Afbeeldingen op het forum

De FORUMREGELS, en opmerkingen over dit forum

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10229
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Afbeeldingen op het forum

Bericht door Mark » ma 27 feb 2006, 20:24

Afbeeldingen delen

:!: De SVG-dump service is offline gegaan omdat deze nagenoeg niet meer gebruikt werd. Lees hier meer.
:!: Photobucket staat het extern plaatsen van foto's niet meer toe.

Op het forum is het niet mogelijk direct afbeeldingen (foto's, tekeningen of anders) up te loaden of als bijlage toe te voegen aan berichten. Indien je je eigen werk wilt delen met de rest van het forum, moet deze bij een externe 'image hoster' worden ondergebracht. In dit topic vind je een overzicht van goede hosters en enkele richtlijnen. Lees ook voordat je verder gaat de mededeling hieronder over auteursrechten.

LET OP!
Als je een afbeelding tussen Afbeelding

:idea: Als je een afbeelding uploadt, houdt het volgende in gedachte.
  • Hoewel het forum sinds 2015 afbeeldingen automatisch schaalt, is het niet de bedoeling hele grote afbeeldingen te plaatsen. Dit omdat we meerdere breedtes van het forum hanteren. Neem als vuistregel een breedte van 1024px. Dan zijn de afbeeldingen lekker breed, maar niet té.
  • Houdt de bestandsgrootte van de afbeelding beperkt. Dit scheelt in de laadtijd van het de pagina, met name voor gebruikers die via het mobiele netwerk het forum bezoeken. Over de 1MB per foto is echt te groot!
  • Er bestaat een vrij groot risico dat een hoster onverwachts ophoudt te bestaan of de regels aanpast. Gebruik een hoster dus niet om afbeeldingen "voor altijd" online te bewaren! Houd er rekening mee dat de afbeeldingen na een aantal jaar kunnen verdwijnen.
Lijst van hosters

http://www.imgur.com - Persoonlijk favoriet. Doet wat het moet doen zonder al teveel poespas. Heeft de optie om een account te maken om zo je geuploade foto's te beheren en bijvoorbeeld simpele albums te maken voor het overzicht. Nadat de foto is geupload is er een optie om de foto nog te bewerken (formaat bijvoorbeeld). Grote kans dat Imgur nog diverse jaren actief blijft wegens een miljoeneninvestering. De afbeeldingen op Imgur blijven bewaard als de afbeelding minimaal eens in de 6 maanden opgevraagd wordt (bron).

http://www.imgbb.com - Een nieuwe speler op de markt in 2017. Het is onbekend wat het verdienmodel is, evenals wie of wat überhaupt de dienst beheerd. Het valt dan ook niet te zeggen of deze hoster op de lange termijn online blijft.

http://www.flickr.com, https://photos.google.com - Diensten waarbij grotere fotoseries geupload kunnen worden. Flickr is een commerciële dienst van Yahoo, Google Photo's (vroeger bekend als Picasa) en vereisen dan ook een account bij de respectievelijke diensten. Bij Flickr kan men ook inloggen met een Facebook of Google+ account. Flickr is net zoals 500px populair onder doorgewinterde fotografen. Van Google Photo's is bekend dat het doorplaatsen op het forum niet altijd lekker werkt.

http://www.monosnap.com - Niet de standaard plaatjeshoster maar wel het overwegen waard omdat het erg handig is. Monosnap is een klein programmaatje geschikt voor Windows en Mac OSX waarmee je via een sneltoets snel screenshots kan maken. Deze worden gestuurd naar een online opslag die gebonden is aan een account, zodat alleen jij toegang hebt tot de afbeeldingen. Via de knop "Embed" is het mogelijk de forumcode (BB code) te genereren om direct een link naar het forum te plaatsen.

http://www.prnt.sc - Nagenoeg hetzelfde principe als Monosnap.

