Witte pagina's bij lange posts

De FORUMREGELS, en opmerkingen over dit forum

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Witte pagina's bij lange posts

Bericht door Juerd » ma 14 jan 2008, 13:02

Is er al nagegaan bij de provider, of de MTU van de netwerkinterface wel goed ingesteld staat? Die zou op 1500 (standaard) kunnen staan terwijl er VLANs gebruikt worden op goedkope hardware, en dan moet de MTU op 1496 gezet worden. Het kan ook dat de server zelf VLANs ontvangt, in welk geval afhankelijk van de netwerkkaart mogelijk een andere driver (bijv. e100 ipv eepro100) of een hogere MTU (1504) ingesteld moet worden.

Als de MTU verkeerd staat, kun je het soort problemen krijgen dat wij nu ervaren: fouten bij grote posts. Normaliter gaat het dan altijd fout, maar het kan zijn dat het netwerkverkeer meerdere paden heeft om bij de server te komen, en daardoor soms wel goed gaat.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Witte pagina's bij lange posts

Bericht door Rene » ma 14 jan 2008, 13:07

Ik wil best iets navragen, maar dit verhaal is behoorlijk Chinees voor mij, Juerd.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Witte pagina's bij lange posts

Bericht door Juerd » ma 14 jan 2008, 14:07

Dat begrijp ik. Als het goed is heeft je provider genoeg aan de term "MTU" en kunnen ze dan zeggen "Ja, die staat goed", of "Oh, daar hadden we nog niet aan gedacht". Als ze de term helemaal niet kennen, moet je je zorgen gaan maken :)

Overigens wil ik niet beweren dat het zeker hier aan ligt, maar het is wel iets dat zulke problemen kan veroorzaken, en gemakkelijk door een netwerktechnicus na te kijken is. (In grote ondernemingen heb je twee mensen nodig: de systeembeheerder om de huidige instelling te bekijken, en de netwerkbeheerder om te verifiëren of de waarde klopt...)

Plaats reactie