Nieuwsberichten citeren

De FORUMREGELS, en opmerkingen over dit forum

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Forumbeheer
dorpsstraat
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 01 feb 2008, 16:56

Nieuwsberichten citeren

Bericht door Forumbeheer » vr 27 apr 2007, 10:16

Om problemen te voorkomen, heeft het forumbeheer besloten om met ingang van heden alle draden die opgestart worden met een nieuwsbericht, maar waar geen commentaar van de poster bij staat, rücksichtlos te gaan verwijderen. Dat gebeurt zonder verdere bekendmaking naar de poster.

Zie voor de reden hiervan de forumregels, te weten 1.2 en 3.5 onder 1.

peejay
autoweg
Berichten: 1176
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 13:24
Locatie: Bergen op Zoom, nabij de A4/A58

Bericht door peejay » vr 27 apr 2007, 11:58

Een nieuwsbericht plaatsen alleen om de nieuwswaarde mag dus niet, je moet er ook zelf wat van vinden.

Ik ben me ervan bewust dat ik de laatste weken een aantal onderwerpen ben begonnen met alleen het citeren van een nieuwbericht. :( Ik zal mijn leven beteren!
Rij met je hart

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 27 apr 2007, 12:05

Het gaat niet specifiek om bepaalde personen, peejay.
Er zijn er wel meer die het deden.
Het is meer algemeen. Een nieuwsbericht citeren in een reeds lopende draad over dat onderwerp zonder commentaar te geven is op zich wel mogelijk.
Maar als je een nieuwe draad opstart met een nieuwsbericht, dan moet je er dus ook zelf wat van vinden.
Dit is immers primair een discussieforum, en geen nieuwsbank. :idea:
Vandaar dat we wat strenger toe gaan zien op de al bestaande regeltjes.

peejay
autoweg
Berichten: 1176
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 13:24
Locatie: Bergen op Zoom, nabij de A4/A58

Bericht door peejay » vr 27 apr 2007, 12:15

Ik voelde me ook niet persoonlijk op de vingers getikt, maar realiseerde me wel dat ik één van de 'overtreders' was.
Rij met je hart

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » vr 27 apr 2007, 12:24

peejay schreef:Ik voelde me ook niet persoonlijk op de vingers getikt, maar realiseerde me wel dat ik één van de 'overtreders' was.
Ook moderatoren in Nederland en België maakten zich er schuldig aan. ;)
Espace de zody 8-)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 27 apr 2007, 12:47

Het gaat er nu niet om om naar elkaar te verwijzen, het gaat erom dat er meer gelet moet gaan worden op het klakkeloos posten zonder eigen inbreng.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » vr 27 apr 2007, 12:57

Palance schreef:Het gaat er nu niet om om naar elkaar te verwijzen, het gaat erom dat er meer gelet moet gaan worden op het klakkeloos posten zonder eigen inbreng.
Uiteraard had ik dat wel begrepen, maar ik refereerde een beetje aan het voorbeeldgedrag.
Espace de zody 8-)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Nieuwsberichten citeren

Bericht door Palance » vr 27 apr 2007, 13:30

René schreef:Om problemen te voorkomen, heeft het forumbeheer besloten om met ingang van heden alle draden die opgestart worden met een nieuwsbericht, maar waar geen commentaar van de poster bij staat, rücksichtlos te gaan verwijderen.
Is dit duidelijk genoeg?. Het gaat niet om wie, het gaat niet om wanneer, het gaat om 'per heden'.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » vr 27 apr 2007, 13:39

Nee. Zou je het me nog één keer kunnen uitleggen? :roll:

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » vr 27 apr 2007, 14:03

Vind het persoonlijk een nogal draconische maatregel. :?

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » vr 27 apr 2007, 14:09

Wat is het doel? Het inperken van wildgroei?

Ach... je hoeft toch alleen maar 'goede zaak' of 'slechte zaak' onder te zetten. Of nog beter: :top: of :down:.
Dat is al voldoende voor een mening naar mijn mening.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » vr 27 apr 2007, 14:13

Ik denk dat het doel werkverschaffing is - de moderatoren hebben te weinig te doen :zzz:

Maar serieus - ik vind het in essentio een goede maatregel. Ik ergerde me al langer aan het plompverloren plaatsen van nieuwsberichten zonder commentaar. Op mijn forum hoef je daar ook niet aan te beginnen.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » vr 27 apr 2007, 14:22

^^ Eens met Alain

Lees ook eens de door René genoemde forumregels even door.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 27 apr 2007, 14:36

Jeroen schreef:Vind het persoonlijk een nogal draconische maatregel. :?
Valt wel mee.
Het enige wat het vergt is dat je iets over een nieuwsbericht zegt, als je er een nieuwe draad mee opent.
Dat lijkt me toch niet teveel gevraagd ?