Beter niet te gebruiken...

http://www.photobucket.com - Commerciële fotodienst met een verdienmodel wat zich richt op online backup en printen. Heeft ook optie tot gratis fotobeheer. Registratie is verplicht. Sinds eind juni 2017 blokkeert Photobucket het gebruik van plaatjes op externe website. Plaatsen op het forum werkt dus niet meer.

http://www.tinypic.com - Ongeveer dezelfde functionaliteiten als Imgur. Grote nadeel van Tinypic is dat deze bij inactiviteit de hyperlinks naar afbeeldingen recyclet. Het kan dus zijn dat je afbeelding van verloop van tijd vervangen wordt door die van iemand anders.

http://www.imageshack.com - In het verleden populair geweest. Profileert zich nu (31-12-2014) als ongelimiteerde cloudopslag. Is in het verleden vaak van strategie veranderd zodat het weinig vertrouwen meer geniet. Afbeeldingen kunnen verdwijnen.

Plaatsen van afbeeldingen

Afbeeldingen in berichten worden direct weergegeven als de link van de afbeeldingen tussen "tags" staan. Dit wordt ook wel BB-code genoemd.

Voorbeeld

Code: Selecteer alles

[img]http://i.imgur.com/G4X1JuE.jpg[/img]
Geeft...

Afbeelding

Bij de meeste image hosters is deze link te vinden onder de noemer 'direct link', zie het rode kadertje in de volgende afbeelding.

Afbeelding

Sommige hosters zoals Imgur.com bieden direct BB-code aan, te zien in het groene kadertje. Deze code kun je direct kopiëren in je bericht plaatsen, zonder verdere toevoegingen. Voor het overzicht kan het soms handig zijn fotoseries in de
SPOILER: TOON

tags te plaatsen.

Dit bericht is voor het laatst bijgewerkt op 14 juli 2015.
Laatst gewijzigd door Mark op wo 19 feb 2014, 17:56, 6 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Foto's naar en van het internet

Bericht door Chris » zo 02 sep 2007, 11:54

Voor één enkele foto verkleinen, gebruik ik de resizer van Paint.net, ik heb hier betere ervaringen mee dan met Microsoft Photo Editor. Paint.net is sowieso een erg goed programma, met veel meer mogelijkheden dan microsoft paint, terwijl je niet vervalt in onduidelijke en duizenden mogelijkheden zoals bij photoshop, waar je zowat eerst een cursus voor moet nemen.
Voor het massaal verkleinen van foto's gebruik ik Easy thumbnails. Prettig programma, en redelijk snel. Je kan ook eventueel de bestandsnaam aanpassen.

Voor fotoseries uploaden gebruik ik Picasaweb van Google. Werkt erg snel, en als je de compressie op 95% zet, dan kan je duizenden foto's uploaden. Je moet wel een google account hebben.

Voor het categoriseren van mijn foto's maak ik mappen met het wegnummer. Ik heb een speciale schijf voor alle foto's en video's die ik heb gemaakt. De foto's van Frits categoriseer ik in een speciale map.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Lijst van fotoservers

Bericht door Alfa » do 09 okt 2008, 16:58

De helft is inmiddels al gestopt.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Lijst van fotoservers

Bericht door simon » do 09 okt 2008, 17:11

Wat is het auteursrechtelijke verschil tussen een plaatje deeplinken en het plaatje kopiëren en publiceren? De bezoeker ziet het verschil niet.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Lijst van fotoservers

Bericht door Alfa » do 09 okt 2008, 17:17

Ach, als je je van al die auteursrechtelijke wetgeving gaat aantrekken mag je helemaal niets meer uploaden. Ik zie dat genoeg bij Wikipedia.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Lijst van fotoservers

Bericht door Juerd » do 09 okt 2008, 17:26

Voor de liefhebber: http://iusmentis.com/auteursrecht/nl/foto/

Vooral beeldcitaatrecht is voor ons van belang: http://iusmentis.com/auteursrecht/citeren/beeldcitaat/

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Lijst van fotoservers

Bericht door Palance » do 09 okt 2008, 17:58

Kopieren mag niet zomaar, daar is de wet en jurisprudentie vrij helder in. Deeplinken mag wel onder bepaalde voorwaarden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Lijst van fotoservers

