Robuustheid wegennetwerk

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Robuustheid wegennetwerk

Bericht door Rene » wo 26 mar 2008, 0:02

Omdat de strekking van dit artikel verder rijkt dan alleen maar de file van vandaag, even een aparte draad ervoor:
[url=http://www.ad.nl/binnenland/2167291/Keurige_automobilist_vergroot_chaos.html]AD[/url] (25-3-2008) schreef:Keurige automobilist vergroot chaos

ROTTERDAM - Langzamer rijden en meer afstand houden vanwege de winterse buien hebben geleid tot de superlange files van dinsdag.
afbeelding vergroten Het winterse weer zorgt dinsdag voor grote problemen op de wegen. Dat stelt het Verkeerscentrum Nederland. Op het hoogtepunt van de spits stonden er gisterochtend 120 files met een totale lengte van 888 kilometer. ,,Een gevolg van keurige automobilisten die anticiperen op de weersomstandigheden,’’ zegt woordvoerder Mark van der Vusse. Maar het wegennet in Nederland blijkt dit goede gedrag niet aan te kunnen.

,,De overheid zet al jaren in op een betere benutting van onze wegen, maar bij situaties als die van gisteren blijkt dat je meer ruimte nodig hebt,’’ stelt Patrick Potgraven van de Verkeers Informatie Dienst (VID). ,,Wij slagen er in veel meer auto’s over de wegen te laten rijden dan volgens het theorieboekje kan. Onder normale omstandigheden is dat prachtig, maar nu dus niet.’’

Onze wegen zijn overvol en een simpele regenbui zorgt al voor snel oplopende files. Laat staan sneeuw. Van een weer- of verkeersalarm was gisteren geen sprake, laten het KNMI Verkeerscentrum Nederland en de VID weten. ,,Al dagen wordt er gewaarschuwd voor winterse buien,’’ zegt Potgraven. Van der Vusse: ,,Dit weer heeft niemand kunnen verrassen. Ook is geadviseerd de ochtendspits te mijden als dit kan. Weggebruikers hebben een eigen verantwoordelijkheid.’’
,,Als we een weeralarm hadden afgegeven en de wegen waren gisteren leeg geweest, hadden mensen geroepen: ‘Jongens, kan dit land niet eens meer drie centimeter sneeuw aan!’,’’ zegt KNMI-woordvoerder Cees Molenaars. ,,Je doet het nooit goed. Een alarm geven we af bij extreem weer of als het weer onverwacht gevaar kan opleveren. Maar al dagen wordt er via verschillende media gewaarschuwd voor winterse buien. Als je dat is ontgaan, pik je ook een weeralarm niet op.’’ Er is op tijd gestrooid, stelt zowel Verkeerscentrum Nederland als het VID. ,,Maar het zout heeft pas effect als het met sneeuw wordt vermengd door rijdende auto’s,’’ zegt Van der Vusse. ,,Dat gebeurde pas gisterochtend, want maandag was het vanwege Pasen rustig op de wegen.’’ De verkeersveiligheid is nergens in het geding geweest, meent de VID.
Ook onder normale omstandigheden is het niet prachtig, want die overbelasting leidt ook tot nodeloze economische schade en nodeloze emissies. Maar het is wel duidelijk dat de robuustheid van ons wegennetwerk inmiddels nihil is.
Er is - vanuitgaande dat de bevolking de komende jaren niet plotseling decimeert - maar één manier om daaraan een einde te maken, en die manier is NIET meer OV...

Weggebruikers in de spits hebben primair de verantwoordelijkheid om geld binnen te brengen voor het huishouden. Dan weet je dat na een vrije paasmaandag vrijwel iedereen met een baan die autoforenst op dinsdagochtend de weg op moet - weer of geen weer, verkeersalarm of geen verkeersalarm. Het is erg goedkoop om de verantwoordelijkheid af te schuiven op de burger, voor een situatie die is ontstaan als gevolg van het sinds 1974 gevoerde overheidsbeleid.