Dat kan variëren van bijvoorbeeld "Eindelijk, wat mij betreft was deze maatregel al veel langer nodig, want..." tot een compleet epistel van meerdere alinea's waarom iets in jouw ogen een slechte ontwikkeling is. Het gaat er toch om discussie te ontketenen, als je een nieuwe draad opent ?


En nee, om extra werk zitten we niet verlegen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » ma 14 mei 2007, 14:35

Ik heb vandaag wat moeten verwijderen, daarom nog even een herinnering door middel van dit schopje :idea:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 08 jun 2007, 14:55

Zie mijn bericht hierboven.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nieuwsberichten citeren

Bericht door Wesso » ma 15 okt 2007, 13:45

Deze regels kende ik nog niet, excuus.
(en weer een kwart minuut volgemaakt. Gaap. Ik zal je niet meer van je werk afhouden, René ;) )

peejay
autoweg
Berichten: 1176
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 13:24
Locatie: Bergen op Zoom, nabij de A4/A58

Re: Nieuwsberichten citeren

Bericht door peejay » vr 23 jan 2009, 10:40

*Schop*
[url=http://www.nu.nl/internet/1904276/dagblad-trouw-pakt-schendingen-auteursrecht-aan.html]Nu.nl[/url] (22-01-2009) schreef: Dagblad Trouw pakt schendingen auteursrecht aan

AMSTERDAM - Dagblad Trouw heeft het bedrijf Cozzmoss opdracht gegeven schendingen van zijn auteursrecht op internet op te sporen en aan te pakken. Dit maakte Trouw donderdag bekend. Webloggers die de auteursrechten van Trouw schenden, krijgen slechts een waarschuwing. Trouw richt zich met name op bedrijven, stichtingen en overheden die artikelen zonder toestemming overnemen. Volgens het dagblad kopiëren sommige websites stelselmatig artikelen om daar geld mee te verdienen. Het dagblad stelt dat iedereen alleen de eerste vijftig woorden van een artikel mag overnemen, mits daaronder een werkende link staat die doorverwijst naar het volledige artikel op de Trouwsite. Voor volledige artikelen, foto's en infografieken dient betaald te worden. ''Onze artikelen, foto's en andere producten zijn van waarde. Daarom zullen we onze auteursrechten bewaken. Zo kunnen wij betrouwbaar nieuws blijven bieden, op papier en op internet'', antwoordt Trouw op de vraag of auteursrechten nog wel thuishoren in het internettijdperk.
Hoe verhoudt dit zich tot onze forumregels?
Rij met je hart

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Nieuwsberichten citeren

Bericht door Palance » vr 23 jan 2009, 10:57

Dit forum is geen commerciele instantie. En derhalve is het wettelijk toegestaan om berichten te citeren, mits ze gebruikt worden voor het voeren van discussies. Er wordt immers geen geld met dit forum verdiend. (althans, daar is het forum niet primair voor bedoeld).

Zie artikel 15a van de Auteurswet.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Nieuwsberichten citeren

Bericht door Rene » vr 23 jan 2009, 11:48

Er zit echter een verschil tussen citeren van passages die voor het voeren van een discussie nodig is, en het kopiëren van een lange tekst, zonder dat er feitelijk een discussie wordt gevoerd.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Nieuwsberichten citeren

Bericht door Palance » vr 23 jan 2009, 12:08

Dat klopt, en dat is het gevaar dat hier wel eens op de loer ligt. Het is niet de bedoeling hier een soort nieuwsdienst van te maken, want juist dan kun je wel een probleem krijgen. Maar met citeren en het geven van een reactie erop teneinde een discussie te voeren, daar is niks mis mee.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

peejay
autoweg
Berichten: 1176
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 13:24
Locatie: Bergen op Zoom, nabij de A4/A58

Re: Nieuwsberichten citeren

Bericht door peejay » vr 23 jan 2009, 13:13

Dank voor jullie verheldering :)
Rij met je hart

Plaats reactie