Bericht door Rene » do 09 okt 2008, 19:17

simon schreef:Wat is het auteursrechtelijke verschil tussen een plaatje deeplinken en het plaatje kopiëren en publiceren? De bezoeker ziet het verschil niet.
Als je een plaatje deeplinkt, dan heeft de ander het op internet gepubliceerd. En hyperlinken is legaal, in verreweg de meeste gevallen ook het zogenaamde 'deeplinken'.
Als je een plaatje zelf ergens host, dan heb je die zelf gepubliceerd.
Als dat een auteursrechtelijk beschermd werk is, ben je in principe in overtreding.
Uitzondering is als de afbeelding wordt gebruikt in een (wetenschappelijke) discussie, dan mag volgens art. 15a van de Nederlandse auteurswet worden geciteerd (ook afbeeldingen). Dat valt onder de zogenaamde "beperkingen van het auteursrecht". Dat is ook waar in de forumregels van dit forum aan wordt gerelateerd. Maar deeplinken blijft altijd veiliger voor jezelf. Er zijn en blijven idioten die niets liever doen dan meteen dreigbrieven sturen met nota's van ruim € 1000 per foto. En ja, ik spreek hierbij uit eigen ervaring... :roll:

Bij mijn weten heeft de Belgische auteurswet ook een citaatbeginsel, maar wellicht dat een Vlaams forumlid daar meer vanaf weet.

Gebruikersavatar
doorn
verkeersader
Berichten: 731
Lid geworden op: di 14 aug 2007, 10:36
Locatie: Amersfoort

Re: Lijst van fotoservers

Bericht door doorn » za 06 dec 2008, 14:20

Op een IRC kanaal een link naar een goede plaatjeshoster gekregen van iemand.
Imagespray
Ik heb het even geprobeerd en deze is lekker snel en je krijgt er tenminste ook een thumbnail bij, iets wat je bij hostyourimg.com niet krijgt. ;)

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21903
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Foto's naar en van het internet

Bericht door Wouter N14 » do 15 jan 2009, 22:29

Vraag over Picasa: hij begint bij mij automatisch al mijn afbeeldingen naar Picasa toe te kopiëren en dat wil ik helemaal niet. Ik kan nergens de functie vinden om dat te stoppen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Foto's naar en van het internet

Bericht door Chris » vr 16 jan 2009, 8:34

Nou, hij upload ze niet, maar het programma begint wel direct alle media op de PC te indexeren. Irritant iets inderdaad. Ik weet niet hoe je het kan uitzetten.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21903
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Foto's naar en van het internet

Bericht door Wouter N14 » vr 16 jan 2009, 10:41

Picasa liep ook een paar keer vast en in het taakbeheer stond toen iets over Picasa Notifier, volgens mij is dat het indexeren. Hij vult dan automatisch je bibliotheek aan.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

peejay
autoweg
Berichten: 1176
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 13:24
Locatie: Bergen op Zoom, nabij de A4/A58

Re: Foto's naar en van het internet

Bericht door peejay » vr 16 jan 2009, 13:22

Je kunt in Picasa instellen welke mappen wel, en welke niet geïndexeerd moeten worden.
Rij met je hart

JeroenF1
autoweg
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma 20 aug 2007, 14:09
Locatie: A7 & A28
Contacteer:

Re: Foto's naar en van het internet

Bericht door JeroenF1 » vr 16 jan 2009, 18:26

Chris schreef:Nou, hij upload ze niet, maar het programma begint wel direct alle media op de PC te indexeren. Irritant iets inderdaad. Ik weet niet hoe je het kan uitzetten.
En gelijk alleen afbeeldingen kijken met de 'Picasa viewer'. Is wel wat sneller dan het vertrouwde van windows.
Sinds maart 2015 tevens achter het stuur gezien.
Nu op http://www.girugten.nl: "Onderhoudsproblemen in Duitsland: de Autobahn op instorten?"
Faculteitsmagazine Ruimtelijke Wetenschappen, Rijksuniversiteit Groningen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Foto's naar en van het internet

Bericht door Chris » di 20 jan 2009, 11:46

Wie van jullie heeft er een betaalde account bij Flickr? Ik zit erover te denken, de foto's van Picasa laden soms amper, zijn traag en je kunt ze niet hotlinken... Kost 25 dollar per jaar, da's nou ook weer niet zoveel. €19 is dat omgerekend.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21903
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Foto's naar en van het internet

Bericht door Wouter N14 » di 20 jan 2009, 11:59

^^ Je kun weldegelijk hotlinken vanuit Picassa :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Foto's naar en van het internet

Bericht door Chris » di 20 jan 2009, 12:29

^^ Alleen als je de foto zelf al eens vanuit een album gezien hebt...