Want waaruit bestond dat beleid ?
- wel 3 miljoen inwoners erbij (nog eens extra gestimuleerd met kinderbijslag, sic!)
- wel huizen bouwen ver buiten de steden
- de werkgelegenheid vooral in de steden houden
- de wegenplannen in te ruilen voor dure maar totaal ineffectieve OV-projecten

Ter overdenking:
Als de "keurige automobilist" zich niet had aangepast aan de weersomstandigheden, dan was de chaos nog véél groter geweest door alle extra ongevallen...

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Robuustheid wegennetwerk

Bericht door Ds79m » wo 26 mar 2008, 7:35

'Ja dit zijn incidenten waar je het wegennet nooit voor kan aanpassen' (PvdA-argument)

'Ja dat komt gewoon doordat ze niet kunnen rijden in Nederland. Gisteren toen ik op de A2 enz. enz.' (verjaardagsargument)


Zo, hebben we die maar vast gehad.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Robuustheid wegennetwerk

Bericht door Palance » wo 26 mar 2008, 8:23

Meer OV had ook geen oplossing geweest in deze situatie, dankzij de verkeerde sneeuw die er viel :roll:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

mac0162
stadsweg
Berichten: 308
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 18:17

Re: Robuustheid wegennetwerk

Bericht door mac0162 » wo 26 mar 2008, 10:47

Dit soort uitspattingen komen niet zo vaak voor, en met alle recht, files ontstaan vooral door mensen die niet keurig rijden. Die trappen het gas net zo diep in. Immers, als we allemaal keurig zouden rijden, zouden er geen problemen ontstaan zijn. Dan reden we allemaal, met iets meer afstand, en een iets lagere snelheid achter elkaar aan. Nu ontstaan er ongelukken door onverantwoord weggedrag en grijpt de groep van mensen die het gebruik van de auto prefereert boven dat van het openbaar vervoer het weer aan om te roepen om meer asfalt, en en passant ook nog even het OV te bashen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Robuustheid wegennetwerk

Bericht door Chris » wo 26 mar 2008, 10:52

^^ Wat een gelul.

Gisteren waren er helemaal niet zoveel ongevallen, en is het dus gewoon een capaciteitsprobleem.

Jij denkt echt dat er geen files meer staan wanneer iedereen perfect rijdt?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Robuustheid wegennetwerk

Bericht door Palance » wo 26 mar 2008, 10:55

Het is, zoals altijd, een combinatie van factoren. De wegen zitten vol, teveel mensen nemen de auto die ook een alternatief hebben, het is 'slecht' weer, en de gemiddelde Nederlander rijdt als een egoïst ("ikke, ikke, ikke"), zich geen zorgend maken over de rest van het verkeer.
Net als dat het OV soms wel en soms niet een oplossing is, is weguitbreiding soms wel en soms weer niet een oplossing. Het wegennet zit overvol, dat is duidelijk, alleen meer asfalt is niet de enige oplossing (zoals dat hier vaak wel wordt gebracht). Minder auto's is ook een oplossing. Of het haalbaar of wenselijk is, is weer een andere discussie. Dergelijke uitspattingen komen echter wel degelijk (te) vaak voor.

Dat OV-bashing begint hier wel lachwekkende vormen aan te nemen, dat is al niet meer serieus te nemen. ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Robuustheid wegennetwerk

Bericht door Chris » wo 26 mar 2008, 10:59

^^ Heb je een voorbeeld van een wegenplan wat geen oplossing zou zijn?

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Robuustheid wegennetwerk

Bericht door waldo79 » wo 26 mar 2008, 11:05

In het NOS Journaal werd verteld dat juist maar één rijstrook begaanbaar was. In dit concrete geval zou een bredere weg niet tot minder overlast hebben geleid :)

En op en neer beschuldigen van groep van mensen die het gebruik van de auto prefereert boven dat van het openbaar vervoer en OV kliek lijkt me dodelijk voor een interessante discussie :dyn_hyp:

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Robuustheid wegennetwerk

Bericht door simon » wo 26 mar 2008, 11:09

^^ Stel; je verbreed de A28 tussen Utrecht en Amersfoort (een echte probleemweg). Richting Amersfoort krijg je dan de situatie dat men sneller bij knooppunt Hoevelaken is: hetzelfde aantal auto's in kortere tijd. Knooppunt Hoevelaken is nu al zwaar overbelast. Er ontstaan dan vanzelf wachtrijen op de verbreedde A28. Bovendien is het een gegeven dat er een enorm verborgen aanbod is: mensen die nu vroeger van huis gaan dan ze eigenlijk willen, het OV of de fiets nemen maar liever de auto pakken, die een baan dicht bij huis hebben omdat er files staan. Dit verborgen aanbod wordt aangesproken op het moment dat de files op een bepaald traject worden aangepakt. Het vergroten dan de wegcapaciteit heeft daardoor slechts een beperkt nut.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Robuustheid wegennetwerk

Bericht door Juerd » wo 26 mar 2008, 11:20

Het probleem is groot, de economische schade is groot. Veel zaken in ons land worden aangedreven en gestuurd door de economie en bedrijvigheid, maar zo niet al te duidelijk op infrastructureel gebied. (Ik doel in het bijzonder op weginfrastructuur en telecommunicatie.)

Het lijkt onlogisch, dat iets zoveel economische schade veroorzaakt, en toch niet wordt aangepakt, ookal is al meer dan eens berekend dat de kosten van het structureel aanpakken, ver onder de nu te lijden schade uitkomen. Ik vermoed dat het te maken heeft met de asymmetrie. De overheid maakt de kosten voor de verbeteringen, de bedrijven maken de kosten voor het in de file staan. De bedrijven vinden het taak van het rijk, en de rijksambtenaren die de oplossingen aandragen, worden beperkt door de overheid. (Je kunt wel stellen dat er meer beperking van Milieudefensie uitgaat dan van de overheid zelf, maar ter overweging: Milieudefensie heeft niet meer macht dan ze van overheidswege krijgen.) Ondanks mijn vermoeden, begrijp ik niet hoe de vork in de steel zit.

Ik snap niet waarom er niet veel meer (en effectiever) geïnvesteerd wordt in het verbeteren van het wegennetwerk. Het gaat mijn verstand te boven. De aangehaalde asymmetrie, waarvan ik vermoed dat het met het probleem te maken heeft, bestaat niet als je bedenkt dat een groeiende economie weer leidt tot hogere belastinginkomsten.

Het veelgehoorde argument betreffende te keurig of te asociaal rijden, verwijs ik vooralsnog naar de prullenbak. Het heeft ongetwijfeld een versterkend effect op de bestaande files, maar met voldoende capaciteit zou het niet zomaar tot zo veel en zo lange dagelijkse files leiden. Wat dat betreft verwijs ik naar enkele landen ten zuiden van Nederland, waar in het algemeen veel minder "efficient" gereden wordt: zowel keuriger (uit angst) als asocialer. Files bestaan daar ook, maar voor zover ik kan nagaan ook daar vanwege een gebrek aan capaciteit.

Hoe komt het toch dat Nederland niet ingrijpt? Wat is de reden?

Heeft iemand al eens berekend hoeveel een NIET AANGELEGDE kilometer snelweg kost?

Openbaar vervoer is misschien een gedeeltelijke oplossing, een druppel op een gloeiende plaat, en misschien zelfs de druppel die de reeds overvolle OV-emmer doet overlopen. Veelal wordt voorbijgegaan aan een heel simpele vraag: als OV zo'n goed alternatief is, waarom dan verkiezen zo velen de auto toch nog boven OV? OV is slechts voor een beperkte groep een oplossing. Die groep kan worden vergroot, en het OV zou beter benut kunnen worden, maar het effect op files zal niet meer dan marginaal zijn, of het OV-netwerk moet nog fijnmaziger worden, met bovendien veel meer capaciteit. Ik ben ervan overtuigd dat je met evenveel euro's in de pot voor verbeteringen aan het wegennet, meer van de problemen kunt oplossen.

En misschien denken we wel allemaal verkeerd. Ik werk regelmatig 's avonds en 's nachts, en heb op de heenweg een klein beetje, maar op de terugweg dan helemaal geen last van files. Maar zaken als winkeltijdenwetten houden de oude 9-tot-5-cultuur in stand, ook voor mensen die het niet erg zouden vinden om op andere tijden te leven.

