Toevoegen knop ter waardering van posts

De FORUMREGELS, en opmerkingen over dit forum

Moderator: Moderatoren

Wil jij dat er een knop toegevoegd wordt om waardering over een post uit te kunnen spreken?

Peiling eindigde op za 12 mar 2016, 13:25

Ja, in de vorm van een ''like-knop'' of ''vind ik leuk-knop''.
4
8%
Ja, in de vorm van een ''interessant-knop''.
11
21%
Ja, in de vorm van een alleen een duimpje omhoog.
27
51%
Ja, in een andere vorm (reageer in deze draad).
2
4%
Nee, dat wil ik niet.
9
17%
 
Totaal aantal stemmen: 53

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door feitelijk » zo 21 feb 2016, 11:54

Als het streven is de gebruiker de mogelijkheid te geven op een duimpje te drukken om zichzelf een warm gevoel te geven dan denk ik dat het een prima knopje is.
Maar wie gaat de campagne voeren om duidelijk te maken dat het de poster zelf niets zal vertellen over hoe zijn post wordt gezien door anderen?
Ik niet!
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door Attietattie » zo 21 feb 2016, 13:07

Een goede campagne kenmerkt zich door een duidelijk begin- en eindpunt. Dus als je er even een einde aan zou willen breien...?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door feitelijk » zo 21 feb 2016, 13:12

Mijn campagnes zijn doorgaans open-einde, en sluiten af met een vraag teneinde de lezer zelf tot nadenken aan te zetten.
Ik zie nu in dat dat hier wellicht niet de beste strategie is.
Dus bij dezen kan je de campagne als beëindigd beschouwen.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door Robbert297 » zo 21 feb 2016, 13:20

Een duimpje moet gewoon een blijk van waardering geven aan die post en/of dat je het met die post eens bent. Als je het niet met een post eens bent, dan kun je reageren waarom je het er niet mee eens bent. Dit is een forum. Een forum is er om te discussiëren. Je hebt dus aan een duimpje omhoog genoeg.
Welkom op het Wegenforum.
Laatst gewijzigd door Robbert297 op zo 21 feb 2016, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Слава Україні

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door Attietattie » zo 21 feb 2016, 13:21

feitelijk schreef:Blablabla.
Duimpje!
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door duikgek89 » zo 21 feb 2016, 13:26

Feitelijk je hebt zeker een punt indien je met de resultaten van de stemming iets wilt doen. Maar ik zie niet in waarom dat nodig is, omdat ik het met Robbert eens ben dat indien je denkt dat de post een minnetje verdient, je dat in een post zou moeten motiveren, om een discussie op gang te brengen. Bij een plusje is het minder zinnig om te schrijven dat je het ermee eens bent.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door feitelijk » zo 21 feb 2016, 13:31

Robbert297 schreef:Als je het niet met een post eens bent, dan kun je reageren waarom je het er niet mee eens bent. Dit is een forum. Een forum is er om te discussiëren.

Als je het niet met een post eens bent, dan kun je reageren waarom je het er niet mee eens bent. Dit is een forum. Een forum is er om te discussiëren.

Job done!
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door feitelijk » zo 21 feb 2016, 13:33

duikgek89 schreef:Feitelijk je hebt zeker een punt indien je met de resultaten van de stemming iets wilt doen. Maar ik zie niet in waarom dat nodig is,
Dan zie ik niet in waarom een duimpje nodig is. Als je er toch niets mee "doet"

Ja inderdaad zoals ik hierboven al concludeerde kan je door erop te klikken wat endorfinen scoren.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door feitelijk » zo 21 feb 2016, 13:34

Attietattie schreef:
feitelijk schreef:Blablabla.
Duimpje!
/feeling the love!
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door Snelwegfreak » zo 21 feb 2016, 13:44

feitelijk schreef:Ja inderdaad zoals ik hierboven al concludeerde kan je door erop te klikken wat endorfinen scoren.
Heb je er dan een hekel aan als mensen tegen je zeggen dat je het goed hebt of iets goed gedaan hebt? ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door Palance » zo 21 feb 2016, 13:56

Iets positiefs zeggen/schrijven vind ik van een hele andere orde dan een duimpje.
Alleen maar omdat je niet aan kunt geven waarom je een duimpje geeft. Is het om de persoon zelf (of geef je hem daarom juist niet)? Is het om de foto's die mooi zijn maar ergens anders vandaan zijn gehaald (of zelf gemaakt). Is het om een grap? Is het om een knap stukje parate kennis? Is het omdat je het eens bent met iemand?