Tussen IMG tags plaatsen werkt niet...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21903
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Foto's naar en van het internet

Bericht door Wouter N14 » di 20 jan 2009, 12:52

Volgens mij wel... dit is een album van mb90:
http://picasaweb.google.com/blaak90/Eur ... Maasvlakte#

En dit een foto direct daar uit:
Afbeelding
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Foto's naar en van het internet

Bericht door Chris » di 20 jan 2009, 12:59

Wellicht hebben ze dat aangepast... eerst lukte mij het zelden om een Picasa album foto te hotlinken.

Maar heeft iemand dus een betaalde Flickr account?

Caesar
stadsweg
Berichten: 492
Lid geworden op: do 05 feb 2009, 9:42
Locatie: Merksplas

Re: Lijst van fotoservers

Bericht door Caesar » vr 06 mar 2009, 9:18

doorntje schreef:Op een IRC kanaal een link naar een goede plaatjeshoster gekregen van iemand.
Imagespray
Ik heb het even geprobeerd en deze is lekker snel en je krijgt er tenminste ook een thumbnail bij, iets wat je bij hostyourimg.com niet krijgt. ;)
Heeft iemand een goede bruikbare server? Die van imagespray, daar kan je maar 1 foto op plaatsen. Als je de dag erna nog eentje plaatst vervangt die gewoon die eerste.

En men blockt hier op het werk elke site van het lijstje hierboven af :cry:

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21903
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Foto's naar en van het internet

Bericht door Wouter N14 » za 04 apr 2009, 13:40

Imageshack is vernieuwd. Je kan nu meerdere bestanden tegelijkertijd opladen. Ook kan je makkelijker een url-link kopiëren, deze zat eerst wat verstopt.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Foto's naar en van het internet

Bericht door Palance » za 04 apr 2009, 18:13

Het uploaden van multiple files is nu default, maar het kon al jarenlang (daarvoor moest je die optie aanvinken).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Foto's naar en van het internet

Bericht door Vinny » za 04 apr 2009, 19:01

Oh?, ik heb hem jarenlang niet kunnen vinden. Zelfs met registreren enzo... :cry:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21903
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Lijst van fotoservers

Bericht door Wouter N14 » zo 03 mei 2009, 21:40

Even met Picasa oefenen :lol:

Grote foto door de diavoorstelling met zwarte achtergrond...
Afbeelding

Kleinere foto door de diavoorstelling met witte achtergrond...
Afbeelding
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21903
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Lijst van fotoservers

Bericht door Wouter N14 » do 18 jun 2009, 21:06

Windows Live heeft nu ook een fotoalbum-functie, capaciteit is 25GB. Ik ga het zo eens proberen...

EDIT, ja het werkt :)
Afbeelding
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Lijst van fotoservers

Bericht door Chris » do 18 jun 2009, 21:31

Ik zie geen afbeelding.

Op veel van die persoonlijke fotosite handel zitten teveel hotlink beperkingen imo.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Lijst van fotoservers

Bericht door Rene » do 18 jun 2009, 21:32

Ik zie ook niets.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21903
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Lijst van fotoservers

Bericht door Wouter N14 » do 18 jun 2009, 21:56

Te vroeg gejuicht... het was wel een JPG-link :(

En nu? Met toegang voor "mijn netwerk".
Afbeelding
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10229
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Lijst van fotoservers

Bericht door Mark » do 18 jun 2009, 22:03

Nop, werkt nog steeds niet.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21903
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Lijst van fotoservers

Bericht door Wouter N14 » do 18 jun 2009, 22:07

Hm, het album dan maar openbaar maken? Het zal wel niet, ondanks dat het toch echt een JPG-link is...
Afbeelding
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Plaats reactie