Toevoegen knop ter waardering van posts

De FORUMREGELS, en opmerkingen over dit forum

Moderator: Moderatoren

Wil jij dat er een knop toegevoegd wordt om waardering over een post uit te kunnen spreken?

Peiling eindigde op za 12 mar 2016, 13:25

Ja, in de vorm van een ''like-knop'' of ''vind ik leuk-knop''.
4
8%
Ja, in de vorm van een ''interessant-knop''.
11
21%
Ja, in de vorm van een alleen een duimpje omhoog.
27
51%
Ja, in een andere vorm (reageer in deze draad).
2
4%
Nee, dat wil ik niet.
9
17%
 
Totaal aantal stemmen: 53

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door Rene » vr 26 feb 2016, 10:23

@feitelijk: Dat is niet terzake doende. De functie van smilies is anders.
Bovendien is de blauwe een overblijfsel van het board-z.de forum, waarmee alles 10 jaar geleden is begonnen, en zijn daar later de gele smilies aan toegevoegd.

Graag daarom terug naar de vraag aan het forumbeheer: mogen we iets verwachten, en zo ja, wanneer ?
Rene schreef:Afbeelding

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door feitelijk » vr 26 feb 2016, 10:59

Rene schreef:@feitelijk: Dat is niet terzake doende.
Dat heb ik een beetje met die hele like kwestie. :lol:

Maar serieus, Ik heb er weinig tegen, anders dan dat die regel "rene, tim, attie, koekie like this" wat vervuiling geeft in het topic, maar ja dat doen de onderschriften ook. Ik ken trouwens fora waar je die ook kunt afzetten in je instellingen. Zo'n optie zou ik wel liken.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8700
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door captain007 » vr 26 feb 2016, 11:17

Rene schreef:Graag daarom terug naar de vraag aan het forumbeheer: mogen we iets verwachten, en zo ja, wanneer ?
Daar zullen nog wel enkele maanden overheen gaan. Er wordt door de community nu een like achtige extensie ontwikkeld, alleen deze is nog niet klaar en zit nog vol bugs. Die moet eerst stabiel zijn voordat we die kunnen gaan testen en later uitrollen op het forum.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10229
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door Mark » vr 26 feb 2016, 11:23

De vorm zal in ieder geval iets in deze trend zijn:

Afbeelding

Een duimpje met een teller die aangeeft hoeveel "leuks" (om het in de nieuwe FB-spelling te zeggen) een post heeft. Kleur en ontwerp van het duimpje zijn natuurlijk niet in beton gegoten op dit moment.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door Rene » vr 26 feb 2016, 20:56

^^
Die teller lijkt me nou niet echt van waarde. Dat is zóó faceboekerig.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door Palance » vr 26 feb 2016, 21:10

De namen van de likers is ook erg facebookerig. Daar zie ik de toegevoegde waarde nog minder van.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10229
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door Mark » vr 26 feb 2016, 21:15

Hoe dan ook moet je laten zien dat een bericht een duimpje heeft ontvangen. Dat kan met een cijfer of met namen, waarbij cijfers een stuk subtieler (en anoniemer) zijn dan namen. Een teller is iets wat mijn persoonlijke voorkeur in ieder geval heeft. Erg "facebookerig" vind ik dat trouwens niet, aangezien zo'n systeem inmiddels op tal van websites gebruikelijk is.

Als beide niet getoond worden, kan je afvragen wat het nut van zo'n systeem is.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14314
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door Attietattie » vr 26 feb 2016, 22:19

^^ Helemaal mee eens.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door feitelijk » vr 26 feb 2016, 22:45

Dat laatste zeer zeker!
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door Coen Tunnel » ma 29 feb 2016, 7:57

Rene schreef:^^
Die teller lijkt me nou niet echt van waarde. Dat is zóó faceboekerig.
Het maakt voor mij toch een verschil of één persoon iets waardeert, of dat tien personen iets waarderen.
Palance schreef:De namen van de likers is ook erg facebookerig. Daar zie ik de toegevoegde waarde nog minder van.
En tel het aantal namen, en je weet ook het aantal... Nee, zo'n tellertje is prima.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door feitelijk » ma 29 feb 2016, 10:38

