Wat is er nieuw in v3.2 (update 58)

De FORUMREGELS, en opmerkingen over dit forum

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10229
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Wat is er nieuw in v3.2 (update 58)

Bericht door Mark » vr 17 nov 2017, 23:18

De update is voltooid. Mochten er vragen en of opmerkingen zijn, deze graag plaatsen in dit topic.

Op 23 november 20.00 zal het forum voor minimaal een uur offline zijn wegens wegwerkzaamheden. Onder andere werken wij het forum bij naar de nieuwste versie van phpBB. Net zoals bij de grote update in 2015 (voor de vaste kijkers), verandert er deze keer weer het een en ander in de layout en de functionaliteit. Met dit topic praten wij je alvast bij.

1. Forumontwerp
In 2015 hebben is de eerste versie van het "Wegenforum" thema geïntroduceerd, ontworpen door RSK. Het thema valt in de smaak bij de vaste gebruikers en er is veel positieve feedback op gekomen. Veranderingen onder de motorkap zorgde ervoor dat het thema volledig herschreven moest worden. Wij hebben deze gelegenheid aangegrepen om het thema verder uit te bouwen tot een groter geheel en verder te verbeteren. Dat leidt uiteindelijk tot ons Wegenforum 2 thema.

Afbeelding

Uiteraard zijn bestaande functies behouden gebleven. Zo kun je nog altijd kiezen voor een breed of smal forum via de instellingen en is het forum nog altijd schaalbaar (ook de mobiele versie is onder handen genomen). Na een rondvraag onder de gebruikers is besloten het aantal 'snelle links' te beperken tot de twee meest gebruikte. Nieuw is de foto in de header. In sommige forumonderdelen veranderd de headerfoto naar eentje die toepasselijk is voor dat subforum. Gebruikers die een scherm gebruiken met een hoge DPI kunnen ook hun hart ophalen, vrijwel alle systeemelementen zijn nu geschikt voor dit soort schermen. Geen korrelige plaatjes meer dus.

Wij zien het Wegenforum 2 thema volwassen genoeg om als standaard thema in te stellen voor alle forumgebruikers. Dit geeft het Wegenforum als online platform een compleet eigen smoel in plaats van het standaard prosilver thema.

2. Menu
Nieuw is ook het menu bovenaan. Nu nog vrij leeg maar het biedt ruimte voor de toekomstige verenigingspagina's (zoals het meetingoverzicht). Ook is er een directe link naar de Wegenwiki opgenomen.

3. Quotes

Afbeelding

Het phpBB-team heeft het quotesysteem onderhanden genomen. Je kan nu als je een berichte quote, een directe verwijzing maken naar dat specifieke bericht. Het gequote stuk tekst krijgt dan ook een link naar het originele bericht. In complexe discussies kun je dus sneller terugschakelen naar dat ene stuk tekst. De software maakt automatisch zo'n link-in-quote aan als je op de quote-knop drukt.

4. Avatars
Vanaf het moment dat de nieuwe versie online komt, maken wij het mogelijk om avatars direct te uploaden naar het Wegenforum. Wij kiezen hiervoor omdat externe hosters steeds onbetrouwbaarder worden. Bovendien geeft het een klein stukje extra veiligheid omdat de avatars dan altijd onder een beveiligde verbinding worden opgehaald. Je hebt de komende drie maanden de mogelijkheid om je avatar te heruploaden, naar het Wegenforum dus. Na de drie maanden schakelen wij de extern gehoste avatars uit. Zorg er dus voor dat je voor die tijd je avatar hebt overgezet. Aan het formaat veranderen wij vooralsnog niks.