Uiteindelijk komt het er allemaal op neer dat ik het gewoon niet snap, de gedachte achter het beleid niet zie.

mac0162
stadsweg
Berichten: 308
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 18:17

Re: Robuustheid wegennetwerk

Bericht door mac0162 » wo 26 mar 2008, 11:37

Chris schreef:^^ Wat een gelul.

Gisteren waren er helemaal niet zoveel ongevallen, en is het dus gewoon een capaciteitsprobleem.

Jij denkt echt dat er geen files meer staan wanneer iedereen perfect rijdt?
Enkel de reguliere, files los je eenvoudigweg niet op in het huidige systeem, ook niet als je wegen gaat verbreden, zoals boven al gesteld wordt. Indien je elke weg 2x8 maakt wellicht wel, maar dat is weer surrealistisch en enkel gebouwd op pieken. Kortom, je zult het moeten doen met wat je hebt vrees ik. Het zou toch mooi zijn als mensen op een dag besluiten dat ze de file zat zijn, en een alternatief gaan gebruiken, of dichter bij huis gaan werken. Zolang mensen ervoor kiezen om met zijn allen om 08.00 uur de weg op te gaan, zijn ze zelf schuldig aan de file waar ze instaan. Dan moet je maar vroeger of later weggaan.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Robuustheid wegennetwerk

Bericht door Chris » wo 26 mar 2008, 11:43

^^ Waarom zijn er dan miljoenensteden in de Verenigde Staten waar geen files staan? En die hebben echt geen snelwegen van 2x8 hoor. Het kan best wel om de files te verminderen, en de enigste oplossing is daarbij meer capaciteit, en op langere termijn het beter spreiden van werklocaties aan de randen van de stedelijke gebieden.

In Nordrhein-Westfalen staan ook veel minder files dan in de Randstad, of in Spaanse steden. Een instelling van "we kunnen het niet geheel oplossen, dus we moeten maar niks doen" is helemaal fatalistisch. Feit is gewoon dat ons wegennet sterk verouderd is qua capaciteit.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Robuustheid wegennetwerk

Bericht door Juerd » wo 26 mar 2008, 11:45

Veel mensen hebben de luxe van het zelf kiezen van hun werktijden niet. Je reistijden worden dan ook vooral bepaald door je werktijden. En aangezien heel veel mensen op dezelfde tijden werken, zijn er ook heel veel mensen die op dezelfde tijden reizen.

Wat kun je er aan doen? Het overdag werken, 's avonds vrije tijd hebben, 's nachts slapen zit zo diepgeworteld dat je het er echt niet zomaar uitkrijgt.

mac0162
stadsweg
Berichten: 308
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 18:17

Re: Robuustheid wegennetwerk

Bericht door mac0162 » wo 26 mar 2008, 12:18

Alle beelden die je van de VS ziet ligt toch minstens 2x5 rijbanen, ja dan rijdt het wel door, maar dat is een vlak asfalt waar ik niet verantwoordelijk voor wil zijn. Wat de werkgevers betreft, er zijn inmiddels zoveel technische vorderingen geboekt in het thuiswerken, maar nog steeds moeten we allemaal naar kantoor toe. Ik vind dat persoonlijk van de zotte, maar goed, dat zal dan wel de algemene standaard zijn. En als we ons werkritme al niet kunnen veranderen, dan zal deze omslag helemaal hemeltergend zijn voor den werkende mensch.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Robuustheid wegennetwerk

Bericht door Chris » wo 26 mar 2008, 12:20

mac0162 schreef:Alle beelden die je van de VS ziet ligt toch minstens 2x5 rijbanen, ja dan rijdt het wel door, maar dat is een vlak asfalt waar ik niet verantwoordelijk voor wil zijn.
stereotype beelden zijn dat. In de door mij bedoelde steden ligt zelden meer dan 2x3 of 2x4 rijstroken, maar geen 2x2 rijstroken.

