Artikel 13 (EU-Copyright) en toekomst forum

De FORUMREGELS, en opmerkingen over dit forum

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Artikel 13 (EU-Copyright) en toekomst forum

Bericht door SnarfFlevoland » wo 13 feb 2019, 13:40

Eergisteren hebben Duitsland en Frankrijk in de Europese Raad een compromis gevonden betreffende artikel 13, hetgeen de EU-copyright wetgeving zal vernieuwen, waarbij dan ook website eigenaars direct aansprakelijk gesteld kunnen worden voor wat gebruikers posten. Voor YouTube & Co. zal dit resulteren in een upload filter met alles wat erbij behoort, maar hoe gaan daar fora als het wegenforum mee om? Natuurlijk moet het voorstel nog door het Europese Parlement goedgekeurd worden, aardig wat landen (waaronder Nederland) zijn tegen, maar de prognose ziet er niet best uit.

Wat mij interesseert: Trekt het wegenforum de stekker eruit als artikel 13 er komt zoals het nu op tafel ligt? Of komen er upload filters?

Verdere informatie:
https://juliareda.eu/2019/02/artikel-13-terug-en-erger/

Er is ook een Europese petitie tegen de plannen, ondertekenen kan zeker geen kwaad:
https://www.change.org/p/het-internet-i ... het-redden
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Artikel 13 (EU-Copyright) en toekomst forum

Bericht door Pino » wo 13 feb 2019, 14:35

Zou me hier nog in moeten verdiepen, maar het gaat hier om uploadfilters en naar het forum kun je niets uploaden. Alleen deeplinken naar wat op andere platforms is geplaatst. De wegenwiki loopt wat dat betreft wat meer gevaar, want daar kunnen wel bestanden naar worden ge-upload. Maar dan heb je altijd nog de eis dat het compromis-artikel 13 uitsluitend van toepassing zou zijn op organisaties die op winst zijn gericht.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Artikel 13 (EU-Copyright) en toekomst forum

Bericht door Coen Tunnel » wo 13 feb 2019, 15:11

^^ De mogelijkheid tot uploaden op de Wegenwiki is volgens beperkt tot slechts een handvol gebruikers. Het is niet standaard in ieder geval. En de Wegenwiki staat juridisch gezien ook los van het forum.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Artikel 13 (EU-Copyright) en toekomst forum

Bericht door Chris » wo 13 feb 2019, 15:47

Naar het forum en de wiki kan inderdaad niet zomaar iedereen afbeeldingen uploaden. Wat dat betreft maak ik me niet zo'n zorgen, maar wat gaan sites als imgur of Flickr doen. Ik kan me best voorstellen dat fotohostingsites gewoon EU-gebruikers gaan geoblocken, ze lopen gewoon teveel risico die niet op te lossen is met een uploadfilter. Ze zouden de licenties van alle content die ooit gemaakt is moeten vergelijken met dat wat geüpload wordt door gebruikers. Dat zijn bijvoorbeeld miljarden foto's.

Als er veel ge-geoblocked gaat worden dan zullen VPNs wel hoogtijdagen krijgen. Dat is nu al in opmars.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Artikel 13 (EU-Copyright) en toekomst forum

