden voor een dergelijke functie te betalen vind ik ronduit verwerpelijk. Het enige wat ik me voor zou kunnen stellen is dat nieuwe/beginnende gebruikers een beperkt aantal functies hebben, totdat ze bijv. een X aantal berichten hebben geplaatst, maar zelfs dat vind ik niet persé een prettig scenario.
Dat is precies waar ik bang voor ben, dat het wordt gezien als iets elitairs. Daarom denk ik ook niet dat het ingevoerd moet worden.
M'n pijnlijkste bijdrages zijn gelukkig compleet in het archief verdwenen. Heb in de geschiedenis wat rare uitspraken gedaan, waar ik nu überhaupt niet meer achter sta. Enfin, ik was toen ook nog niet volwassen en als men me erop aan zou spreken, dan zou ik gewoon netjes aangeven dat m'n inzichten zich hebben veranderd. Sowieso ben ik als persoon best wat veranderd door de jaren heen, maar kan om bepaalde bijdrages ook nog wel kostelijk lachen, zoals mijn 'route-expertise' anno 2008. :lol:
:lol: Als er iemand is die een grote en positieve verandering heeft doorgemaakt ben jij het wel. :top:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21866
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Maximale bewerktijd van berichten op het forum

Bericht door Pino » do 10 dec 2015, 15:47

Coen Tunnel schreef:
En van die bewerkingen gebeurt 49% binnen het uur en 87% binnen 1 week. Het verlengen van de termijn tot langer dan een week voegt maar weinig toe, terwijl het de risico's beperkt ondervangt.
Dan praten we nog steeds over ruim 2700 berichten in een periode van ruim tien jaar die na meer dan een week bewerkt zijn. Toch nog vijf berichten per week.
En misschien zijn die vijf berichten per week wel heel waardevolle toevoegingen. Als iemand zijn eigen schrijfsels zeer geruime tijd na dato nog eens doorleest en daarbij een toevoeging/nuance wenst te plaatsen zonder de discussie geheel af te stoffen met een nieuwe post, heeft dat misschien wel meer toegevoegde waarde dan een zeer groot deel van de wijzigingen tussen één dag na posting en één week na posting plaatsvinden. Maar goed, we moesten het maar proberen zo. Hopelijk kan het bestuur snel de conclusie trekken dat deze stap misschien iets teveel van het goede is.
Rene schreef:Destijds dacht ik het als een aardige geste neer te zetten, achteraf gezien had ik dat nooit moeten doen.
Die laatste gedachte lijkt me het belangrijkste. Door jouw betrokkenheid bij veel vormen van bewegwijzerings-beleid zie je dingen veel eerder dan de gewone forum-starveling. De kijkjes in de keuken die je daarbij zo af en toe geeft worden zeer gewaardeerd, maar uiteraard bepaalt de kok of hij de keuken open stelt of de gasten gewoon laat wachten tot het gerecht wordt opgediend. Als je nu concludeert dat jouw posts van toen geen goed moment waren om een kijkje in de keuken te geven, kunnen we niet anders dan dat respecteren.

Dat gezegd hebbende: de routebomen van toen zijn weliswaar een gepasseerd station, maar ook gepasseerde stations hebben hun relevantie. Net zoals ik het in het algemeen grappig vind om te weten hoe doelen in de loop der tijd zijn veranderd, mocht ik er graag de oude routebomen op naslaan, ook al wist ik dat die niet langer leidend waren. Dat af en toe iemand moest worden herinnerd aan dat laatste gegeven hoort dan een beetje bij de archief-functie die een forum ook heeft (en misschien was het een oplossing geweest om dat gegeven wat prominenter terug te laten komen in de lijsten zelf).

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22819
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Maximale bewerktijd van berichten op het forum

Bericht door harry » do 10 dec 2015, 16:16

Jackbauer1350 schreef:Wat wellicht ook een optie is het standaard aanzetten voor alle gebruikers van de melding "Deze post is laatst gewijzigd op" onderin het bericht.
Coen Tunnel schreef:Dat kan in phpBB zo aangepast worden. Ik geloof dat die functie op dit forum al jaren geleden is uitgeschakeld.
Zo'n maatregel lijkt me meer dan voldoende. Het maakt de gewijzigde topics leesbaar genoeg en iedereen houdt de vrijheid zijn eigen bijdragen aan te passen.
Ik vraag me af waarom die functie ooit is uitgeschakeld.
Eventueel (als dat technisch mogelijk is) zou je de tekst alleen kunnen toevoegen als er meer dan 1 dag later iets gewijzigd wordt.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Plaats reactie