Vanwaar de afkeer tegen 2x5 rijstroken?

mac0162
stadsweg
Berichten: 308
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 18:17

Re: Robuustheid wegennetwerk

Bericht door mac0162 » wo 26 mar 2008, 12:24

Dat is een vlakte asfalt waar ik niet verantwoordelijk voor wil zijn. De weg wordt dan veel dominanter dan de omgeving. Wat mij betreft ligt er max 2x3 rijstroken in heel Nederland.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Robuustheid wegennetwerk

Bericht door Palance » wo 26 mar 2008, 12:26

Juerd schreef:Je reistijden worden dan ook vooral bepaald door je werktijden. En aangezien heel veel mensen op dezelfde tijden werken, zijn er ook heel veel mensen die op dezelfde tijden reizen.
Je kan ook dichter bij je werk gaan wonen. Dat is ook niet dé oplossing, maar één deel van de oplossing. Net zoals meer OV een deel is van de oplossing, flexibele werktijden een deel is van de oplossing, carpoolen een deel is van de oplossing en her en der nieuwe wegen aanleggen/wegen verbreden delen zijn van de oplossing.

Alle beetjes helpen. Aan mensen die alleen kunnen zeuren dat ze te lang in de file staan of in een overvolle trein: Die hebben dat mede aan zich zelf te danken, net als die honderden anderen die precies op dat moment op die plek willen reizen.

Die 'vlakte' asfalt' valt best mee. Kijk eens op GE of op een andere satellietfoto, een (snel)weg is maar een dun lijntje in het landschap.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Robuustheid wegennetwerk

Bericht door Chris » wo 26 mar 2008, 12:26

mac0162 schreef:Dat is een vlakte asfalt waar ik niet verantwoordelijk voor wil zijn. De weg wordt dan veel dominanter dan de omgeving. Wat mij betreft ligt er max 2x3 rijstroken in heel Nederland.
Dus meer snelwegen om het verkeer te verwerken = meer ruimtegebruik overall. Of je bent zo'n fan van stinkende files? Daar wil je dan wel verantwoordelijk voor zijn?

mac0162
stadsweg
Berichten: 308
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 18:17

Re: Robuustheid wegennetwerk

Bericht door mac0162 » wo 26 mar 2008, 12:32

Als we nu van alles voornemens een beetje doen heb je aan 2x3 genoeg, op welke plek dan ook. Roepen om meer asfalt is echter makkelijk, maar dichter bij je werk gaan wonen, ander werk gaan zoeken, het ov nemen of je dagindeling veranderen, dat doet niemand. Kortom, de groep van mensen die het gebruik van de auto prefereert boven dat van het openbaar vervoer wil wel wat van een ander maar is niet bereid om zelf in oplossingen te participeren.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Robuustheid wegennetwerk

Bericht door Chris » wo 26 mar 2008, 12:40

Tja, 2x3 = genoeg kan je wat mij betreft niet zo makkelijk stellen.

Op veel wegen in Nederland zal het inderdaad genoeg zijn, maar we hebben nu eenmaal een aantal corridors waaraan heel veel mensen wonen, en wat dus veel autoverkeer oplevert. Dan heb je over (korte) afstand meer dan 2x3 nodig.

Ik vind ook niet dat alles maar naar 2x5 moet, maar het is wel een wisselwerking van bijblijven bij het aanbod, en dat aanbod tegelijkertijd proberen te verkleinen door ruimtelijke veranderingen. In Nederland heeft men echter precies het omgekeerde gedaan, geen extra capaciteit, maar juist wel veel verkeer genereren door wonen en werken niet te spreiden.

Wat dat betreft kunnen we wel een voorbeeld nemen aan Amerikaanse steden, waar heel veel werkgelegenheid ook in de suburbs is geconcentreerd, tot aan grote kantorenparken aan toe. Dat zorgt voor een betere verdeling op het wegennet, en er zijn tientallen grote steden in de VS waar vrijwel geen fileprobleem is, maar waar OV als woon-werkverkeer vrijwel non-existent is.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Robuustheid wegennetwerk

Bericht door Coen Tunnel » wo 26 mar 2008, 12:51

mac0162 schreef:Als we nu van alles voornemens een beetje doen heb je aan 2x3 genoeg, op welke plek dan ook.
Gelul. Op de A4 tussen Badhoevedorp en Burgerveen is 2 x 3 echt niet genoeg. Ook niet op de A16 op de Ring Rotterdam, of de A12 op de Ring Utrecht. Er zijn gewoon plekken waar 2 x 3 niet voldoende is.

