Toevoegen knop ter waardering van posts

De FORUMREGELS, en opmerkingen over dit forum

Moderator: Moderatoren

Wil jij dat er een knop toegevoegd wordt om waardering over een post uit te kunnen spreken?

Peiling eindigde op za 12 mar 2016, 13:25

Ja, in de vorm van een ''like-knop'' of ''vind ik leuk-knop''.
4
8%
Ja, in de vorm van een ''interessant-knop''.
11
21%
Ja, in de vorm van een alleen een duimpje omhoog.
27
51%
Ja, in een andere vorm (reageer in deze draad).
2
4%
Nee, dat wil ik niet.
9
17%
 
Totaal aantal stemmen: 53

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door Palance » zo 26 jun 2016, 10:51

Pino schreef:Eens met deze laatste gedachte. Laat maar zien wie die duim heeft opgestoken; dat geeft context.
Naar mijn mening geeft het geen enkele context. Like je een post (of niet) omdat je iemand mag (of niet), omdat de foto's die elders vandaan komen gekopieerd zijn (en het dus om de foto's gaat en niet zozeer om de post) of omdat het eigen foto's zijn, omdat het nieuwsbericht interessant is, of omdat de persoon dat nieuwsbericht heeft gevonden, of omdat er een (flauwe) grap wordt gepost.
De enige context die je kunt geven is een inhoudelijke reactie. Zo'n like zegt echt niks. Ik snap ook niet waarom je precies wilt weten wie de post liket of niet en waarom het niet anoniem kan. Gaat het om de waardering of wil je echt per sé weten wie je post interessant vindt (en ga je mensen aanspreken die de post niet liken?)
Pino schreef:populariteits-contest terecht komt (waarvoor het fenomeen helemaal niet is bedoeld)
Nee, maar ik vrees dat het die kant wel op zal gaan.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18011
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door Snelwegfreak » zo 26 jun 2016, 11:09

Is het niet mogelijk dat alleen de auteur van de post ziet wie het bericht geliket heeft en het voor de rest anoniem is?
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door Chris » zo 26 jun 2016, 11:18

Het is wel handig om te zien wie er geliked heeft. Zo kan je ook misbruikers van het systeem aanpakken. Ik las hier al iets over een 'scriptje' die iemand wilde gaan gebruiken.

Op Skyscrapercity hebben ze een tijdslimiet, 30 seconden tussen elke like. Voor de paar kinderachtige mensen die alles willen gaan liken is de lol er dan ook snel vanaf.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7655
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door duikgek89 » zo 26 jun 2016, 11:49

Is het geen oplossing om niet-anoniem te maken, maar dat je op de teller of iets dergelijks moet klikken om te zien wie een like/bedankt/duimpje/whatever gegeven hebben? Ook denk ik niet dat iemand op het profiel moet krijgen hoeveel likes deze persoon krijgt en geeft. Dan zal het wedloop effect wel meevallen denk ik, want er is dan geen centrale plaats waar die informatie makkelijk vergeleken kan worden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door Vinny » zo 26 jun 2016, 11:51

Anoniem bedankjes uitdelen is gewoon belachelijk, mijns inziens. Gewoon doen zoals op veel andere fora:

(Post)
Vinny, RSK en waldo57 waarderen dit bericht.

Geen lijstjes dus behalve onderaan het bericht hoeveel en wie het bedankje heeft uitgedeeld.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14314
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door Attietattie » zo 26 jun 2016, 11:55

^^ Dan krijg je bij mijn posts telkens zo'n enorme lijst eronder. Kan dat niet beter met een mouse-over? Inderdaad net als dat (hier) vervloekte Facebook. Het feit dat Facebook zo'n succes is, komt namelijk misschien wel doordat het wel eens wat goede ideeën heeft.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door Vinny » zo 26 jun 2016, 11:58