5. Like-knop?
Binnenkort meer.

En dat is het voor nu. We hopen hiermee jullie een goede indruk te geven van wat er gaat veranderen binnenkort. Vragen of opmerkingen kun je hieronder plaatsen :).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wat is er nieuw in v3.2 (update 58)

Bericht door Coen Tunnel » vr 17 nov 2017, 23:26

Goed bezig! Dit zijn positieve veranderingen! :top:

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2865
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Wat is er nieuw in v3.2 (update 58)

Bericht door Robbert297 » vr 17 nov 2017, 23:40

Ook ik ben zeer positief over deze berichten! Goed werk! :top:
Слава Україні

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Wat is er nieuw in v3.2 (update 58)

Bericht door tompie » za 18 nov 2017, 8:27

Onze eeuwige dank om het forum up-to-date te houden :worship:
Doe zo verder :top:
belgie is zo slecht nog niet

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Wat is er nieuw in v3.2 (update 58)

Bericht door Palance » za 18 nov 2017, 9:09

Mark schreef: 3. Quotes

Het phpBB-team heeft het quotesysteem onderhanden genomen. Je kan nu als je een berichte quote, een directe verwijzing maken naar dat specifieke bericht. Het gequote stuk tekst krijgt dan ook een link naar het originele bericht. In complexe discussies kun je dus sneller terugschakelen naar dat ene stuk tekst. De software maakt automatisch zo'n link-in-quote aan als je op de quote-knop drukt.
Deze is zeer handig, soms moet ik echt even naar een oorspronkelijk bericht zoeken.

Daarop voortbordurend: Is het ook mogelijk om iets aan de zoekmachine aan te passen, namelijk dat ook zoekopdrachten van minder dan 4 karakters worden geaccepteerd? Dat is nog altijd een gemis. Is het anders ook mogelijk om google te integreren in je zoekmachine (met site:.wegenforum.nl als default)? Met google kun je nu eenmaal beter en uitgebreider zoeken. Nadeel is uiteraard dat het recente posts en posts in afgeschermde delen niet gevonden zullen worden. Maar zo'n geïntegreerde zoekmachine levert volgens mij wel weer geld op.
4. Avatars
Vanaf het moment dat de nieuwe versie online komt, maken wij het mogelijk om avatars direct te uploaden naar het Wegenforum.
Niet bang voor copyrightissues? (gelet op ervaringen uit het verleden)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10229
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Wat is er nieuw in v3.2 (update 58)

Bericht door Mark » za 18 nov 2017, 10:55

Palance schreef:Daarop voortbordurend: Is het ook mogelijk om iets aan de zoekmachine aan te passen, namelijk dat ook zoekopdrachten van minder dan 4 karakters worden geaccepteerd?
Een goed punt waar ik zelf nog niet aan gedacht heb. Dit moet volgens mij wel mogelijk zijn.
Palance schreef:Niet bang voor copyrightissues? (gelet op ervaringen uit het verleden)
Ik snap waar de vraag vandaan en de zorgen. In principe lopen 'wij' met het hosten niet meer of minder gevaar dan wat wij nu al doen. Nu is het ook mogelijk voor gebruikers om beschermde content in de vorm van een avatar te embedden. Dat maakt een eventuele copyrightschending niet minder. Het voordeel van de omzetting nu wel is, is dat wij gebruikers erop kunnen wijzen om eigen of materieel dat gebruikt mag worden, als avatar te nemen. Dat zal gebeuren via een extra tekstje bij het uploaden. Ook komt het soms voor dat bij externe hosters, de plaatjes ongevraagd rouleren. Een copyright-vrij plaatje kan dus zomaar vervangen worden eentje wel met restricties. En uiteraard, mochten wij als forumteam het vermoeden hebben dat er schending is, dan kunnen wij altijd nog optreden. Gezegd moet wel worden, de kans is een stuk kleiner dat je een claim krijgt voor een plaatje van 130 x 80, dan eentje van 800 x 600 bij wijze van spreken.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Wat is er nieuw in v3.2 (update 58)

Bericht door Kaaiman » za 18 nov 2017, 11:33

Mooie ontwikkelingen! Het heeft wel even geduurd, want 3.2 is al een hele tijd uit. Maar... goed bereid kost even tijd. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10229
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Wat is er nieuw in v3.2 (update 58)

Bericht door Mark » za 18 nov 2017, 11:43

Klopt! Had de update zelf het liefst ook eerder willen doen, maar bleken toch paar venijnige probleempjes te zitten hier en daar. En de vrije tijd was de afgelopen maanden nog wel eens beperkt.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Wat is er nieuw in v3.2 (update 58)

