Moraal en omgang met elkaar

De FORUMREGELS, en opmerkingen over dit forum

Moderator: Moderatoren

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Moraal en omgang met elkaar

Bericht door Lekkere Kwal » wo 01 nov 2017, 9:34

Lekkere Kwal schreef:[...] Als men zich binnen de regels van het forum houdt dan lijkt het me niet aan hem aan te rekenen dat een ander zich beledigd of afgemaakt voelt doordat de toon van de berichten zwaar uitvalt. Dat is ook een onderdeel van een dikke huid laten groeien en je niet door elke sneer gelijk als Louis van Gaal op de kast te klimmen. Zodra je de persoonlijke-kant-kaart trekt zonder dat die ander daar over begon ben je volgens mij zelf verkeerd bezig. Als je er niet van gediend bent als de ander heftig reageert dan zeg je dat of je trekt bij de moderatoren aan de bel, je hoeft daarvoor niet termen als bashing en afmaken erbij te halen.
:denk:

nickdh
autoweg
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Moraal en omgang met elkaar

Bericht door nickdh » wo 01 nov 2017, 9:46

@svenAfbeelding

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22819
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Moraal en omgang met elkaar

Bericht door harry » wo 01 nov 2017, 13:29

ervoor zorgen dat het forum weer een gezellige plek wordt als 4 jaar geleden toen ik me voor het eerst aanmeldde.
Ik lees dat vaker hier: vroeger was het gezelliger, beter, aardiger.
Dat is NIET waar.
Dit soort discussies zijn er al geweest sinds het begin van het forum - en ook al daarvoor.

Ik denk dat bovenstaande een perceptie is: als je voor het eerst ergens komt of iets doet, is het allemaal erg nieuw en leuk.
Als je een paar jaar verder bent weet je het allemaal wel en beginnen bepaalde dingen te irriteren.
En dan ga je dus denken dat het vroeger beter was terwijl er in feite niks veranderd is.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Moraal en omgang met elkaar

Bericht door Peter » wo 01 nov 2017, 14:50

Er ging wel een natuurlijke remming uit van gebruik van pen en papier (of de typmachine), en alleen als je een stencilmachine had, kon je groepen beledigen met pamfletten. En in de kroeg moest je sterk zijn of hard kunnen lopen.

Maar in die tijd vond men ook alles vroeger beter, want met een steen en een beitel dacht je nog langer na over wat je opschreef....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18221
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Moraal en omgang met elkaar

Bericht door boe! » wo 01 nov 2017, 18:12

sven_engelen schreef:Ik kan er ABSOLUUT niet mee leven of accepteren dat er argumentloos tegen mij gebasht wordt en je er geen onderbouwing voor kan verzinnen. Het ging in het topic over MIJN ervaring. Heb je er wat tegen dan geef je een goede reden waarom je er wat tegen hebt en ga niet onnodig in liggen hakken op MIJN menig en MIJN ervaringen. Het is iets wat IK heb ervaren en als ik vind dat de Belgen 's nachts moeten werken in plaats van vol in de spits dan is dat MIJN mening en dan moet jij de reden waarom jij het daar niet mee eens bent onderbouwen in plaats van een zinloos antwoord te geven.
Ik respecteer jouw mening, maar je moet er wel rekening mee houden dat er mensen zijn die die mening niet delen. Immers zoveel mensen, zoveel meningen. Ik mag dus geen zinloos antwoord geven, maar welk antwoord is zinvol in dit kader? Alles wat ik schrijf, zal door jou vermoedelijk weer worden afgedaan als zinloos en bashen.
Het gedrag op dit forum loopt voor mijn gevoel in het algemeen achteruit. Er worden steeds meer zinloze discussies gevoerd op een kinderachtige manier.
Dat ben ik met je eens. Met name de laatste jaren wordt de sfeer op dit forum steeds negatiever.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7655
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Moraal en omgang met elkaar

Bericht door duikgek89 » wo 01 nov 2017, 22:25

^^ Ik weet niet zo goed wat ik van deze discussie moet vinden. Ik kan me van jaren geleden ook felle discussies herinneren, maar ik zie daar ook geen probleem in.
Wel heb ik het idee dat tegen bijvoorbeeld Sven een hele andere, meer denigrerende, toon gebruikt wordt dan tegen een aantal anderen. Maar ik kan dat niet meten, laat staan hard maken, het is slechts een idee.
Peter schreef:Er ging wel een natuurlijke remming uit van gebruik van pen en papier (of de typmachine), en alleen als je een stencilmachine had, kon je groepen beledigen met pamfletten. En in de kroeg moest je sterk zijn of hard kunnen lopen.