kees
expressweg
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Robuustheid wegennetwerk

Bericht door kees » wo 26 mar 2008, 12:55

Ik ben het met Palance eens dat het vervoersprobleem geen probleem is van alleen maar meer asfalt. Wel vind ik dat onze infrastructuur dienstverlenend moet zijn aan de mensen en niet dat de mensen in een inadequate infrastructuur worden geperst zoals nu het geval is. Zowel het wegennet als het spoorwegnet is niet meer toereikend om de vervoersstromen om een goede manier te verwerken. Het duidelijkst komt dat naar voren in de discussies rond Delft, waar zowel de spoortunnel door Delft en eventuele verdubbeling van het aantal sporen op zich laat wachten net als de 7 kilometer A4, waardoor de verbindingen tussen de twee grote steden in de zuidelijke randstad eigenlijk op slot zitten.

De complexiteit vereist wel degelijk creatieve oplossingen, zoals Palance betoogt. Een sleutel ligt zeker in de benadering van de ruimtelijke ordening en een goede afstemming van afstanden van wonen, werk en recreatie.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Robuustheid wegennetwerk

Bericht door mavas » wo 26 mar 2008, 15:05

Er zijn uiteraard meerdere oorzaken vanuit diverse invalshoeken die het fileprobleem hebben veroorzaakt. Hier 1 invalshoek:
Ruimtelijk beleid
Extensivering ruimtegebruik. De bevolkingsgroei neemt in Nederland per jaar met 0,7 procent toe, terwijl het ruimtegebruik voor stedelijke functies per jaar met 1,1 procent toeneemt. Het platteland wordt hierdoor elk jaar 0,2 procent kleiner.

Deconcentratie. Wonen en werken dijen steeds meer uit, van de kernsteden naar de suburbane omgeving. Hierdoor groeien steden rondom grote steden sneller dan de grote steden zelf en ontstaan er steeds meer snelweglocaties.

Ontmenging van functies. De ontmenging van functies heeft geleid tot een scheiding van wonen, werken en voorzieningen. Dit leidt tot een toename van automobiliteit en grotere verplaatsingsafstanden. Ontmenging behoort nog steeds tot de standaard ontwerpprincipes voor de planologie. De zogenaamde 'slaapsteden' en desolate bedrijfsterreinen zijn hier een kenmerkend voorbeeld van dat ook door het groeikernenbeleid in de jaren 70 van de 20e eeuw is ingezet.

Infrastructuurbeleid
Ontwikkeling hoofdwegennet. Om de groei van het autoverkeer op te kunnen vangen, is er het afgelopen decennia vooral het autosnelwegennet uitgebreid. Het onderliggend wegennet is versnipperd en heeft nu vooral een aan- en afvoerfunctie voor het hwn. Dit komt ook omdat het beter is voor de veiligheid en de leefbaarheid en het hwn destijds genoeg capaciteit had. Hierdoor zijn de vele dicht op elkaar gelegen aansluitingen ontstaan.

Ander vervoer. Ander vervoer zoals bus, trein en metro heeft de autostijging niet kunnen stoppen, vanwege diverse knelpunten zoals bijvoorbeeld het te laat opleveren of volledig uitblijven van OV op nieuwe (woon)locaties en door de primaire focus op centrumverbindingen in plaats van tangentiele verbindingen.

Beleid lagere overheden. In de afgelopen decennia is er een focus geweest op bundeling van verkeersstromen op gebiedsontsluitingswegen binnen de bebouwde kom, om doorgaand verkeer in verblijfsgebieden en stadscentra te weren. Dit beleid is mede versterkt door Duurzaam Veilig. Daarnaast zijn aan de randen van steden steeds meer voorzieningen en werklocaties ontwikkeld waardoor zowel het doorgaande verkeer als het regionale verkeer over dezelfde infra moet. Dit heeft uiteraard geleid tot veel congestie. Hierdoor heeft het hoofdwegennet zijn functie verloren in het faciliteren van het langeafstandsverkeer, maar verwerkt het ook regionaal en soms zelfs lokaal verkeer.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Robuustheid wegennetwerk