Gewoon een uitklapbaar veld als de namen niet op een regel passen. Dat doet FB ook.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door Pino » zo 26 jun 2016, 12:03

Chris schreef:Op Skyscrapercity hebben ze een tijdslimiet, 30 seconden tussen elke like. Voor de paar kinderachtige mensen die alles willen gaan liken is de lol er dan ook snel vanaf.
Ik vind Skyscrapercity (althans Highways & Autobahns en soortgelijke subfora die ik daar volg) een prima voorbeeld van hoe het goed werkt, zonder enige vorm van populariteitscontest. En het geeft daar absoluut context, vind ik. Strikt genomen weet je natuurlijk niet waarom iemand op like drukt, maar op gevoel kom je een heel eind. Zeker wanneer de likes komen van mensen die zich in dezelfde discussie roeren of mensen die je in het algemeen waardeert. Uiteraard heb je méér context wanneer iemand simpelweg zegt "mooie uitleg, dank je wel", "schitterende foto's" of "helemaal eens". Maar dat gebeurt niet, mede omdat posts van het slag "fully agree", "me too" en "me three" vervuilend werken en mensen dus terughoudend zijn in het maken van dat soort posts.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door keokiracer » zo 26 jun 2016, 19:02

Chris schreef:Op Skyscrapercity hebben ze een tijdslimiet, 30 seconden tussen elke like.
15 seconden :bloemetje:
30 seconden is de tijd voordat je een nieuwe post mag plaatsen.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5537
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door nederland24 » zo 26 jun 2016, 19:13

De laatste tijd kom ik wel een paar reacties tegen, die een "like" zouden verdienen, maar dan vooral omdat ik het wel grappige opmerkingen vindt.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6127
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door mhkamp » zo 26 jun 2016, 20:34

Vinny schreef:Anoniem bedankjes uitdelen is gewoon belachelijk, mijns inziens. Gewoon doen zoals op veel andere fora:

(Post)
Vinny, RSK en waldo57 waarderen dit bericht.

Geen lijstjes dus behalve onderaan het bericht hoeveel en wie het bedankje heeft uitgedeeld.
Dan zou het zo moeten : "Vinny, mhkamp, Keokiracer en 4 anderen waarderen dit bericht", waarbij je met een mouseover op kan kijken wie die 4 extra zijn.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door keokiracer » zo 26 jun 2016, 20:37

^^ Dat laatste is niet meer mogelijk op SSC. Als je op 'and (x) others' klikt dan krijg je dit:
keokiracer, you do not have permission to access this page. This could be due to one of several reasons:

Your user account may not have sufficient privileges to access this page. Are you trying to edit someone else's post, access administrative features or some other privileged system?
If you are trying to post, the administrator may have disabled your account, or it may be awaiting activation.
Waarom; geen flauw idee... De eerste 5 namen zijn wel altijd zichtbaar.

Chris, kun jij zulke pagina's nog wel bekijken (bij deze post bijvoorbeeld)? Zo ja dan is het blijkbaar een mod-only iets geworden.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6127
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door mhkamp » zo 26 jun 2016, 20:46

^^ Dat weet ik verder niet. Als ik één keer in het half jaar SSC bezoek...

SSC draait op VBulletin en dat is andere software dan PHPBB.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door Chris » zo 26 jun 2016, 20:49

keokiracer schreef:Chris, kun jij zulke pagina's nog wel bekijken (bij deze post bijvoorbeeld)? Zo ja dan is het blijkbaar een mod-only iets geworden.
Nee, ik kan dat ook niet meer zien (ook niet bij mijn eigen berichten). Was me trouwens nog niet opgevallen.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22819
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door harry » zo 26 jun 2016, 22:23