Coen Tunnel schreef:Het maakt voor mij toch een verschil of één persoon iets waardeert, of dat tien personen iets waarderen.
Nee dat doet het niet, hoeveel mensen hebben het gezien? Hoeveel hebben zich onthouden? Hoeveel hadden een "dislike" willen geven?
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door Coen Tunnel » ma 29 feb 2016, 10:58

feitelijk schreef:Nee dat doet het niet, hoeveel mensen hebben het gezien? Hoeveel hebben zich onthouden? Hoeveel hadden een "dislike" willen geven?
Beter lezen. Voor mij (ik had al bewust die woordjes toegevoegd omdat ik mij besef dat niet iedereen er zo over denkt) maakt het een verschil. Dat dat voor jou niet zo is doet niks aan mijn mening af. ;)
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op ma 29 feb 2016, 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14314
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door Attietattie » ma 29 feb 2016, 11:03

Duimpje, tellertje... morgen invoeren! :top:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door feitelijk » ma 29 feb 2016, 11:04

Tuurlijk, maar ik had al eens opgemerkt dat een een knopje was voor het "gevoel" van degene die er op drukt.
Nu lees ik dat het ook voor het gevoel van degene die de post deed uitmaakt. Ik heb de neiging om iets over een giro 555 voor tienermeisjes op te schrijven.... ;)

Afbeelding
Laatst gewijzigd door feitelijk op ma 29 feb 2016, 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7655
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door duikgek89 » ma 29 feb 2016, 11:33

feitelijk schreef:
Coen Tunnel schreef:Het maakt voor mij toch een verschil of één persoon iets waardeert, of dat tien personen iets waarderen.
Nee dat doet het niet, hoeveel mensen hebben het gezien? Hoeveel hebben zich onthouden? Hoeveel hadden een "dislike" willen geven?
Het doet er voor sommige posters misschien wel toe. Chris post zeer veel informatie dus ik kan me goed voorstellen dat het voor hem leuk is om te zien dat een xx aantal mensen het interessant/leuk vonden om te lezen. Hoeveel lezers er waren en wat de lezers die niet stemden ervan vonden is misschien niet zo relevant. Het gaat er namelijk niet om of de post voor de meerderheid interessant is, maar dat je de informatie niet voor J*n L*l post.

Je hoeft niet persé aan alles te rekenen... Ik weet dat het leuk is, maar soms hoeft het gewoon niet.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door Vahalis » ma 29 feb 2016, 12:15

Attietattie schreef:Duimpje, tellertje... morgen invoeren! :top:
Like :mrgreen:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door Coen Tunnel » ma 29 feb 2016, 13:04

duikgek89 schreef:Het doet er voor sommige posters misschien wel toe. Chris post zeer veel informatie dus ik kan me goed voorstellen dat het voor hem leuk is om te zien dat een xx aantal mensen het interessant/leuk vonden om te lezen. Hoeveel lezers er waren en wat de lezers die niet stemden ervan vonden is misschien niet zo relevant. Het gaat er namelijk niet om of de post voor de meerderheid interessant is, maar dat je de informatie niet voor J*n L*l post.
Daar doelde ik op. Het is leuk als je weet dat meerdere mensen iets kunnen waarderen, zoals bij de posts van Chris.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10937
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door Willem » ma 29 feb 2016, 17:17

Het is leuk om te zien dat mensen een post waarderen, maar voorkomen moet worden dat iedereen gaat streven naar een zo hoog mogelijke waardering van anderen. Er zijn genoeg hele droge berichten ("op 15 maart gaat de Ax tussen Y en Z open") die voor dit forum toch een toegevoegde waarde hebben.

Waar ik bang voor ben is dat die knop voor het waarderen van posts een stuk "hijgerigheid" met zich mee gaat brengen. En daarvan gaat het forum niet op vooruit.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door Kaaiman » ma 29 feb 2016, 17:25

Ik denk dat jongere mensen over het algemeen wat hijgeriger zijn dan oudere mensen.

Als ik kijk naar mezelf, was ik in de begintijd teveel bezig met het opkrikken van mijn berichtenteller, maar de laatste jaren hecht ik er geen waarde meer aan. Ook kan ik me nog wel andere, destijds jonge forummer herinneren die zat te bietsen om complimenten op zijn berichten, maar die is gaandeweg gelukkig ook volwassen geworden. ;)

Ik denk dat ongeveer hetzelfde geldt voor een tellertje bij 'waarderingsuitingen'.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door Coen Tunnel » ma 29 feb 2016, 17:27

^^ Precies, ik denk dat dat op dit forum wel mee gaat vallen. :)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door Palance » ma 29 feb 2016, 18:30

Dat denk ik dus niet. Nog niet zo lang geleden werd er een hele flauwe opmerkimg gemaakt naar een beginnende forummer met een zeer flauwe, maar uit oogpunt van de poster zeker grappig bedoelde post over alle Belgische wegen. Ik vrees dus een toename van dat soort 'leuke' postings teneinde likes binnen te scoren. Of zoveel mogelijk foto's kopieren van andere sites (zoals SSC), of zoveel mogelijk nieuwsberichten te posten.