Op dat vlak vind ik dit wel een valide constatering:
feitelijk schreef:Als het streven is de gebruiker de mogelijkheid te geven op een duimpje te drukken om zichzelf een warm gevoel te geven dan denk ik dat het een prima knopje is.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door feitelijk » zo 21 feb 2016, 13:56

Nee hoor integendeel. Ik prefereer dat zelfs boven het achter de rug om anoniem een van de vijf vingers op steken.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door Vinny » zo 21 feb 2016, 14:21

Als je een bloemetje krijgt aangeboden van een kennis dan vraag je je onderstaande toch ook niet per sé af:
Palance schreef: Is het om de persoon zelf (of geef je hem daarom juist niet)? Is het om de foto's die mooi zijn maar ergens anders vandaan zijn gehaald (of zelf gemaakt). Is het om een grap? Is het om een knap stukje parate kennis? Is het omdat je het eens bent met iemand?
Als het puur gaat om voor- of tegen een bepaalde gedachte of visie te stemmen dan staat het een ieder vrij om een poll aan te maken:

"130 km/h een goede zaak?"
Ja
Nee
Weet niet of geen mening

Dan hoef je niet iedereen die dat in de losse forumposts roept te plussen of te minnen. Je kunt gewoon stemmen :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door kees » zo 21 feb 2016, 14:28

Losstaand van de discussie (heb hem niet helemaal gelezen) wil ik hierbij aangeven dat ik het toevoegen van een like-duimpje een positieve toevoeging vind. Ik heb nu regelmatig dat ik wil aangeven dat ik een bijdrage onderschrijf zonder dat ik daar een eigen post aan wil besteden. Als je dat namelijk doet, is het risico groot dat anderen dat voorbeeld gaan volgen. Het +1-effect noem ik dat maar even voor het gemak.

Tegen een duimpje zijn, omdat je niet erbij kan zeggen wat je ermee wilt zeggen, is een onzin-argument.
Dan kun je alle verkiezingen wel afschaffen.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door feitelijk » zo 21 feb 2016, 14:41

kees schreef: Tegen een duimpje zijn, omdat je niet erbij kan zeggen wat je ermee wilt zeggen, is een onzin-argument.
Dan kun je alle verkiezingen wel afschaffen.
Dan heb je het inderdaad niet gelezen.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door duikgek89 » zo 21 feb 2016, 14:49

feitelijk schreef:
Robbert297 schreef:Als je het niet met een post eens bent, dan kun je reageren waarom je het er niet mee eens bent. Dit is een forum. Een forum is er om te discussiëren.

Als je het niet met een post eens bent, dan kun je reageren waarom je het er niet mee eens bent. Dit is een forum. Een forum is er om te discussiëren.

Job done!
Wat vaak uitmond in reacties als "+1", "mee-eens", "Was er nu maar een duimpje" en dergelijke... Voegt wat toe...
feitelijk schreef:
duikgek89 schreef:Feitelijk je hebt zeker een punt indien je met de resultaten van de stemming iets wilt doen. Maar ik zie niet in waarom dat nodig is,
Dan zie ik niet in waarom een duimpje nodig is. Als je er toch niets mee "doet"

Ja inderdaad zoals ik hierboven al concludeerde kan je door erop te klikken wat endorfinen scoren.
Omdat mensen de behoefte hebben om zoiets te uiten, die doen er dus wat mee. Dat jij dat niet maar vind dat je het moet gebruiken om wat met statistiek te spelen is een andere discussie. Het is een ander gebruik.
Vinny schreef:Als je een bloemetje krijgt aangeboden van een kennis dan vraag je je onderstaande toch ook niet per sé af:
Palance schreef: Is het om de persoon zelf (of geef je hem daarom juist niet)? Is het om de foto's die mooi zijn maar ergens anders vandaan zijn gehaald (of zelf gemaakt). Is het om een grap? Is het om een knap stukje parate kennis? Is het omdat je het eens bent met iemand?
Als het puur gaat om voor- of tegen een bepaalde gedachte of visie te stemmen dan staat het een ieder vrij om een poll aan te maken:

"130 km/h een goede zaak?"
Ja
Nee
Weet niet of geen mening

Dan hoef je niet iedereen die dat in de losse forumposts roept te plussen of te minnen. Je kunt gewoon stemmen :yes:
Het lijkt me geen groot probleem dat het duimpje niet specifiek de reden erachter meegeeft. Als je de behoefte voelt om meer te zeggen dan alleen het duimpje kun je gewoon een reactie schrijven.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door nederland24 » zo 21 feb 2016, 15:18

Er worden hier dusdanig veel goede berichten geplaatst, dat het geen doen is om ze allemaal te gaan waarderen met een like-knop. Ik denk niet dat het ik veel ga gebruiken.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door feitelijk » zo 21 feb 2016, 15:43

Tuurlijk wel! Ik heb het scriptje al klaar!
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door Km357 » zo 21 feb 2016, 17:10

Attietattie schreef:
feitelijk schreef:Blablabla.
Duimpje!
Dit soort posts zou nochtans gebaat zijn bij een negatieve duim, om er voor te zorgen dat zulk gedrag aangetoond kan worden als zijnde storend.