Bericht door keokiracer » za 18 nov 2017, 13:12

Mark schreef:
Palance schreef:Daarop voortbordurend: Is het ook mogelijk om iets aan de zoekmachine aan te passen, namelijk dat ook zoekopdrachten van minder dan 4 karakters worden geaccepteerd?
Een goed punt waar ik zelf nog niet aan gedacht heb. Dit moet volgens mij wel mogelijk zijn.
Op FS is het in ieder geval mogelijk waarbij woorden als 'en' 'het' 'de' e.d. op een zwarte lijst staan.
Goede verbeteringen, de quote-verbetering is erg welkom :top:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Wat is er nieuw in v3.2 (update 58)

Bericht door Vinny » zo 19 nov 2017, 11:17

Mark schreef:In principe lopen 'wij' met het hosten niet meer of minder gevaar dan wat wij nu al doen.
Voor de 'buitenwereld' zal het niet snel zichtbaar zijn dat de plaatjes gehost worden, en in een eventuele claimprocedure komen wij beslagen ten ijs. Daarnaast is voor het forumteam het bewaken van de avatars nog redelijk te doen. Bij vermoeden van auteursrechtenschending kan de zaak worden onderzocht en eventueel worden opgetreden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6127
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Wat is er nieuw in v3.2 (update 58)

Bericht door mhkamp » zo 19 nov 2017, 13:30

Goede berichten!

Ik host mijn eigen afbeeldingen op mijn eigen (betaalde) server (nummerplaten.info). Heeft dat nog consequenties voor mij, of gaat het echt alleen om de externe hosters?
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22819
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Wat is er nieuw in v3.2 (update 58)

Bericht door harry » zo 19 nov 2017, 20:33

^^ Het gaat alleen over de avatars.
Mark schreef:Ook komt het soms voor dat bij externe hosters, de plaatjes ongevraagd rouleren.
Ik ben benieuwd of Juerd zijn verschillende kleuren blijft houden. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10229
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Wat is er nieuw in v3.2 (update 58)

Bericht door Mark » zo 19 nov 2017, 21:37

Wat Harry zegt, het gaat alleen om avatars, die moet je dadelijk even omzetten.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22819
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Wat is er nieuw in v3.2 (update 58)

Bericht door harry » zo 19 nov 2017, 21:56

^^ Nu dus nog niet. Althans ik zie nog geen optie waarmee het kan.
Mark schreef:Vanaf het moment dat de nieuwe versie online komt, maken wij het mogelijk om avatars direct te uploaden naar het Wegenforum.
Wil je ons te zijner tijd nog even hieraan herinneren?
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Wat is er nieuw in v3.2 (update 58)

Bericht door keokiracer » zo 19 nov 2017, 22:07

harry schreef:^^ Nu dus nog niet. Althans ik zie nog geen optie waarmee het kan.
De nieuwe versie staat er dan ook nog niet op. ;)
Mark schreef:Vanaf het moment dat de nieuwe versie online komt, maken wij het mogelijk om avatars direct te uploaden naar het Wegenforum.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6127
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Wat is er nieuw in v3.2 (update 58)

Bericht door mhkamp » zo 19 nov 2017, 22:11

harry schreef:^^ Het gaat alleen over de avatars.
En ook die staat op mijn (betaalde) host ;)
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10229
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Wat is er nieuw in v3.2 (update 58)

Bericht door Mark » zo 19 nov 2017, 22:29

harry schreef:Wil je ons te zijner tijd nog even hieraan herinneren?
Uiteraard. Zoals omschreven komt er ook een overgangsperiode van 3 maanden, dat moet iedereen de tijd geven om even een bestandje te uploaden ;).