Wat is er mis met gewoon forummen zonder al die poespas?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14314
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door Attietattie » ma 29 feb 2016, 19:11

Palance schreef:Wat is er mis met gewoon forummen zonder al die poespas?
Wat is er mis met forummen zonder smileys? Wat is er mis met forummen zonder berichtenteller? Wat is er mis met forummen zonder onderschrift?

Allemaal niks. Goed, ter kennisgeving aangenomen. Wanneer wordt de duim inclusief teller ingevoerd?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8700
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door captain007 » ma 29 feb 2016, 19:19

^^ Zoals aangegeven, nog even geduld. Er wordt nog door de community druk aan een extensie gewerkt. We lopen dus nog iets voor de muziek uit.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18012
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door Snelwegfreak » ma 29 feb 2016, 20:30

Attietattie schreef:
Palance schreef:Wat is er mis met gewoon forummen zonder al die poespas?
Wat is er mis met forummen zonder smileys? Wat is er mis met forummen zonder berichtenteller? Wat is er mis met forummen zonder onderschrift?

Allemaal niks. Goed, ter kennisgeving aangenomen. Wanneer wordt de duim inclusief teller ingevoerd?
Vind ik leuk! Like! +1, duimpje, eens? Ehm, tja. Wat jij zegt dus.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10229
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door Mark » zo 26 jun 2016, 2:10

Bij de uitwerking van iets van wat ik nu maar even een bedankknop noem, komt eigenlijk continu 1 cruciale vraag naar boven.

Moeten bedankjes "anoniem" gebeuren of niet?

Met "anoniem" (bewust tussen aanhalingstekens, want het zal opgeslagen worden wie het doet) bedoel ik ermee dat het voor andere gebruikers niet zichtbaar is, dat jijzelf een bericht een bedankje geeft. Praktisch gezien voor de uitwerking, verschijnt er alleen een teller met het aantal bedankjes en dat is het dan wel. Geen lijsten van wie het meest aantal bedankjes heeft uitgedeeld, maar aantallen over gebruikers die het meest aantal bedankjes ontvangen (en waarop) zou in principe zichtbaar zijn.

Bij niet "anoniem" bedankjes sturen dan zou er een lijst(je) verschijnen met wie allemaal een bedankje hebben achter gelaten, voor iedere gebruiker zichtbaar. Naast het zien van welke gebruikers populaire berichten plaatsen en welke dat zjn, is het mogelijk om te laten zien welke gebruikers de meeste bedankjes versturen en/of ontvangen.

Wat is jullie mening hierop?

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door Vahalis » zo 26 jun 2016, 2:29

Ik zie geen enkele reden om het anoniem te houden. Wel zou ik afzien van lijstjes met wie het meeste geeft/krijgt. Anders krijg je mogelijk een wedloop.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door Palance » zo 26 jun 2016, 7:58

Liever helemaal geen like-knop (redenen genoeg die al gegeven zijn waarom niet, die ga ik niet herhalen) maar als dat dan toch wordt doorgezet, dan zeker een anonieme versie. Anders krijg je inderdaad een wedloop of een populariteitsverkiezing. Ik zie dit forum liever niet afglijden naar de zoveelste versie van facebook e.d.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door Kaaiman » zo 26 jun 2016, 8:29

Mijn eerste gedachte is anoniem, maar aan de andere kant: als ik een duim uitdeel, zou ik toch graag willen, dat degene die het bericht geplaatst geeft, ziet dat hij een duim van mij heeft gekregen. In het kader van een discussie is het sowieso wel prettig om te weten wie jouw punt ondersteunen, dat discussieert daarna wat makkelijker.

In lijstjes met duimen zie ik niets.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21866
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door Pino » zo 26 jun 2016, 10:30

^^ Eens met deze laatste gedachte. Laat maar zien wie die duim heeft opgestoken; dat geeft context. Maar om te voorkomen dat je in enige vorm van populariteits-contest terecht komt (waarvoor het fenomeen helemaal niet is bedoeld) geen enkele zichtbare lijsten met wie het meeste heeft geliked of is geliked.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Toevoegen knop ter waardering van posts

Bericht door Chris » zo 26 jun 2016, 10:31

^^ Dat lijkt me een goed idee inderdaad.

Plaats reactie