Maar in die tijd vond men ook alles vroeger beter, want met een steen en een beitel dacht je nog langer na over wat je opschreef....
Gaat wel langer mee, dat steen en beitel spul. 8-)
Toch ook eens gaan proberen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Moraal en omgang met elkaar

Bericht door Coen Tunnel » wo 01 nov 2017, 22:59

duikgek89 schreef:Wel heb ik het idee dat tegen bijvoorbeeld Sven een hele andere, meer denigrerende, toon gebruikt wordt dan tegen een aantal anderen. Maar ik kan dat niet meten, laat staan hard maken, het is slechts een idee.
Ik denk niet zozeer tegen Sven specifiek, maar (relatief) nieuwe forummers worden hier soms wel stevig aangepakt, terwijl ze dat niet verdiend hebben en ook maar hun best doen om mee te discussiëren. En ja, die zullen vaak met dingen komen die in de meer dan 12-jarige historie van dit forum al eens besproken zijn. Nu heb ik me hier zelf ook wel schuldig aan gemaakt, dus ik ga me niet roomser dan de paus voordoen, maar het kan meespelen en het kan een reden zijn waarom sommige mensen toch ook vrij vlot het forum weer hebben verlaten. Er zit hier een harde kern die hier al zo lang zit dat het heel lastig is om daar echt tussen te komen.

In de eerste jaren van het forum zat het hier vol met relatief jonge forummers die nu inmiddels tussen de 25 en 35 zijn. Nu allemaal gerespecteerde forummers behorende tot de harde kern, maar als je kijkt naar de stijl van berichten in die tijd was daar misschien ook wel het een en ander op aan te merken. Wat dat betreft heb ik bij Sven in de laatste jaren (maar ook zeker bij sommige anderen) een hele positieve ontwikkeling gezien.

Daarmee wil ik niet zeggen dat mensen hun mond moeten houden als ze het niet met een ander eens zijn, of zich heel erg in moeten houden. Incasseren hoort er ook bij op een discussieforum en zelfs op een forum met veel gelijkgestemden als het gaat om de vraag of er meer snelwegen moeten komen, heb je toch ook duidelijke meningsverschillen. Ofwel vanuit mensen die beroepsmatig met de materie bezig zijn vs. geïnteresseerde leken, ofwel vanuit politiek gemotiveerde inzichten, ofwel vanuit verschillen in rijervaring, etc. Dat botst soms, ja.

Wat ook nog meespeelt is dat er op een forum zoals het Wegenforum nou eenmaal bovengemiddeld veel mannen zitten die vaak veel kennis van zaken hebben, maar sociaal niet altijd even handig zijn. Nerds, om het maar even simpel uit te drukken, en ja, daar reken ik mijzelf ook toe. Dat uit zich soms in botheid/lompheid naar elkaar toe in discussies. Soms niet eens zo bedoeld.
Jeroen schreef:^^ Ik neem aan dat je mij bedoeld. Ik heb genoeg argumentatie gegeven in dat topic: er maar automatisch vanuit gaan dat sommige mensen 's nachts werken om de overlast voor jou overdag te beperken komt op mij erg egoïstisch over. Daar mag jij van denken wat je wil, maar ik zie daar een heel normale discussie in.
Ik heb niet de indruk dat er specifiek iemand werd bedoeld, en inderdaad, het is een heel normale discussie. Wij zijn het ook geregeld oneens, maar ik weet dat jij als beroepschauffeur nou eenmaal anders tegen bepaalde zaken aankijkt. Daar kan ik het niet mee eens zijn, maar ik begrijp die standpunten wel.
harry schreef:Ik denk dat bovenstaande een perceptie is: als je voor het eerst ergens komt of iets doet, is het allemaal erg nieuw en leuk.
Als je een paar jaar verder bent weet je het allemaal wel en beginnen bepaalde dingen te irriteren.
En dan ga je dus denken dat het vroeger beter was terwijl er in feite niks veranderd is.
Het was k*t, het is k*t en het blijft k*t? ;) Of heb je er nog steeds wel plezier in Harry? :lol:

Even alle gekheid op een stokje, hier zit ook wel een kern van waarheid in.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2865
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Moraal en omgang met elkaar

Bericht door Robbert297 » wo 01 nov 2017, 23:36

Ik ben het geheel eens met Coen Tunnel. Ik reken mijzelf ook (nog) tot een nieuwe forumgebruiker en merk ook dat relatief nieuwe gebruikers harder worden aangepakt dan de gebruikers die er vanaf het begin zitten. Nieuwe gebruikers zitten hier ook om te leren en nieuwe ervaringen op te doen en die motivatie daartoe blijft als we met z'n allen naar elkaar respect tonen. Als ik posts uit mijn beginjaren (2011 en 2012) bekijk, zie ik heel goed dat ik hier heel wat geleerd heb, maar ook ik had bij sommige situaties het idee onnodig hard aangepakt te zijn, terwijl dat in die situatie helemaal niet nodig was.

Het doet me een beetje denken aan "domme Hollanders" die met de auto in Duitsland rijden. Regelmatig zijn er dan Duitsers die de auto met de gele kenteken net iets harder aanpakken dan hun landgenoten. Maar ook dit is maar een aanname en ervaring van mijn kant.
Слава Україні

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Moraal en omgang met elkaar

Bericht door Peter » do 02 nov 2017, 8:56

De oudste forumers zijn allemaal rond de 50 en draaien al minstens 20 jaar mee op dit forum en zijn voorganger. Behalve Rene mensen die qua werk niets (of weinig) te maken hadden met wegenbouw of regulering.