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7927
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Wat is er nieuw in v3.2 (update 58)

Bericht door Wesso » zo 19 nov 2017, 22:42

En de tijd om het elders gehoste plaatje te downloaden, voor het geval je het bestand niet meer kunt vinden op PC of andere bestandsdrager. ;)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Wat is er nieuw in v3.2 (update 58)

Bericht door Palance » ma 20 nov 2017, 6:21

mhkamp schreef:
harry schreef:^^ Het gaat alleen over de avatars.
En ook die staat op mijn (betaalde) host ;)
En die is straks dus niet meer zichtbaar hier :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wat is er nieuw in v3.2 (update 58)

Bericht door Rene » ma 20 nov 2017, 7:33

De nieuwe skin staat me wel aan.
Goed werk verricht ! :top:

Vegi
verkeersader
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 12 jul 2009, 20:03

Re: Wat is er nieuw in v3.2 (update 58)

Bericht door Vegi » ma 20 nov 2017, 20:30

Mark schreef:
Palance schreef:Daarop voortbordurend: Is het ook mogelijk om iets aan de zoekmachine aan te passen, namelijk dat ook zoekopdrachten van minder dan 4 karakters worden geaccepteerd?
Een goed punt waar ik zelf nog niet aan gedacht heb. Dit moet volgens mij wel mogelijk zijn.
Dan ga je wel behoorlijk zware queries op de server loslaten.
Maar tja, servers kunnen tegenwoordig wel een stootje hebben, deze zal niet veel anders zijn neem ik aan :-).

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wat is er nieuw in v3.2 (update 58)

Bericht door Rene » ma 20 nov 2017, 20:38

Wellicht dat die optie voor 2 of 3 karakters alleen moet worden toegestaan als het eerste karakter een hoofdletter A of N is.
Want dat is meestal toch het belangrijkste: zoeken op een wegnummer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Wat is er nieuw in v3.2 (update 58)

Bericht door Alfa » ma 20 nov 2017, 21:16

^^Of E.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18221
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Wat is er nieuw in v3.2 (update 58)

Bericht door boe! » ma 20 nov 2017, 21:37

... en R. De rest van het alfabet dan ook maar? ;)

Gebruikersavatar
Bongo
verkeersader
Berichten: 532
Lid geworden op: di 19 feb 2008, 8:24

Re: Wat is er nieuw in v3.2 (update 58)

Bericht door Bongo » di 21 nov 2017, 14:05

Bedankt voor het goeie werk!

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14314
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Wat is er nieuw in v3.2 (update 58)

Bericht door Attietattie » di 21 nov 2017, 15:15

Rene schreef:Wellicht dat die optie voor 2 of 3 karakters alleen moet worden toegestaan als het eerste karakter een hoofdletter A of N is.
Want dat is meestal toch het belangrijkste: zoeken op een wegnummer.
Waarom? Als je zoekt op WKS of DVK of BPS, zou het best fijn zijn als dat mogelijk is. Ik ben er meerdere malen tegenaan gelopen dat het niet mogelijk is te zoeken in verband met (het gebrek aan) de lengte van de zoekterm.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wat is er nieuw in v3.2 (update 58)

Bericht door Coen Tunnel » di 21 nov 2017, 15:55

Rene schreef:Wellicht dat die optie voor 2 of 3 karakters alleen moet worden toegestaan als het eerste karakter een hoofdletter A of N is.
Want dat is meestal toch het belangrijkste: zoeken op een wegnummer.
Hebben we daarvoor niet ooit die foeilelijke tags zoals [A004] gekregen?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wat is er nieuw in v3.2 (update 58)

Bericht door Chris » di 21 nov 2017, 15:59

Als we ooit van die lelijke tags af kunnen komen zou dat mooi zijn.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Wat is er nieuw in v3.2 (update 58)

Bericht door Palance » di 21 nov 2017, 17:44

Coen Tunnel schreef:Hebben we daarvoor niet ooit die foeilelijke tags zoals [A004] gekregen?
Ja. Ik weet nog wel dat ik, toen ik nog moderator was, meehielp om al die onderwerpnenamingen aan te passen. Dat was een flink karwei
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7866
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Wat is er nieuw in v3.2 (update 58)

Bericht door Jackbauer1350 » di 21 nov 2017, 17:57

Vegi schreef: Dan ga je wel behoorlijk zware queries op de server loslaten.
Maar tja, servers kunnen tegenwoordig wel een stootje hebben, deze zal niet veel anders zijn neem ik aan :-).
Nou, krijg nog regelmatig "probeer het over x seconden nog een keer" bij de zoekfunctie.

Gesloten