Bericht door SnarfFlevoland » wo 13 feb 2019, 19:03

Is niet alleen het feit dat je op het forum tekst post al voldoende voor een benodigde upload filter? Je kunt namelijk ook volledige krantberichten posten, posts van anderen kopiëren etc. Andere fora maken zich deels zorgen over hun toekomst, maar hier zag ik er nog geen enkel topic over. Vandaar dat ik het maar eens aanspreek. ;)
Chris schreef: wo 13 feb 2019, 15:47 Als er veel ge-geoblocked gaat worden dan zullen VPNs wel hoogtijdagen krijgen. Dat is nu al in opmars.
Inderdaad, en daarmee is het hele gebeuren eigenlijk hete lucht. In Duitsland was er tussen YouTube en GEMA (de Duitse variant van Stichting Brein) geen overeenkomst voor het afspelen van gelicenseerde muziek. Toen waren al die video's in Duitsland geblokkeerd. Meteen kwamen er automatische plug-in tools voor je webbrouwser, die een geblokkeerd YouTube filmpje even via een Proxy-Server in een ander land omleidde en voila, je kon vrijwel elke video afspelen. Nu een poosje geleden een deal gekomen is tussen Google en GEMA is dat nu over, maar in de toekomst zou ik me zoiets zomaar weer kunnen vorstellen. Via VPN kan je overal wel ergens naartoe omleiden. En desnoods vertrekken websites in het Darknet.
Pino schreef: wo 13 feb 2019, 14:35 Maar dan heb je altijd nog de eis dat het compromis-artikel 13 uitsluitend van toepassing zou zijn op organisaties die op winst zijn gericht.
Dat zou dus betekenen dat heel het 'compromis'-artikel 13 dus niet van toepassing is op het wegenforum?
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Artikel 13 (EU-Copyright) en toekomst forum

Bericht door Palance » wo 13 feb 2019, 19:13

Chris schreef: wo 13 feb 2019, 15:47 Naar het forum en de wiki kan inderdaad niet zomaar iedereen afbeeldingen uploaden.
Iedereen kan een avatar uploaden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Artikel 13 (EU-Copyright) en toekomst forum

Bericht door Mark » wo 13 feb 2019, 19:29

Tja, artikel 13. De zoveelste goedbedoelde, maar in de praktijk haast onuitvoerbare, set regels uit Brussel als het gaat om het reguleren van content op internet. Zelf volg ik de berichten redelijk op de voet en zie voorlopig nog geen (grote) gevaren voor het Wegenforum (of de Wegenwiki). Daarbij ligt ook de inhoud van het artikel nog niet vast. Dit schrijft de NOS bijvoorbeeld vandaag, in lijn met Pino.
NOS.nl schreef:Het Franse standpunt is dat elk bedrijf - groot of klein - zich aan de wetgeving moet houden. Duitsland daarentegen vindt dat te ver gaan en wil dat bedrijven met een omzet van minder dan 20 miljoen euro per jaar er niet aan gebonden zijn. Het lijkt erop dat er een compromis wordt gesloten.
Het blijft voorlopig dus afwachten in wat voor vorm 'artikel 13' uiteindelijk komt, of niet.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Artikel 13 (EU-Copyright) en toekomst forum

Bericht door jelger » wo 13 feb 2019, 20:45

En daarna een proefzaak voor het een of andere gerechtshof.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Artikel 13 (EU-Copyright) en toekomst forum

Bericht door Chris » zo 17 feb 2019, 10:37

Nog eens er over nadenkend... Tekst kan ook auteursrechtelijk beschermd zijn en dat wordt wel geüpload naar het forum.

Zou het wegenforum dan ook een uploadfilter moeten instellen om alle input die gemaakt wordt te vergelijken met alle tekst die ooit ter wereld geschreven is om te kijken of er geen copyright violation in zit?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Artikel 13 (EU-Copyright) en toekomst forum

Bericht door Coen Tunnel » zo 17 feb 2019, 10:43

^^ Er is ook nog zoiets als citaatrecht.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Artikel 13 (EU-Copyright) en toekomst forum

Bericht door Lekkere Kwal » zo 17 feb 2019, 12:30

Chris schreef: zo 17 feb 2019, 10:37 Nog eens er over nadenkend... Tekst kan ook auteursrechtelijk beschermd zijn en dat wordt wel geüpload naar het forum.

Zou het wegenforum dan ook een uploadfilter moeten instellen om alle input die gemaakt wordt te vergelijken met alle tekst die ooit ter wereld geschreven is om te kijken of er geen copyright violation in zit?
Artikel 13 slaat toch alleen op audio en video?

Plaats reactie