De wat bottere aanpakken zijn meestal van de groep die slechts 3-5 jaar of zo actief meedoen. Mensen die soms echt de wijsheid in pacht hebben, maar daar niet perse hooghartig over moeten doen. Niet iedereen heeft de wet paraat of maakt jaarlijks 80000 km op de weg. De nieuwe user blijkt soms slechts 14 te zijn en nog niet eens brommer (scooter...) te rijden. Ja: dan heb je een andere kijk op de wereld en minder feitenkennis,

Wie denkt: hoe zijk je iemand op een leuke manier af (waarbij het slachtoffer in de regel niet beledigd maar hoogstens beschaamd is): kijk eens hoe Harry dat doet. Ik denk een voorbeeld voor eenieder (mijzelf incluis). Een mierenneuker, maar wel een geestige.

Bashen (kritiek zonder feiten/argumentatie) is een zwaktebod. Daar kan nog heel ver mee komen, bewijst Geertje steeds. Maar niet mijn stijl.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Moraal en omgang met elkaar

Bericht door Lekkere Kwal » do 02 nov 2017, 10:52

^^ ik moet er toch een kleine aanvulling op maken dat het vaak actie/reactie betreft. Een nieuweling/leek maakt bijvoorbeeld onjuiste claims of uit kortzichtige standpunten/aannames en daar duikt de wijze/oude garde direct bovenop. Dan kan je wel een hand boven de eerste houden, maar het is ook een beetje de aloude situatie van spuit 11 versus een heersende cultuur. Dat is niet anders dan bij andere groepsculturen (sportkantine, werkvloer, schoolplein, hierboven ook al genoemd). Omgekeerd zie je ook nog wel eens dat een nieuw of outside-the-box standpunt tegenwind krijgt uit de conservatieve hoek, dat vind ik vaak ook wat lomp. Echter kan je dat wel ter plekke aangeven en ervoor kiezen om niet in de slachtofferrol kruipen. Ik herken me niet in het beeld dat men overwegend negatief of onvriendelijk is, mits je het niet op gaat zoeken. Van dat laatste herinner ik me bepaalde verkeersregel-topics waarbij de TS vooral op bevestiging uit was of een klaagmuur zocht en niet open bleek te staan voor discussie, dan wordt het snel grimmig.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Moraal en omgang met elkaar

Bericht door Peter » do 02 nov 2017, 14:19

Indien de oude garde daar bot bovenop springt, dan is die in ieder geval niet wijs.
Met overduidelijke trollen hoef je natuurlijk niet voorzichting om te gaan, maar dat is niet altijd direct duidelijk (bij de eerste 1-3 postings). Ook daar is het soms beter als de moderator gewoon de post wegdondert (inclusief niet relevante negatieve reacties).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18011
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Moraal en omgang met elkaar

Bericht door Snelwegfreak » do 02 nov 2017, 17:30

^^ Moet je eens kijken wat er gebeurt als een moderator dat laatste doet...

Nee, ik vind de samenvatting van Harry treffend.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22819
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Moraal en omgang met elkaar

Bericht door harry » do 02 nov 2017, 21:38

Snelwegfreak schreef:Nee, ik vind de samenvatting van Harry treffend.
Peter schreef:kijk eens hoe Harry dat doet.
Dank voor deze lovende woorden!
Coen Tunnel schreef:Het was k*t, het is k*t en het blijft k*t? ;) Of heb je er nog steeds wel plezier in Harry? :lol:
Maar ik heb de indruk dat jij niet helemaal begreep wat ik schreef. Het was gew*ldig, het is gew*ldig en het blijft gew*ldig.
Coen Tunnel schreef:Even alle gekheid op een stokje, hier zit ook wel een kern van waarheid in.
Mijn bijdrage was 100% serieus en bevat niet alleen een kern van waarheid.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15210
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Moraal en omgang met elkaar

Bericht door Via » vr 06 apr 2018, 21:39

Excuses voor deze topic kick maar ik wil ook nog even reageren. Ook ik ben van mening dat nieuwelingen hier vaak onnodig hard worden aangepakt en daardoor niet echt worden gestimuleerd om te blijven hangen.
Dat ben ik met je eens. Met name de laatste jaren wordt de sfeer op dit forum steeds negatiever.
Ik ben het hier wel mee eens. De laatste tijd ben ik toch wel flink minder aan het lezen en posten vanwege de vaak negatieve teneur hier. Dat ik deze draad ook pas nu lees bewijst in dat opzicht genoeg...

Helaas lijkt het iets te zijn dat in de samenleving in zijn algemeenheid wel toeneemt. Ik zie het in mijn werk ook wel wat toenemen. Leef en laat leven zou ik zeggen!

Plaats reactie