Bericht door Vinny » wo 26 mar 2008, 16:10

Vanwaar de afkeer tegen 2x5 rijstroken?
Voorzover ik weet draagt de verbreding van 2x4 naar 2x5 amper meer bij aan extra capaciteit. Daarnaast heb je zolang je geen 'keep your lane' systeem hebt een vervelende rijstrokenwisseling zodat de toegevoegde waarde nog eens extra verkleind wordt. Zijn er 10 of meer rijstroken nodig om het verkeer af te wikkelen moet je meer denken aan parralelbaan-systemen. Een ander probleem is dat bredere rijbanen vooral nodig zijn in /om stedelijk gebied. Daar ontbreekt vaak ruimte voor robuuste oplossingen en is de afstroming naar het OWN vaak een probleem.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Robuustheid wegennetwerk

Bericht door Via » wo 26 mar 2008, 16:50

Het is duidelijk dat Nederland zowel op wegen- als spoorgebied ver achter loopt met de infrastructuur. Het is gewoon zwaar ontoereikend, dat toont die schamele 3 cm sneeuw wel weer aan. :roll:

Er moet gewoon een groot Deltaplan Mobiliteit komen, waarin zowel het wegennet, het OV en het watervervoer worden verbeterd. Alleen dan kunnen we de economie nog laten groeien en versterken. Wanneer men het blijft vertikken om meer te investeren in infrastructuur zal het op een gegeven moment foutlopen met de economie, en dat moet wat mij betreft koste wat kost voorkomen worden.

De vraag is alleen: Wie durft hier zijn nek voor uit te steken? Rita Verdonk misschien?

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Robuustheid wegennetwerk

Bericht door Kaaiman » wo 26 mar 2008, 17:19

^^ Stichting Duurzaam Mobiel Nederland. :)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Robuustheid wegennetwerk

Bericht door Wouter N14 » wo 26 mar 2008, 18:55

Vinny schreef:Voorzover ik weet draagt de verbreding van 2x4 naar 2x5 amper meer bij aan extra capaciteit. Daarnaast heb je zolang je geen 'keep your lane' systeem hebt een vervelende rijstrokenwisseling zodat de toegevoegde waarde nog eens extra verkleind wordt. Zijn er 10 of meer rijstroken nodig om het verkeer af te wikkelen moet je meer denken aan parralelbaan-systemen. Een ander probleem is dat bredere rijbanen vooral nodig zijn in /om stedelijk gebied. Daar ontbreekt vaak ruimte voor robuuste oplossingen en is de afstroming naar het OWN vaak een probleem.
Rij eens wat vaker over de A4 tussen De Hoek en Burgerveen en je bent gauw verlost van je wens voor keep-your-lane in Nederland. Want zo wordt daar vaak gereden en dat vind ik hoogst irritant. Ik zou daar dan ook liever 4*3 zien dan het huidige 2*5.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Robuustheid wegennetwerk

Bericht door Jeroen » wo 26 mar 2008, 19:04

^^ Keep your lane schijnt niet eens te bestaan. Ook in Amerika geldt officieel de verplichting om zo veel mogelijk rechts te rijden als er niet ingehaald wordt.

mac0162
stadsweg
Berichten: 308
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 18:17

Re: Robuustheid wegennetwerk

Bericht door mac0162 » wo 26 mar 2008, 19:23

Wouter N14 schreef:Ik zou daar dan ook liever 4*3 zien dan het huidige 2*5.
Reken even mee, 2x5 + 2x vluchtstrook is 12. Indien ik dus 4x3 aanleg dan heb ik dus al 12, en dan moeten er nog 4 vluchtstroken bij. Dat vreet helemaal ruimte. Een kluwen van 16 stroken asfalt totaal, dat zie ik dus niet zitten.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Robuustheid wegennetwerk

Bericht door Chris » wo 26 mar 2008, 19:27

Jeroen schreef:^^ Keep your lane schijnt niet eens te bestaan. Ook in Amerika geldt officieel de verplichting om zo veel mogelijk rechts te rijden als er niet ingehaald wordt.
Dat klopt.

Plaats reactie