Ik heb redelijk vaak de behoefte om "goh wat leuk" te posten, maar doe dat dan niet omdat het aan de discussie niks toevoegt en anderen het dan alleen storend zouden vinden.
Als ik daarvoor een like-knop heb ben ik tevreden. Hoeft niet anoniem, hoeft verder ook niet in enige statistiek betrokken te worden.
Zo ongeveer als een glimlach zonder woorden, als een discussie IRL zou plaatsvinden. :idea:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10229
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door Mark » ma 27 jun 2016, 12:26

Resumerend valt het denk ik zo samen te vatten:
  • Zichtbaarheid van namen van wie een post liked/bedankt heeft de voorkeur boven anonimiteit.
  • Geen lijstjes met statistieken van wie het meest aantal duimpjes ontvangt of geeft.
  • Uit bovenstaande volgt: ook geen informatie hierover in het (openbare) profielveld.
  • Wens vanuit beheer: subtiele implementatie die weinig ruimte opeist en/of de aandacht trekt.
Hiermee weten wij in welke richting we moeten zoeken qua functionaliteit :). Echter, garanties wanneer zoiets uiteindelijk actief wordt hier geef ik niet. Het staat namelijk niet zo hoog op de prioriteitenlijst ;).

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22819
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door harry » ma 27 jun 2016, 21:20

^^ :top: :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door Chris » vr 01 jul 2016, 21:04

Chris schreef:
keokiracer schreef:Chris, kun jij zulke pagina's nog wel bekijken (bij deze post bijvoorbeeld)? Zo ja dan is het blijkbaar een mod-only iets geworden.
Nee, ik kan dat ook niet meer zien (ook niet bij mijn eigen berichten). Was me trouwens nog niet opgevallen.
Het is al sinds november 2015 zo. De manier waarop de 'like database' werkt zorgt op die versie van Vbulletin voor grote performanceproblemen, schijnbaar was die 'and xx others' link nogal populair met honderden queries per minuut.

Met 94 miljoen berichten en 925.000 leden is dat natuurlijk een database aan likes die in een totaal andere grootte van orde ligt dan hier op het Wegenforum.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2865
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door Robbert297 » do 11 okt 2018, 13:12

Als samenvatting voor de (omstreden) like-knop:
Mark schreef: ma 27 jun 2016, 12:26 Resumerend valt het denk ik zo samen te vatten:
  • Zichtbaarheid van namen van wie een post liked/bedankt heeft de voorkeur boven anonimiteit.
  • Geen lijstjes met statistieken van wie het meest aantal duimpjes ontvangt of geeft.
  • Uit bovenstaande volgt: ook geen informatie hierover in het (openbare) profielveld.
  • Wens vanuit beheer: subtiele implementatie die weinig ruimte opeist en/of de aandacht trekt.
Hiermee weten wij in welke richting we moeten zoeken qua functionaliteit :). Echter, garanties wanneer zoiets uiteindelijk actief wordt hier geef ik niet. Het staat namelijk niet zo hoog op de prioriteitenlijst ;).
Is er inmiddels wat meer duidelijkheid over de like-knop? Zit deze inmiddels in een planning? Hebben jullie hier anders gezegd inmiddels een statusupdate voor?
Слава Україні

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14314
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door Attietattie » zo 14 okt 2018, 21:06

Men beraadt zich nog op het antwoord? :geenlach:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2865
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door Robbert297 » zo 14 okt 2018, 22:45

Ik heb het idee dat het nog altijd niet bijster veel prioriteit heeft. :?
Слава Україні

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14314
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door Attietattie » zo 14 okt 2018, 23:40

Ja, jammer is dat.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18011
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door Snelwegfreak » ma 15 okt 2018, 6:31

Het project van de "like-knop" is voor onbepaalde tijd op hold gezet, zoals ook op de ALV besproken. In de notulen staat het volgende:
De gevraagde like-knop kan een belasting vormen voor de drukbezette server die we benutten. Daarnaast zijn er veel initiatieven bij phpBB waarin geen voortgang zit. Zelf ontwikkelen is tijdrovend en onderhoudsgevoelig.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Plaats reactie