Niemand zegt dat je een post moet scoren toch? Dus als je aan dat hele gedoe niet wil meedoen, onthoud je je toch gewoon?
Zijn hier toch een paar mensen die er naar streven om problemen te zoeken waar er op zich geen zijn lijkt me.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door Attietattie » zo 21 feb 2016, 17:13

Km357 schreef:
Attietattie schreef:
feitelijk schreef:Blablabla.
Duimpje!
Dit soort posts zou nochtans gebaat zijn bij een negatieve duim, om er voor te zorgen dat zulk gedrag aangetoond kan worden als zijnde storend.
:lol: Jij ook een duimpje! :top:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door harry » zo 21 feb 2016, 19:05

feitelijk schreef:Ik prefereer dat zelfs boven het achter de rug om anoniem een van de vijf vingers op steken.
Draai de grafiek van de poll een kwartslag en je hebt de gewenste uitkomst.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door feitelijk » zo 21 feb 2016, 19:42

Km357 schreef: Dus als je aan dat hele gedoe niet wil meedoen, onthoud je je toch gewoon?
Ja dat kan dus niet dat heb ik niet in de hand. Want stel dat je mijn sarcasme wel snapt en de post dus leuk vindt dan druk je op zo'n duim en dan zit ik ermee.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door Snelwegfreak » zo 21 feb 2016, 19:56

Oh, leuk. Ik zie een nieuwe bezigheid opkomen: massaal Feitelijk zijn berichten gaan ''liken'' :twisted:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door Attietattie » zo 21 feb 2016, 20:02

^^ Komt niet geloofwaardig over. :wijsvinger:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door Km357 » zo 21 feb 2016, 20:07

feitelijk schreef:
Km357 schreef: Dus als je aan dat hele gedoe niet wil meedoen, onthoud je je toch gewoon?
Ja dat kan dus niet dat heb ik niet in de hand. Want stel dat je mijn sarcasme wel snapt en de post dus leuk vindt dan druk je op zo'n duim en dan zit ik ermee.
Is toch lekker jouw probleem man :p

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door feitelijk » zo 21 feb 2016, 21:38

Ja ik denk dat ik voor goed verpest ben voor duimpjes:
Link
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Veldwachter
woonerf
Berichten: 94
Lid geworden op: za 22 aug 2015, 21:40
Locatie: Rotterdam, NL

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door Veldwachter » di 23 feb 2016, 22:21

hoevenpe schreef:Maak er dan een + / - mechanisme van zoals je op veel andere fora ziet.
Veel fora hebben minnen afgeschaft zoals het forum van RTV Rijnmond of Omroep Brabant. Althans, je kunt wel minnen, maar het wordt niet zichtbaar. Vind ik overigens veel prettiger :top:
Anticipeer en tolereer (op) andermans fouten.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door keokiracer » di 23 feb 2016, 22:27

Youtube ook. De negatieve duim is er wel, maar die heeft geen functie meer.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door Rene » vr 26 feb 2016, 9:41

Na een paar dagen windstilte tijd om conclusies te trekken ?

1. Er zijn mensen die er tijd in steken om regelmatig informatieve zaken te posten, en die het best wel fijn vinden daar enige respons op te krijgen.
Omdat anderen er weinig inhoudelijk op kunnen reageren (je neemt het vaak ter kennisgeving aan) zie je dan dat er niet echt discussie ontstaat in zo'n draad. Het blijft vaak oorverdovend stil.
Dat kan op termijn de dood in de pot zijn voor iemand om dat nog langer te blijven doen - tenzij hij weet dat het gewaardeerd wordt wat hij doet, dat hij weet dat er forummers zijn die zijn bijdrage interessant vinden. Zonder dat ze er verder inhoudelijk op ingaan. Het gevolg was een verzoek voor een duimpje c.q. vind ik leuk/interessant c.q. stel ik op prijs.

2. 80% van de stemmers in deze draad staat daar positief tegenover, en daarvan ongeveer de helft geeft de voorkeur aan slechts een (positief) duimpje. (Vergelijkbaar met het SSC-forum)

3. In de reacties geven veel forummers aan niets te zien in het omgekeerde, een negatief duimpje (omlaag).


Een tellertje lijkt me niet aan de orde. Het gaat niet om het verzamelen van zoveel mogelijk likes.
Maar een oplossing als op SSC waar dan onder de post staat welke forummers de bijdragen op prijs stelden, lijkt me zeker zinvol.

Afbeelding

Aan het forumbeheer dan ook nu de vraag wanneer we zoiets mogen verwachten ?
Laatst gewijzigd door Rene op vr 26 feb 2016, 9:47, 1 keer totaal gewijzigd.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door feitelijk » vr 26 feb 2016, 9:46

Rene schreef: 3. In de reacties geven de veel forummers aan niets te zien in het omgekeerde, een negatief duimpje (omlaag).
Vandaar dat er ook al een bias in de smileys zit! Twee omhoog en slechts een omlaag. :top: :blauweduim: :down:
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Plaats reactie